Kind wil niet sporten

11-02-2019 17:09 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 10 heeft asperger. Sinds hij 6 was is hij voller geworden en hebben wij hem op sport gezet (hij zat er daar voor ook al op). Hij is begonnen met turnen toen hij 4 was en wij nog geen idee hadden dat hij ASS heeft. Op 6 jarige leeftijd wilde hij hier niet meer heen.
Sindsdien hebben wij zoveel sporten geprobeerd. Hij is toen een tijd gestopt omdat hij op zwemmen zat. Na zijn A diploma wilde hij ook absoluut niet meer verder voor zijn B.
Daarna hebben we zoals gezegd diverse sporten geprobeerd. Hij begint enthousiast en na enkele lessen krijgen we hem met geen mogelijkheid meer naar zijn sport. Hij heeft de volgende sporten geprobeerd: Turnen, karate, judo, American Football, voetbal, kickboksen, atletiek en als laatste honkbal. Hij heeft net 2 lessen gevolgd en net begon al te mopperen dat hij niet gaat. IN de auto bleef hij schreeuwen dat hij niet wilde gaan en ben teruggekeerd. Hoe nu verder? ik besef dat hij gewoon niet van sport houdt, maar ik wil juist dat hij iets vindt waar hij het wel naar zijn zin heeft.
Aan de ene kant denk ik, laat maar zitten, dan maar geen sport. HIj krijgt op school 2 uurtjes gym. Aan de andere kant vind ik het wel belangrijk dat hij aan beweging doet. Soms gaan we samen een lange wandeling maken, maar ook daar kan ik hem niet altijd voor porren.
Een Wii Fit of iets soortgelijks wat hij op zn eigen kamer kan doen?
Alle reacties Link kopieren
Arizona15 schreef:
11-02-2019 17:55
Oh ja waar hij vaak over klaagt is het rennen. Hij haat rennen (zijn woorden) dus freerunnen valt eigenlijk al af.
Mag ik vragen wat jij er voor betaalt Lente? hier bij ons in de stad kost het 12,50 per uur.
Freerunnen is vooral veel klimmen en springen.
Let bij zwemmen ook op dat het weer niet te competitief wordt.

Ik kom héél vaak zwemclubs tegen waar je zo'n beetje verplicht wordt om 2 à 3 keer per week te komen, alleen maar baantjes mag trekken (nauwelijks vrijheid dus of in 't beste geval de laatste 5 minuten) en waar je ook nog regelmatig aan wedstrijden moet meedoen.

En waar je telkens in een baan ligt met 10 andere kinderen.

Voor een 10-jarige die niets heeft met competitie, weinig met andere kinderen en vooral vrij wil zwemmen lijkt het mij niks.

Dan kan je beter zelf samen met hem 1 keer per week gaan zwemmen.



Misschien qua paardrijden ook es kijken of er in de regio niemand zit die ervaring heeft met kinderen met ASS?

Hier en daar wel te vinden.


Toevallig geen interesse om een trampoline in de tuin te zetten?
Is gewoon fitness niet iets? Dus niet in groepsverband. Ga samen, ook goed voor jou.

Ik had ook altijd het meeste moeite met die andere (rot) kinderen.

Of thuis (met de kinect) oefeningen doen?
Arizona15 schreef:
11-02-2019 17:51
Jullie hebben helemaal gelijk, wat betreft het dwingen. In de auto had ik ook zoiets dit is zinloos en ben teruggereden.
Hij kiest altijd zelf zijn sport uit en ik denk dat op het moment dat er een `vervelend` kind tussen zit hij al gaat tegenstribbelen. Als ik hem vraag wat hij wel of niet leuk vindt dan wisselt het zo vaak. Tijdens de vakantie vond hij het super leuk om met zijn vader in de fitness ruimte van het hotel te trainen. Terug in Nederland hebben wij hem daar voor ingeschreven, maar ook daar had hij het al gauw bekeken terwijl het een klein groep was van ongeveer 6 kinderen.
Zwemmen vind hij ontzettend leuk en tijdens vakanties moet ik hem er echt uit plukken. IK zal eens kijken of hij dan op vrij zwemmen wil.

School zit dichtbij dus hij gaat lopend. Na school zit hij op de computer en gaat nooit buiten spelen met andere kinderen, vandaar dat ik hem wel wat wil laten doen.

Paardrijden heb ik ook aan gedacht, zal eens gaan googlen of het hier in de buurt gegeven wordt.

Scouting is ook een goede, ga ik ook over praten met hem. Bedankt voor alle tips zover.

Mijn ASS'er kanoot.
Alle reacties Link kopieren
Ja wellicht gewoon fitness dat kan ik nog proberen. Dan is het op eigen tempo.
Hij zit hier naast mij en scouting en vrij zwemmen lijkt hem het leukst. Ik heb een mail gestuurd voor een proefles en het zwemmen is gewoon gaan, betalen en zwemmen. Ik ga dat met hem proberen.

Trampoline hebben we staan in de tuin en in de zomer vind hij het wel leuk om te springen.
Alle reacties Link kopieren
Squashen of tennis ?
En als hij wel trampoline leuk vindt! Bij Bounz een lessenpakket doen voor trucs en jumpoefeningen op die trampolines?
https://www.bounz.nl/activiteiten/trickz/

Tip: ga eens met hem naar Sam Sam in Utrecht !
https://www.samsam.nl/over-samsam/

Een heel groot sportcentrum waar ze 23 sporten kunnen doen !
Probeer dat es, entree is maar € 8,= p.p. Dus voor een leuk dagje uit kun je dat wel eens proberen. Misschien ontdekt hij daar een sport die hem leuk lijkt.
Mijn kinderen vonden het daar bijvoorbeeld geweldig om te squashen. Dat doe je normaal nooit ergens zo, maar daar dus wél. Kapot waren ze na 10 minuten :-D
Als ouders kun je er ook sporten, er zit een Basic Fit Sportschool bij. Of je gaat wat drinken en een potje poolen of boekje lezen etc.
Alle reacties Link kopieren
En Pokémon Go? Dat is een spelletje, op je telefoon, maar je moet naar buiten en wandelen/rustig fietsen. Hij kan zelf zn tempo en doelen bepalen, en het spel doet veel aan beloning.
Hebben jullie zin en tijd voor een hond?
Al eens aan geocaching gedacht?
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 11-02-2019 18:22
1.59% gewijzigd
redbulletje schreef:
11-02-2019 17:56
Een Wii Fit of iets soortgelijks wat hij op zn eigen kamer kan doen?
Dit ja! Of Wii Sport samen in de woonkamer, je beweegt zat en hebt ook nog een hoop lol.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat hij 2x per week schoolgym krijgt. Heb je wel eens gesproken met die gymdocent? Hoe gedraagt hij zich tijdens die lessen?

Wat zegt je kind zelf over schoolgym en de sporten die hij geprobeerd heeft?

Ik had als kind door schoolgym een algehele aversie ontwikkeld tegen sport. Op latere leeftijd wel weer verdwenen gelukkig, toen ik m'n eigen ding kon doen. Ik had er niet aan moeten denken dat ik als kind in m'n vrije tijd ook nog op een sport had gemoeten.
Alle reacties Link kopieren
Een Wii is idd ook een goede optie, hebben wij ook. Plus de trampo in de tuin. Voor freerunnen (wat vooral heel veel klimmen, trucs, salto’s enzo is) betaal ik 25 euro per maand (Eindhoven). De truc hier is echt dat er geen wedstrijdelement in zit. Hij heeft ook op fietscrossen gezeten maar dan moeten ze steeds tegen elkaar racen. Daar was hij dus ook snel klaar mee. Bij freerunnen helpen ze elkaar juist i.p.v. tegen elkaar te spelen. Maar het is wel een individuele sport. Ook belangrijk voor mijn zoon.

Ik zou idd als ik jou was zelf 1x per week met hem gaan zwemmen en man 1x per week met hem laten fitnessen. Als de andere opties niets blijken te zijn. Je zegt dat hij stevig is, dan zou ik het toch belangrijk vinden dat hij beweegt.
Alle reacties Link kopieren
Breakdance doet mijn zoon trouwens ook, ook individueel en zonder ‘strijd’. Wellicht is dat nog iets? Gaat ook veel om kracht in de armen en coole tricks en niet zozeer dansen.
Alle reacties Link kopieren
is yoga een optie?
Pammetjes schreef:
11-02-2019 18:24
Je zegt dat hij 2x per week schoolgym krijgt. Heb je wel eens gesproken met die gymdocent? Hoe gedraagt hij zich tijdens die lessen?

Wat zegt je kind zelf over schoolgym en de sporten die hij geprobeerd heeft?

Ik had als kind door schoolgym een algehele aversie ontwikkeld tegen sport. Op latere leeftijd wel weer verdwenen gelukkig, toen ik m'n eigen ding kon doen. Ik had er niet aan moeten denken dat ik als kind in m'n vrije tijd ook nog op een sport had gemoeten.
Ik heb nog altijd een totale aversie aan sport. Grotendeels door school.


Ik zou er bovendien niet aan moeten denken om halverwege het jaar ergens in een totaal onbekende groep - die al jaren samen speelt - te worden gegooid.
Dat is gewoon pure sport-zelfmoord.
Al helemaal voor een kind dat sociaal niet al te sterk is én de sport maar beperkt kent.

Als je dat ooit nog van plan zou zijn ... wacht deze keer dan tot het nieuwe jaar start.
Dan zijn er misschien meer nieuwkomers.
Alle reacties Link kopieren
Is klimmen iets?

En er zijn ook sporten die je samen kan doen (Ouder en kind) zoals bijvoorbeeld Wing Chun. Misschien dat hij het prettiger vindt om eventueel samen te gaan?
Ik zou dat kind toch eens met rust laten met dat gepush. Hij is er duidelijk niet voor in en daar zal hij gezien zijn diagnose vast een prima reden voor hebben.
Alle reacties Link kopieren
Als jij zegt dat hij fitness op vakantie leuk vond, dan zeg je erbij: met zijn vader.
Dat zou weleens de sleutel kunnen zijn: sporten met een veilig iemand zonder dwang van een docent.
Zou het daaraan kunnen liggen?

Ik moest ook aan geocashing denken, kun je ook samen met hem doen (of papa natuurlijk :whistle: )
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongens doen allebei aan breakdance en schaken en vonden dat superleuk. Ze zijn ook echt niet fanatiek genoeg voor teamsporten en een beetje dromers.
Ik moet ook wel zeggen dat op beide sporten best bijzondere types zitten, vooral bij schaken veel hb-ers, dat viel ook wel te verwachten natuurlijk.
Misschien vindt hij zoiets ook leuk.

Ik vind trouwens de tip paardrijden ook een hele goede.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
11-02-2019 17:16
Voor iemand met Asperger is het dagelijks leven al zwaar genoeg met alles wat maar moet, moet, moet en niemand die je begrijpt.

Pick your fights. Hij gaat op een dag de lengte in, probleem opgelost. Leer hem vooral dat hij op sommige punten wel degelijk zelf de regie in handen heeft.
Dit.

Mijn zoons, allebei autistisch, waren na schooltijd kapotmoe. Mss niet fysiek, maar wel qua prikkelverwerking.
Die wilden alleen maar rust aan hun hoofd. Op hun kamer. Achter hun computer.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Schaken, misschien niet heel goed voor de conditie, maar wel heel leuk.
Alle reacties Link kopieren
(Water)scouting zou een goede keuze kunnen zijn evenals atletiek, hardlopen en mountainbiken.
Wat ik zou adviseren is om de club in te lichten dat je zoon asperger heeft en een andere benadering nodig heeft. Dikwijls is het zo dat kinderen zoals jouw zoon, dan een soort 'maatje' krijgt die hem begeleid, waar hij op terug kan vallen bij situaties die hij als problematisch ervaart, eigenlijk een soort van mentor.
Voor de club is het prettig te weten dat kinderen als jouw zoon een andere benadering nodig heeft en zullen daar rekening mee houden.

Wat eventueel ook kan, en dat ligt aan de interesses van je zoon, plan eens een stads- of boswandeling met een gids, een hap-en-stap route, fietsroutes met bijvoorbeeld bezoek aan een kinderboerderij.
Alle reacties Link kopieren
*Toos* schreef:
11-02-2019 17:47
(...) Al meerdere malen is dit met zijn ouders besproken, maar zij willen dat hij sociaal wordt en denken dat hockey hem socialer maakt.

Het zal wel, maar hij vindt het verschrikkelijk. Ik zou een asperger nooit op een teamsport doen en eerder kiezen voor paardrijden of scouting.

TO, je zoon wil niet sporten. Doe het hem dan ook niet aan. Vraag eens aan hem wat hem leuk lijkt.
Scouting is ook heel sociaal, samenwerken, jouw hele verhaal geldt daar net zo goed.

Ik zou mijn kind nergens op “doen”. Ik zou hem zelf laten kiezen. En als hij niks wil is dat ook ok, sommige mensen zijn gewoon graag thuis, of zijn niet zo’n groepsmens.
Heeft hij wel eens aan klimmen/boulderen gedacht?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven