Vaak oortsteking, graag ervaringen!

14-02-2019 17:24 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag ervaringen; zoon van 14,5 maanden heeft regelmatig flinke oorontstekingen. (Met looporen). Huisarts geeft aan hem wat tijd te geven hierover heen te groeien, arts CB heeft graag dat hij naar een KNO arts gaat en heeft een doorverwijzing gegeven. Tegenstrijdig dus! Verder wel een vrolijk kind. We vinden het erg vervelend voor hem en kunnen ons in beide adviezen vinden. Mag ik vragen naar jullie ervaringen? Vooral het KNO gebeuren. Mijn dank!
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
14-02-2019 19:55
Serieus? Dat wist ik niet. Die buisjes zijn er deze zomer uitgevallen, volgens mij heeft ie ze gekregen in de zomer dat hij 3 was, dus inmiddels ruim 1,5 jaar geleden... Ik kan het natuurlijk proberen, hoor. Als hij er nog eentje krijgt dan ga ik dat zeker doen. Bedankt voor de tip
Volgens mij kun je binnen een jaar zonder verwijzing terug.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Hoi vrolijke zomer. Hier helaas ervaring. Zoonlief had ook vanaf 9 maanden zeer regelmatig dubbele ooronstekingen. Werd daar heel ziek van met hoge koorts tot wel 41 graden. En regelmatig zorgde dat voor een ritje naar de hap s nachts en nachtapotheek voor antibiotica. Wat ik begreep is dat ze dat standaard geven aan kindjes onder de 2 die een dubbele oorontsteking hebben vanwege kans op complicaties. Na vorige winter waarbij hij bijna non stop een ontsteking had en zelf ook echt uitgeput en gefrustreerd hiervan was hebben we buisjes laten plaatsen afgelopen zomer. Wat een verademing! Geen ontsteking meer gehad en niet meer zo ziek geweest. We hebben weer een vrolijk en uitgerust kind. Moet wel zeggen dat hij nooit een loopoor heeft gehad dus de druk liep ook behoorlijk op dan en dat zorgt voor veel pijn. Zo bij dat We naar de KNO arts zijn gegaan!
Alle reacties Link kopieren
O ja en hij hoort sindsdien ook veel beter. Kan soms een bijkomstigheid zijn. Dat ze door vocht achter de oren minder goed horen.
Alle reacties Link kopieren
Lady, wat een verhaal en O zo herkenbaar. Dank je wel voor je reactie, steunt ons inderdaad te gaan. Ben blij dat het goed gaat met je zoon!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje kreeg vorig jaar toen hij 15 maanden was buisjes, neusamandel eruit en een onderhoudskuur antibiotica. Dat heeft hem er toen eindelijk doorheen geholpen, vervolgens ook 9 maanden nergens last van, niet meer ziek etc. Afgelopen januari opnieuw buisjes, hij hoorde weer slechter en de looporen waren er weer. Nu gaat het weer prima, hij wordt ook ouder en we merken dat hij sterker wordt en dus niet meer zo diep zakt zeg maar als zn eerste 9 maanden. Hij is zijn eerste 9 maanden veel ziek geweest, vaak oorontsteking, veel korte ab kuren gehad. Dus ja, zeker naar de kno gaan!

Succes
Alle reacties Link kopieren
Hier vaak oorontstekingen, huisarts ook lang gewacht met doorverwijzing omdat ze er na de winter wel over heen zou groeien. Niet dus. Verschil is wel dat dochter er heel veel last van had, enorm veel pijn, niet slapen, slecht eten, steeds hoge koorts, gat in trommelvlies, loopoor. Echt ellende.

Uiteindelijk bleek bij KNO dat er chronisch vocht zat en dat ze een verminderd gehoor had. Na allergien uitgesloten te hebben kreeg ze buisjes, wij hebben een ander kind en zijn blij dat ze nu weer goed kan horen.

Als jou zoontje verder geen chronishe klachten heeft en zijn gehoord goed is verwacht ik wel gezien zijn leefijd dat ze niet op buisjes over gaan. Maar iedere KNO arts is anders.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor jullie verhaal. Ook hier wel klachten tijdens de hefigste dagen. Sterkt ons gevoel actie te ondernemen. Nogmaals dank voor de moeite !
Alle reacties Link kopieren
Hier twee kinderen die beiden tot hun 2e ongeveer om de haverklap (dubbele) oorontsteking hadden. Dan heb ik het over 5 x per winter zeg maar.

Nooit antibiotica gehad, en nooit als een groot probleem ervaren ook!

Hier ook koorts, niet eten, loopoor (dat is juist goed, dan is het open).
We stopten ze maximaal vol met paracetamol en als dat niet hielp neurofen erbij op aanraden van de huisartenpost. Dan was de pijn weg en dat was het belangrijkste. Het was altijd binnen een week behoorlijk zelf genezen en in ieder geval open gebarsten. Wij hadden als stelregel (van de huisarts/kinderarts ook) dat we pas aan de antibiotica gingen als het langer dan 7 dagen in gelijke mate aanhield (dus echt niet genas). Dat is dus nooit gebeurd.

Wat restte waren gebroken nachten voor ons en logistiek iets regelen qua werk/opvang. Maar dat vind ik nooit opwegen tegen antibioticagebruik of operaties/buisjes.

Als ze buiten de oorontstekingen om gewoon goed horen en fit en vrolijk zijn dat lijkt het me geen chronisch vocht of wat dan ook. Sommige kinderen hebben er gewoon meer last van maar het is vrij normaal.
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
16-02-2019 07:03
Hier twee kinderen die beiden tot hun 2e ongeveer om de haverklap (dubbele) oorontsteking hadden. Dan heb ik het over 5 x per winter zeg maar.

Nooit antibiotica gehad, en nooit als een groot probleem ervaren ook!

Hier ook koorts, niet eten, loopoor (dat is juist goed, dan is het open).
We stopten ze maximaal vol met paracetamol en als dat niet hielp neurofen erbij op aanraden van de huisartenpost. Dan was de pijn weg en dat was het belangrijkste. Het was altijd binnen een week behoorlijk zelf genezen en in ieder geval open gebarsten. Wij hadden als stelregel (van de huisarts/kinderarts ook) dat we pas aan de antibiotica gingen als het langer dan 7 dagen in gelijke mate aanhield (dus echt niet genas). Dat is dus nooit gebeurd.

Wat restte waren gebroken nachten voor ons en logistiek iets regelen qua werk/opvang. Maar dat vind ik nooit opwegen tegen antibioticagebruik of operaties/buisjes.

Als ze buiten de oorontstekingen om gewoon goed horen en fit en vrolijk zijn dat lijkt het me geen chronisch vocht of wat dan ook. Sommige kinderen hebben er gewoon meer last van maar het is vrij normaal.
Je weet dat elke keer als een een loopoor is, er een scheurtje in het dunste stuk van het trommelvlies ontstaat? En dat de kans groot is op gehoor verlies en doofheid als dit vaak gebeurd?
Alle reacties Link kopieren
Hier bij 2 jaar buisjes gekregen en amandelen verwijderd. Daarna nooit meer een oorontsteking gehad.
Alle reacties Link kopieren
yolo2013 schreef:
17-02-2019 06:19
Je weet dat elke keer als een een loopoor is, er een scheurtje in het dunste stuk van het trommelvlies ontstaat? En dat de kans groot is op gehoor verlies en doofheid als dit vaak gebeurd?

Nee, dit wist ik niet. De kinderarts zei dat het prima was, dan is de druk eraf. Ze hebben ook beiden prima gehoor. Maar misschien had onze kinderarts het fout.
Het lijkt mij het natuulijke proces. Een trommelvlies kan zichzelf toch gewoon helen?
Bedjeindezon schreef:
17-02-2019 07:34
Nee, dit wist ik niet. De kinderarts zei dat het prima was, dan is de druk eraf. Ze hebben ook beiden prima gehoor. Maar misschien had onze kinderarts het fout.
Het lijkt mij het natuulijke proces. Een trommelvlies kan zichzelf toch gewoon helen?
Yolo heeft gelijk, op je trommelvlies komt littekenweefsel en op latere leeftijd kun je dan problemen krijgen (helaas ervaring mee).
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
17-02-2019 07:40
Yolo heeft gelijk, op je trommelvlies komt littekenweefsel en op latere leeftijd kun je dan problemen krijgen (helaas ervaring mee).
Er ontstaan littekenweefsel waardoor het trommelvlies niet meer goed kan bewegen en je dus doof kan worden of gehoorverlies kan krijgen. Uiteraard heelt zon scheur wel. Artsen geven niet voor de leuk buisjes hoor. Die zitten er met een reden. Dan heb je 1 litteken van het buisje i.p.v. van 10 van alle oorontstekingen.

Daar komt bij dat buisjes geplaatst worden op het dikste gedeelte van het trommelvlies zodat het dunste gedeelte niet beschadigd wordt.


En daar komt bij dat ik dus meerdere weken per jaar een ziek kind heel zielig vind. Hier is het 40 graden koorts, niks kunnen, niet slapen, niet eten. Niet erg als dat keertje per jaar gebeurd maar onnodig om keer of 6 per jaar door te maken. Ze worden er niet stoerder of beter van als ze zulke dingen doorstaan zonder hulp als buisjes of antibiotica.
Alle reacties Link kopieren
Dochter had ook regelmatig oorontsteking (zoons nooit). Toen ze anderhalf jaar was zijn er buisjes geplaatst, nooit meer last gehad!

Wat betreft AB, heb ik begrepen dat dit niet helpt tegen de oorontsteking op zich, maar preventief tegen complicaties (zoals hersenvliesontsteking, welke wel door een bacterie wordt veroorzaakt).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven