E-bike voor brugklasser

22-01-2019 18:17 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi lezers,

Mijn dochter gaat volgend schooljaar naar het voorgezet onderwijs. En ik zit te twijfelen om een E-bike voor haar aan te schaffen, om de redenen:

Ze zal tot laat op school zitten (tot 17:30/18:00 uur). Later als zij bij vriendinnen blijft.
Bos achtige omgeving (snel donker, weinig tot geen verlichting).
35 minuten heen, 35 minuten terug.
Openbaar vervoer is geen optie hier.

Ik zit erg te twijfelen. Ze is gezond en het is nou ook weer geen wereld reis. Maar vooral met de winter zou ik het fijn vinden als zij wat sneller thuis is.

Hebben jullie kinderen op het VO een E-bike. En wat zijn de voor en nadelen?
35 minuten is echt niet lang. En gewoon gezond ook.
Alle reacties Link kopieren
Ga er wel vanuit dat die fiets waarschijnlijk niet altijd veilig zal staan, dus verzeker hem goed.
Beide kinderen moeten hier 10 km enkele reis fietsen en dat doen ze op een gewone fiets. Ze fietsen gedeeltelijk provinciale wegen en gedeelte stad. Voor die afstand vind ik een e-bike niet nodig
Alle reacties Link kopieren
Geef haar gelijk een auto met privé chauffeur.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest ook gewoon een half uur fietsen enkele reis elke dag, heb ik niks aan overgehouden hoor.
Internagelaktisch
35 minuten lijkt me prima te doen op een gewone fiets. 20 km zou ander verhaal zijn.
Alle reacties Link kopieren
Gaat ze samen fietsen met anderen? Als die geen e bike hebben, heeft zo'n accu weinig nut.
En een half uur is goed te doen hoor.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 35 minuten niet lang maar ik zou het ook niet prettig vinden dat ze moeten fietsen langs een bosachtig gebied. Misschien dat ik daarom wel een e-bike zou kopen voor mijn kind.

Blijkt wel dat e-bikes heel veel gestolen worden dus minimaal 2 hele goede sloten.
Ik zou het doen, als ik je kind was, was ik je eeuwig dankbaar.
En heel bijzonder is het ook niet meer, ik zie best veel jongelui die een dergelijk stuk moeten fietsen met een e-bike.
Wat wil kind zelf?

En gaat ze veel alleen rijden, of ook vaak in groep ('s ochtends)?
Dan lijkt mij zo'n ding waarbij zij altijd sneller rijdt dan de rest niet erg praktisch.


En hoe gaat ze om met haar spullen?
Zo'n ding kost een fortuin, dus dan zou ik geen zin hebben dat ie nogal hard neergesmeten wordt, ze hem de helft van de tijd vergeet op slot te zetten, hem vergeet op te laden, ...


En hoeveel tijdswinst levert zoiets in concretum op dagelijks?
35 minuten ... dan denk ik aan 11 à 12 km?
Aan 25 per uur gok ik dat ze dan nog altijd 25 à 30 minuten onderweg is.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 22-01-2019 18:31
18.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzin voor zo een stukje. Een e-bike moet je vastzetten aan een nagelvast object (hek, paal) voor de verzekering. Die mogelijkheid is er vaak niet bij scholen. Mijn dochter is brugpieper en zit op school met een hoop kinderen die ver weg wonen. Geen 1 rijdt op een e-bike en terecht.
Alle reacties Link kopieren
Ik fietste elke dag 12 km heen en 12 km terug, ook in het donker. Maar goed, wij kunnen niet voor jou bepalen. Als jij twijfelt en een fijner gevoel hebt bij een e-bike moet je dat aanschaffen.
Waarom zou een e-bike veiliger zijn?
Alle reacties Link kopieren
Een e-bike maakt de weg niet beter verlicht of minder bosachtig. Dus dat is geen argument.
Twee keer per dag een half uur fietsen is een mooi tegenwicht voor alle uren stilzitten op school.
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
22-01-2019 18:35
Waarom zou een e-bike veiliger zijn?
Ook een goede vraag. Kind moet net zo veel kilometers afleggen als met een gewone fiets, maar is wel sneller.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik op de middelbare school zat er elke dag 24 kilometer fietste, man... Mijn conditie was vele malen beter dan nu!
Ik zou het op zich wel doen, als openbaar vervoer geen optie is. Soms is op de "normale" fiets gaan namelijk ook geen optie. (Weer e.d.)

Maar wat als je kind geen normale fiets heeft en de e-bike is die dag ook geen optie?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen ervaring met e-bikes, maar als het een stuk sneller gaat, is het dan ook niet juist onveiliger in het verkeer?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Naast duur in aanschaf vraagt het ook onderhoud wat met geld. Fietsenstalling op school is niet de plek waar anderen zuinig met jouw fiets omgaan. Als ik zie hoeveel kosten wij hadden voor de kinderen hun fietsen de afgelopen jaren is dat best veel.

Belangrijkste vraag voor mij zou zijn of ik dat kan en wil betalen. En of mijn kind dat wil. Vaak je met zo'n fiets buiten de boot of niet?

Ik zou eerst een gewone fiets proberen, e-bike kan later ook nog.
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste 35 minuten is niet ver. Mijn kinderen fietsen dubbele afstand enkele reis. Dat donkere bos wordt niet lichter door een e-bike. En in fietsenhok is ie zo stuk. Zonde van het geld en m.i. Complete onzin. Dat gepamper ..
Alle reacties Link kopieren
Kinderen moeten minstens een uur per dag bewegen! De jeugd doet al zo weinig aan sport (uitzonderingen daargelaten).

E bikes zou dus voor mijn kind geen optie zijn, maar wel een kwalitatief goede fiets met een nog beter slot en een goed regenpak.

Mbt bosrijk gebied, e bike gaat dat niet oplossen, ze moet er nog steeds door/langs.
veensteker schreef:
22-01-2019 18:26
Ik vind 35 minuten niet lang maar ik zou het ook niet prettig vinden dat ze moeten fietsen langs een bosachtig gebied. Misschien dat ik daarom wel een e-bike zou kopen voor mijn kind.

Blijkt wel dat e-bikes heel veel gestolen worden dus minimaal 2 hele goede sloten.
Want? Dan verdwijnt dat gebied?
Alle reacties Link kopieren
Als ik kwaad in de zin heb gaat een ebike ten opzichte van een normale fiets mij daar echt niet van weerhouden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me doodschamen als brugklasser op zo'n ding.

Achteraf gezien ben ik blij dat ik vroeger zo veel moest fietsten. Ik merkte het meteen dat ik qua spieren achteruit ging toen niet meer zo ver hoefde te fietsen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven