Hoe vond jij het als kind bij de opvang/oppas?

11-02-2019 08:40 53 berichten
Gepikt van ander forum:

De meeste moeders van nu zijn van 1980/1990, zo ook ikzelf. Vroeger waren er nauwelijks kinderen om mij heen waarvan moeder werkte.
Weinig volwassenen kunnen mij vertellen hoe zij het vroeger bij de opvang/oppas hebben ervaren. Vind dit wel interessant om te weten, ook omdat ik nu zelf een dreumes heb die gebruik maakt van oppas.
Daarom hierbij mijn vraag, hoe heb jij het ervaren vroeger en wat voor opvang had je precies?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van 1978 en ging tot 4 jaar 2 dagen per week naar een kdv. Ik heb daar wel wat herinneringen aan en vond dat heel leuk. Ik weet nog wie mijn beste vriendje was en dat je heerlijk kon spelen, dat we een glijbaan hadden binnen. En dat de grote jongens na schooltijd naar de opvang kwamen. BSO dus, al heette dat niet zo.
Tijdens de basisschooltijd ging ik niet naar een oppas.
Wij hadden oppas aan huis. Ik vond er niet zoveel van. Alleen stom als ze strenger was dan mijn moeder.
Overblijven vond ik prima. Tenminste, je at je lunch en dan mocht je spelen. De meeste overblijfmoeders vond ik stomme bazige wijven. Maar goed, je had maar kort met ze te maken.
Ik ben van 77 btw.

Maar hoe ik het zie: als kind accepteer je dingen zoals ze zijn. Pas als het extreem vervelend is of als je de enige bent die moet overblijven, stel je daar vragen bij.
Alle reacties Link kopieren
Ik ging vanaf m’n tweede tot m’n 11e naar een soort van gastouder. Een gezin waar wij 3 dagende gingen en zwart betaald kreeg.
Mijn herinneringen zijn uit de basisschooltijd toen we er voor, tussen en na school heen gingen. Prima rijd want we mochten gewoon afspreken met klasgenootjes en als je niet afsprak had je nog steeds wat te spelen.

Alleen in de vakanties vond ik het meestalniet leuk om een hele dag naar een oom of tante te moeten (in de vakanties waren we.niet bij dat gezin)

Ik snap heel goed dat m’n moeder wilde werken (toen niet zozeer nu wel) en dit was een prima oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Stel nou dat er allemaal mensen komen melden hoe vreselijk ze het vonden? Ga je dan stoppen met werken en je dreumes thuis houden?
Of stel dat iedereen vertelt hoe heerlijk ze het vonden? Verdwijnt dan je schuldgevoel?

De meesten zullen weinig herinneringen aan die periode hebben, en als er al herinneringen zijn, zijn die meestal niet zo betrouwbaar.

Daarbij: ik kijk met zeer veel negatieve gevoelens terug op mijn schooltijd. Toch is er niemand die vindt dat kinderen niet naar school zouden hoeven.

Kijk naar je kind, en zelfs al zou je kind niet heel enthousiast zijn bij de oppas/opvang, dan nog is dat geen drama.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik vond de creche ( hele dagen als moeder werkte) hartstikke leuk. En mijn kinderen vonden de KVD/BSO ook leuk, altijd iemand mee te spelen en lieve leid(st)ers.
In vakantie altijd uitjes.

Overblijven ook nooit een probleem.
Ik heb nog nooit een oppas gehad die geen familie was. Op de peuterspeelzaal en school vond ik het altijd geweldig, dus ik denk dat ik me opeen kdv ook vermaakt had.
Mijn ouders werkten beiden fulltime, ze hadden oppas aan huis. Ik heb er geen actieve herinneringen aan, dus het zal wel goed geweest zijn.

Lastiger vond ik het toen ik ouder was, 10+. Ik was toen vaak alleen, dat ga ik zelf toch anders doen.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
11-02-2019 08:48
Wij hadden oppas aan huis. Ik vond er niet zoveel van. Alleen stom als ze strenger was dan mijn moeder.
Overblijven vond ik prima. Tenminste, je at je lunch en dan mocht je spelen. De meeste overblijfmoeders vond ik stomme bazige wijven. Maar goed, je had maar kort met ze te maken.
Ja dit is ook mijn ervaring. Die overblijfmoeders vond ik echt stomme wijven :-D Oppas vond ik irritant omdat ze strenger kon zijn. Was altijd blij als mijn moeder vrije dagen had.
Alle reacties Link kopieren
Babydonthurtme schreef:
11-02-2019 08:40
Gepikt van ander forum:

De meeste moeders van nu zijn van 1980/1990, zo ook ikzelf.
neu
Overblijven was hartstikke gezellig. Alleen stom wanneer we moesten buitenspelen in de regen. Maar goed, als je naar huis ging fietste je door diezelfde regen. BSO hoefde ik nooit naartoe. Jaloers dat ik was! Dat scheen namelijk enorm leuk te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden oppas tot ik een jaar of 6 was en dat was gewoon zo. Ik herinner het me ook gewoon niet meer zo goed. Wel van de tijd daarna maar toen hadden we geen op opvang meer

Overblijven vond ik wel gezellig maar mijn vriendinnetjes vonden mij beel zielig waar ik helemaal niks van snapte.
creche vond ik leuk, daarna moesten we een paar jaar overblijven maar daar vond ik het helemáál niet leuk. geen kinderen in mijn klas, en de moeders letten totaal niet op. Ze hadden niet in de gaten dat de grote kinderen ons enorm pesten, zelfs als ik huilend nee riep lieten ze het gebeuren als ze mij een aparte kamer introkken. Na 1 of 2 jaar heeft mijn moeder mij daar er af gehaald. Op de basisschool bleef ik heel sporadisch over, maar ik was de enige uit mijn klas. Heb het nooit leuk gevonden.
Mijn kinderen hebben een continurooster dus de hele klas 'blijft over' en dat vinden ze geen probleem, leuk juist.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden mijn oom en tante als oppas. Want zij woonden in dezelfde straat. En als mijn ouders thuis waren, hadden oom en tante mijn ouders als oppas. En nee dat was niet leuk. Continu met je jongere nichtjes opgescheept zitten.

We bleven ook over. Inderdaad bij van die vervelende overblijfmoeders.
Alle reacties Link kopieren
Kinderopvang nu is echt anders dan 'vroeger'. Alleen al, omdat het nu de norm is.
Op de basisschool van mijn dochters ging vrijwel iedereen naar de BSO.
En ze hebben allemaal op het KDV gezeten.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden een oppas aan huis, ook voor tussen de middag. Ik vond haar niet zo leuk. Maar ik was blijkbaar heel lastig als kind want de peuterspeelzaal was altijd drama en janken en voor deze laatste oppas heb ik er nog 3 versleten die het allemaal niet trokken omdat ik blijkbaar bleef huilen. Mijn moeder stond voor de klas en is echt een paar keer de klas uitgehaald omdat onze oppas mij niet kon troosten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van 1991, dochter van 1 gaat 1x per week naar het kdv.

Zelf woonden wij in een doodlopende straat tegenover onze gastouder. Tot we naar school gingen werkte mijn moeder 20u en gingen we dus 2 en 3 dagen daarheen. Vanaf dat we naar school gingen, ging mijn moeder 32u werken en gingen we dus tussen de middag en na school daar heen.
Ze was streng maar rechtvaardig en niks was te gek. Ik heb daar echt hele goede herinneringen aan en ze is als familie voor ons. Ik ben nu 27, ze past al minstens 15 jaar niet meer op, maar ik zie haar nog regelmatig.
Het is dat ze met pensioen is, maar anders had ik Saar ook naar haar gebracht.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden oppas aan huis van mijn tweede tot mijn zesde en ik was echt dol op de oppas. Zo'n lieve vrouw, ik was heel verdrietig toen ze zelf zwanger raakte en bij ons stopte. Daarna hadden we nog een tijdje een andere oppas, die was ok.

Overblijven deden wij nooit want mijn moeder werkte vlakbij huis en kwam naar huis voor het middageten. Ik vond dat jammer want mijn vriendinnen bleven wel over dus het leek mij veel gezelliger om ook over te blijven.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
lilalinda schreef:
11-02-2019 09:07
neu
Ik moet altijd even rekenen als ik hoor dat mensen geboren in 1991 een kind hebben. Huh? En dan zijn het geen tienermoeders :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van '79 en mijn vader en moeder werkten allebei, en moeder studeerde er ook nog naast.
Ik vond het naar de opvang/kdv gaan heel normaal, en kan me niet eens herinneren wat ik ervan vond, neurtaal dus denk ik.
Wel ben ik achteraf blij dat mijn moeder werkte, ik vond het dus van kleins af een heel normaal en logisch dat je als moeder ook werkt.
Ik wil dit mijn kinderen (2 dochters) ook weer meegeven.
Het heeft me heel vaak geholpen. Mijn moeder is overleden toen ik 8 jaar was, en mijn vader toen ik 16 was.
Toen ik ging studeren vond ik dat soms zwaar, omdat ik er alleen voor stond en in het weekend ook niet naar huis kon. Maar elke keer als ik het zwaar had en wilde opgeven dacht ik aan mijn moeder; als zij het kan/kon, met 2 kinderen en een vreemde taal (ze kwam hier als gastarbeider) dan moet ik het zéker kunnen.
dat heeft me er wel vaak doorheen geholpen.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
11-02-2019 09:24
Ik moet altijd even rekenen als ik hoor dat mensen geboren in 1991 een kind hebben. Huh? En dan zijn het geen tienermoeders :-)
volgens mij heb je moeders van 16 tot 106
Niet alleen maar vrouwen van een jaar of 30
lilalinda schreef:
11-02-2019 09:07
neu
Zeker niet nee. 1990 was ik al puber. :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat je veel mensen vindt die zich nog iets kunnen herinneren van toen ze 16 maanden waren.

Mijn zoon (ook dreumes) vindt KDV nu fantastisch. Hij wil niet meer mee naar huis ‘s middags. Maar eerst vond hij het moeilijk en huilde hij veel. Dat vond ik wel heel zielig, maar het is zoals het is. Mijn man en ik moesten nu eenmaal werken. Hij is vanzelf gewend geraakt en gilt nu ‘Mama weg! Nee naar huis!’ Als ik hem op kom halen. Net zoals hij ‘s ochtends er niet heen wil, want dan wil hij liever bij ons blijven.

Hij is altijd vrolijk en energiek geweest, met goede eetlust, en ontwikkelde zich altijd prima. Dus volgens mij is er niks in zijn leven geweest dat écht een negatieve invloed op hem heeft gehad, ook niet toen hij het nog niet leuk vond op het KDV.

Kijk gewoon naar je kind. Als hij zich goed voelt zal het wel goed zijn.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Lente19251003 schreef:
11-02-2019 09:16
Wij hadden een oppas aan huis, ook voor tussen de middag. Ik vond haar niet zo leuk. Maar ik was blijkbaar heel lastig als kind want de peuterspeelzaal was altijd drama en janken en voor deze laatste oppas heb ik er nog 3 versleten die het allemaal niet trokken omdat ik blijkbaar bleef huilen. Mijn moeder stond voor de klas en is echt een paar keer de klas uitgehaald omdat onze oppas mij niet kon troosten.
Je lijkt mijn dochter wel. Kdv en bso is prima maar oppas aan huis is drama over the top.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven