Hoe vond jij het als kind bij de opvang/oppas?

11-02-2019 08:40 53 berichten
Gepikt van ander forum:

De meeste moeders van nu zijn van 1980/1990, zo ook ikzelf. Vroeger waren er nauwelijks kinderen om mij heen waarvan moeder werkte.
Weinig volwassenen kunnen mij vertellen hoe zij het vroeger bij de opvang/oppas hebben ervaren. Vind dit wel interessant om te weten, ook omdat ik nu zelf een dreumes heb die gebruik maakt van oppas.
Daarom hierbij mijn vraag, hoe heb jij het ervaren vroeger en wat voor opvang had je precies?
Solomio schreef:
11-02-2019 08:56
Stel nou dat er allemaal mensen komen melden hoe vreselijk ze het vonden? Ga je dan stoppen met werken en je dreumes thuis houden?
Of stel dat iedereen vertelt hoe heerlijk ze het vonden? Verdwijnt dan je schuldgevoel? .

Kijk naar je kind, en zelfs al zou je kind niet heel enthousiast zijn bij de oppas/opvang, dan nog is dat geen drama.
En dit ja.
Een kind krijgt geen vreselijke trauma's omdat het iets als vervelend ervaart. Niet leuke dingen horen ook bij het leven.
Ik heb genoeg dingen in mijn jeugd (en daarna) meegemaakt die niet leuk waren. Van sommige dingen merk ik ook nog wel gevolgen (dat het vormend is geweest, niet traumatisch).
Maar ja, de dingen gingen zoals ze gingen. Mijn ouders hebben veel beslissingen met de beste bedoelingen genomen en konden ook niet alles voorzien.

Ik vind niet dat je je kind maar moet beschutten tegen alle ongemakken.
Ik ben als peuter alleen naar peuteropvang geweest, geen crèche oid. Volgens mij vond ik de peuterspeelzaal leuk maar heb er verder weinig concrete herinneringen aan. Tijdens mijn basisschoolperiode kon ik ook altijd naar huis (tussen de middag/na school) en vond dat heel prettig. Had het niet leuk gevonden als ik naar de overblijf had gemoeten. Een naschoolse opvang was ik toen (ik ben 40) nog niet bekend mee. Op woensdagmiddag waren mijn zusje en ik onder een half toeziend oog van de huishoudelijke hulp een paar uurtjes "alleen". Ik had die middag ook muziekles en daar ging ik alleen naartoe, dus eigenlijk grotendeels alleen zusje. Dat vond ik wel gezellig. We gingen de hulp altijd uithoren over haar vriend en waren gewoon lekker aan het knutselen aan de keukentafel terwijl zij de strijk deed. Ik vond het vooral heel fijn in ons eigen huis te kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder werkte parttime toen ik op school zat en we hadden oppas aan huis. Ik vond het prima. Ene dag mama, andere dag ‘tante Ger’. Ze kwam nog op kraambezoek bij mijn beide dochters, bijzonder was dat. Ik heb zelf ook oppas aan huis voor mijn dochters. Ze vinden dat meestal prima, soms klagen dat ze bepaalde dingen niet bij haar mogen en bij ons wel. Maar het schijnt me allemaal niet al te traumatisch. Ik zorg voor continuiteit en ze weten dat eind vd middag papa / mama altijd weer terugkomen. Dit is hun realiteit.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
11-02-2019 09:24
Ik moet altijd even rekenen als ik hoor dat mensen geboren in 1991 een kind hebben. Huh? En dan zijn het geen tienermoeders :-)
ja dat heb ik ook, het klinkt nog zo kort geleden 1991... maar ik word oud, daar ligt het gewoon aan...
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
mijn moeder werkte niet. dus ik heb nooit opvang gehad. Wel een soort peuter/kleuterzaaltje toen ik net 4 was. Dat vond ik heel erg leuk. vooral samen eten kan ik me herinneren. gelukkig vonden mijn kinderen het geweldig op de opvang. maar er zal door de jaren heen wel heel veel veranderd zijn.
Don't cry, buy a bag and move on.
Ik ben van 89 en ben altijd naar kdv / bso / oppas 'oma' geweest en had het (voor zover ik me kan herinneren) altijd naar m'n zin :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van midden jaren 60, en mijn moeder heeft werkte. We hadden een oppas, en ik kan me niet herinneren of dat dit nu leuk of minder leuk was. Het was gewoon zo.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Wij kregen eens per week overblijf en dat was een hele happening, dan kregen we tussen de middag Engelse les.
We hadden weleens oppas, we gingen naar een vriendin van mijn moeder en een vaste avond in de week paste andere een vriendin van mijn moeder op
Bij de ene vriendin van mijn moeder speelden we met zoons van dezelfde leeftijd en dat was heel interessant omdat we elkaar buiten die dagen niet aankeken, want het bleven wel jongens
Maar het spelen was altijd heel leuk.
Die oppas was een apart verhaal.
Een militante lesbische dame die van alles vond van onze kleding, gedrag.
Ze had altijd heel boeiende verhalen over mensen met wie ze een vete had, zo kan ik Mathilde Santing nooit meer serieus nemen omdat dat een 'arrogant klerewijf' was.
En ze had een hele lijst met zaken en mensen die fout waren, dus de Telegraaf was een gore nazikrant en als je Henk van der Meijden tegenkwam moest je hem een duw geven, deed zij ook altijd (schijnbaar echt. En ze was nogal groot, arme Henk).
Fantastisch mens.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder is weer gaan werken toem ik 4 was en naar school ging. Ze werkte 3 dagen per week. Op die 2 van die dagen werkte mijn vader de ochtend en de avond, en een middag lunchte we bij de buren en was mijn vader om 15.00 thuis.
Nooit naar bso gehoeven, nooit overgebleven. 1 vriendinnetje van mij moest dat maar, ouders gescheiden en moeder werkte in het onderwijs. Ik ben van 88.

Op de zoon van mijn school is er geen continu rooster, maar 90% blijft over en 90% gaat minimaal een dag naar de BSO. Zeker heel anders dan in mijn tijd.
Mijn zoontje vindt de BSO wel oké, niet klagen maar ook niet heel enthousiast. Hij gaat maar een dag per week.
In onze vorige woonplaats ging hij naar de gastouder, dat vond hij vreselijk, zij was ook vreselijk, was ook maar voor heel korte duur. Overblijven vindt hij leuk, doet hij 3 dagen, met de rest van bijna zijn hele klas.
bris wijzigde dit bericht op 11-02-2019 10:43
23.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van 1990 en voor zolang ik me kan herinneren, hebben mijn beide ouders altijd fulltime gewerkt.

Ik werd toen altijd opgevangen door mijn oma en de beide zussen van mijn moeder en volgens mij vond ik dat altijd wel leuk. Toen ik de basisschool leeftijd had, kreeg mijn moeder een andere baan waardoor ze tussen de middag altijd thuis was, maar na schooltijd werd ik vaak door m’n tantes opgehaald. Vond het altijd heel gezellig daar.

Nu heb ik zelf een dochter van 11 en als ik straks weer ga werken, gaan mijn ouders 2 dagen, m’n schoonmoeder 1 dag en mijn tante (die vroeger ook vaak op mij paste) gaat een paar uurtjes oppassen.
1987. Mijn beide ouders werkten full-time en ik en broertje gingen naar kinderopvang en later naar de BSO (dat was dezelfde organisatie en locatie, een lokaaltje verder). We vonden het er geweldig, ik heb er echt goede herinneringen aan. Er was een groot plein om buiten te spelen, er werd veel geknutseld en we gingen ook vaak naar bijvoorbeeld de grote speeltuin of het bos. Op een gegeven moment gingen mijn ouders beide 4 dagen werken, dus hoefden we op maandag en vrijdag niet meer naar de BSO. Dat vonden we stom, vooral als je er dan op dinsdag achter kwam dat ze op vrijdag en maandag allemaal leuke dingen gedaan hadden (ik kan me vaag nog tranen herinneren omdat ik ook een houten klompje had willen beschilderen...). Ik heb het idee dat nu 3 dagen KDV/BSO de norm is, maar toen waren de meesten er wel full-time voor mijn gevoel. Toen mijn jongste broertje geboren werd, ik was net zeven, veranderde de wetgeving wat betreft tegemoetkoming in de kosten en was het niet meer rendabel om ons alle drie op de opvang te houden, dus stopte mijn moeder met werken. In eerste instantie vonden we het enorm jammer dat we niet meer naar de BSO gingen. Maar ik was op dat moment de een-na-oudste, en het meisje dat de oudste was (11 jaar) verveelde zich enorm. BSO voor kinderen boven de 6 was nog niet echt een algemeen ding geloof ik. En het is de leeftijd waarop je graag met vriendjes/vriendinnetjes bij jou of hen thuis wil afspreken. Dus achteraf gezien denk ik niet dat ik het nog heel lang zo leuk had gevonden daar.

Later moesten we nog wel overblijven. Dat was stom. De overblijfmoeders leken niks met kinderen te maken te willen hebben en het is me nog steeds een raadsel waarom ze dat vrijwilligerswerk kozen. Samen met nog een meisje waren we de enige uit de klas en uberhaubt zo'n beetje de enige van de bovenbouw. We speelden altijd met de jongste kleuters. Tientallen kinderen leren steltlopen en zo. Dat was wel leuk.
Kind van de vroege jaren ‘80 hier. Twee fulltime werkende ouders, dus altijd overblijven en soms oppas ‘s middags (afhankelijk van diensten) of later ook gewoon ‘s middags alleen thuis. Heerlijk! We baalden echt als onze ouders vroeg thuis waren en ons aan onze kop zeurden over hoe onze dag was geweest. Ik ging ook zelf naar clubjes etc.

Verder weet ik niet zo goed meer hoe het allemaal precies geregeld was. Staat me niets van bij, dus dat was niet iets dat indruk op mij heeft gemaakt.

Wel altijd leuk gevonden dat beide ouders werkten. Mijn moeder gaf les op voortgezet onderwijs, dus vakanties waren nooit een probleem, dan was ze ook vrij.
Overblijven en oppas aan huis waren altijd gezellig. Mijn moeder werkte drie dagen per week en ik had hier totaal geen moeite mee. Mijn oppas was lief, en vaak genoeg leuker dan mamma. Wel vond ik het vervelend als het mijn beurt was om af te wassen bij de overblijf. Ook was ik niet weg van de overblijfmoeder (wat is het met dat slag?), maar het was verder juist heel gezellig, beetje eten, beetje buitenspelen.

We waren vaak maar met 10-15 kinderen. Bijna alle moeders waren tussen de middag netjes thuis.
Esther- schreef:
11-02-2019 12:49
We waren vaak maar met 10-15 kinderen. Bijna alle moeders waren tussen de middag netjes thuis.
Bij mij in de omgeving was het echt niet zo ongebruikelijk dat beide ouders werkten. En dat was in de vroege jaren '80 (mijn broers en zus zijn van eind jaren '70). Als ik dan in de OP lees dat ook in de jaren '90 nog veel moeders thuis waren, dan vraag in ik me toch af of het bij mij in de regio zo anders was.

MIsschien hadden mijn ouders veel werkende vrienden, dat kan ook.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 11-02-2019 15:24
6.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De crèche vond ik blijkbaar zo leuk dat ik ‘s morgens naar binnen huppelde en ‘s middags niet mee naar huis wilde.
Aan het overblijven heb ik geen herinneringen.
Aan de naschoolse opvang (mss 1,5 jaar daar geweest), heb ik alleen 1 leuke herinnering over een bbq. Verder niks..
En aan de oppas aan huis heb ik ook alleen maar kleine maar leuke herinneringen.
Ik kan niet zeggen dat ik er last van heb gehad dus. Ik ben van eind jaren 80.
Lach hard, duik diep, kom terug..
Nitflex schreef:
11-02-2019 15:14
Bij mij in de omgeving was het echt niet zo ongebruikelijk dat beide ouders werkten. En dat was in de vroege jaren '80 (mijn broers en zus zijn van eind jaren '70). Als ik dan in de OP lees dat ook in de jaren '90 nog veel moeders thuis waren, dan vraag in ik me toch af of het bij mij in de regio zo anders was.

MIsschien hadden mijn ouders veel werkende vrienden, dat kan ook.
Het zou goed regionaal kunnen zijn. Wij woonden ver buiten de randstad, in een conversatieve omgeving. Toen ik op de middelbare school zat zijn we naar de randstad verhuisd, en jonger broertje en zusje gingen daar nog naar de basisschool. Daar was de situatie inderdaad heel anders (jaren '90).
Alle reacties Link kopieren
De meeste moeders van nu zijn van 1980/1990,

Beetje vreemde stelling. Ik ben ook moeder, zoon van 17, en ben van 66' Scheelt nogal wat :D
Ik neem aan dat je bedoelt "vrouwen die nu moeder zijn van een dreumes/peuter?
1984.

Mijn ouders werkten fulltime aan huis.
Winkel beneden, leefruimte boven.

Tijdens de week moesten we onszelf maar redden na school.
Ze liepen af en toe in en uit als 't kalm was / er geen klanten waren.


Op zaterdag was 't altijd oerdruk en op zaterdag-ochtend had mijn moeder meestal een oppas.
Dat waren een soort "grote zussen" voor ons. Vonden we geweldig :-).

We hadden altijd een periode - half jaar tot jaar - dezelfde, dus die behoorden gewoon tot het meubilair. We kenden ze goed.

1 oppas die 6 jaar lang bij ons heeft gezeten heb ik nu nog altijd contact mee.
Ze kwam soms ook 's avonds als mijn ouders weg waren en heeft ons zelfs 2 keer een weekend opgevangen.


Overblijven deed ik in de basisschool zowat nooit.
We woonden om de hoek van school en er stond een warme maaltijd klaar.

Die twee keer per jaar dat het toch gebeurde vond ik vooral de overblijf-moeders hel. En 't feit dat je stil moest zitten en geen woord mocht zeggen of je had een draai rond je oren vast.
En dan vonden ze mij nog een lastpost omdat ik - doordat ik dus maar 1 of 2 keer bleef eten - geen vaste tafel en stoel had.



Ook als baby overigens nooit een KDV gezien.
Mijn ouders waren toch continu thuis en er was "de ren" (een soort afgeschermde babyhoek / babybak met spijlen vol met speelgoed) waar we in gedropt werden als we wakker waren en zij naar beneden moesten.

Voordeel in België is hier wel dat kinderen al naar school mogen op 2.5 :-).
Zeker voor mijn zus kwam dat geen dag te vroeg.

Mijn moeder zegt achteraf overigens dat ze - als het meer ingeburgerd was - ons eventueel wel 2 of 3 dagen naar een KDV had laten gaan.
Maar "ze waren toch thuis" - aan 't werk - dus "dat hoorde niet".



De poetsvrouw die 3 ochtenden per week kwam is ook lang een 2de moeder geweest.

In vakantieperiodes hield zij ons ook mee in de gaten als ze er was.
En ze was altijd boven aan 't werk, dus ik vertelde haar vaak meer dan aan mijn eigen moeder.

Ze had zelf 1 zoon én altijd gedroomd van nog een dochter ...
Ze vond er 2 op haar werk :-).

(Vanaf dat we puber waren gingen we ook 1 keer per jaar elk apart met haar een dag op stap.)
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 11-02-2019 16:00
11.36% gewijzigd
Ik ben van 90. Moeder was thuis tot ik naar school ging maar daar herinner ik me niks van, herinner me ook niks van peuterspeel maar vond overblijven prima volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Als baby, dreumes en peuter ging ik 3 dagen per weel naar een crèche. Kan me er niks van herinneren, maar vond het geloof ik wel prima.

Op basisschool altijd overgebleven. Was super gezellig. Gingen maar paar kinderen naar huis.

Geen naschoolseopvang gehad. Wel op vrijdag een oppas. In eerste instantie haalde zij ons altijd op, later gingen we er zelf naartoe en zelfs toen het niet meer nodig was ging ik elke vrijdagmiddag naar haar toe.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft gewerkt tot mijn vierde. Van de opvang kan ik me niets meer herinneren. Wat ik me wél herinner is dat mijn moeder er altijd was. Wanneer we uit school kwamen stond zij altijd klaar met een kop thee, een biscuitje en vertelden we hoe onze dag op school was. Andere moeders waren altijd aan het werk maar bij ons niet. Ik vond het zo heerlijk dat ze er altijd was. Ik zou het zelf vreselijk vinden als dit anders zou zijn geweest, denk ik. Maar ja, tijden veranderen.
.
anoniem_125581 wijzigde dit bericht op 13-06-2019 11:20
99.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Toen ik 10 was ging mijn moeder weer werken, wat voor die tijd best bijzonder was.
Mijn broer en ik mochten overblijven op school, dat deed destijds niemand.
Ik vond het geweldig.
Soms ging ik tussen de middag met een vriendinnetje mee, want haar moeder vond het zo zielig dat ik moest overblijven. Maar ze hadden daar nogal andere tafelmanieren dan ik thuis gewend was en vond het daardoor helemaal niet leuk om daar te lunchen.

Dat mijn moeder niet thuis was als ik uit school kwam vond ik ook geen probleem, integendeel: ik had een sleutel. Dat had verder niemand in mijn klas.

Als ik hier lees dat mensen thuis willen zijn als de kinderen uit school komen denk ik maar weer even aan mijn eigen jeugd en hoe leuk ik het vond om helemaal zelf thuis te kunnen zijn en te bepalen wat ik ging doen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik wilde het liefst altijd bij mijn moeder zijn. Overblijven deed je me geen plezier mee. Logeren deed ik ook nooit, wilde ik niet. Als mijn moeder niet thuis was als wij thuis kwamen dan gingen we t rijtje buurvrouwen af of ze misschien daar zat. Altijd lichte paniek als ze er niet was.

Mijn moeder ging werken toen ik in groep 7 zat en werkte van 10:00 tot 14:00 uur. In de middag kwam mijn vader dan een boterhammetje met me eten tot ik weer naar school moest.

Mijn kids gaan 1 dag vd week naar t kdv. Zoon vindt t fantastisch, dochter niet zo maar die is bijna toe aan de kleuterschool.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders werkten fulltime. De buurvrouw was de oppas maar ik vond het cultuurverschil (ouders zijn gastarbeiders) even wennen. Vanaf mijn 6e kreeg ik de huissleutel en moest ik tussen de middag en na school mijn moeder bellen als ik thuis was. Ik vond het geweldig! Heerlijk als grote meid mijn eigen regels bepalen haha! Ik werd er op jonge leeftijd al heel zelfverzekerd en zelfstandig van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven