BSO op vrijdagmiddag?

22-01-2019 15:44 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon wordt volgend jaar 4 en gaat dus naar school. School werkt met een continurooster op maandag t/m donderdag; op vrijdag zijn alle onderbouwgroepen om 12.00 uur uit. Nu is vrijdag juist een dag dat man en ik beide bij voorkeur aanwezig moeten zijn op ons werk. Momenteel gaat zoon die dag dan ook naar het KDV (en ook nog op maandag).

Maar: ik twijfel nu over BSO op vrijdagmiddag. Is dat voor een 4-jarige niet te vermoeiend na een hele schoolweek? Wie heeft ervaring (positief of negatief)?
Hier geen probleem. En ze doen weinig anders dan thuis. Kleuren, buiten spelen en soms een film of tv kijken
En vaak lekker rustig qua kinderen.
En ik heb mijn jongste ( oudste had er sowieso geen last van, moeheid) op een dinsdagmiddag thuis gehouden of donderdagmiddag, is ook wel lekker als dat kan en nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen probleem,maar elk kind is natuurlijk anders hè?
Ik ga er toch van uit dat als ze doorhebben bij de bso dat hij moe is dat hij lekker rustig aan kan doen?
Alle reacties Link kopieren
Hoe zien zijn overige dagen er uit mbt vso of bso? Ik had altijd op vrijdag bso voor onze dochter, super relaxt want maar een kleine groep kinderen en vrijdag was echt de dag waarop men ook op de bso een paar stapjes terug nam met activiteiten, voor ons kind juist ideaal.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
22-01-2019 15:46
Hier geen probleem. En ze doen weinig anders dan thuis. Kleuren, buiten spelen en soms een film of tv kijken
En vaak lekker rustig qua kinderen.
Kijk, daar had ik nog niet aan gedacht, dat het rustiger is qua aantal. Dat zal hier ook wel, want alleen voor dinsdag- en donderdagmiddagen was een wachtlijst.

Zoon zal op maandag sowieso naar de BSO gaan.

Dinsdag en woensdag zijn man en ik thuis, donderdag passen m’n ouders op. Dat is hoe het nu geregeld is en zou ik dus bij voorkeur zo laten, maar als vrijdagmiddag BSO te heftig is voor zoontje, gaan we natuurlijk proberen te schuiven met werkdagen.
In het begin gaat een kind wennen op school. Dus niet meteen hele dagen. Opbouw. Hier was dat zo. En een dagje erg moe, thuishouden geen probleem.

Ik heb me drukker gemaakt om school, BSO en combi school-BSO dan kind.

Vrijdag is doorgaans een relaxte dag voor de kinderen. Korte schooldag, BSO kan rekening houden met energieniveaus kind en ook op BSO is rust en terugtrekken mogelijk.

Ga het eens uitproberen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter gaat op vrijdag ook naar de Bso, zij is 4 jaar. Zij begint die dag echter al om 7 uur 's morgens met vso. Dus een hele lange dag tot 18 uur.
Zij houdt het net vol, is meestal wel erg moe. Het is niet anders. Op donderdag heb ik haar tot de Kerst thuis gehouden, omdat de woensdag ook zo vroeg begint voor haar en pas eindigt om 15.45 uur. Zij is dan ook erg moe.
Zij gaat de hele week optijd naar bed zodat zij sowieso 12 uur kan slapen (of langer).
Dus op dinsdag- en donderdagavond ligt zij er om 18.30 uur in. En op de andere dagen om 19 uur.
Dit werkt wel erg goed. Zij is geen middagslaper meer, al lang niet en moet het echt van de nachten hebben.
Ik werk maar 2 dagen en tja, op die 2 dagen "moet" zij echt om 7 uur 's ochtends al naar de vso en dan uit school naar de bso op vrijdag.
Als hij maar 2 dagen naar BSO moet zie ik toch echt geen probleem.

Waarschijnlijk net heerlijk rustig.
Veel rustiger dan op maandag.


Als het toch zou tegenslaan ... Oma en opa kunnen niet wisselen van donderdag naar vrijdag?
Alle reacties Link kopieren
Zoals al eerder gezegd: vrijdag is lekker rustig en kind krijgt veel persoonlijke aandacht. Van de dinsdag komt ze wel vrij gestresst thuis.

Eigenlijk zijn de minst favoriete dagen, de woensdag en vrijdag, haar meest favoriete en prettigste dagen.
Ttroeteltje schreef:
22-01-2019 15:56
In het begin gaat een kind wennen op school. Dus niet meteen hele dagen. Opbouw. Hier was dat zo. En een dagje erg moe, thuishouden geen probleem.

Ik heb me drukker gemaakt om school, BSO en combi school-BSO dan kind.

Vrijdag is doorgaans een relaxte dag voor de kinderen. Korte schooldag, BSO kan rekening houden met energieniveaus kind en ook op BSO is rust en terugtrekken mogelijk.

Ga het eens uitproberen.
Bij geen van de kinderen hebben we aan opbouw gedaan. Ze gingen als 3/4 dagen naar KVD en PZS. En de scholen hebben dat ook niet geadviseerd op voorhand.

Alleen bij de jongste denk max 3x een middagje thuis geweest. Maar was meer omdat die begon na de feestdagen en dat al heel druk was.
minoes5 schreef:
22-01-2019 15:56
Mijn dochter gaat op vrijdag ook naar de Bso, zij is 4 jaar. Zij begint die dag echter al om 7 uur 's morgens met vso. Dus een hele lange dag tot 18 uur.
Zij houdt het net vol, is meestal wel erg moe. Het is niet anders. Op donderdag heb ik haar tot de Kerst thuis gehouden, omdat de woensdag ook zo vroeg begint voor haar en pas eindigt om 15.45 uur. Zij is dan ook erg moe.
Zij gaat de hele week optijd naar bed zodat zij sowieso 12 uur kan slapen (of langer).
Dus op dinsdag- en donderdagavond ligt zij er om 18.30 uur in. En op de andere dagen om 19 uur.
Dit werkt wel erg goed. Zij is geen middagslaper meer, al lang niet en moet het echt van de nachten hebben.
Ik werk maar 2 dagen en tja, op die 2 dagen "moet" zij echt om 7 uur 's ochtends al naar de vso en dan uit school naar de bso op vrijdag.
Zijn er nog veel kinderen die met 4 jaar een slaapje doen overdag dan?
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties! Tijdens het gesprek met de BSO boden ze ook al aan dat zoon gewoon een keer mocht komen proberen op vrijdagmiddag. Ik ben wel blij om te horen dat het in de meeste gevallen dus gewoon prima gaat.
Alle reacties Link kopieren
Agapanthus schreef:
22-01-2019 15:48
Hier ook geen probleem,maar elk kind is natuurlijk anders hè?
Ik ga er toch van uit dat als ze doorhebben bij de bso dat hij moe is dat hij lekker rustig aan kan doen?
Kind, een behoorlijk sociaal kind, wordt helemaal gek van de drukte op dinsdag. Ze kan rustig aan doen, maar als er nog 3 zitten te wiebelen op de bank of als er een playbackshow door 10 anderen om haar heen wordt gehouden is de omgeving gewoon niet zo rustig.

Wel is de vrijdag dan dus veel geschikter om lekker rustig aan te doen.
Hier gaat het ook prima. Voordelen zijn: op vrijdag is het heel rustig op de bso (dus minder vermoeiend) en daarna hebben ze een heel weekend om uit te rusten.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij moet het makkelijk lukken hoor, no worries.
En mocht hij dan toch erg moe worden, dan heeft hij het hele weekend om uitterusten ! :)
Alle reacties Link kopieren
@Lucifer: het komt best vaker voor, volgens de juffen en uit gesprekken met andere ouders, dat kinderen die net 4 jaar zijn zo vermoeid zijn door het nieuwe schoolritme en alle indrukken dat ze 1 of misschien 2 middagen slapen in de week.
De juf had dit ook als advies aan mij gegeven om dochter 's middags eerder van school te halen zodat zij 's middags kon slapen zoals meerdere kinderen doen in het begin. Echter, bij mijn dochter heeft dit geen zin, zo moe als ze is, ze kan/wil 's middags echt niet slapen. Vandaar dat ik haar in het begin op de donderdag een hele dag thuis hield zodat ze dus kon uitslapen 's morgens.
Alle reacties Link kopieren
Razzmatazz schreef:
22-01-2019 16:06
Volgens mij moet het makkelijk lukken hoor, no worries.
En mocht hij dan toch erg moe worden, dan heeft hij het hele weekend om uitterusten ! :)
Ja, dat vermoed ik nu ook!

Overigens kunnen/willen opa en oma, zoals gesuggereerd, niet (structureel) wisselen van opvangdag. Ze willen graag beide kleinkinderen op één dag (nu dus donderdag) en gaan daarnaast vaak een lang weekend naar hun tweede huis toe, dus maandag en vrijdag vielen voor hen af als opvangdagen.
Hier gaat vrijdagmiddag BSO ook goed. Er zijn weinig kindjes, er is meer directe aandacht van de leidsters en ze doen vaak rustige activiteiten zo aan het einde van de week.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dat gewoon doen, het even aankijken en als hij het echt nog niet trekt, hem een andere dag thuishouden van school.
Alle reacties Link kopieren
Juist de vrijdagmiddag is erg leuk, vaak een kleiner hroepje. En de leiding heeft ook zin in weekend. Er werd dan juist vaak iets leuks gedaan. Of actief, of juist lekker allemaal met de duim in de mond en de gordijnen dicht film kijken.
Veel wat wij volwassenen als "vermoeiend" zien vinden kinderen helemaal niet vermoeiend.
Alle reacties Link kopieren
Hier 2 kinderen die van hun 4e t/m hun 10e op vrijdag naar de BSO gingen. 12:30 uit school tot 17:30 ophaaltijd. Eerst gingen ze altijd op hun gemakje lunchen met de leidsters, dan wat buitenspelen en vervolgens het laatste uur lekker voor de tv hangen of wat op de spelcomputer spelen. Eigenlijk precies wat ze thuis ook zouden doen. Van de 3 BSO groepen was er op vrijdag maar 1 dus ze konden met 10 kinderen alle 3 de lokalen gebruiken en hadden alle ruimte en aandacht om lekker rustig te spelen. Als ze weleens op dinsdag of donderdag gingen omdat oma niet kon oppassen waren ze helemaal van slag van 3 uurtjes BSO met 30 kinderen. Ze vonden het op vrijdag veeeeeel leuker, er mocht dan ook altijd veel meer van de leidsters. Ook nog een voordeel dat een goed vriendje ook altijd ging op vrijdag dus of ze nu thuis met hem afspraken of hem zagen op de BSO was om het even en was wel zo gezellig.

Ik zou het gewoon proberen en even aankijken hoe het gaat voordat je met van alles gaat schuiven.
Dat moe zijn, eventueel thuishouden of eerder halen wisselt per kind. Net zo als het ene kind zindelijk is en blijft en een ander kind in beginsel nog wel eens in broek plast bij start school.

De spanning, de indrukken, de veranderingen.....we reageren daar allemaal anders en op onze eigen manier op.

Komt goed denk ik, en je kunt het pas weten wanneer je het test.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen gingen ook op vrijdag naar de bso. Idd rustiger dan andere dagen maar ook meer tijd voor leuke dingen. Andere bijkomstigheid vond ik juist de vermoeidheid. Als ik eens vrij was op vrijdag en de kinderen namen vriendjes mee om te spelen dan ging dat veel minder makkelijk dan op andere dagen. Kinderen waren inderdaad vermoeider en hadden dan ook vaker ruzie of onvrede met vriendjes. Dat was nooit gezellig, dan konden ze in mij ogen beter op de bso zijn . Toen ze wat ouder werden vonden ze het algauw niet leuk op vrijdag dus zodra het kon heb ik die dag eraf gehaald. Dat dan weer wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven