Kind wil niet sporten

11-02-2019 17:09 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 10 heeft asperger. Sinds hij 6 was is hij voller geworden en hebben wij hem op sport gezet (hij zat er daar voor ook al op). Hij is begonnen met turnen toen hij 4 was en wij nog geen idee hadden dat hij ASS heeft. Op 6 jarige leeftijd wilde hij hier niet meer heen.
Sindsdien hebben wij zoveel sporten geprobeerd. Hij is toen een tijd gestopt omdat hij op zwemmen zat. Na zijn A diploma wilde hij ook absoluut niet meer verder voor zijn B.
Daarna hebben we zoals gezegd diverse sporten geprobeerd. Hij begint enthousiast en na enkele lessen krijgen we hem met geen mogelijkheid meer naar zijn sport. Hij heeft de volgende sporten geprobeerd: Turnen, karate, judo, American Football, voetbal, kickboksen, atletiek en als laatste honkbal. Hij heeft net 2 lessen gevolgd en net begon al te mopperen dat hij niet gaat. IN de auto bleef hij schreeuwen dat hij niet wilde gaan en ben teruggekeerd. Hoe nu verder? ik besef dat hij gewoon niet van sport houdt, maar ik wil juist dat hij iets vindt waar hij het wel naar zijn zin heeft.
Aan de ene kant denk ik, laat maar zitten, dan maar geen sport. HIj krijgt op school 2 uurtjes gym. Aan de andere kant vind ik het wel belangrijk dat hij aan beweging doet. Soms gaan we samen een lange wandeling maken, maar ook daar kan ik hem niet altijd voor porren.
Alle reacties Link kopieren
Ik haatte ook het woord sport. Dan moest je met z'n allen achter een bal aanlopen ofzo. En dan deed ik alles verkeerd; verpestte het voor anderen en voor mezelf deed ik het ook niet, maar persoonlijke prestaties vond ik best leuk: kijk eens: ik kan op mijn handen staan.

En ik heb beelden van steppen, skeeleren, rolschaatsen, een een touw hangen, zelf een schommel maken in de bossen, badmintonnen, met een bal mikken met effect. Dus ik had geen hekel aan beweging, alleen wat anderen als een prestatie zagen zo voelde ik dat niet. En ik voelde me voor alles gestraft.

Als een kind niet van sport houdt dan zou ik hem er niet toe dwingen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee met ASS. Een is super sportief en doet min. 6 uur per week aan sport, fitness, vechtsport, hardlopen Je merkt het: het is wel allemaal 'individueel'. Geen teamsport voor deze kinderen als het kan.

De andere is een echte 'Sheldon' hij vindt schaken al inspannend.
Toch hebben wij er iets op gevonden. Of eigenlijk hij zelf.

Eerst was het Wii Sport, daarna XBox (kickbox) en nu hij 17 is, heeft hij een Occulus Rift bij elkaar gespaard in een jaar. Hij heeft zelfs vaak spierpijn door zijn games.

Sporten hoeft niet per se sporten te zijn... Bewegen kan op verschillende manieren.
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Alle reacties Link kopieren
Als hij te dik is dan zou ik met hem naar een deskundige gaan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-02-2019 18:46
Dit.

Mijn zoons, allebei autistisch, waren na schooltijd kapotmoe. Mss niet fysiek, maar wel qua prikkelverwerking.
Die wilden alleen maar rust aan hun hoofd. Op hun kamer. Achter hun computer.
dito hier.. Ik moet er niet aan denken dat hij ook nog iets moet doen aan sport, al dan niet in team verband.

Die computer is zijn ontspanning.. Hij gamed niet maar doet van alles , programmeert, bouwt spellen etc. etc.. Ik snap nooit zo goed dat kinderen allemaal dingen moeten na school. Dat kost ze al zoveel energie.
En als ze stevig zijn is het of door verkeerd voedsel, of medicatie of " baby" vet Bij 1 is het een kwestie van eetpatroon veranderen, medicatie is lastiger de laatste categorie komt vanzelf goed. Die groeispurt komt en dan heb je opeens een slungel..
Mijn jongste heeft met veel plezier jaren jeugdcircus gedaan. Dat is niet heel intensief uitputtend, maar dan zijn ze toch lekker bezig. Klimmen in een klimhal vinden ze allebei leuk. Dat is ook niet zo echt sporterig.
Alle reacties Link kopieren
o scouting ?? Brr.. alles in groepjes en teams.. badges verdienen. Mijn asperger vond dat nog erger dan sport.. Dat " gezellige" gedoe, die kampen.. nope.. niets voor mijn ASS-er..

Mijn zoons houden van skiën en dat doen ze dus ieder jaar met een organisatie die dit doet met kinderen met ASS.. Helemaal top.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
11-02-2019 17:16
Voor iemand met Asperger is het dagelijks leven al zwaar genoeg met alles wat maar moet, moet, moet en niemand die je begrijpt.

Pick your fights. Hij gaat op een dag de lengte in, probleem opgelost. Leer hem vooral dat hij op sommige punten wel degelijk zelf de regie in handen heeft.
Precies dit. Mijn zoon met Asperger is 8. Heel wat keren geprobeerd, maar het lukt gewoon niet. Motorisch is hij zwak, en een teamsport is al helemaal ondenkbaar. Nu krijgt hij op school een paar weken judo ipv gym, en dat gaat goed. Wie weet proberen we dat, maar dan wel bij dezelfde judo school als hij nu krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Scouting is net teamsport, heel sociaal. Misschien niet zo geschikt.
Alle reacties Link kopieren
Nou heel veel inzichten gekregen. Mijn zoon was erg boos en is gelukkig nu afgekoeld en heb een goed gesprek met hem kunnen voeren.
Hij vindt teamsport op zich wel leuk, maar hij vindt het vreselijk als iemand tegen hem zegt wat hij moet doen. Daarom vindt hij fitness met zijn papa wel leuk, maar met een trainer die hem vertelt wat hij moet doen niet.
Scouting wil hij proberen zegt die, maar zwemmen zonder dat iemand tegen hem zegt wat hij moet doen lijkt hem helemaal leuk. Ik ga hem dus in het weekend naar vrij zwemmen brengen, kijken hoe dat bevalt.

Pokemon Go vindt hij ontzettend leuk, dat doet hij regelmatig met zijn broer en vader.

Wat betreft zijn gewicht. Hij is een tijd (anderhalf jaar) begeleid door een club voor kinderen met overgewicht. Daar ging hij 1 x per week heen en dan gingen ze samen sporten, maar ook educatief les over voeding. Ook hier wilde hij op het laatst niet meer naartoe. Hij houdt van eten, maar wij zorgen er wel voor dat er thuis geen koekjes en snoepjes zijn. In het weekend krijgt hij een bakje chips en verder snaaien wij niet waar hij bij is. Ik wil niet al te krampachtig met voedsel omgaan. Als we buiten gaan shoppen mag hij ook net als zijn broers een patatje. Naar school krijgt hij altijd volkoren boterhammen mee, met fruit of groente als tussendoortje en water. Hij vindt dat lekker en zeurt eigenlijk nooit om koek of snoep.
Alle reacties Link kopieren
Scouting mag hij 3 x vrijblijvend proberen.
Motorisch is mijn zoon inderdaad ook niet een uitblinker, alhoewel hij met turnen enorm goed was. Hij deed radslag en spagaat en was super lenig.
Alle reacties Link kopieren
Heb je zicht op of het komt door het sociale, emotionele of prikkelverwerkingsstuk?

Even zwart-wit:

Sociaal; dan geen sporten in teamverband maar wat echt alleen kan of in een duo of naast de ander met iemand die hij vertrouwd (bv jullie als ouder)

Emotioneel (zelfvertrouwen) : geen sport waar nadruk ligt op competitie. Circus, freerunnen en games bouwen zijn al genoemd als zijnde met name elkaar helpen i.p.v. tegen elkaar strijden.

Prikkelv.: moeite met bv geluid dan geeft een zwembad of sporthal erg veel auditieve prikkels.
Alle reacties Link kopieren
Lastig Koffiewijck. Alle 3 eigenlijk wel. Sociaal alleen als hij iemand door en door kent en vertrouwt.
HIj kan zeer slecht tegen zijn verlies. Als hij een spelletje speelt met zijn broer en verliest dan gaat hij echt uit zijn dak en begint te huilen. In de klas doet hij dat weer niet volgens zijn juf.

Harde geluiden vindt hij vreselijk, maar ik heb wel het idee dat hij daar toch mee om kan gaan en zich daar voor afsluit. Tenzij het geluid echt extreem hard aanstaat.
Arizona15 schreef:
11-02-2019 19:36
Scouting mag hij 3 x vrijblijvend proberen.
Motorisch is mijn zoon inderdaad ook niet een uitblinker, alhoewel hij met turnen enorm goed was. Hij deed radslag en spagaat en was super lenig.
Dan kan ie dat wellicht van de duikplank gaan doen, als ie toch al gaat vrijzwemmen.
De ene autist is de andere niet.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie een trampoline in de tuin? Een grote ingegraven trampoline in de tuin kan voor sommige kinderen ook goed zijn om juist de frustraties van school of de prikkels van buitenaf letterlijk van zich af te springen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Arizona15 schreef:
11-02-2019 19:44
Lastig Koffiewijck. Alle 3 eigenlijk wel. Sociaal alleen als hij iemand door en door kent en vertrouwt.
HIj kan zeer slecht tegen zijn verlies. Als hij een spelletje speelt met zijn broer en verliest dan gaat hij echt uit zijn dak en begint te huilen. In de klas doet hij dat weer niet volgens zijn juf.

Harde geluiden vindt hij vreselijk, maar ik heb wel het idee dat hij daar toch mee om kan gaan en zich daar voor afsluit. Tenzij het geluid echt extreem hard aanstaat.
Hmm lastig! En met de gym?
Kan natuurlijk dat het thuis zo veilig is en het durft te laten zien, maar het dan elders opkropt..
Ook is het tussen broers natuurlijk wel gewoon.

Maakt het ook nog uit of jullie op vrije dagen ipv na school of ochtend vs avond gaan sporten?
Alle reacties Link kopieren
Haha dat durft hij dan weer niet Redbull. We hebben inderdaad een trampoline in de tuin, maar die gebruikt hij eigenlijk alleen in de zomer.
Hij zegt net trouwens dat hij een boksbal wil (zoals bij kickboksen) om tegen aan te trainen.
De garage/schuur ombouwen tot sporthonk met wat gewichttoestellen en 'n loopband/roeiapparaat.
Arizona15 schreef:
11-02-2019 19:44
Lastig Koffiewijck. Alle 3 eigenlijk wel. Sociaal alleen als hij iemand door en door kent en vertrouwt.
HIj kan zeer slecht tegen zijn verlies. Als hij een spelletje speelt met zijn broer en verliest dan gaat hij echt uit zijn dak en begint te huilen. In de klas doet hij dat weer niet volgens zijn juf.

Harde geluiden vindt hij vreselijk, maar ik heb wel het idee dat hij daar toch mee om kan gaan en zich daar voor afsluit. Tenzij het geluid echt extreem hard aanstaat.
Hou je er rekening mee dat een deel mensen met ASS ideaal bij "vreemden" een masker kan opzetten?

Maar dat het er meestal achteraf bij bekenden / thuis weer uitkomt?


Met andere woorden ...
Het kan lijken dat die prikkels of drukte of verliezen hem niets doen.

Tot hij thuiskomt en totaal overprikkeld is.
En dat in zijn veilige omgeving wel kan uiten of op zijn minst zijn rust kan nemen voor de pc.


Ik kan zelf perfect een hele dag op mijn werk rondlopen met mijn masker.
Geen collega die echt veel van mijn ASS ziet daar.

Maar thuis is het vat 's avonds toch écht af.

Als ik dan nog es verplicht zou moeten sporten ... ik zou gewoon compleet doordraaien waarschijnlijk.
Alle reacties Link kopieren
Arizona15 schreef:
11-02-2019 19:51
Haha dat durft hij dan weer niet Redbull. We hebben inderdaad een trampoline in de tuin, maar die gebruikt hij eigenlijk alleen in de zomer.
Hij zegt net trouwens dat hij een boksbal wil (zoals bij kickboksen) om tegen aan te trainen.
Zo is het bij ons ooit begonnen met onze Jongste, de sportieveling (want dat was zijn 12e ook niet).
Een boksbal aangeschaft. Eerst trainde hij zelf, daarna wilde hij het pro doen en doet hij van alles omdat hij het wil.
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Alle reacties Link kopieren
Belg nu ik jouw verhaal lees komt dat besef bij mij binnen. Tuurlijk weet ik dat hij veel heeft te verwerken als hij van school komt, maar ik realiseer het mij vaak niet. Thuis blaast hij al zijn stoom uit en dat is soms best heftig. Ik moet nog veel leren wat dat betreft, dat geef ik eerlijk toe.

IK heb in ieder geval veel inzichten in dit topic gehad, dank daarvoor.
Alle reacties Link kopieren
Als hij Pokémon Go leuk vindt en niet van dwang houdt, is het dan niet een idee om regelmatig een stuk door het park te gaan wandelen en dan Pokémon te gaan vangen/eieren uitbroeden/raids te battlen? En dan in plaats van dwang een beloning, bijvoorbeeld dat jullie naar een bos-met-pannenkoekenhuis/park met veel pokestops/strand gaan als hij level zoveel heeft bereikt?
En geocachen
Sporten hoeft niet, maar bewegen is wel belangrijk. Dus als je niet sport, dan zorg je dat je dagelijks een half uur beweegt. Hoe, dat mag hij zelf bepalen: wandelen, pokemon Go, fietsen, longboarden, trampolinespringen.

Geen idee of dat werkt, maar misschien kun je het gewoon brengen als dat bewegen een must is voor je lijf en dan laat je hem de invulling doen. Bij een familie die ik ken hebben ze een hometrainer voor de pc, de benodigde beweging mag ook daarop gedaan worden bijvoorbeeld.
En wat hier thuis ook wel werkt: een balanceerbord in de woonkamer leggen voor tijdens het tvkijken. Ik doe daar wat oefeningen op en dan willen mijn kinderen ook meteen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven