Regels lunchtrommel?

01-02-2019 20:15 371 berichten
Vraag voor juffen en meesters: M'n zoon zit op de kleuterschool en ik ben benieuwd wat ik zoal in z'n trommel mag stoppen. Tot nu toe geef ik boterhammen en een banaan mee. Het lijkt me wel leuk om er bijvoorbeeld eens een chocolade paaseitje in te doen. Of een koekje. Hoe erg is dat? Zou dat de andere kinderen opvallen? Er zijn op school geen regels wat betreft lunch. Ik hou me uiteraard wel aan de no-sugar-voorschriften qua traktaties en zo.
Pieka19* schreef:
01-02-2019 22:27
Hoeveel boterhammen passen er naast zo’n inzetbakje dan nog in? Ik ben eigenlijk op zoek naar zo’n trommel. Maar dan zou het fijn zijn als er nog 4 boterhammen in passen.
In zo'n gewone mepal passen er dan nog twee geloof ik. Geen idee precies, man maakt de lunch ;-)
Volgens mij krijgt zoon wel es druiven mee, of komkommer, of zoiets.

Geen idee wat er in de schoolgids over staat eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
01-02-2019 22:28
Wij hadden geen broodtrommels, iedereen ging tussen de middag thuis eten.
En 20 jaar geleden gingen mijn kinderen nog gewoon naar school met een kapitein koek en een pakje sap. Ook werd er op snoep getrakteerd.
Ja, en???
Vroeger was alles beter?
Mijn kinderen gaan al jaren naar school met aanmaak, fruit en brood. Twintig jaar geleden werd in mijn klas ook de kapitein koek weggespoeld met appelsap. Ik heb de ouders die dat meegaven aan hun kind ook nooit begrepen.
Op de school van onze kinderen hebben ze een gezond beleid. Alleen met Kerstmis en Pasen is er een schoolontbijt en wordt er uitgepakt met passend lekkers. Dus het hoeft niet in de broodtrommel. Door het gezond beleid mogen ze hier na school wat lekkers. Ik verras ze toch nog met enige regelmaat. :)

Ik ging ruim 20 jaar geleden naar de basisschool en daar mocht chocolade ook niet. Hooguit een Liga. Ik vind dat niet zo vreemd eigenlijk, waarom moet er gesnoept worden op school? Om die 6 uur dat ze weg zijn is er nog genoeg mogelijkheid om wat anders te eten.
Alle reacties Link kopieren
Pieka19* schreef:
01-02-2019 22:27
Hoeveel boterhammen passen er naast zo’n inzetbakje dan nog in? Ik ben eigenlijk op zoek naar zo’n trommel. Maar dan zou het fijn zijn als er nog 4 boterhammen in passen.

Hier zijn ze vrij streng op school. Voor het 10-uurtje alleen groente/fruit/boterham. En voor de lunch geen snoep/koek (ook geen peperkoek). Beleg doen ze dan weer niet moeilijk over.

Af en toe gooi ik een handje nootjes bij het fruit. Daar heb ik nog niks van gehoord. Of een briefje met iets leuks er op.
Noten zijn toch gezond?
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik een klein ikea bakje voor in de action lunchtrommel. Zelfde idee. In het kleine bakje zitten tomaatjes/ komkommer en/ of een andere groente. In het 'action' gedeelte brood, een.maiswafel/ cracker/ ei/ wat ze dan ook lekker vind.

Hier word niet zozeer naar beleg gekeken, wel staat wit brood en witte bolletjes op de 'nee' lijst. Ook geen liga of sultana. Voor het 10uurtje is er (school)fruit
cookie84 wijzigde dit bericht op 01-02-2019 22:57
0.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
biekoe schreef:
01-02-2019 22:50
Ja, en???
Vroeger was alles beter?
Mijn kinderen gaan al jaren naar school met aanmaak, fruit en brood. Twintig jaar geleden werd in mijn klas ook de kapitein koek weggespoeld met appelsap. Ik heb de ouders die dat meegaven aan hun kind ook nooit begrepen.
Maar toen speelden ze nog buiten, en de computer bestond nog niet. Dus dan kan je best een kapitein koek en pakje sap gebruiken.
Nog nooit 1 gaatje gehad en ze zijn allebei nog steeds slank.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Hier twee boterhammen en iets hartige. Snackkomkommer, paprika of handje tomaatjes.
Ik vind de opmerkingen hier wel lastig, want ondanks het gezonde eten (water en melk, niet elke dag n koekje oid) zijn mijn meiden fors van stuk. Heel lastig, want iets minder zou beter zijn, maar ik wil ze geen boterham ontzeggen. Enfin, laat t maar weer lente worden, dan kunnen ze weer meer buitenspelen.
Alle reacties Link kopieren
Eidde schreef:
01-02-2019 21:18
Serieus? Dat zou mij echt te ver gaan. Mijn kind eten ontzeggen? Dat zou ik echt niet accepteren.
Nou, dan moet je je gewoon aan de regels houden. Heel eenvoudig!
Als jij je niet aan de regels houdt en je kind pasta meegeeft is het gewoon je eigen (dwarse) schuld!

Waarom kunnen mensen tegenwoordig niet gewoon meet accepteren dat ergens regels gelden!?
Alle reacties Link kopieren
Dit verschilt echt per school dus ik zou het navragen als het niet duidelijk in de schoolgids staat. Bij neefje mag alles behalve blikjes frisdrank en candybar/zakjes chips (tenzij traktatie). Die krijgt gewoon een boterham, koekje en pakje Wicky appelsap mee als 11 uurtje.

Mijn zoon zit op een zero-waste gruitschool. Alleen kinderen die overblijven mogen boterhammen meenemen (geen witbrood, geen hagelslag, geen chocopasta of kokosbrood). De middaglunch moet in een apart trommeltje, dat mag niet bij het 11-uurtje. Drinken is standaard water, alle kinderen hebben een bidon met hun naam erop die iedere middag mee naar huis komt om af te wassen.

Als 11 uurtje krijgt zoon dus groente mee (komkommer, tomaatjes, worteltjes of van die mini paprikaatjes) en fruit (bananenschil e.d. komt dan weer mee retour). Ik vul het aan met noten (notenmelange, stiekem wel gezouten anders eet hij het niet). Het kind leeft thuis ook op gruit dus dat gaat helemaal op. Op de twee dagen dat hij overblijft een flinke beker kwark met wat fruit erin (altijd op) en een boterham met kaas. Uit die boterham neemt hij net twee happen en het restant moffelt hij in de lunchtrommel. Ik weet hierdoor heel zeker dat er iemand is die herhaaldelijk hem heeft aangespoord om zijn boterham te eten en pas is weggelopen na een hap :-D. Bij het overblijven kunnen ze ook thee krijgen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
01-02-2019 22:55
Noten zijn toch gezond?
Ja klopt, maar die staan nergens bij wat er wel mag.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
01-02-2019 23:15
Dit verschilt echt per school dus ik zou het navragen als het niet duidelijk in de schoolgids staat. Bij neefje mag alles behalve blikjes frisdrank en candybar/zakjes chips (tenzij traktatie). Die krijgt gewoon een boterham, koekje en pakje Wicky appelsap mee als 11 uurtje.

Mijn zoon zit op een zero-waste gruitschool. Alleen kinderen die overblijven mogen boterhammen meenemen (geen witbrood, geen hagelslag, geen chocopasta of kokosbrood). De middaglunch moet in een apart trommeltje, dat mag niet bij het 11-uurtje. Drinken is standaard water, alle kinderen hebben een bidon met hun naam erop die iedere middag mee naar huis komt om af te wassen.

Als 11 uurtje krijgt zoon dus groente mee (komkommer, tomaatjes, worteltjes of van die mini paprikaatjes) en fruit (bananenschil e.d. komt dan weer mee retour). Ik vul het aan met noten (notenmelange, stiekem wel gezouten anders eet hij het niet). Het kind leeft thuis ook op gruit dus dat gaat helemaal op. Op de twee dagen dat hij overblijft een flinke beker kwark met wat fruit erin (altijd op) en een boterham met kaas. Uit die boterham neemt hij net twee happen en het restant moffelt hij in de lunchtrommel. Ik weet hierdoor heel zeker dat er iemand is die herhaaldelijk hem heeft aangespoord om zijn boterham te eten en pas is weggelopen na een hap :-D. Bij het overblijven kunnen ze ook thee krijgen.
Waarom komt de bananenschil retour?
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
01-02-2019 23:36
Waarom komt de bananenschil retour?
Zero waste. Die mag niet op de composthoop van school. Zal wel te lang duren voordat zo’n schil composteert ofzo. Appelklokhuizen en restjes groente mogen op de composthoop. Als een klasgenootje trakteert op een regenboogspiesje krijgen ze ook de satéprikker, cellofaan en strikje mee retour :-D
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
01-02-2019 23:41
Zero waste. Die mag niet op de composthoop van school. Zal wel te lang duren voordat zo’n schil composteert ofzo. Appelklokhuizen en restjes groente mogen op de composthoop. Als een klasgenootje trakteert op een regenboogspiesje krijgen ze ook de satéprikker, cellofaan en strikje mee retour :-D
Wil ik niet weten wat er met een (quasi) leeg inktbuisje gebeurd ...
Je kunt ook zo'n dubbele bento kopen:

https://www.bol.com/nl/p/rex-london-ben ... oductTitle
Alle reacties Link kopieren
Lunch is lunch en geen snoepje of koekje. Waarom zou je dat meegeven? Dat kan je toch na schooltijd geven? Stukje groente of fruit als extraatje bij lunch is wel prima lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezeg veel pakjes en snoep genuttigd werden.
anoniem_381495 wijzigde dit bericht op 03-02-2019 02:32
83.54% gewijzigd
kaanchinchen schreef:
01-02-2019 21:50
Met een kleuter met een heftige allergie in de klas is dat vrij logisch.
Zou voor mij als kleuter in die tijd leuk zijn geweest zeg. Ik lustte zo ongeveer alleen maar pindakaas en chocoladepasta op brood. Appelstroop kende ik toen nog niet.

Ben nu meer van het hartige, maar ik zou dan wel een probleem hebben gehad zeg maar.
pejeka schreef:
01-02-2019 21:48
Wat ben ik godsdankbaar dat ik destijds op school gewoon een pennywafel mocht eten, en dat de jarige kinderen gewoon op Lange Jannen, lolly's, toverballen, enz. konden trakteren als ze jarig waren.
Alsof die traktaties in de kleuterklas altijd zo'n feestje waren. Proeven was verplicht, ook al ging je er gewoon van over je nek. En dan kwamen die saté-prikkers met zilveruitjes, augurk en blokjes kaas weer. En ik gruwelde toen al van rauwe kaas. Stond ik daar weer half kotsend in de kleuterklas.

Ik werd dan wel weer blij van de dropveter-ketting met ronde nibbits eraan geregen!!
En van de rest ook, zolang het maar geen rauwe kaas was.
Alle reacties Link kopieren
moizer schreef:
01-02-2019 23:14


Waarom kunnen mensen tegenwoordig niet gewoon meet accepteren dat ergens regels gelden!?
Omdat het onzinnige regels zijn die nergens op slaan.

Een koekje in de broodtrommel vind ik vreemd. Een koekje is een tussendoortje en geen lunch.
Dus ik zou het niet doen.

Maar als andere ouders dat wel willen heb ik daar geen last van.

Heel soms zegt mijn kind wel dat kind x elke dag een koek mee krijgt in plaats van fruit. Dan zeg ik wil je er net zo uit zien als kind x (,kind heeft fors overgewicht) Dat wil kind natuurlijk niet. Nou daarom krijg jij dus fruit mee.

Geen wit brood mee mogen, geen pasta mogen ik vind het betutteling ten top.
Nehemah schreef:
02-02-2019 00:48
Zou voor mij als kleuter in die tijd leuk zijn geweest zeg. Ik lustte zo ongeveer alleen maar pindakaas en chocoladepasta op brood. Appelstroop kende ik toen nog niet.

Ben nu meer van het hartige, maar ik zou dan wel een probleem hebben gehad zeg maar.
Een kind met een allergie heeft dan wel een iets groter probleem. Het wordt heus niet zomaar verboden, vaak geldt dat alleen bij een heftige allergie en kan een kind doodgaan, doordat hij de sporen inademt.

Dat begrijp je nu als volwassene hopelijk wel?
anoniem_6382b8ea269eb wijzigde dit bericht op 02-02-2019 01:32
13.81% gewijzigd
kaanchinchen schreef:
02-02-2019 01:30
Een kind met een allergie heeft dan wel een iets groter probleem.

Dat begrijp je nu als volwassene hopelijk wel?
Ja hoor. Wees maar niet bang.
Bedjeindezon schreef:
02-02-2019 00:07
35 jaar geleden aten we tussen de middag thuis en dan kregen we absoluut geen koek, sap of paaseitjes. En als we op school hadden geluncht dan hadden we dat ook niet meegekregen. Eerlijk gezegd waren het in die tijd een beetje de tokkiegezinnen waar veel pakjes en snoep genuttigd werden.
Hier ging ik naar huis tijdens de middag, aten we warm en na 't eten kwam toch echt de koekendoos op tafel.
Als dessert.

Mijn vader at véél te graag zelf een koekje bij zijn koffie :-).

En jep, dat koekje werd best wel es een keer vervangen door een paasei.


Tijdens de pauze 's ochtends op school mocht je kiezen wat je dronk ... Een brikje chocomel, fristi of fruitsap.
Geen mens die vrijwillig water ging drinken.
Met eventueel een koek of een stuk fruit.


Maar ik zou die koek / dat paasei anno 2018 dus niet meer meegeven naar school - zeker niet tijdens de middagpauze - kwestie van geen rellen te ontlokken.
Als ze eenmaal op het voortgezet onderwijs zitten kijkt er niemand meer naar om wat er in de broodtrommel zit.
Op de basisschool mocht er hier alleen brood en groente of fruit mee. Nu kiezen mijn pubers liever voor brood en koek mee.
Ze eten afwisselend genoeg en die voorschriften van school zijn misschien alleen nuttig voor kinderen die van thuis uit niet meekrijgen gezond en gevarieerd te eten.
Nu op de middelbare school hebben sommige kinderen ook wel eens snoep bij, tja, moeten ze toch mee om leren gaan, dat iemand iets lekkers bij heeft en de ander niet. De keuze wat je neemt moet vrij zijn, de één wil liever fruit en de ander wil liever koek. Je kan op een gegeven moment toch niet meer controleren wat ze eten, voor, tijdens of na school. Ze moeten met verleidingen om leren gaan i.p.v. ze alles te onthouden. Thuis kun je genoeg sturen wat ze binnen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Wat heerlijk dat ik deze flauwekul gemist heb :rofl:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat de meeste klasgenoten niks zeggen als iemand incidenteel iets lekkers in z’n trommel heeft (zolang dat iets kleins is). Maar dat het kind zélf zich hier ontzettend opgelaten onder voelt (want oei, dat is snoep... dat mag toch niet?). Maar andere kinderen maakt dat weer helemaal niks uit.
Ik weet trouwens precies welke kinderen er in de klas van mijn kind ‘rare dingen’ meekrijgen. Mijn kind kan je dit haarfijn vertellen (Dagelijks 3 witte bolletjes met chocoladepasta, altijd cheesdippers, sultana, altijd een pakje koekjes, warme chocomel in z’n thermosflesje, etc. ). Is echt iets wat kind bezig houdt.
Zelf krijgt kind 2 bruine boterhammen met 1x hartig en 1x zoet en soms wat rauwkost, kale toastjes of een rijstwafels mee met een pakje melk (of heel af en toe appelsap).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven