Zoon krijgt “ straf”

12-02-2019 08:51 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een kleine maand zit mijn oudste op school. Gaat helemaal goed en hij is nogal geliefd bij de meisjes. Wat nu dus een “ probleem” is geworden want de meisjes doen erg lelijk tegen elkaar en ruilen stoelen zodat ze naast mijn zoon komen te zitten. De juf was dat zat dus mijn kind mag nu niet meer normaal in de kring zitten maar moet verplicht naast de juf zitten en naast een jongetje want anders krijgen de meisjes ruzie. Nu ben ik totaal nog niet thuis in het hele school gebeuren maar is het normaal dat mijn zoon nu een soort van wordt gestraft omdat de meisjes ruzie maken? Heb vanmorgen gevraagd of hij naast de juf moest zitten omdat hij bleef praten of vervelend was maar dat was niet het geval...vind het om eerlijk te zijn wel een beetje jammer en vroeg mij af of ik nu overdrijf.
Alle reacties Link kopieren
Hij mag wel naast een vriendje zitten denk ik.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Heeft jouw zoon er zelf moeite mee/ziet hij het als straf? Als het hem niet uitmaakt zou ik me er niet druk om maken. Maar juffen kiezen wel vaker voor de makkelijkste oplossing. Mijn zoon is erg rustig en wordt heel vaak naast een van de drukste jongens van de klas geplaatst. Mijn zoon is hier zelf niet blij mee omdat hij niet van dat onberekenbare gedrag houdt en er zelf onrustig van wordt in zijn hoofd. Dat hij wel eens een tijdje naast zo'n druk kind zit vind ik prima maar hij hoeft niet de hele tijd bliksemafleider te zijn en met tegenzin naar school te gaan. Daar zeg ik op een gegeven moment dus wel wat van. Maar dingen waar de kinderen zelf geen last van hebben laat ik lekker gaan.
Alle reacties Link kopieren
En daar maak jij je druk om ? Dan krijg je het de komende jaren nog zwaar..

Eens met wat Viva-Amber zegt ...
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
12-02-2019 08:58
Dat is geen straf maar een oplossing van een probleem. Een vorm van orde houden en daar is de juf voor aangesteld. Daarbij de juf is ook een meisje dus hij zit nog steeds naast een meisje.
Je kind zal wel vaker in mijn leven gevraagd worden om dingen te doen voor het algemeen belang. Je hele leven ikke ikke ikke is ook geen succes. Je zoontje is niet het middelpunt van het universum.
dit
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
12-02-2019 09:34
Oke duidelijk...

Mijn zoontje zegt alleen maar dat hij nooit naast een vriendinnetje mag zitten. En hij vind dat jammer, en aangezien hij al 2 weken niet meer naast een vriendinnetje mag zitten vind ik het ook best jammer. Verder heeft hij het heel erg naar zijn zin op school hoor. Ik denk ook helemaal niet dat hij het middelpunt van de wereld moet zijn maar als elk kind naast een vriendje/vriendinnetje mag zitten en de mijne niet dan mag ik dat best jammer vinden.
Dat weet je helemaal niet. Jij weet niet hoe de onderlinge verhoudingen in die groep tijdens een schooldag zijn.

Mijn destijds vierjarige werd ook heel ‘zielig’ tussen de kibbelende dames gezet. Het was een allemansvriendje en een soort Zwitserland tussen de strijdende facties. Thuis kregen we verhalen alsof hij de Dalai Lama himself was, opofferingsgezind en vredestichter, ons ‘helpende handje’ van de juf. De wereld is soms heel bijzonder in de ogen van een vierjarige. Hun wereldje. Een jaar later bleek hij niet het neutrale Zwitserland te zijn maar de bedenker van vele intriges. Soit. You win some, you lose some.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
OMGGGG is dit echt serieus?
Jij opent een topic omdat je bloedje tijdens de kring naast de juf moet zitten?

Hoe lang duurt zo een kringgesprek nou? Max 15 minuten. Wat een straf zeg. Zou hij getraumatiseerd zijn voor de rest van zijn leven?
Nooit meer naast een vriendinnetje zitten? Maar dit gaat toch alleen om het kringgesprek?
Zeg tegen je zoon dat hij naast de juf mag zitten omdat hij zo lief is. Klaar.

De juf wil gewoon de orde in de klas handhaven. Ik vind het een prima oplossing. Hij zit naast haar én een vriendje.
Heb je verder niks om handen in je leven?
Alle reacties Link kopieren
In de kring mag hij niet meer naast een vriendinnetje zitten -waarschijnlijk tijdelijk-. Maar de hele dag speelt zich niet af in de kring! Er zijn genoeg speelmomenten waar hij vast uit iedereen mag kiezen om mee te spelen.
Alle reacties Link kopieren
Op school is de juf de baas, klaar. Vertel m dat maar. Kan hij alvast wennen aan zn verdere leven. Zn toekomstige baas zal later ook weleens dingen doen waar hij t niet mee eens is, jammer dan.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Je overdrijft niet een klein beetje...

Je zoon krijgt geen straf maar krijgt binnen de groepsdynamiek (waar hij deel van uit maakt) even een andere plek zodat de algehele dynamiek beter wordt. Je kind zit daar niet als individu maar als onderdeel van die groep. Heel gezond, heel prettig, heel natuurlijk. Laat gaan.
anoniem_381495 wijzigde dit bericht op 12-02-2019 11:20
4.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En inderdaad, wat Madelieefjes zegt, de juf is de baas. Raar signaal geef je af aan de juf en je kind als je haar gezag om zo iets onbenulligs ter discussie gaat stellen.
Als ik die juf was zou ik je zeggen wat juf Ank in de luizenmoeder zei over “curling-ouders”. Ook op die toon en dan al pratend de deur voor je neus dicht doen. Doei.

Respecteer haar vak en ga lekker iets voor jezelf doen.
Alle reacties Link kopieren
Volgende keer als je zoon zegt naast de juf je zitten zou ik positief reageren alsof het iets heel leuks/bijzonders is. Dan ziet hij het zelf niet als straf en is er ook niks aan de hand.

En ja ik snap dat het minder leuk voelt als jouw kind als enige niet naast zijn vriendjes mag zitten tijdens de kring, maar is dat nou zo erg? Hoe zwaarder jij eraan tilt, hoe meer het doet met je kind.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
12-02-2019 09:02
Wauw, een echte curlingmoeder! ;-D
OMG!!! Gefeliciteerd, je bent de eerst benoemde curlingmoeder van Viva!!!
En dan zit kind nog maar net op school, succes zou ik zeggen!
Als je het een probleem vindt dat je zoon naast de juf moet zitten in plaats van zijn vriendinnetje, dan heb je echt een luizenleven.

Tip: ga eens een dag meelopen bij de kleuters. Meer is niet nodig om te weten dat de juf van je zoon dit goed aanpakt.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
12-02-2019 09:46
(...) Een jaar later bleek hij niet het neutrale Zwitserland te zijn maar de bedenker van vele intriges. Soit. You win some, you lose some.
:proud:
Alle reacties Link kopieren
Op het moment dat je kind in aanraking komt met de maatschappij beginnen de problemen...... Word wakker! Er zijn nl nog heel veel speciale kindjes in de wereld! En als iedere moeder zon curlingmoeder is, snap ik heel goed dat er niemand meer voor de klas gaat staan!
Ik begrijp je wel, omdat die meisjes zich niet kunnen gedragen rondom jouw zoon moet jouw zoon naast de juf zitten in plaats van naast iemand van zijn keuze. iets dat de andere kinderen wel mogen. Juiste oplossing zou zijn dat de juf de meisjes aanpakt en hen leert zich te gedragen. Ik vind dat je daar inderdaad wel iets van mag zeggen.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
12-02-2019 13:13
Ik begrijp je wel, omdat die meisjes zich niet kunnen gedragen rondom jouw zoon moet jouw zoon naast de juf zitten in plaats van naast iemand van zijn keuze. iets dat de andere kinderen wel mogen. Juiste oplossing zou zijn dat de juf de meisjes aanpakt en hen leert zich te gedragen. Ik vind dat je daar inderdaad wel iets van mag zeggen.
Ja precies dit dus. En de kring is ook geen kwartiertje per dag. In de kring wordt de dag begonnen-dan spelen-in de kring eten/drinken-knutselen/gym/whatever-weer in de kring- naar buiten-in de kring etc.

Het is ook echt niet dat ik een drama heb staan maken maar ik heb wel gevraagd waarom hij altijd naast de juf zit, of hij soms lastig was. En daarop kreeg ik te horen dat hij helemaal niet lastig was maar de meisjes gaan ruzie maken om hem. En de kring veranderd ook elke keer. Het is niet dat de kinderen vaste plekken hebben maar elke keer staan de stoeltjes weer anders. Behalve van mijn kind dus en dat vind ik jammer.

Op woensdag is er een andere juf en die pakt het anders aan. En dat ik dan maar eens een dagje mee moet lopen. Dat mag helaas niet maar ik ben wel een gym en voorlees moeder dus 2 keer per week zie ik wel hoe het in de klas gaat.
Tig reacties en je pakt alleen die ene eruit die met je meepraat.

2 keer per week in de klas vind ik ook niet gezond eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
12-02-2019 10:55
Op school is de juf de baas, klaar. Vertel m dat maar. Kan hij alvast wennen aan zn verdere leven. Zn toekomstige baas zal later ook weleens dingen doen waar hij t niet mee eens is, jammer dan.
Dit. Laat de juf haar werk doen zonder bemoeizuchtige ouders. Is niet of die in een hoekje uit de kring wordt gehouden.
Alle reacties Link kopieren
Hee! Een curlingmoeder in het wild.

Ehm. Nee dat heet geen straffen, dat heet orde houden. Jij kan thuis de hele dag het geschreeuw of geren van je kind negeren of corrigeren, zo'n leerkracht heeft 30 kinderen in de klas. Als er een aantal druk doen, dan zorg je dat dat wordt opgelost. Bijvoorbeeld om een daarvan apart te zetten.

Dan vraag ik me daarnaast nog af: van wie heb je deze informatie. Je vierjarige kind? Misschien is je kind zelf wel strontvervelend. Ik zou het lekker laten, leert ie er misschien wat van.
Alle reacties Link kopieren
Oh.......ben jij zo'n moeder. Sorry maar dit soort types maken het werk als leerkracht onnodig moeilijk. Laat het gaan zeg. Beetje vertrouwen in de leerkracht!
Ik begin me echt af te vragen of sommige mensen hier teveel naar de Luizenmoeder hebben gekeken en dat dat een beetje naar hun hoofd is gestegen ofzo.

Waarom ben je gelijk "zo'n type" of een curlingmoeder (wat het ook is) als je iets niet eerlijk vind?

Natuurlijk wil de juf orde in de klas maar dit is niet de meest correcte manier. Fijn dat het vroeger een eer was om naast de juf te moeten zitten maar misschien vind het jongetje uit de OP het helemaal niet zo bijzonder. Hij doet feitelijk niets fout.

Het zou toch wat zijn als we in alle situaties zo zouden handelen als de juf nu doet.
Er is onrust in de klas want Klaske met ernstig overgewicht wordt gepest en uitgejoeld. Juf heeft graag orde in de klas en besluit zodoende dat het beter is om Klaske op de gang te zetten en haar daar haar werkje af te laten maken, dan houden de pestkopjes zich rustig.

Zelfde situatie maar zou een hele andere reactie ontketenen hier.
GinnyJones schreef:
12-02-2019 23:46

Het zou toch wat zijn als we in alle situaties zo zouden handelen als de juf nu doet.
Er is onrust in de klas want Klaske met ernstig overgewicht wordt gepest en uitgejoeld. Juf heeft graag orde in de klas en besluit zodoende dat het beter is om Klaske op de gang te zetten en haar daar haar werkje af te laten maken, dan houden de pestkopjes zich rustig.

Zelfde situatie maar zou een hele andere reactie ontketenen hier.
Ja natuurlijk geeft dat andere reacties. Het is namelijk niet dezelfde situatie. Hier plaats je een kind buiten de groep. Dat gebeurt niet met het kind van TO, die zit gewoon met alle andere kinderen in de kring, mag gewoon meedoen etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven