Kind wil niet sporten

11-02-2019 17:09 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 10 heeft asperger. Sinds hij 6 was is hij voller geworden en hebben wij hem op sport gezet (hij zat er daar voor ook al op). Hij is begonnen met turnen toen hij 4 was en wij nog geen idee hadden dat hij ASS heeft. Op 6 jarige leeftijd wilde hij hier niet meer heen.
Sindsdien hebben wij zoveel sporten geprobeerd. Hij is toen een tijd gestopt omdat hij op zwemmen zat. Na zijn A diploma wilde hij ook absoluut niet meer verder voor zijn B.
Daarna hebben we zoals gezegd diverse sporten geprobeerd. Hij begint enthousiast en na enkele lessen krijgen we hem met geen mogelijkheid meer naar zijn sport. Hij heeft de volgende sporten geprobeerd: Turnen, karate, judo, American Football, voetbal, kickboksen, atletiek en als laatste honkbal. Hij heeft net 2 lessen gevolgd en net begon al te mopperen dat hij niet gaat. IN de auto bleef hij schreeuwen dat hij niet wilde gaan en ben teruggekeerd. Hoe nu verder? ik besef dat hij gewoon niet van sport houdt, maar ik wil juist dat hij iets vindt waar hij het wel naar zijn zin heeft.
Aan de ene kant denk ik, laat maar zitten, dan maar geen sport. HIj krijgt op school 2 uurtjes gym. Aan de andere kant vind ik het wel belangrijk dat hij aan beweging doet. Soms gaan we samen een lange wandeling maken, maar ook daar kan ik hem niet altijd voor porren.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 9,5 met asperger is helemaal gek op freerunnen, dit doet hij al best een lange tijd. Hij houdt niet van teamsporten en ook niet van sporten met een wedstrijdelement, maar dit is helemaal zijn ding.
maar ik wil juist dat hij iets vindt waar hij het wel naar zijn zin heeft.

Heb je hem al gevraagd wat hem leuk lijkt om te doen?
Wat hoop je te bereiken behalve een totale afkeer van sport voor de rest van zijn leven?
Alle reacties Link kopieren
Vraag aan hem wat hij wel en niet leuk vindt. Ik vond teamsporten bijvoorbeeld vreselijk, ik wilde iets alleen doen. Ik vond aikido erg leuk. Maar ook tennis en zwemmen. Ik zou het een paar maanden laten rusten en dan rustig kijken wat bij hem past.
Wil hij ook niet paardrijden?
Dat kun je ook alleen doen (nadat er lessen zijn gevolgd) en heb je niet persé te maken met anderen zoals in teamsport.
Alle reacties Link kopieren
Misschien iets als scouting?
Dat is niet echt een sport maar krijgt je kind toch veel beweging.
Ik heb geen asperger maar ik ken wel mensen die dat hebben en het lijkt me dus verschrikkelijk om op een teamsport te moeten als je asperger hebt want dan moet je juist sociaal zijn terwijl je daar heel veel moeite mee hebt. En dan heb ik het nog niet eens over wedstrijden.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 11-02-2019 17:17
0.37% gewijzigd
Heb je een idee waar het aan kan liggen dat hij enthousiast begint en daarna niet meer wil? Heeft het bijvoorbeeld te maken met teveel prikkels? Of met dat het een teamsport is? Of dat het onoverzichtelijke situaties zijn? Of dat hij niet tegen de spanning kan om een wedstrijd te spelen? Ik noem maar wat, maar als je de oorzaak weet, dan kan je een betere oplossing bedenken.
Voor iemand met Asperger is het dagelijks leven al zwaar genoeg met alles wat maar moet, moet, moet en niemand die je begrijpt.

Pick your fights. Hij gaat op een dag de lengte in, probleem opgelost. Leer hem vooral dat hij op sommige punten wel degelijk zelf de regie in handen heeft.
TsumTsum schreef:
11-02-2019 17:16
Ik heb geen asperger maar ik ken wel mensen die dat hebben en het lijkt me dus verschrikkelijk om op een teamsport te moeten als je asperger hebt want da met je juist sociaal zijn terwijl je daar heel veel moeite mee hebt. En dan heb ik het nog niet eens over wedstrijden.
Dit dus. Ik had altijd 'n hekel aan teamsport en gelukkig ben ik daar ook nooit toe gedwongen (behalve tijdens gym op school)
Alle reacties Link kopieren
TO, wat gaat er mis?

- zijn het te veel prikkels? Dan een sport zoeken met minder/beter behapbare prikkels. Desnoods Pokémon Go (werkt bij veel ass’ers goed)

- merkt hij dat hij het motorische aspect minder snel/makkelijk oppikt dan zijn leeftijdsgenoten? Dan eens onderzoeken of aangepast sporten hem wel iets kan bieden. Steeds geconfronteerd worden met je eigen onvermogen is namelijk enorm moeilijk, zeker op die leeftijd

- zijn de andere kinderen om hem heen vervelend/kan hij sociaal niet meekomen? Laat hem dan iets in zijn eentje doen: zwemmen, fietsen, skaten, hardlopen.

Alternatief idee: spreek met hem af dat hij niet meer hoeft te sporten als hij iedere dag op de fiets naar school gaat. Werkt ook, namelijk.
Dan gaat hij iets doen wat hij leuk vind. Kan prima iets zijn dat niet sportief is.
Waarom moet hij per se op sport?


Mijn kinderen zonder asperge moeten dat ook niet verplicht. Oudste zit op een theaterschool na jaren zwemsport te hebben gedaan uit vrije wil en jongste zwemt nu voor zwemdiploma, maar ook uit vrije wil. Vind ze leuk.

Daarna wil ze of op ballet of op kunstvorming, beetje schilderen en tekenen.

Wat zij willen. Niet wat ik per se wil.

Vraag hem wat hij wil en kijk of hij dat trekt.
Alle reacties Link kopieren
En scouting?
En verder gewoon op zn voeding letten, en niet zelf graaien in de kasten.
ik geef mn bek ook maar een douw
Mijn oudste houdt ook niet van sport, maar dat heeft niets te maken met haar autisme. Naar de middelbare school moest ze dagelijks 2 x 9 km fietsen, dus toen zat het wel goed met de beweging.
Zelf ben ik ook geen sporter en teamsporten vind ik echt afschuwelijk. De enige sporten die ik nog wel OK vind zijn schaatsen en zwemmen.
Een kindje dat ik ken met ASS haalt zijn hart op bij de scouting waar ook veel bewogen wordt. Verder misschien kinderfitness met parcourtjes?
Alle reacties Link kopieren
Mijn ASS-er. Ook asperger. Haat sport. Ik dwing hem niet. Zinloos. Hij vond muziek leuk dus dat gedaan. Daar is hij qua les uitgegroeid. Nu doet hij buitenshuis niets meer extra. Ik let goed op voeding etc. En verder is het zoals het is. Ik zie niet in waarom hij dingen moet die voor hem de hel zijn. Er zijn veel dingen die moeten , daar is sport niet 1 van.
TsumTsum schreef:
11-02-2019 17:16
Ik heb geen asperger maar ik ken wel mensen die dat hebben en het lijkt me dus verschrikkelijk om op een teamsport te moeten als je asperger hebt want dan moet je juist sociaal zijn terwijl je daar heel veel moeite mee hebt. En dan heb ik het nog niet eens over wedstrijden.
Klopt. In ieder geval bij de jongen met Asperger in het hockeyteam van mijn zoon. Ik coach hem al jaren en het is een aardig joch, maar totaal ongeschikt voor een teamsport. Technisch gezien kan hij goed hockeyen, maar in teamverband niet. Hij speelt de bal niet af, heeft commentaar op alles en iedereen, luistert niet naar mijn aanwijzingen en hij wordt ontzettend kwaad op zijn teamgenoten en tegenstanders. In mijn ogen gaat het nergens over, maar bij hem is het frustratiepunt snel bereikt en gaat hij met zijn stick gooien.

Nagenoeg elke wedstrijd gooit hij met zijn stick naar teamgenoten/tegenstanders/mij en gaat hij per direct van het veld af. Hij zit in een heel sociaal team vol met lieve jongens die met hem meeveren en hem accepteren, maar hij functioneert gewoon niet. Al meerdere malen is dit met zijn ouders besproken, maar zij willen dat hij sociaal wordt en denken dat hockey hem socialer maakt.

Het zal wel, maar hij vindt het verschrikkelijk. Ik zou een asperger nooit op een teamsport doen en eerder kiezen voor paardrijden of scouting.

TO, je zoon wil niet sporten. Doe het hem dan ook niet aan. Vraag eens aan hem wat hem leuk lijkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kijken naar een sport die géén transport is, en ook een waar je geen andere mensen aan moet raken zoals judo.
Paardrijden? Freerunning? Boogschieten?
Een zebra is geen paard met strepen
Boogschieten is tof! Een Asperger-vriendje van mijn zoon doet dit en hij heeft er enorm veel plezier in.

Schermen anders?
Fitness een optie? Is heel individueel.
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben helemaal gelijk, wat betreft het dwingen. In de auto had ik ook zoiets dit is zinloos en ben teruggereden.
Hij kiest altijd zelf zijn sport uit en ik denk dat op het moment dat er een `vervelend` kind tussen zit hij al gaat tegenstribbelen. Als ik hem vraag wat hij wel of niet leuk vindt dan wisselt het zo vaak. Tijdens de vakantie vond hij het super leuk om met zijn vader in de fitness ruimte van het hotel te trainen. Terug in Nederland hebben wij hem daar voor ingeschreven, maar ook daar had hij het al gauw bekeken terwijl het een klein groep was van ongeveer 6 kinderen.
Zwemmen vind hij ontzettend leuk en tijdens vakanties moet ik hem er echt uit plukken. IK zal eens kijken of hij dan op vrij zwemmen wil.

School zit dichtbij dus hij gaat lopend. Na school zit hij op de computer en gaat nooit buiten spelen met andere kinderen, vandaar dat ik hem wel wat wil laten doen.

Paardrijden heb ik ook aan gedacht, zal eens gaan googlen of het hier in de buurt gegeven wordt.

Scouting is ook een goede, ga ik ook over praten met hem. Bedankt voor alle tips zover.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een dochter die wel heel erg van sport en bewegen houdt, maar niet van les krijgen. Ze wil niet doen wat een trainer zegt. Daarom vindt ze freerunnen heel leuk, je mag doen wat je zelf wilt en je hoeft niet per se mee te doen met de instructie. Omdat het niet hoeft, doet ze het vaak toch :puh: Bij van die trampolineparken hebben ze vaak ook zoiets.

Als hij echt niet wil, dan kun je ook nog zelf zoveel mogelijk met hem bewegen. Naar het zwembad, fietsen, naar het bos en een bal meenemen, naar een binnenspeeltuin of trampolinepark, gekke dansjes doen of een of ander spel. Blijkbaar vindt hij fitnessen met zijn vader wel leuk, dus jullie zullen zelf met hem aan de bak moeten ;-)
pamelacourson wijzigde dit bericht op 11-02-2019 17:55
8.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oh ja waar hij vaak over klaagt is het rennen. Hij haat rennen (zijn woorden) dus freerunnen valt eigenlijk al af.
Mag ik vragen wat jij er voor betaalt Lente? hier bij ons in de stad kost het 12,50 per uur.
Als hij zo gek is op gamen/computeren, zat leuke cursussen voor kinderen mbt programmeren en games maken bij ons in de stad. Bieb heeft een techlab waar ze allerlei leuke dingen leren en mogen doen. Vlogles, games maken, editen van filmpjes.

Zelf een game bouwen, computers uit elkaar halen en leren repareren, gametoernooien organiseren en streamen en alles wat daar bij komt kijken.
Kleine groepjes en geen sport. ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven