Regels lunchtrommel?

01-02-2019 20:15 371 berichten
Vraag voor juffen en meesters: M'n zoon zit op de kleuterschool en ik ben benieuwd wat ik zoal in z'n trommel mag stoppen. Tot nu toe geef ik boterhammen en een banaan mee. Het lijkt me wel leuk om er bijvoorbeeld eens een chocolade paaseitje in te doen. Of een koekje. Hoe erg is dat? Zou dat de andere kinderen opvallen? Er zijn op school geen regels wat betreft lunch. Ik hou me uiteraard wel aan de no-sugar-voorschriften qua traktaties en zo.
NYC schreef:
02-02-2019 11:02
Oh, hier is laatst juist door het CB geadviseerd ons kind veel volle melk, roomboter en slagroom te geven.

Wat is er mis met melk? Beide kinderen drinken het graag. Slecht het lichaam of vanwege de manier waarop melkkoeien melk (blijven) geven?
Eieren zijn dan toch ook niet natuurlijk omdat kippen van nature ze eigenlijk niet dagelijks maar om de paar weken horen te leggen?

Er is niks mis met melk, maar echt goed is het ook weer niet.


https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ge ... enkbeelden

https://www.google.com/amp/s/energiekev ... tneus/amp/
Alle reacties Link kopieren
Dochter krijgt voor de kleine pauze fruit of rauwkost mee en ranja. Als ze naar de overblijf gaat krijgt ze daar brood. Volgens mij doet ze daar meestal pure hagelslag of vruchtenhagel op. En ze kunnen kiezen uit melk of yogi.

Echt hard beleid is er niet. Drie dagen in de week ‘moet’ er fruit mee, maar volgens mij is er geen juf die er iets van zegt als een kind iets anders mee heeft. Traktaties moeten in principe gezond zijn, maar ook daar doet niemand moeilijk over.

Dochter zegt weleens dat Marietje altijd een koekje mee heeft en dat zij dat ook wel eens wil. Dan krijgt ze gewoon als antwoord dat zij dat niet krijgt. Elke ouder heeft andere regels en onze regel is fruit mee naar school. Dat vindt ze prima.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
02-02-2019 11:02
Oh, hier is laatst juist door het CB geadviseerd ons kind veel volle melk, roomboter en slagroom te geven.

Wat is er mis met melk? Beide kinderen drinken het graag. Slecht het lichaam of vanwege de manier waarop melkkoeien melk (blijven) geven?
Eieren zijn dan toch ook niet natuurlijk omdat kippen van nature ze eigenlijk niet dagelijks maar om de paar weken horen te leggen?
Dat is weer een nieuwe hype, dat melk niet gezond zou zijn.
minnimouse schreef:
02-02-2019 13:11
Dat is weer een nieuwe hype, dat melk niet gezond zou zijn.

Ik ben verder nooit van de hypes, maar lees de linkjes die ik heb gepost.

Nergens komt zo veel osteoporose voor als in landen waar zo veel melk wordt gedronken.
minnimouse schreef:
02-02-2019 13:11
Dat is weer een nieuwe hype, dat melk niet gezond zou zijn.
Ik lees het soort beweringen meestal van mensen die melk toch al niet lekker vinden. Nou nooit eens: Melk is zo lekker, jammer dat het zo slecht voor je is.

Té zal nooit goed zijn, nergens mee, maar mij lijkt dat melk/zuivel prima past in een gevarieerd/afwisselend menu.

Ik ken ook heel weinig mensen die yoghurt, kaas en kookroom gebruiken van mensenmelk, tis toch meestal de melk die -in eigen woorden- bedoeld is voor andere zoogdieren.

Over kippen zeggen we ook niet: gek dat we kippenvlees eten, is bedoeld voor vossen.
NYC schreef:
02-02-2019 13:49
Ik lees het soort beweringen meestal van mensen die melk toch al niet lekker vinden. Nou nooit eens: Melk is zo lekker, jammer dat het zo slecht voor je is.

Té zal nooit goed zijn, nergens mee, maar mij lijkt dat melk/zuivel prima past in een gevarieerd/afwisselend menu.

Ik ken ook heel weinig mensen die yoghurt, kaas en kookroom gebruiken van mensenmelk, tis toch meestal de melk die -in eigen woorden- bedoeld is voor andere zoogdieren.

Over kippen zeggen we ook niet: gek dat we kippenvlees eten, is bedoeld voor vossen.

Ik vind melk dus wel lekker. Gebruik het ook nog wel in de keuken. Ik eet ook kaas. Maar ik drink het niet meer ivm osteoporose die in mijn familie zeer ernstig voorkomt.

Sinds ik gestopt ben, ben ik minder vaak en minder ernstig verkouden.

Ik denk ook niet dat het heel ongezond is, maar extra melk drinken om osteoporose te voorkomen of te remmen lijkt mij met de info die ik nu heb, niet heel slim.

Je kinderen (op)voeden volgens de richtlijn van Joris Driepinter lijkt mij ook niet goed.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
02-02-2019 13:35
Ik ben verder nooit van de hypes, maar lees de linkjes die ik heb gepost.

Nergens komt zo veel osteoporose voor als in landen waar zo veel melk wordt gedronken.
Dat zou goed kunnen, maar ik denk dat je alles met mate moet drinken en eten.
Zuivel an sich lijkt me prima gezond.
minnimouse schreef:
02-02-2019 14:03
Dat zou goed kunnen, maar ik denk dat je alles met mate moet drinken en eten.
Zuivel an sich lijkt me prima gezond.
Zo sta ik er ook in. En wat nou precies wel/niet gezond is en om welke reden en onder welke omstandigheden etc, de berichtgeving daarover verschilt nogal eens. Alleen erger ik mij in de kritische artikelen altijd vanwege de opmerking "melk is nooit voor mensen bedoeld, het is voor kalfjes".

Pas op het moment dat dat eens achterwege gelaten wordt en er ook begripvol wordt geschreven dat men best snapt dat melk of producten waar melk in zit lekker zijn dan neem ik het zelf wat serieuzer.

Maar vind het heel raar dat mensen vreemd aangekeken worden als zij of hun kind een glas melk drinken maar je wel prima zou mogen genieten van ijs, een stuk chocolade of een roomsausje. Heb je dan eigenlijk ook iets gebruikt "voor een kalfje"?

Teveel suiker is ook niet goed voor je lichaam. Of teveel zout. Maar melk roept altijd nog fellere reacties op van hoe slecht het voor je lijf is. Terwijl mensen daar volgens mij veel gedoseerder" mee omgaan.
minnimouse schreef:
02-02-2019 14:03
Dat zou goed kunnen, maar ik denk dat je alles met mate moet drinken en eten.
Zuivel an sich lijkt me prima gezond.

Eens, alles met mate. Echter mijn moeder kreeg dus van een arts onlangs nog het advies om meer melk te gaan drinken ivm haar osteoporose. Advies voor kinderen is ook vaak veel te hoog met onderbouwing dat het voor de botopbouw goed zou zijn. Voorlichting deugt van geen kant. En de producenten claimen eigenschappen die niet kloppen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
02-02-2019 14:26
Eens, alles met mate. Echter mijn moeder kreeg dus van een arts onlangs nog het advies om meer melk te gaan drinken ivm haar osteoporose. Advies voor kinderen is ook vaak veel te hoog met onderbouwing dat het voor de botopbouw goed zou zijn. Voorlichting deugt van geen kant. En de producenten claimen eigenschappen die niet kloppen.
Elk lichaam is ook anders en reageert er anders op.
Overigens heb ik laatst pas gehoord over dat melk niet gezond zou zijn. Had er nog nooit van gehoord.
Ik drink een paar keer per week melk.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
01-02-2019 21:48
Wat ben ik godsdankbaar dat ik destijds op school gewoon een pennywafel mocht eten, en dat de jarige kinderen gewoon op Lange Jannen, lolly's, toverballen, enz. konden trakteren als ze jarig waren. Te dikke kinderen waren zeldzaam, want we ravotten urenlang per dag, na school naar buiten en hutten bouwen, voetbal spelen, stoepranden, fietswedstrijdjes houden, enz. In de avond een gezonde maaltijd met verse groenten en snoepen was beperkt. Hooguit een glaasje ranja per dag, maar verder thee of water of melk. In het weekend (oh feest) zomaar een zak chips die over vier personen werd verdeeld, eindeloos deed je met je schaaltje met daarin een handje paprikachips. Eindeloos hangen voor de TV en computer was er niet bij, want bestond niet, de TV begon (met uitzondering van het kinderuurtje op woensdagmiddag) pas rond 7 uur, met Meneer de Uil. En dus hadden we ongemerkt, want wij noemden het spelen, verdomd veel lichaamsbeweging, en dan verbrandde je die Lange Jan die je van een jarig klasgenootje had gekregen, vanzelf wel.

Maar hoe ver zijn we dan gedaald dat er tegenwoordig op de scholen al op gelet moet worden en er zelfs "sancties" op staan?
Kijk om je heen: het is nodig!
Ouders zouden kinderen tegen zichzelf moeten beschermen. Kinderen leven in het nu, die willen eten wat ze lekker vinden. De gevolgen van hun gedrag daar zijn ze niet mee bezig. Dus zouden ouders er voor moeten zorgen dat ze genoeg gezond voedsel binnen krijgen en af en toe iets lekkers. Maar veel ouders zijn er gewoon niet toe in staat. Kunnen/willen/durven kinderen niet iets te ontzeggen, ook niet als het hen schaadt.

En heel vaak als een kind te dik is, zijn beide ouders dat óók. Dat zit hem in de eetgewoontes, die deugen niet in sommige families. En omdat de welvaart zoveel beter is dan vroeger, en lekkere dingen eten en drinken méér vanzelfsprekend geworden zijn, is het kennelijk nodig dat de scholen ingrijpen.
cookie84 schreef:
01-02-2019 22:56
Ik gebruik een klein ikea bakje voor in de action lunchtrommel. Zelfde idee. In het kleine bakje zitten tomaatjes/ komkommer en/ of een andere groente. In het 'action' gedeelte brood, een.maiswafel/ cracker/ ei/ wat ze dan ook lekker vind.

Hier word niet zozeer naar beleg gekeken, wel staat wit brood en witte bolletjes op de 'nee' lijst. Ook geen liga of sultana. Voor het 10uurtje is er (school)fruit
Pardon? Ik eet zelf afwisselend wit en bruin brood. Hoe kunnem ze dat verbieden? Dat is echt bullshit. Gelukkig zijn mijn kinderen 17 en 21
En geen nutella maar wel worst. Pfft. Belachelijk
moizer schreef:
01-02-2019 23:14
Nou, dan moet je je gewoon aan de regels houden. Heel eenvoudig!
Als jij je niet aan de regels houdt en je kind pasta meegeeft is het gewoon je eigen (dwarse) schuld!

Waarom kunnen mensen tegenwoordig niet gewoon meet accepteren dat ergens regels gelden!?
Omdat het overtrokken stomme regels zjjn. Gezond is een ruim begrip. Ik kan prima bepalen wat ik zelf vind dat goed is.
Al die zgn onderzoeken en hysterisch gedoe is gewoon onzin.
Gelukkig zitten mijn kinderen niet meer op de lagere school.
lemoos2 schreef:
01-02-2019 23:15
Dit verschilt echt per school dus ik zou het navragen als het niet duidelijk in de schoolgids staat. Bij neefje mag alles behalve blikjes frisdrank en candybar/zakjes chips (tenzij traktatie). Die krijgt gewoon een boterham, koekje en pakje Wicky appelsap mee als 11 uurtje.

Mijn zoon zit op een zero-waste gruitschool. Alleen kinderen die overblijven mogen boterhammen meenemen (geen witbrood, geen hagelslag, geen chocopasta of kokosbrood). De middaglunch moet in een apart trommeltje, dat mag niet bij het 11-uurtje. Drinken is standaard water, alle kinderen hebben een bidon met hun naam erop die iedere middag mee naar huis komt om af te wassen.

Als 11 uurtje krijgt zoon dus groente mee (komkommer, tomaatjes, worteltjes of van die mini paprikaatjes) en fruit (bananenschil e.d. komt dan weer mee retour). Ik vul het aan met noten (notenmelange, stiekem wel gezouten anders eet hij het niet). Het kind leeft thuis ook op gruit dus dat gaat helemaal op. Op de twee dagen dat hij overblijft een flinke beker kwark met wat fruit erin (altijd op) en een boterham met kaas. Uit die boterham neemt hij net twee happen en het restant moffelt hij in de lunchtrommel. Ik weet hierdoor heel zeker dat er iemand is die herhaaldelijk hem heeft aangespoord om zijn boterham te eten en pas is weggelopen na een hap :-D. Bij het overblijven kunnen ze ook thee krijgen.
Alleen water. Gatver.
pipootje schreef:
02-02-2019 14:53
Alleen water. Gatver.
Gatver?
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
02-02-2019 14:35
Kijk om je heen: het is nodig!
Ouders zouden kinderen tegen zichzelf moeten beschermen. Kinderen leven in het nu, die willen eten wat ze lekker vinden. De gevolgen van hun gedrag daar zijn ze niet mee bezig. Dus zouden ouders er voor moeten zorgen dat ze genoeg gezond voedsel binnen krijgen en af en toe iets lekkers. Maar veel ouders zijn er gewoon niet toe in staat. Kunnen/willen/durven kinderen niet iets te ontzeggen, ook niet als het hen schaadt.

En heel vaak als een kind te dik is, zijn beide ouders dat óók. Dat zit hem in de eetgewoontes, die deugen niet in sommige families. En omdat de welvaart zoveel beter is dan vroeger, en lekkere dingen eten en drinken méér vanzelfsprekend geworden zijn, is het kennelijk nodig dat de scholen ingrijpen.
Waarom is dat een taak van scholen? Scholen zijn er om lezen en reken aan de kinders te leren, niet om de opvoeding van de ouders over te nemen. Laat dan liever die ouders verplicht elk half jaar bij de huisarts langsgaan en laat die de ouders de les lezen over hun foute eetgedrag.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
02-02-2019 14:35
Kijk om je heen: het is nodig!

Vind jij.

En heel vaak als een kind te dik is, zijn beide ouders dat óók. Dat zit hem in de eetgewoontes, die deugen niet in sommige families. En omdat de welvaart zoveel beter is dan vroeger, en lekkere dingen eten en drinken méér vanzelfsprekend geworden zijn, is het kennelijk nodig dat de scholen ingrijpen.
Scholen, en zeker geen juf bemoeit zich met wat mijn kind eet. Punt.

Juffen mogen zich bemoeien met wat mijn kind moet leren en zorgen voor goed onderwijs.

Daar is ook precies waar het mis gaat. Scholen die taken over nemen van ouders of andere instanties.

Schoenmaker blijf bij je leest.
I wanna live my life with the volume full!
Het woord gruit zou verboden moeten worden.
Star² schreef:
02-02-2019 17:29
Het woord gruit zou verboden moeten worden.
Eens.
Van dezelfde categorie als brusje.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
02-02-2019 17:29
Het woord gruit zou verboden moeten worden.
Ab-so-luut!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
pipootje schreef:
02-02-2019 14:48
Pardon? Ik eet zelf afwisselend wit en bruin brood. Hoe kunnem ze dat verbieden? Dat is echt bullshit. Gelukkig zijn mijn kinderen 17 en 21
En geen nutella maar wel worst. Pfft. Belachelijk
Ik vind het eerder een raadsel waarom mensen voor een dergelijke school kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
02-02-2019 17:29
Het woord gruit zou verboden moeten worden.
:thumbsup:
Sophiever schreef:
02-02-2019 17:32
Ik vind het eerder een raadsel waarom mensen voor een dergelijke school kiezen.
Omdat ze nu éénmaal van bruin brood houden :-D ?

En moet het brood bruin zijn, of moet het ook nog es volkoren / meergranen zijn?
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
02-02-2019 15:04
Gatver?
Tja, er zit nu eenmaal weinig smaak aan water.
Ik drink het ook wel, maar echt lekker? Neuh.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
02-02-2019 17:38
Tja, er zit nu eenmaal weinig smaak aan water.
Ik drink het ook wel, maar echt lekker? Neuh.
Het is mode. Water drinken is zo'n 20 jaar geleden benoemd tot het nieuwe gezondheidsideaal. Liters per dag moest je ervan tot je nemen, want dat spoelde je lijf door en je organen en maakte je gezonder dan ooit. In die tijd ontstond ook het modebeeld van mensen die met flesjes water in de hand op straat liepen, want stel je voor dat je 5 minuten zónder slok water zou moeten leven... Een collega van mij leeft nog helemaal in die hype, die heeft een grote kan water op haar bureau staan die na een paar uur ook weer bijgevuld wordt en die drinkt water alsof ze een kameel is die twee weken zonder drinken in de woestijn heeft rondgelopen. Water is ook het enige dat ze drinkt, geen thee, geen koffie, niks, alleen water. En omdat ze er heilig van overtuigd is dat gluten, granen, suikers, zuivel, enz. óók vergif zijn, leeft ze de hele dag op een klein trosje druiven en een mandarijn, en in de avond een groene salade. Wél met een glaasje water erbij, dat dan weer wel...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven