Kind wil niet sporten

11-02-2019 17:09 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 10 heeft asperger. Sinds hij 6 was is hij voller geworden en hebben wij hem op sport gezet (hij zat er daar voor ook al op). Hij is begonnen met turnen toen hij 4 was en wij nog geen idee hadden dat hij ASS heeft. Op 6 jarige leeftijd wilde hij hier niet meer heen.
Sindsdien hebben wij zoveel sporten geprobeerd. Hij is toen een tijd gestopt omdat hij op zwemmen zat. Na zijn A diploma wilde hij ook absoluut niet meer verder voor zijn B.
Daarna hebben we zoals gezegd diverse sporten geprobeerd. Hij begint enthousiast en na enkele lessen krijgen we hem met geen mogelijkheid meer naar zijn sport. Hij heeft de volgende sporten geprobeerd: Turnen, karate, judo, American Football, voetbal, kickboksen, atletiek en als laatste honkbal. Hij heeft net 2 lessen gevolgd en net begon al te mopperen dat hij niet gaat. IN de auto bleef hij schreeuwen dat hij niet wilde gaan en ben teruggekeerd. Hoe nu verder? ik besef dat hij gewoon niet van sport houdt, maar ik wil juist dat hij iets vindt waar hij het wel naar zijn zin heeft.
Aan de ene kant denk ik, laat maar zitten, dan maar geen sport. HIj krijgt op school 2 uurtjes gym. Aan de andere kant vind ik het wel belangrijk dat hij aan beweging doet. Soms gaan we samen een lange wandeling maken, maar ook daar kan ik hem niet altijd voor porren.
Alle reacties Link kopieren
Een hometrainer voor de tv zetten, kan ie lekker fietsen tijdens zijn favoriete programma. Heb je ook meteen een bepaalde regelmaat. Ik zou dan wel niet het fanatieke fietsen vragen, maar gewoon zoals je ook recreatief op straat fietst.
Er zijn ook computerspellen die met bewegen samen gaan.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook iets binnen het spectrum en zou ook helemaal leip worden van de aangeboden sporten. Het zijn vrijwel allemaal team en contactsporten, dat werkt vaak niet voor mensen zoals je zoon of mij.

Nu weet ik ook heus wel dat de ene autist de andere niet is. Maar wat voor mij heel goed werkte was paardrijden. Dat vond ik zo rustgevend. Ik heb ook een hele tijd naar een verplicht hulpgroepje gegaan, daar werd ook veel paardgereden. Maar ook geocoaching, thuis boksen op een zak (doe ik nog steeds) en golfen kwam veel voorbij. Zelf houd ik ook van fietsen.

Wil hij ook niet mee wandelen als je iets van Pokémon Go gaat spelen? Dat werkt bij mij nog steeds als ik het huis niet uit wil :-D
anoniem_300715 wijzigde dit bericht op 11-02-2019 22:54
Reden: Typfouten
2.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
stop met kinderen te dwingen, enige dat ze moeten is naar school gaan, door ze te dwingen gaat als gevolg geven dat hij het gaat haten,.. EN DAN???
mij hebben ze gedwongen van piano te doen als kind, als gevolg van zodra ik diploma had, heb ik er niks meer mee gedaan.. heeft enkel averechts gewerkt
Alle reacties Link kopieren
Is wandbeklimmen niks voor hem? Lijkt mij persoonlijk erg moeilijk, maar het kán een persoonlijke uitdaging zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
laat hem zelf dingen ontdekken, als hij oud is gaat hij nog veel gedwongen worden voor dingen die hij niet wilt doen.
Onze zoon hebben we ook veel spsporten aangeboden. Zwemles, kinderyoga, honkbal.
Hij vond het wel leuk maar kon gewoon niet goed in een groep functioneren. En de trainers zijn allemaal goedbedoelende vrijwilligers die geen kaas hebben gegeten van autisme.
Uiteindelijk zijn we tot de conclusie gekomen dat een individuele sport het beste voor hem is. Training gebeurt wel met een groep maar we zijn dan altijd zelf aanwezig om hem te begeleiden.
Denk bv aan atletiek, boogschieten etc.
Verder fietst hij naar school, 3 kwartier heen en terug, dus genoeg beweging.
Alle reacties Link kopieren
en zeker iemand met asperger, iemand die al zoveel prikkels moet verwerken op school of opvang, give him a break,.. mensen of kinderen met asperger hebben na school of werk vooral nood aan rust om de dag en informatie te verwerken.
Alle reacties Link kopieren
laat hem idd als hij wat ouder is naar school fietsen,..niet veel, maar toch iets
jujuken schreef:
11-02-2019 23:12
en zeker iemand met asperger, iemand die al zoveel prikkels moet verwerken op school of opvang, give him a break,.. mensen of kinderen met asperger hebben na school of werk vooral nood aan rust om de dag en informatie te verwerken.
Dat fietsen werkt voor mijn zoon heel goed. Voorheen moest hij vanwege de afstand met een taxibusje en kwam hij altijd overprikkeld aan. Toen hij eenmaal zelf kon fietsen merkte je echt verschil. Hij kon op de fiets allerlei gebeurtenissen al verwerken. Plus dat het veel deed voor zijn zelfvertrouwen; dat hij goed genoeg was om dit zelf te kunnen.

Hij klaagt ook nooit over regen, wind of kou.
Zoon is btw 16 en fietst dus zelf sinds hij naar speciaal voortgezet onderwijs gaat.
Alle reacties Link kopieren
Muur klimmen , trampoline springen, tafel tennis, watersport, wielrennen, zeilen, of iets anders zoals een instrument bespelen, shaken, scouting, iets creatiefs zoals tekenen/schilderen, toneel,
anoniem_196213 wijzigde dit bericht op 12-02-2019 00:04
5.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een autist op een teamsport is geen goed idee. Hij is weinig sociaal, teveel prikkels en teveel rekening houden met anderen. Geef hem ook aan dat dit niet geschikt is en begin er niet aan. Om teleurstelling te voorkomen.

Vraag stichting MEE om mee te denken. Die weten waar ze over praten.
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
11-02-2019 23:55
Een autist op een teamsport is geen goed idee. Hij is weinig sociaal, teveel prikkels en teveel rekening houden met anderen. Geef hem ook aan dat dit niet geschikt is en begin er niet aan. Om teleurstelling te voorkomen.

Vraag stichting MEE om mee te denken. Die weten waar ze over praten.
Dit is dan wel weer heel kort door de bocht, want elke autist is anders.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
jujuken schreef:
11-02-2019 23:12
en zeker iemand met asperger, iemand die al zoveel prikkels moet verwerken op school of opvang, give him a break,.. mensen of kinderen met asperger hebben na school of werk vooral nood aan rust om de dag en informatie te verwerken.
Niet elke ‘asperger’ is hetzelfde. Mijn zoon moet juist enorm bewegen en sporten is voor hem superfijn om alle onrust uit zijn lijf te krijgen. Het liefst zou hij elke dag gaan sporten.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben hier in de stad een aantal verenigingen die een G groep hebben. Zelf begeleid ik een meisje naar judo. De groepjes zijn klein en er is genoeg ruimte voor elk kind en iedereen mag zich zelf zijn. Hier zitten heel veel verschillende kinderen; kinderen met een ontwikkelingsachterstand, autisme, PPD-NOS, syndroom van down, maar ook kinderen die een lagere spierspanning hebben.
Het is heel laagdrempelig, maar toch voor alle kinderen uitdagend genoeg. Hiervoor heeft ze in een "speciaal" zwemgroepje gezeten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring met G sport is dat dat vooral kinderen zijn met een verstandelijke beperking. Daar paste mijn hoogbegaafde autist totaal niet tussen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik heb ASS en doe hardlopen (lekker solo; nul sociaal gedoe).

Verder van alles geprobeerd, maar lukt allemaal niet door allerlei dingen (teveel sociale dingen; verplichtingen die schema teveel veranderen wat enorme prikkels geeft - puur door de verandering; mensen die mij niet snappen; verkeerd tijdstip; motorisch lukt het niet; etc)

Ik zou er dus ook opletten dat je die verandering (welke sport/activiteit dan ook) rustig doorvoert ter zijner tijd. Het roept sowieso weerstand op, want je wordt overweldigd door de prikkels en de prikkels van de verandering in hoe normaal die dag eruit ziet... houd daar rekening mee.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
12-02-2019 08:37
Mijn ervaring met G sport is dat dat vooral kinderen zijn met een verstandelijke beperking. Daar paste mijn hoogbegaafde autist totaal niet tussen.
Bij deze groep hebben ze niet allemaal een verstandelijke beperking, maar kan me wel voorstellen dat iemand die hoogbegaafd is, daar niet (helemaal) tussen past.
Solomio schreef:
12-02-2019 08:37
Mijn ervaring met G sport is dat dat vooral kinderen zijn met een verstandelijke beperking. Daar paste mijn hoogbegaafde autist totaal niet tussen.
Mijn zoon is niet hoogbegaafd maar toch echt te goed voor een G-team.
Geen optie dus.

Er is hier 1 sportclub die een autistenteam heeft, voor de rest moet je tientallen kilometers reizen. Sorry, niet haalbaar.
Pammetjes schreef:
11-02-2019 18:24
Je zegt dat hij 2x per week schoolgym krijgt. Heb je wel eens gesproken met die gymdocent? Hoe gedraagt hij zich tijdens die lessen?
Schoolgym is er voor de elite van de klas. Op de meeste scholen worden vrijwel altijd spelletjes gespeeld waar de niet-populaire leerlingen snel af zijn. Ik denk dat je aan de informatie van de gymdocent niks gaat hebben, want schoolgym gaat nou eenmaal niet over sporten maar over spel.
Solomio schreef:
12-02-2019 08:37
Mijn ervaring met G sport is dat dat vooral kinderen zijn met een verstandelijke beperking. Daar paste mijn hoogbegaafde autist totaal niet tussen.
Het was toch een onderscheid in G en LG waar de ene voor lichamelijk gehandicapten is (eigenlijk: motorische problemen) en de andere expliciet verstandelijk beperkten?
TsumTsum schreef:
11-02-2019 17:16
Ik heb geen asperger maar ik ken wel mensen die dat hebben en het lijkt me dus verschrikkelijk om op een teamsport te moeten als je asperger hebt want dan moet je juist sociaal zijn terwijl je daar heel veel moeite mee hebt. En dan heb ik het nog niet eens over wedstrijden.
Ik heb nooit op een teamsport gezeten. Maar als ik hoor wat er gebeurt op wedstrijden en hoe er door ouders vanaf de kant wordt geschreeuwd, wat al voor een "normaal" kind heftig is, en hoe "verplicht" de trainingen en "uitjes" zijn, denk ik dat een teamsport inderdaad al gauw teveel prikkels geeft. :X
Alle reacties Link kopieren
Diamantha schreef:
16-02-2019 21:42
Het was toch een onderscheid in G en LG waar de ene voor lichamelijk gehandicapten is (eigenlijk: motorische problemen) en de andere expliciet verstandelijk beperkten?
En waar horen de autisten dan bij?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Diamantha schreef:
16-02-2019 21:40
Schoolgym is er voor de elite van de klas. Op de meeste scholen worden vrijwel altijd spelletjes gespeeld waar de niet-populaire leerlingen snel af zijn. Ik denk dat je aan de informatie van de gymdocent niks gaat hebben, want schoolgym gaat nou eenmaal niet over sporten maar over spel.
Huh? Wat een raar beeld van schoolgym heb jij.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven