Zoon krijgt “ straf”

12-02-2019 08:51 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een kleine maand zit mijn oudste op school. Gaat helemaal goed en hij is nogal geliefd bij de meisjes. Wat nu dus een “ probleem” is geworden want de meisjes doen erg lelijk tegen elkaar en ruilen stoelen zodat ze naast mijn zoon komen te zitten. De juf was dat zat dus mijn kind mag nu niet meer normaal in de kring zitten maar moet verplicht naast de juf zitten en naast een jongetje want anders krijgen de meisjes ruzie. Nu ben ik totaal nog niet thuis in het hele school gebeuren maar is het normaal dat mijn zoon nu een soort van wordt gestraft omdat de meisjes ruzie maken? Heb vanmorgen gevraagd of hij naast de juf moest zitten omdat hij bleef praten of vervelend was maar dat was niet het geval...vind het om eerlijk te zijn wel een beetje jammer en vroeg mij af of ik nu overdrijf.
Tiana_76 schreef:
12-02-2019 23:49
Ja natuurlijk geeft dat andere reacties. Het is namelijk niet dezelfde situatie. Hier plaats je een kind buiten de groep. Dat gebeurt niet met het kind van TO, die zit gewoon met alle andere kinderen in de kring, mag gewoon meedoen etc.
Nee hoor, hij moet op een plek zitten waar hij misschien wel helemaal niet wil zitten. Hij zit misschien veel liever naast zijn vriendje. Maar dit mag niet omdat een paar meisjes zich niet kunnen gedragen. Hij wordt dus ook beperkt terwijl het zijn schuld helemaal niet is.
Alle reacties Link kopieren
freya25 schreef:
12-02-2019 22:32
Tig reacties en je pakt alleen die ene eruit die met je meepraat.

Inderdaad, nogal typisch.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
12-02-2019 09:46
Dat weet je helemaal niet. Jij weet niet hoe de onderlinge verhoudingen in die groep tijdens een schooldag zijn.

Mijn destijds vierjarige werd ook heel ‘zielig’ tussen de kibbelende dames gezet. Het was een allemansvriendje en een soort Zwitserland tussen de strijdende facties. Thuis kregen we verhalen alsof hij de Dalai Lama himself was, opofferingsgezind en vredestichter, ons ‘helpende handje’ van de juf. De wereld is soms heel bijzonder in de ogen van een vierjarige. Hun wereldje. Een jaar later bleek hij niet het neutrale Zwitserland te zijn maar de bedenker van vele intriges. Soit. You win some, you lose some.

😂😂😂

Dacht gelijk aan Frank Underwood, House of cards....
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
12-02-2019 23:53
Nee hoor, hij moet op een plek zitten waar hij misschien wel helemaal niet wil zitten. Hij zit misschien veel liever naast zijn vriendje. Maar dit mag niet omdat een paar meisjes zich niet kunnen gedragen. Hij wordt dus ook beperkt terwijl het zijn schuld helemaal niet is.


Poehee wat verschrikkelijk! Een kind van 5 mag niet alles doen wat hij wil. En ohjee.. het is ook nog eens niet eerlijk!
Wie weet gaat dit nooooooit over en moet hij tot zijn 12e naast de juf zitten!

Nee, ik zou me hier ook vreselijk druk om gaan maken en de juf over gaan aanspreken in plaats van tegen mijn kind te zeggen: “ik snap dat je het soms liever anders zou zien maar de juf heeft dit bepaald. Juf vindt jou vast heel gezellig dat ze je dichtbij houdt!”

Ik ga er vanuit dat het kind op andere vlakken heus wel zijn zin krijgt en zelf mag bepalen, maar dit even niet. En dat geldt ook voor moeder.
Cursus omgaan met teleurstellingen voor kinderen (en moeders). Heel nuttig voor de rest van hun leven!
Alle reacties Link kopieren
Curling moeder is trouwens een bekend begrip in de pedagogiek, en ook wat de negatieve effecten daarvan zijn op kinderen.

Het is geen grappig conceptje verzonnen door de Luizenmoeder. Wel super dat het onder de aandacht komt zo!
Alle reacties Link kopieren
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/12/15/gu ... g-a1584930
Ik zou verhaal gaan halen bij de directeur van de school. Dit kan echt niet
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
12-02-2019 09:46
Dat weet je helemaal niet. Jij weet niet hoe de onderlinge verhoudingen in die groep tijdens een schooldag zijn.

Mijn destijds vierjarige werd ook heel ‘zielig’ tussen de kibbelende dames gezet. Het was een allemansvriendje en een soort Zwitserland tussen de strijdende facties. Thuis kregen we verhalen alsof hij de Dalai Lama himself was, opofferingsgezind en vredestichter, ons ‘helpende handje’ van de juf. De wereld is soms heel bijzonder in de ogen van een vierjarige. Hun wereldje. Een jaar later bleek hij niet het neutrale Zwitserland te zijn maar de bedenker van vele intriges. Soit. You win some, you lose some.
Hier heb ik even heel hard om zitten gniffelen. Zag het zo voor me.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
12-02-2019 23:53
Nee hoor, hij moet op een plek zitten waar hij misschien wel helemaal niet wil zitten. Hij zit misschien veel liever naast zijn vriendje. Maar dit mag niet omdat een paar meisjes zich niet kunnen gedragen. Hij wordt dus ook beperkt terwijl het zijn schuld helemaal niet is.

Volgens mij is dat niet eens duidelijk.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Maar een 4 jarige kan je het ook prima uitleggen toch?

Vind jij ruzie in de klas leuk? Nee hè? De meisjes maken ruzie hè, wat ongezellig. Ze willen allemaal zo graag naast jou zitten maar dat kan toch helemaal niet? Nee! Daarom heeft de juf iets slims bedacht. Jij mag voortaan naast de juf zitten, omdat jij heel lief doet en niet mee doet aan dat geruzie. En dan kunnen de meisjes ook niet meer ruzie maken om naast jou te zitten! Slim hè van de juf en jij boft toch maar mooi zo!
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
12-02-2019 21:08
Ja precies dit dus. En de kring is ook geen kwartiertje per dag. In de kring wordt de dag begonnen-dan spelen-in de kring eten/drinken-knutselen/gym/whatever-weer in de kring- naar buiten-in de kring etc.

Het is ook echt niet dat ik een drama heb staan maken maar ik heb wel gevraagd waarom hij altijd naast de juf zit, of hij soms lastig was. En daarop kreeg ik te horen dat hij helemaal niet lastig was maar de meisjes gaan ruzie maken om hem. En de kring veranderd ook elke keer. Het is niet dat de kinderen vaste plekken hebben maar elke keer staan de stoeltjes weer anders. Behalve van mijn kind dus en dat vind ik jammer.

Op woensdag is er een andere juf en die pakt het anders aan. En dat ik dan maar eens een dagje mee moet lopen. Dat mag helaas niet maar ik ben wel een gym en voorlees moeder dus 2 keer per week zie ik wel hoe het in de klas gaat.
Ik snap het wel hoor. Heb het idee dat mijn kleuterzoon op een dag best veel in de kring zit. Eerst de dagopening zeg maar. En dan mogen ze vertellen. En juf leest voor. En eten en drinken om 10 uur gebeurt in de kring. Als ze klassikaal iets moeten leren bijv doen ze dat ook in de kring. Voor en nadat ze buiten spelen zitten ze in de kring. Dus eigenlijk alleen niet bij werkjes doen en spelen.
Bij zoon in de klas wisselen de stoeltjes ook dagelijks. Dus elke keer weer een verrassing naast wie je zit. En dagelijks ook 2 andere kinderen die naast de juf zitten. Snap best dat to het apart vindt dat zoontje dus nooit gezellig in de kring naast vriendjes kan zitten, alleen omdat die meiden vervelend doen. Het is geen wereldprobleem en zou het alleen jammer vinden wanneer dit echt maanden duurt, maar ook beetje overdreven om te zeggen dat het totale onzin is dat TO hierover begint.

Snap het sowieso niet goed. hoezo willen die meiden steeds naast je zoon zitten? Hier bepaalt de juf hoe de stoeltjes staan en zit je dus elke dag naast iemand anders. Er wordt niet geschoven. Dat kan juf toch ook zeggen tegen die meiden? Vandaag zit jij daar en jij daar. Punt. Heb hier op school nooit gezien dat dat niet geaccepteerd werd door de kinderen of dat er onderling geruild werd. Dan zegt juf maar tegen de moeders/vaders van die meiden dat ze kind moeten leren om te zitten waar juf zegt dat ze moeten zitten.
tulpje21 wijzigde dit bericht op 13-02-2019 15:57
14.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
13-02-2019 03:01
Curling moeder is trouwens een bekend begrip in de pedagogiek, en ook wat de negatieve effecten daarvan zijn op kinderen.

Het is geen grappig conceptje verzonnen door de Luizenmoeder. Wel super dat het onder de aandacht komt zo!
Vind het ook wel grappig dat velen denken dat het woord curlingouders verzonnen is door de luizenmoeder. Ik kende het begrip eigenlijk al een tijd.
Alle reacties Link kopieren
tulpje21 schreef:
13-02-2019 15:49
Vind het ook wel grappig dat velen denken dat het woord curlingouders verzonnen is door de luizenmoeder. Ik kende het begrip eigenlijk al een tijd.
Ik kende het woord ook al een tijd, heb het al tig keer voorbij zien komen in allerlei artikelen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik ken het als helikopterouders. Die had je vroeger ook al trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik begrijp, mag ieder kind dus zelf kiezen, waar hij/zij wil zitten, behalve de zoon van TO, dat vind ik eigenlijk ook best een vreemde situatie.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
hopelijk is het een korte termijn oplossing
ik denk dat je wel met de juf mag bespreken of er niet eventuele alternatieven te bedenken zijn hiervoor

ik zou het niet gezond vinden als mijn kind zo'n 'uitzonderings'positie heeft, ook niet uit zogenaamde populariteit
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Als naast de juf zitten zo geweldig is, gaan de andere kindjes dan niet met een scheef oog naar zoon kijken? Want hij wordt 'voorgetrokken'.

Ik vind het een rare manier van een probleem oplossen. Je pakt in dit geval toch de kleine jongedames aan? Anders blijft dit gedrag bestaan, niet meer in de kring misschien, maar dan toch tijdens het buitenspelen ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Uhmm als juf zou ik zelf ook niet deze oplossing hanteren. Iedereen mag zijn eigen plek kiezen, behalve de zoon van whatsinaname. En niet omdat hij iets verkeerd doet, maar anderen. Als hij nou helemaal blij zou zijn met zijn plekje naast de juf, ok. Maar als hij aangeeft dat hij graag naast zijn vriendjes wil zitten, vind ik dat je daar best iets van mag zeggen. Dan krijg je naar mijn mening namelijk een situatie waarin de verkeerde gestraft wordt.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
13-02-2019 15:55
Ik ken het als helikopterouders. Die had je vroeger ook al trouwens.
Dat is iets anders toch?
Alle reacties Link kopieren
Beaudelaire schreef:
13-02-2019 16:04
Als naast de juf zitten zo geweldig is, gaan de andere kindjes dan niet met een scheef oog naar zoon kijken? Want hij wordt 'voorgetrokken'.

Ik vind het een rare manier van een probleem oplossen. Je pakt in dit geval toch de kleine jongedames aan? Anders blijft dit gedrag bestaan, niet meer in de kring misschien, maar dan toch tijdens het buitenspelen ofzo.
Dat gedrag is idd met buitenspelen etc gewoon nog steeds zo. Maar goed de juf zei vanmorgen dat ze het weer gaan proberen of mijn kind weer normaal in de kring kan zitten zonder dat er ruzie om ontstaat. De woensdag juf pakt idd de meisjes aan en laat mijn kind ( net als elk ander kind) gewoon naast een vriendinnetje zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ze zitten niet van 8.30 tot 14.00-15.00 op hun krent in de kring hè.... Dus tijd zat om met kameraadjes te spelen op andere momenten. In de kring moet er een beetje orde zijn, wil je ze ook wat kunnen leren. Dat lijkt me ook de bedoeling van school.
melbourne88 schreef:
14-02-2019 08:13
Dat is iets anders toch?
Volgens mij wel.
Enigme schreef:
14-02-2019 17:03
Ze zitten niet van 8.30 tot 14.00-15.00 op hun krent in de kring hè.... Dus tijd zat om met kameraadjes te spelen op andere momenten. In de kring moet er een beetje orde zijn, wil je ze ook wat kunnen leren. Dat lijkt me ook de bedoeling van school.
Die kring is elke dag maar een paar minuten.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
14-02-2019 17:05
Die kring is elke dag maar een paar minuten.
Daarom, was ook sarcastisch bedoeld ;-)
Lucifer2018 schreef:
14-02-2019 17:05
Die kring is elke dag maar een paar minuten.
Echt niet. 's Ochtends bij aanvang zeker 15-20 minuten opstarten. Dan eten en drinken, ook weer 15-20 minuten. Vaak daar achteraan nog een taalactiviteit, 10-15 minuten. Einde van de ochtend 10 minuten afsluiten. Dan de middag 10 minuten opstarten, einde van de middag 5-10 minuten afsluiten.

En dan zijn er nog (niet elke dag) extra activiteiten, kleine kring, schooltv etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven