Opzeggen bso?

23-01-2019 10:52 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Er zijn al heel veel topics met dit onderwerp maar niet mijn situatie.
Ik ben even benieuwd naar ervaringen.

Ik heb 2 kinderen, met allebei (uiteraard) een eigen karakter. De oudste is 10, dromerig en behoorlijk onhandig. De jongste is 9, dominant en opvliegend.

Ze kunnen niet met maar ook niet zonder elkaar, spelen veel samen maar kunnen ook flink vechten samen.

Nu hebben ze bedacht dat ze na school niet meer naar de bso willen.
Ze gaan nu 3x per week (korte middagen) maar vinden het niet meer leuk.
In de ochtend gaan partner en ik naar ons werk en gaan de kinderen 10 minuten later naar school. Zij sluiten samen af en dat gaat super goed.

Ze zijn om 15.30 thuis uit school en om 16.45 is partner thuis. Er is 1 dag dat dat 17.30 is.

Ik heb echte buitenkinderen dus een uurtje op de tablet zit er niet in.
Wat te doen?? Bso opzeggen of toch nog even niet? En welke afspraken hierover maken?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Bso opzeggen?

Totaal aantal stemmen: 41

Ja (17%)
Nee (29%)
Bso aanhouden maar langzaam laten wennen, bijvoorbeeld eerst 1 dag opzeggen (54%)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het van je kinderen afhangt, zijn ze verstandig of lopen ze in zeven sloten tegelijk? Misschien kun je inderdaad eens één middag minder proberen. Is er ook wat achterwacht, een buurvrouw waar ze bijvoorbeeld heen kunnen gaan als er iets is?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik snap die 10 minuten s ochtends niet maar ok.
Daarnaast vind ik niet dat kinderen zelf bepalen of ze stoppen. Hier wordt gestopt halverwege groep 7 en met afspraken.
Alle reacties Link kopieren
Als ze samen goed afsluiten, en zich samen goed kunnen redden zou ik ze misschien de kans geven om te proefdraaien, dus op een dag dat jullie niet werken zorgen dat je niet thuis bent. Als dat gewoon goed gaat, en ze hebben een plek waar ze heen kunnen als er wel één uit een boom valt, zou ik dan kijkn of je BSO kan afbouwen/opzeggen. Scheelt wel lekker veel geld ook, 6 dagdelen BSO! :)
Van mij zouden ze niet buiten mogen spelen. Nu woon ik niet zo prettig en mag de oudste af en aan wat uren alleen thuis blijven. Maar ze blijft binnen en mag de deur niet open doen.

En het verschilt echt per kind of ze dat aan kunnen of niet. Waar je woont, is school dichtbij en is het een fijne buurt. En of je inderdaad een achterwacht hebt in de buurt.
Voor nee gekozen. Ik vind 9 en 10 nog te jong om alle dagen alleen thuis te zijn. Mijn oudste van 10 mag wel zelf om half 6 naar huis (zelfde wijk) en dan ben ik 15-30 min later thuis.
Laatst belde ze in tranen omdat ze de deur niet open kon krijgen. Bevestiging voor mij dat een middag alleen nog niet aan de orde is.
Halverwege groep 7 ga ik nog een keer nadenken.
anoniem_371483 wijzigde dit bericht op 23-01-2019 11:09
7.00% gewijzigd
Mina81 schreef:
23-01-2019 10:52
De oudste is 10, dromerig en behoorlijk onhandig. De jongste is 9, dominant en opvliegend.


Verder zijn ze wel leuk?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me vooral zorgen om botsingen tussen de jongste en de oudste, omdat je de jongste beschrijft als dominant. Bij de BSO roept iemand ze wellicht nog tot de orde, maar thuis sneeuwt de oudste wellicht onder.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Je zou de kinderen 1x per week naar huis kunnen laten gaan, op een van de dagen dat je partner ook vroeg thuis is. Als dat goed gaat, kun je de BSO voor 1 dag opzeggen.
Ik vind ze nog erg jong om structureel alleen te zijn. De andere dagen zou ik de kinderen gewoon de hele middag op de BSO laten spelen. Nu zijn ze er net en worden dan al weer opgehaald.
Hier waren ze alleen vanaf 9 en 11. Beide verantwoordelijk genoeg en ook goede band samen. Ze appen als ze thuis zijn.

Ook tijdens vakanties geen oppas. Dat gaat goed. Ligt echt aan het kind.

Je kunt toch ook proefdraaien zonder dat je opzegt? Begin je nu en kun je evt. eind januari opzeggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 9 en 10 te jong. Ik heb een dochter van 9, maar de oudste is 14 en dan vind ik het een heel ander verhaal. Bij jou zijn ze allebei nog erg jong. Ik zou een andere BSO overwegen als dat kan. Hier zit er bij school een die allebei mijn kinderen vreselijk vonden, maar er zit er eentje in de buurt waar het echt een feest is om naartoe te gaan. Mijn jongste wil er naartoe zonder dat het nodig is, maar helaas voor haar kost dat een beetje teveel :)
Misschien kun je een clubje zoeken op die dagen, dus dat ze gaan sporten of muziekles ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik zie nu dat het op twee dagen maar om een uur en een kwartier gaat. Dan zou ik misschien wel beginnen met 1 dag minder. Maar dan mochten ze van mij niet naar buiten in die tijd!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!

Ik woon in een dorp met een heel erg gewild speelplein achter het huis :) daar zijn ze dus ook altijd de hele middag. Ze komen uit school wat drinken en vertrekken meteen naar dat speelplein om vervolgens rond 17.00 weer thuis te zijn.

Effectief gaat het om 1.5 uur alleen. Ze kunnen bij noodgevallen bij opa terecht. Ook heb ik diverse kennissen waarvan ze weten dat die kunnen helpen. Ik hou er alleen niet van om andere mensen vast te leggen met afspraken over mijn kinderen.
Verder zijn ze zo goed als de oudsten op de bso, als ik de jongste nog een jaar zou laten gaan is hij samen met 4/5 jarigen. Een andere bso is geen optie, want niet in dit dorp en geen bekenden, daar schiet hij dan niks mee op.

Het enige wat mij tegenhoud is dat ik niet 100 procent zeker kan zeggen of ze het samen aankunnen. De 10 minuten in de ochtend lukt prima en maakt voor mij net het verschil file of niet (en dus of te laat of op tijd op mijn werk).

Als ik de bso opzeg, kan ik natuurlijk niet meer terug, ook ivm wachtlijsten. Oudste gaat deze zomer naar groep 7, jongste naar groep 6.
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
23-01-2019 11:08
Ik zou me vooral zorgen om botsingen tussen de jongste en de oudste, omdat je de jongste beschrijft als dominant. Bij de BSO roept iemand ze wellicht nog tot de orde, maar thuis sneeuwt de oudste wellicht onder.
Dit dus :P
Oppas aan huis geen optie voor na school? Zij kunnen lekker naar huis en toch iemans aanwezig die een oogje in het zeil houdt.
Als je ontevreden bent over de BSO moet je met hen een gesprek aangaan hoe ze ervoor zorgen dat ook jouw kinderen het weer naar hun zin krijgen.

Het feit dat de BSO niet inspeelt op de behoeftes van jouw kinderen betekent nog niet dat ze dus daarom zelfstandig thuis kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
eerst maar eens een dag proberen, BSO aanhouden
Dan 1 dag BSO opzeggen en kijken of dat gaat

9 en 10 is voor samen thuis zonder toezicht echt wel jong.
Mijn kinderen zijn net zo oud. Het zijn twee handen op een buik, bijna nooit ruzie, maar ik heb gekozen voor een oppas aan huis toen de oudste de BSO vorig jaar was ontgroeid. Maar wij wonen in de stad en het gaat bij ons om een periode van 3 uur.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb recent 1 middag in de week de BSO opgezegd voor mijn oudste (ook 10). Dit is de kortste middag die er is omdat hij om 15:30 uit school komt en om 17:00 al weer de deur uit gaat naar sport.
Ik probeer deze middagen eerder thuis te zijn maar dat lukt niet altijd.
Tot nu toe gaat het super goed.
Is het een optie om eerste voor je oudste de BSO 1 middag in de week op te zeggen? Of zitten je kinderen in het zelfde leerjaar en gaan ze dus ook tegelijkertijd naar de middelbare?
Mijn eigen kinderen zitten in opeenvolgende leerjaren en mijn plan is nu om de oppas aan huis te houden totdat de jongste naar de middelbare school gaat.
ligt aan de kinderen maar hier kon dat wel. beide kinderen hadden een klas overgeslagen en zaten dus met net 10 in groep 8. ze kwamen in groep 7 dus met 9 echt wel al alleen naar huis en bleven dan tot wij thuis waren alleen thuis. Jongste ging met 10 naar een masterclass 10 km van ons huis vandaan. Hij nam alleen de trein en de bus naar huis en bleef dan vanaf 11 uur tot 4 uur alleen thuis. Het is wel eens fout gegaan, sleutel vergeten ofzo maar dat wist hij prima op te lossen. Bij buurvrouw aangebeld, die heeft hem naar oma gebracht en die hebben een sleutel.
Alle reacties Link kopieren
Hier bij begin groep 7 (10 jaar) gestopt met de BSO. Groep 6 na de zomer dus nu nog groep 5 is nog echt wel jong vind ik. En wat ga je doen in de vakanties of ben je dan zelf ook vrij?
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me wat jong voor helemaal geen bso meer, mijn 9 jarige mag 1 keer per week eerder weg vd bso. En als je de bso opzegt, hoe ga je dat dan met alle vakanties die kinderen hebben doen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen mochten twee dagen na school alleen naar huis toen de oudste in groep 8 zat.

Ze mochten niet naar buiten en zodra ze thuis kwamen moesten ze mij of hun vader even bellen.

ik vind die van jou eigenlijk nog net te jong, zeker als je zelf al zegt dat je bang bent voor conflicten tussen hen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven