Wat zijn jullie ervaringen bij de zwemlessen

11-02-2019 20:25 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben wel benieuwd wat jullie ervaringen zijn over de zwemlessen van jullie kinderen.
Hoe lang hebben ze er over gedaan
Kregen ze van een leuke juf of meester les en hoe streng was die?
En hoe vond je het zelf om bij het bad te zitten?

Hier 2 kinderen.
Oudste begon na zijn 6e verjaardag, heeft pdd nos en we wisten bij voorbaat al dat het wat langer zou gaan duren.
Elke groep was een andere juf of meester, waarbij de 1 beter les gaf dan de ander.
Heeft vorig jaar voor de zomer zijn A gehaald.
Daarna een piep juf gehad die hem niet wou af laten zwemmen voor B.
Waar andere badmeesters bij mij kwamen vragen waarom mijn kind niet mocht afzwemmen.
Toevallig in november met proefzwemmen stond 1 van die badmeesters bij zijn groep en kind mocht spontaan een week later voor B afzwemmen (begin december)
En een maand later, januari, voor C.
Jongste is na zijn 5e verjaardag begonnen.
2e les zat hij al in het 2e groepje.
Daarna in elke groep zo'n 3 maand gezeten.
5e groep (koude bad) heeft hij een half jaar over gedaan, hij vond het koude water 3x niets.
Volgende groep 5 weken en toen mocht hij al naar de afzwemgroep
In januari mocht hij afzwemmen voor A
En komende zaterdag, na 2x les en 1x proefzwemmen mag hij voor B afzwemmen
Daarna verder voor C.
Hij is wel een strebertje en wil alles wat zijn broer doet ook.

Ik hoor veel ouders dat ze het vreselijk vinden om bij het bad te moeten zitten wachten maar ervaar dat helemaal niet zo.
Oké bij het bad is het warm, maar ik doe dan bewust een t shirt en vest aan, zodat dat vest uit kan.
Zie ouders met dikke winterjassen met hun kind zitten wachten...
Verder vind ik het leuk om achter het raam te kijken hoe mijn kinderen zwemmen en vorderingen maken.
Bovendien weet ik hierdoor ook hoe de badjuffen en meesters les geven en als ik dingen zie met betrekking tot mijn kinderen dan kan ik ze hier over aanspreken.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Hier alle 3 snelcursus A,B,C in 1 jaar. Beviel goed. De lessen waren langer dan normaal en op zaterdag/zondag ochtend. Vond ik geen probleem.
Zwemles schijnt hier een ding te zij dus :popcorn:
Alle reacties Link kopieren
Als ik toch ergens blij om ben, is het dat ik niet meer in die vieze warme chloorlucht hoef te zitten! Verschrikkelijk vond ik het elke zaterdag!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
mama-inge schreef:
11-02-2019 20:25
Bovendien weet ik hierdoor ook hoe de badjuffen en meesters les geven en als ik dingen zie met betrekking tot mijn kinderen dan kan ik ze hier over aanspreken.
Doe je dat serieus, kun je die mensen niet hun werk laten doen zonder het beter te weten?
Ik hoop dat je het positiever bedoelt dan het overkomt.
Kind 1 zat eerst bij een zwemvereniging waar ze vonden dat ze vooral plezier moest hebben in zwemmen. Het was een terugkerend drama en na 1,5 jaar zat ze nog steeds in badje 2. Voorwaarde voor doorstromen was dat ze onder water durfde, maar dat kregen we niet voor elkaar. Na 2 jaar pauze wilde ze op haar 9e zelf weer op zwemles en had toen binnen 2 maanden haar diploma.
Kind 2 zat op een zwemschool waar ouders niet mochten kijken. Ideaal, ik heb ruim een jaar wekelijks een uur lekker thee gedronken, gekletst en de Viva gelezen. Na 13 maanden had ze A, zes weken later B.
Alle reacties Link kopieren
Beiden zijn bij hetzelfde zwembad gestart, dochter ging prima en had na ruim een jaar A en 4 maanden daarna B. Zoon zat in hetzelfde bad na een half jaar nog steeds in het eerste badje, dat schoot voor geen meter op. Kijkles was eens in de 4 weken en daar zag ik op een gegeven moment dat ze niet zo veel aandacht aan hem besteden, maar hem vooral lastig vonden. Met hem toen overgestapt naar een ander zwembad met kleine groepjes en veel individuele aandacht. Hier was een badmeester die hem beter wist te motiveren en boekte hij vooruitgang. Elke les was hier kijkles, maar ik ben niet altijd blijven kijken, omdat ik het niet altijd een feest vond om zoon aan de kant te zien hangen, door het water te zien springen en spelen, allesbehalve leren zwemmen. Badmeesters/juffen wisten hem er daar altijd wel weer bij te trekken, maar het was niet echt een modelleerling zeg maar... Na ruim 2 jaar had hij A en toen waren we er allebei klaar mee. Hij redt zich prima in het water, dus het is goed zo.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Ik ben gek op zwemmen. Beide dochters zijn gestart met zwemlessen in het buitenbad, dat vind ik mooi. Een zomerseizoen ondiep, tweede seizoen diploma's behaald. Bij de jongste dochter was dat ivm nieuwe en merkwaardige zwemlesaanbieder geen optie, dus toen ben ik naar een overdekt bad gegaan. Wel een groot bad, want ik geloof niet in zwemlessen in veredelde badkuipen.
Ik vond en vind het altijd fijn in het zwembad. Ik bemoeide me niet met de lessen, zelfs niet bij de juf die schreeuwde. Mijn dochter liep gewoon het bad uit: "Als u begint te schreeuwen doe ik niet meer mee" :heart: en toen zijn we dus naar het binnenbad overgestapt.
Alle reacties Link kopieren
Hier in 1,5 jaar ABC. Ik vond er niks aan en ben blij dat we er af zijn. Voorlopig, want over een paar jaar zijn we aan de beurt voor nummer 2 :cry:
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste dochter haalde binnen 2 jaar haar ABC diploma's . Mijn jongste zit nu al 15 maanden in badje 2.
Alle reacties Link kopieren
Kind 1 wilde heel graag op zwemles en is begonnen toen hij net 4 was. Ik wilde hem op de wachtlijst laten plaatsen maar die bleek er niet te zijn, hij kon gelijk beginnen. Na 9 maanden aanmodderen zijn we gestopt. Na een half jaar zijn we weer begonnen bij een ander zwembad. Inmiddels ging het nog niet erg snel maar hij ging vooruit. Uiteindelijk was hij 7,5 toen hij zijn C haalde. Toen heeft hij een jaar gevoetbald en inmiddels zit hij op wedstrijdzwemmen.

Zoon 2 is altijd gek op water geweest. Als hij water zag sprong hij er in. Hij is met 4,5 op zwemles gegaan. Inmiddels waren we verhuisd en woonden we bij een zwembad in de buurt wat 2 keer per week 40 minuten lesgaf in plaats van 1 keer per week een uur. Zoon 2 ging als een trein en haalde 2 maanden voor zijn 6e verjaardag zijn C.
Ook hij wilde op wedstrijdzwemmen en houdt om sommige onderdelen zijn 4,5 jaar oudere broer bij (wat broer dan weer helemaal niet leuk vindt). In principe hoeven ze door het leeftijdsverschil voorlopig nog niet tegen elkaar een wedstrijd te zwemmen maar de tijden worden druk vergeleken.
Alle reacties Link kopieren
Hier eigenlijk wel prima ervaring. 1x gevraagd of kind bij andere juf mocht. Juf had een zwak voor zoon en zoon maakte daar handig gebruik van, waardoor hij groot deel van de les maar wat zat te klooien. De juf die hij kreeg had imago kenau(maar eigenlijk super lief) en zoon ging daar meteen zn best doen. Lag niet aan de eerste juf, gewoon samenloop. En soms wel klein beetje vragen of t niet tijd voor volgend badje was. Ze wilde t liefste hele groep in 1x over maar dat duurde soms maar terwijl zoon dan niet verder leerde.
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
11-02-2019 20:44
Doe je dat serieus, kun je die mensen niet hun werk laten doen zonder het beter te weten?
Ik hoop dat je het positiever bedoelt dan het overkomt.
Als ik de badjuf mijn kind zie belonen terwijl hij een ander kind pijn doet, ja dan zeg ik er wat van

En nee ik zeg verder niets over haar manier van les geven, dat is aan hun.
Zij hebben ervoor geleerd, ik niet
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben bewust voor superspetters (van de Nederlandse zwembond) gekozen. 1 diploma en maar 1x afzwemmen en dan alle diploma's ABC. Individueel doorstromen en geen kleine zwembadjes.

Wel zijn we pas begonnen toen kind volledig watervrij was en oud genoeg. Ik vind het zonde van mijn geld om vele lesuren te verspillen aan een kind dat niets durft.
Oudste in regulier zwembad via school. Maar goed dat we niet mee hoefden, had pas na vier en een half aar zijn C. ( Wel maar half uur per week)

Middelste na 66 lessen bij een zwemschool in een klein bad ABC, jongste heeft A, nog B en C halen( een maandje of 5) en met een beetje mazzel zijn we dan voor de zomer klaar. O nee, dan volgt nog zeemeerminzwemmen maar dat is gelukkig maar vier keer😝

Bij de jongste twee zaten we gewoon langs de kant, oudste had alleen twee keer per jaar kijkles. Weet niet wat nou fijner is.

Wel fijner vind ik de vaste badmeester en groep bij de zwemschool. Geen gedoe met badjes, wisselende tijden, nieuwe gezichten. Vaste lesopbouw met voor ieder kind evenveel aandacht, korte lijn omdat je aan de kant zit en direct te horen krijgt als iets wat lastiger is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen hebben zwemles gehad in een zwembad met meerdere baden. Ik zwom zelf baantjes in de tijd dat zij zwemles hadden. Ideaal. Ik vind het jammer dat ze geen zwemles meer hebben.
Alle reacties Link kopieren
Op vrijdag is er een oefenuurtje.
Mag je samen met je kind wat oefeningen doen in het bad.
Daar maken we ook regelmatig gebruik van.
Ik vind het ook fijn om te zwemmen
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Hier ook snelcursussen gedaan en allemaal waterratten. Ze moesten eerst een keer proefdraaien om te zien of ze het tempo aan zouden kunnen.

Het zwembad lag tegenover een soort winkelcentrum. Ik ging dus nooit in die warmte wachten maar als de les was deed ik even aan de overkant bij de AH alvast de boodschappen e.d. Scheelde weer tijd
Ik ben echt met de laatste loodjes bezig. Jongste van 5 mag over een paar weken afzwemmen voor C. Met 4 x 3 = 12 diploma’s ben ik oprecht blij dat het erop zit 😃.

Nu met de jongste is het wel veel relaxter, dan in de tijd dat ik jongere broers/zusjes moest bezig houden in een drukke, warme hal. Nu drink ik gewoon een kop koffie en drink de krant.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje van 6 zwemt nu anderhalf jaar en heeft nog zijn A niet. Moet er bij zeggen dat de lessen maar een half uur duren dus tja, dan gaat het niet zo hard. Na 75 lessen is het gratis, dus ze gaan er nu ineens hard aan trekken. Ben benieuwd. Dochter had binnen een jaar haar A, en snel daarna B en C.
Dochter is begonnen in oktober en heeft toen in 1 jaar en 3 maanden haar A en ABC-diploma gehaald. In het begin mocht je bij ons naast het bad zitten, vond dat wel prima alleen waren de kinderen wel snel afgeleid. Daarna mocht je achter het raam kijken, ook prima. Ik heb me nooit bemoeid met het les geven. Er zijn hier prima zwemjuffen en meesters.
Mijn2 kinderen zijn pas met 5.5 en 6 jaar erop gegaan. Oudste had binnen een jaar 1x de week, 3 kwartier haar hele ABC.

Jonste is 4 maanden bezig, wel 2x in de week want 1x de week had een wachtlijst van een jaar... En is op 3/4 van haar A diploma. Die gaat ook als een speer. Heeft alleen longklachten, dus gaat net wat langzamer ivm borstcrawl.

Ze vinden zwemmen leuk, en echt leuke badleerkrachten.

Ze konden het al een beetje, we zwemmen graag.

Ze hadden op die leeftijd wel genoeg kracht en leerden makkelijker met 6 jaar dan de meeste 4 jarigen die op zwemles gaan. Bij ons bad raden ze het ook af, zo vroeg beginnen. Mijn ex schoonzus is al 15 jaar badjuf, die zegt het ook.

Zonde van de tijd en het geld van de ouders. Waarom mensen het doen.. geen idee.

Ik zie alleen maar kinderen beginnen met 4 jaar en met 6 pas hun A halen. En maar zuchten over zwemles. :-D Soms met 2x in de week. Dure grap.
Alle reacties Link kopieren
Mijn meiden zijn alle drie gestart tussen 5 en 5,5 jaar. Bij de een ging A sneller dan bij de ander, maar die had B dan weer sneller. De oudste heeft C gedaan toen de middelste met A startte, want dan kon tegelijk. De middelste heeft C gedaan toen de jongste startte.
De middelste en jongste miste de zwemlessen zo dat ze nu zwemvaardigheid doen. Ze zijn nu bezig voor zwemvaardigheid 2. Dit wel in een ander zwembad en bij een zwemvereniging, want het zwembad waar ze A,B en C gehaald hebben bood geen zwemvaardigheid meer aan.
oudste: 3 jaar over A, 2 maanden B en 2 maanden C. Totaal dus zo'n 3,5 jaar.
jongste: nu 1 jaar en 2 maanden bezig voor A, hij zit op het randje van afzwemmen. denk aan het eind van het jaar B & C.

Ik heb het grootste deel van de oudste gedaan, de jongste heel strategisch op een andere dag dat hun vader het mag regelen. Ik was het wel zat elke week erheen en dat uur wachten en dat 3 jaar lang.
Lucifer2018 schreef:
12-02-2019 14:37
Mijn2 kinderen zijn pas met 5.5 en 6 jaar erop gegaan. Oudste had binnen een jaar 1x de week, 3 kwartier haar hele ABC.

Jonste is 4 maanden bezig, wel 2x in de week want 1x de week had een wachtlijst van een jaar... En is op 3/4 van haar A diploma. Die gaat ook als een speer. Heeft alleen longklachten, dus gaat net wat langzamer ivm borstcrawl.

Ze vinden zwemmen leuk, en echt leuke badleerkrachten.

Ze konden het al een beetje, we zwemmen graag.

Ze hadden op die leeftijd wel genoeg kracht en leerden makkelijker met 6 jaar dan de meeste 4 jarigen die op zwemles gaan. Bij ons bad raden ze het ook af, zo vroeg beginnen. Mijn ex schoonzus is al 15 jaar badjuf, die zegt het ook.

Zonde van de tijd en het geld van de ouders. Waarom mensen het doen.. geen idee.

Ik zie alleen maar kinderen beginnen met 4 jaar en met 6 pas hun A halen. En maar zuchten over zwemles. :-D Soms met 2x in de week. Dure grap.
Hier zijn ze allevier met ruim 4 jaar begonnen (snel na hun 4e verjaardag ingeschreven). Reden was dat wij in onze vrije tijd veel in het zwembad zijn en dat ik wilde dat ze zich zo snel mogelijk drijvend konden houden. Wellicht hadden ze het nog sneller gedaan als ze ouder waren, maar ik vond het wel heel relaxt voor mijzelf dat ze allemaal ruim voor hun 6e hun ABC hadden. Uiteraard laat je ze dan nog niet zonder toezicht zwemmen, maar ik wist in ieder geval dat ze zich goed konden redden.
Ik moet wel zeggen dat mijn kinderen allemaal groot en sterk voor hun leeftijd waren, dus kracht en conditie was hier nooit een belemmering. En (voor mijzelf) altijd gekozen voor 1 keer per week les.

Met allevier ook babyzwemmen gedaan, waarbij ze al heel jong leren om zelfstandig naar de kant te 'zwemmen' na een sprong in het water.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven