Ongevraagd buik aanraken, en borstvoeding in het openbaar

22-01-2019 15:00 83 berichten
Dag lieve dames,

Even een vraagje, mede geïnspireerd door een ander topic :)

Hoe gaan/gingen jullie tijdens de zwangerschap om met mensen die ongevraagd je buik (willen) aanraken? Ik vind het niet fijn en wil het niet hebben, maar ik weet niet goed hoe ik erop moet reageren. Ik merk dat ik er fel op reageer (wil je van me afblijven) en merk dat alles dan meteen op scherp staat, ik krijg zelfs dan nog rare reacties alsof het aan mij ligt. Heeft iemand een rake, gevatte opmerking, waardoor de sfeer een beetje oké blijft maar je wel duidelijk je punt maakt?

En vraag twee, alvast voor straks. Als je in het openbaar borstvoeding geeft en iemand maakt daar een opmerking over, wat zeg je dan? Het hoeft hier geen discussie te worden of borstvoeding in het openbaar wel of niet oké is, voor degenen die het wel oké vinden: wat zeggen jullie bij een negatieve reactie erover?
1. Ook de buik van de aanraker, aanraken.

2. Je zegt ‘als jij denkt dat er iets mis is met borstvoeding geven in het openbaar, is er wat mis met je.’
Buik van de persoon aanraken die jouw buik aan raakt! :devil:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb liever niet dat je mijn buik aanraakt? Heel simpel toch.

Doek erover en niemand die het ziet ;-D
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
De eerste keer dat iemand (een mannelijke collega waar ik niet close ofzo mee ben) mijn 12wk zwangere minibuik aanraakte was ik totaal overrompeld en wist ik niet hoe ik moest reageren.
Verder hebben mijn moeder/zus/bff het weleens gedaan maar die vroegen het van te voren.
Later nog eens een collega en toen zei ik ook meteen van heee wil je dat niet doen, daar hou ik niet van.
Hij schrok, hij had er nooit bij nagedacht dat het raar zou kunnen zijn.

Borstvoeding heb ik niet gegeven, maar als ik zie dat iemand er een rare opmerking over maakt zou ik er als omstander zelfs wat van zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Als je jouw buik aanraken. Gewoon tik op de vingers geven en hard zeggen: afblijven!

Als ze zeuren, verwijs ze naar #metoo en dat je niet ongevraagd aan andere mensen moet komen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
1. Ik vond het wel raar, maar heb er nooit iets van gezegd. Op een gegeven moment wist ik dat onze secretaresse graag over mijn buik aaide, dus zorgde ik ervoor dat er telkens iets tussen ons in was. Het was vertedering, en het is tijdelijk, dus ik kon me erover heen zetten.

2. Nooit een nare opmerking gekregen. Ik geef weleens buitenshuis borstvoeding, maar ik knoop dan een grote hydrofiele doek om mijn nek en je ziet niks. Alleen lieve blikken gekregen.
Alle reacties Link kopieren
ik heb lang borstvoeding gegeven en ook regelmatig in het openbaar maar irl nog nooit meegemaakt dat iemand er wat van zei. De meeste mensen zijn helemaal niet zo dapper om zoiets recht in je gezicht te zeggen, dat bewaren ze liever voor anoniem op internet. Kortom: lekker laten lullen en gewoon voeden hoe, waar en wanneer je zin hebt.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Beetje off-topic, maar kan iemand mij uitleggen waar dat buik aanraken vandaan komt? Het komt echt niet in mij op om dat ongevraagd te doen. En vragen zou ik alleen durven aan een zus, close familielid of heel goede vriendin.
Ik zou zelf ook echt alleen maar ' afblijven' kunnen snauwen denk ik, een genuanceerde of grappige reactie zou ik echt te boos voor zijn.
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
LadyL0101 schreef:
22-01-2019 15:18
Beetje off-topic, maar kan iemand mij uitleggen waar dat buik aanraken vandaan komt? Het komt echt niet in mij op om dat ongevraagd te doen. En vragen zou ik alleen durven aan een zus, close familielid of heel goede vriendin.
Ik zou zelf ook echt alleen maar ' afblijven' kunnen snauwen denk ik, een genuanceerde of grappige reactie zou ik echt te boos voor zijn.
Kleine kinderen zijn sowieso een publiekelijk bezit geloof ik.. Hoe vaak er niet in de wagen gekeken werd enzo, verschrikkelijk. Tot aanraken aan toe.. Al stinkende naar de rook en al... Heb best wel is sprakeloos gestaan.
Ik heb beide nog nooit meegemaakt eerlijk gezegd.
Borstvoeding in het openbaar kwam sowieso niet zo vaak voor (ik bedoel, er zijn eettijden en er zijn openbaar tijden, ik ging nooit zo lang met de baby weg dat er ter plekke gevoed moest worden). Wel bij vrienden of familie, maar dat was gewoon binnen.

En buik aanraken zonder mijn expliciete uitnodiging kan ik me ook niet herinneren. Ik zou het waarschijnlijk ook niet erg gevonden hebben.
Heb altijd discreet in het openbaar gevoed en nooit wat gehoord. Twee keer mensen gehad die onverwacht aan mijn buik zaten, ik was te overrompeld en er zat zo veel enthousiasme in dat ik er niks van heb gezegd.

Wat ik vervelender vond is dat Jan en alleman met zijn wildvreemde tengels aan mijn baby wilde zitten, speeltjes uit haar handen graaide om reactie bij haar uit te lokken om het dekentje omhoog tilden... helemaal van de pot gerukt!
Er heeft nog nooit iemand aan mijn buik gezeten en ook nog nooit iemand negatief op borstvoeden gereageerd, ook niet bij het voeden van een 2-jarige in gezelschap.

Niet jouw schuld of probleem toch als er iemand vreemd reageert als jij zegt dat je niet wil dat ze je buik aanraken? Ik zou er niet zo bang voor zijn. ZIJ zijn vreemd als ze beledigd zijn dat je niet wil dat ze aan je zitten.
Shiitake schreef:
22-01-2019 15:37
Heb altijd discreet in het openbaar gevoed en nooit wat gehoord. Twee keer mensen gehad die onverwacht aan mijn buik zaten, ik was te overrompeld en er zat zo veel enthousiasme in dat ik er niks van heb gezegd.

Wat ik vervelender vond is dat Jan en alleman met zijn wildvreemde tengels aan mijn baby wilde zitten, speeltjes uit haar handen graaide om reactie bij haar uit te lokken om het dekentje omhoog tilden... helemaal van de pot gerukt!
Ohjee, daar had ik ook nog niet bij stil gestaan! Maar dat zie je idd veel en wat irritant....
Alle reacties Link kopieren
Buik aanraken dacht ik van tevoren heel vervelend te gaan vinden, maar uiteindelijk vond ik het juist heel lief! Als ik het wel vervelend had gevonden dan had ik misschien iets gezegd als ‘dat vind ik niet zo prettig’ en dan gewoon doorpraten over wat anders zodat het verder niet meteen ‘een ding’ is.

Bv in het openbaar: Echt overal gevoed, nu met baby 2 ook weer. Nooit iets gehoord. Als ik wel een opmerking krijg, dan zeg ik waarschijnlijk iets als ‘wil je soms ook een slokje?’
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
De meeste buikaanrakers vinden het helemaal niet erg als je hen aanraakt. Daarom doen ze het ook. Zij vinden dat niet erg en jij dus ook niet. ;-)

Dus gewoon je mond open doen. Zodra je de hand ziet gaan stapje naar achter en zeggen dat het niet zo van buikaanrakers houdt.

Borstvoeding gewoon doen zoals jij dat prettig vind. Ik heb niks van borsten waar baby's aanhangen. Dat is de natuur.

Zelf heb ik zonder zwangerschap al cup H dus ze waren mega groot en dus flapte ik de boel niet zo even open, had ook geen voedings BH aan, zat voor geen meter. Ik vond ik zelf niet prettig heel open bloot te voeden maar met een beetje fijne trui en sjaaltje ging ik ook gewoon voeden.

En als jij wel de boel open en bloot wil doen, gewoon doen. Mocht iemand er wat van vinden gewoon lak aan hebben.
Alle reacties Link kopieren
Als je iets gevats wil gaan zeggen, maak je de kans denk ik groter dat de boel op scherp komt te staan.
Als je daar juist vanaf wilt, zou ik gewoon iets zeggen van: ik vind het niet prettig als je mijn buik aanraakt. Vrij duidelijk, maar wat vriendelijker of neutraler dan ‘wil je van me afblijven?’

BV heb ik gewoon altijd in het openbaar gedaan, maar nooit opmerkingen over gehad. Veel mensen vinden er wat van, maar zeggen er niet snel iets van:)
vitamined wijzigde dit bericht op 22-01-2019 20:23
0.44% gewijzigd
fashionvictim schreef:
22-01-2019 15:18
ik heb lang borstvoeding gegeven en ook regelmatig in het openbaar maar irl nog nooit meegemaakt dat iemand er wat van zei. De meeste mensen zijn helemaal niet zo dapper om zoiets recht in je gezicht te zeggen, dat bewaren ze liever voor anoniem op internet. Kortom: lekker laten lullen en gewoon voeden hoe, waar en wanneer je zin hebt.

Daar is een forum toch voor? Dit hele forum staat vol met ongenuanceerde meningen die (naar ik hoop) niet zo snel en plein public worden geuit. Verder met je eens, áls je er al een opmerking over krijgt, gewoon laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vier jaar borstvoeding gegeven in het openbaar en ik heb nog nooit een opmerking gekregen. Ik denk ook niet dat iemand het ooit gezien heeft, mensen letten vooral op zichzelf of op hun telefoon. Ik zou me er niet druk om maken :)
Alle reacties Link kopieren
Buik aanraken vond ik alleen vervelend als het iemand was die verder weg stond. Maar dat is maar 1 keer voorgekomen. Wist niets te zeggen. Was een ouder van een kind uit mijn klas.

Openbaar voeden doe ik gewoon. Zonder doek. Nog nooit een opmerking gehad.
Ik zoek wel altijd een rustig plekje, liefst in een hoekje. En dan meer voor mezelf en de baby dan voor anderen.
Ik heb mijn kind tot 2 jaar in het openbaar gevoed. Daarna tot 3 jaar alleen binnenshuis/ bij familie. Nooit een opmerking gehad. Ook nooit een doek of iets gebruikt trouwens, ik eet zelf ook niet met een tafellaken over mijn hoofd.
Alle reacties Link kopieren
Lemon_tree schreef:
22-01-2019 16:19
Ik heb mijn kind tot 2 jaar in het openbaar gevoed. Daarna tot 3 jaar alleen binnenshuis/ bij familie. Nooit een opmerking gehad. Ook nooit een doek of iets gebruikt trouwens, ik eet zelf ook niet met een tafellaken over mijn hoofd.
Ik heb net in een ander topic geleerd dat dat weerzinwekkend is, vooral als het geen kleine baby meer is. :bonk:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Mijn kinderen vonden borstvoeden in het openbaar maar niks. En uiteindelijk is de mening van je baby doorslaggevend.
Alle reacties Link kopieren
Malagueña schreef:
22-01-2019 16:21
Ik heb net in een ander topic geleerd dat dat weerzinwekkend is, vooral als het geen kleine baby meer is. :bonk:

Dat is vooral het idee. In de hypothetische eventuele situatie dat er ergens iemand zou zijn die een peuter zou borstvoeden: juk. Maar dat is vergelijkbaar met die burka’s-in-publieke-beroepen-discussie van een paar jaar geleden: in de praktijk onzinnig. Als ze daadwerkelijk één keer een peuter aan de borst hebben gezien is het al veel.
Alle reacties Link kopieren
Niemand heeft mijn buik aangeraakt zonder eerst te vragen, behalve mijn moeder.

Mijn zoon heeft lang bv gekregen, waar en wanneer het mij zinde. Behalve een stel giechelende tienerjongens nooit een negatieve opmerkingen over gehad. Wel een oud vrouwtje dat graag mee wilde kijken omdat ze borstvoeding zoiets moois vond :hihi: en ja, ik heb haar mee laten kijken. Zat toch al ;-D

Zoon heeft tot 14 maanden bv gehad en dronk vanaf 11 maanden alleen ‘s ochtends bij ons in bed en ‘s avonds voor het slapengaan (en vanaf een jaar alleen ‘s ochtends). Dus met voeden van oudere kinderen in het openbaar heb ik geen ervaring.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven