Kind van 9,5 alleen thuis tussen de middag?

23-01-2019 11:46 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is 9,5 en heeft asperger. Na een wisseling van school door een verhuizing ben ik een half jaar thuis geweest. Ik heb nu een baan waar ik volgende week start. Gelukkig onder schooltijden, want bso gaat niet voor mijn zoon. Te veel prikkels. Op deze school is er geen continurooster en hij heeft tussen de middag een uur pauze. Overblijven hoefde tot nu toe niet maar heeft hij een keer of 6 gedaan om te proberen of omdat ik een keer een afspraak had. Elke keer vond hij het vreselijk en ging het ook mis. Ruzie, vechten, verdriet etc. De overblijfmoeders houden geen toezicht op het veld buiten school waar ze mogen spelen vanaf groep 6, en dat gaat dus steeds mis. Ik wil hem dus niet laten overblijven.

Nu heeft hij zelf bedacht dat hij 2x in de week wel alleen thuis kan zijn tussen de middag. Ik ben op 10 minuten rijden, dus in noodgevallen ben ik redelijk snel thuis. Ik zou dan brood en drinken voor hem klaarzetten en hem bellen om 5 over 12 zodat hij even zijn verhaal kwijt kan. En dan wil ik hem iets voor 1 uur weer bellen dat hij terug naar school moet. We wonen recht naast de school, dus hij hoeft niet te fietsen of ver te lopen.

Dochter van net 7 gaat overigens wel gewoon overblijven, zij vindt dat gezellig en dat gaat altijd goed.

Zou dit kunnen of is 9 toch te jong? Dan zou ik moeten zoeken naar een oppas aan huis voor tussen de middag, dat lijkt me ook niet heel makkelijk...
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt echt aan je kind. Kun je erop vertrouwen dat hij bijvoorbeeld geen tosti-apparaat aanzet en vergeet de stekker eruit te halen? Vergeet hij niet de deur daarna weer op slot te doen? Ik denk dat ik mijn dochter van dezelfde leeftijd die verantwoordelijkheid nog niet zou geven, maar elk kind is anders.
Alle reacties Link kopieren
Probeer het een keer.
Ik denk dat ik het mjjn oudste (ook 9 en ass) wel zou laten doen.
Met duidelijke regels wat wel en niet mag.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
hoe is je directe netwerk?
Tien minuten is echt te lang, als het gaat om Bloed of Brand

Zijn er buren thuis??
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat als je nog brood voor hem moet klaarzetten en bellen dat hij naar school moet, hij misschien nog niet zelfstandig genoeg is om dit te kunnen. Blijft hij op andere momenten wel eens een uur (of langer) alleen thuis?

Kan hij misschien bij een vriendje van school lunchen 1-2x per week?
ja hier mocht het met 9, adhd etiketje.
hij was wel van de makkelijke moet ik zeggen, hij zou dus nooit een tostiijzer gebruiken of iets verwarmen.
je zou kunnen afspreken dat die belt als die thuis is en vertrekt.
Alle reacties Link kopieren
Ja. IK bleef op die leeftijd ook alleen thuis tussen de middag. Mijn kinderen ook (met z'n tweeën, vond ik wel enger, trouwens) Ze lieten dan ook de hond uit (wat ik ook deed met 9 :) )

IK weet alleen niet hoeveel invloed z'n ASS heeft, want daar heb ik geen ervaring mee.

En waarom zet jij z'n brood klaar? Kan hij zelf geen brood maken? Dat geeft hem ook gelijk wat te doen.
Later is nu
masatu schreef:
23-01-2019 11:56
Ik denk dat als je nog brood voor hem moet klaarzetten en bellen dat hij naar school moet, hij misschien nog niet zelfstandig genoeg is om dit te kunnen. Blijft hij op andere momenten wel eens een uur (of langer) alleen thuis?

Kan hij misschien bij een vriendje van school lunchen 1-2x per week?
ik heb een hele slimme 11 jarige die echt wat fijn motorische problemen heeft. ik denk dat een boterham smeren nu pas echt sinds 1 a 2 jaar soepel gaat. knippen en plakken is nog steeds een drama. zegt echter niks over zijn zelfstandigheid
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook klaarzetten (niet smeren), gewoon om het wat makkelijker voor hem te maken en zodat hij niet kan vergeten te eten, en dan pas om kwart voor 1 begint.
En omdat een gedekte tafel gezelliger thuiskomen is, in je eentje, dan een lege tafel en dat je je brood nog uit de vriezer moet halen.
Als het allemaal goed gaat kunnen dat soort dingen altijd nog worden afgebouwd.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Die van mij zou het kunnen. Of hij van achter de computer op de tijd let is een tweede.
wij deden nog wel eens een broodtrommel klaar maken of zorgen voor krentenbollen. makkelijke dingen.
Alle reacties Link kopieren
Hier eet zoon (8 en ass) alleen of met 2 oudere kinderen in een rustig lokaal op school (en dus niet bij de andere kinderen). Is misschien een alternatief als alleen thuis niet zou lukken.
Alle reacties Link kopieren
Hangt helemaal van je kind af. In eerste instantie vind ik 9.5 jaar wel jong klinken. Maar als ik je OP verder lees denk ik, misschien is het wel het proberen waard.

Maak duidelijke afspraken en met name over situaties als er iets is. Wie bel je of wat doe je dan.

Kunnen de buren eventueel hierin iets betekenen?

Eten en drinken klaar zetten, lijkt mij prima. Als het allemaal goed gaat en hij eraan toe is, kan je hem steeds meer verantwoordelijkheid geven hierin.
Ik denk dat er kinderen zijn die dat prima aankunnen, anderen weer niet jij kent je kind beter dan wij.

Bij ass denk ik bijvoorbeeld: is hij snel angstig, heeft hij overzicht wat hij moet doen (denk aan bijv. sleutels etc), wat als er onverwachte dingen gebeuren, kan hij daarmee om gaan, lukt het hem motorisch gezien?

Je kunt natuurlijk prima het eerst nog begeleiden zoals je van plan bent om te kijken hoe dat gaat. Probeer het anders eens een aantal keer in het weekend of op een vrije dag. Dan zie je ook waar jullie tegenaan lopen waar jullie wellicht nu nog helemaal niet bij stilgestaan hebben.
Alle reacties Link kopieren
Hier een dochter van 9,5 die twee keer per week na school alleen is tot 18:00, geen probleem, smeert zelf een boterham, laat de hond uit en twee keer per dag facetimen we kort.

Maar ze heeft verder geen adhd of ander etiket dus ik weet niet of dat verschil maakt?
Alle reacties Link kopieren
oppas of overblijven in een apart lokaaltje
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het geen fijn gevoel vinden dat mijn zoon van die leeftijd een uur lang alleen thuis is tussen de middag. Maar ik kan ook heel goed begrijpen dat overblijven voor hem niet bepaald prettig is. Ik heb zelf twee zoons met diagnoses. De oudste is na groep 3 naar SO gegaan en had daar continu-rooster, de jongste is ook na groep 3 van school gewisseld, wel naar een reguliere school maar met een heel nieuw concept, dat mij erg aansprak. Was niet zo makkelijk om te besluiten, want ook wij wonen tegenover een school, maar tot zeer recent was daar geen continurooster, de kinderen hadden 75 minuten middagpauze. Ik werkte veelal aan huis, dus kon doorwerken tot ik de zoemer hoorde. Dan hoefde ik maar de straat over te steken en de jongste op te halen. Hij wilde dan het liefst de tv aan. Na zijn lunch was er nog bijna een uur pauze over. Ik wilde dan eigenlijk wel weer aan het werk, maar het voelde niet goed dat hij dan een uur voor die tv zat te gapen. Daarom heb ik hem uiteindelijk twee keer per week laten overblijven, wat óók weer gek voelde, omdat we zo dichtbij wonen. Maar dat was voor hem ook best heftig. Enfin, na de schoolwisseling was dat niet meer aan de orde, want op de nieuwe school was wel een continu-rooster (sterker nog, drie lange dagen tot 17.00 uur met tussen de middag warm eten op school en de woensdag- en vrijdagmiddagen vrij).
Wat mij te binnen schiet: is het mogelijk om met de overblijfmedewerkers een afspraak te maken dat, op die twee dagen dat je zoon thuis overblijft, iemand een kijkje gaat nemen? Bijvoorbeeld 10 minuten voor de school weer begint? Dan is het overblijfwerk veelal klaar en voor men gaat opruimen, kan iemand dan wellicht best even naar jouw huis om even te checken. Daar zou je eventueel ook een vergoeding voor kunnen betalen. Dit alles in het kader van maatwerk?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat jammer trouwens dat er kennelijk geen (deels) oplossing op school gevonden kan worden. Is het teveel gevraagd die twee keer in de week een oogje in het zeil te houden zodat ook jouw kind met plezier en zonder vechten en verdriet over kan blijven?

Wat zegt school?
Dat bellen klinkt leuk, maar hoe punctueel kun jij daar in zijn? Als het even druk is op je werk kun je dan ook nog even bellen? Wat als jij echt niet kunt bellen of het vergeet?

Ik vind dat alleen thuis eten alleen werkt als kind dat echt helemaal zelf kan. Mijn kind zette wel een alarm in zijn telefoon om niet te vergeten dat hij moest vertrekken. Maar dat bedacht en regelde hij dus zelf.
Lente19251003 schreef:
23-01-2019 11:46
De overblijfmoeders houden geen toezicht op het veld buiten school waar ze mogen spelen vanaf groep 6, en dat gaat dus steeds mis. Ik wil hem dus niet laten overblijven.

Waarom is daar geen toezicht? Dat zou ik zeker met school bespreken, en waarom gaat jouw kind dan precies daar spelen, hij kan zelf ook kiezen om daar te gaan spelen waar wel toezicht is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ASS en was als kind gewoon thuis tussen de middag. Tv aan, broodje smeren en hup.
Mijn nichtje van 10 is drie ochtenden per week een uur alleen thuis voor school en drie middagen per week 3 uurtjes alleen thuis na school. Ze wil zelf namelijk niet naar de BSO. Ze is zelfstandig en wil heel graag alles zelf doen.

Het gaat heel goed. De school zit super vlakbij huis. Ze heeft haar eigen huissleutels. Mijn tweelingzus heeft een schema voor haar op de koelkast geplakt (ze is niet autistisch), hierdoor vergeet ze niks. Ze hebben een hond, een heleboel speelgoed, ze leest graag boeken en doet haar huiswerk. Ook is er TV, Videoland en Netflix. Ze verveelt zich dus geen seconde.

Ze heeft een goedkoop prepaid telefoontje van mij gekregen. Zodat ze bereikbaar is en kan bellen als er iets aan de hand is. Tweelingzus en ik bellen haar altijd even na schooltijd. Om te checken of ze veilig thuis is. In noodsituaties kan er snel iemand bij haar zijn.
Alle reacties Link kopieren
ja en met Dollop gaat het supergoed en die heeft helemaal geen verknipte relatie met haar ouders :-?

sorry Dollop maar je bent nog lang geen goed voorbeeld, misschien moet je een beetje voorzichtiger zijn met strooien met adviezen
Lorem Ipsum
Ik denk dus dat het prima kan, twee keer per week een uurtje alleen thuis als je bijna 10 bent. Ik zou het wel eerst een paar keer met hem oefenen. Deden wij ook met mijn nichtje. De eerste dag dat tweelingzus werkte, heb ik haar “opgehaald” van school. Ik heb haar alles zelf laten doen (oversteken, voordeur open maken, sleutels op vaste plek leggen, drinken en eten pakken, etc) en meegekeken. En ben naar huis gegaan toen ik zag dat ze alles prima kan en ze Netflix had aangezet. Ik was duidelijk niet nodig. Mijn aanwezigheid was totaal overbodig zelfs. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het gewoon proberen. Zoon van dezelfde leeftijd trok de BSO ook niet en is sinds de zomer ook 1 middag alleen thuis en hij vindt het heerlijk. Hij laat het weten wanneer hij thuis is en hij kan mij of man evt bellen. Hij pakt zelf wat te eten en doet verder geen gekke dingen.
Een uur rust tussen de middag lijkt me voor je zoon juist erg fijn, zeker als hij er zelf mee komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven