Dat gekibbel...

18-02-2019 14:16 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk vakantie. De oudste is thuis. De jongste gaat nog niet naar school. En ik word nu al gek van dat gekibbel. Vaak gaat het over speelgoed waar de ander niet aan mag zitten. De oudste trekt het bij de jongste uit haar handen. De jongste begint de gillen (hier grijpen we uiteraard in). Of de jongste pakt iets van de oudste en de jongste begint ook te gillen omdat dat eigenlijk ‘van haar’ is.

De jongste is op het moment sowieso snel aan het huilen/gillen, terwijl ze prima kan praten overigens. Dit doet ze vooral in haar communicatie naar onze oudste. Wij reageren er niet op als ze naar ons gilt, dus naar ons toe praat ze meestal wel. Ben het nu al zat en kijk er stiekem alweer naar uit dat ik volgende week mag werken.
anoniem_201235 wijzigde dit bericht op 18-02-2019 15:15
7.85% gewijzigd
Je zou je oudste op kunnen voeden en daarbij leren dat de jongste niet gepest mag worden. Er niet op reageren is wat mij betreft geen optie.
Alle reacties Link kopieren
Waarom mag je oudste speelgoed afpakken van de jongste?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als jongste ook woest worden, als mijn oudere zus/broer mijn speelgoed afpakt en mijn moeder doet het dan af als "kibbelen".
Krijsen zou ik van ellende, omdat mijn moeder totaal niet ingrijpt en zich alleen ergert aan mijn gehuil.
Als het hier 'zo'n dag' is, grijpen we toch in. Dan laten we kijken hoe je het constructief oplost. Dan gaat het meestal toch weer een lange tijd goed. Als dat niet werkt, de mogelijkheid bekijken of je wat apart met ze kunt gaan doen.
Ik lees twee keer dat de oudste iets van de jongste afpakt. Begin eens met je oudste te corrigeren.
Pdf, gezellige reacties hoor. Ze reageert vast wel maar niet als jongste gilt IPV praat.

Herkenbaar TO, al zijn de mijne wat ouder en de manieren om elkaar dwars te zitten wat uitgebreider.

Ik ga er ook niet als een agent bijzitten. Van oudsher de afspraak dat er samenspeel speelgoed is, en ze hebben een bak waar ze speelgoed in mogen bewaren waar de ander niet mee mag spelen. Maar ruim je het niet op dan heb je pech.

Preventief werkt veel naar buiten het beste, maar dat zal je vast wel doen.

En wordt het hier te erg dan mogen ze niet meer samen in dezelfde ruimte zijn, toen ze kleiner waren allebei andere kant van de kamer
anoniem_14704 wijzigde dit bericht op 18-02-2019 14:31
5.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als ik bij mijn kinderen niet reageer wordt het van kwaad tot erger. Dat zelf oplossen werkt hier dus niet. Ja bij de twee oudsten wel, die kunnen dat inmiddels wel redelijk maar bij kleine kinderen is ingrijpen toch wel vaker nodig. Zeker omdat er sprake is van ongelijkheid door leefdtijdsverschil. Van wie moeten ze het anders leren? Ze voeden zichzelf niet op. Ik zou me er dus wel mee bemoeien. Je jongste leert gaandeweg wel dat ze ook kan praten in plaats van gillen.
Waarom ben jij de hele vakantie thuis met de kinderen? Heeft je partner geen vakantiedagen meer?
Alle reacties Link kopieren
Echt waar...wie zegt dat ik niet ingrijp? Natuurlijk grijp ik in als de oudste iets afpakt...duh! Ik reageer niet als de jongste naar mij gilt omdat ze iets wil bijvoorbeeld. Tegelijkertijd stopt het gegil dus niet en wil ik dat eigenlijk niet belonen.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
clifford schreef:
18-02-2019 14:42
Echt waar...wie zegt dat ik niet ingrijp? Natuurlijk grijp ik in als de oudste iets afpakt...duh!
Dat komt niet naar voren in je OP.
Alle reacties Link kopieren
freya25 schreef:
18-02-2019 14:29
Pdf, gezellige reacties hoor. Ze reageert vast wel maar niet als jongste gilt IPV praat.

Herkenbaar TO, al zijn de mijne wat ouder en de manieren om elkaar dwars te zitten wat uitgebreider.

Ik ga er ook niet als een agent bijzitten. Van oudsher de afspraak dat er samenspeel speelgoed is, en ze hebben een bak waar ze speelgoed in mogen bewaren waar de ander niet mee mag spelen. Maar ruim je het niet op dan heb je pech.

Preventief werkt veel naar buiten het beste, maar dat zal je vast wel doen.

En wordt het hier te erg dan mogen ze niet meer samen in dezelfde ruimte zijn, toen ze kleiner waren allebei andere kant van de kamer
Bedankt voor de tips. Dat uit elkaar halen is helemaal geen gek idee. Al is de jongste nog te klein voor haar eigen kamer. Wij hebben nu de regel dat alles beneden voor iedereen is. Spullen waar de ander niet mee mag leg je op je kamer.
Alle reacties Link kopieren
Tijd om erop uit te gaan. Als het hier zo'n dag is, gaan we naar de speeltuin. Of het bos. Of... Maar in elk geval wegwezen.

Hier gaat het met kleuter en peuter al 3 dagen goed. Pure winst :)
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Lillybit schreef:
18-02-2019 14:41
Waarom ben jij de hele vakantie thuis met de kinderen? Heeft je partner geen vakantiedagen meer?
Echt dit slaat nergens op.
Is er geen kinderboerderij in de buurt? Of een speeltuintje? Park?
Lillybit schreef:
18-02-2019 14:41
Waarom ben jij de hele vakantie thuis met de kinderen? Heeft je partner geen vakantiedagen meer?
Wat een rare reactie is dit!
Compleet off topic ook nog eens.
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
18-02-2019 14:52
Dat komt niet naar voren in je OP.
Ik heb er even twee alinea’s van gemaakt, dan is het denk ik duidelijker.

Maar je oordeelt wel snel zeg...ben je altijd zo?
Misschien is het leuk om een keertje op de trein te stappen? Gewoon de oudste lekker naar buiten laten kijken?
Alle reacties Link kopieren
Rozen verwelken, schepen vergaan
maar het gekibbel van kinderen blijft altijd bestaan
en als ze dan eindelijk op eigen benen staan
zullen ze op het vivaforum gewoon weer verder gaan
Spreuken 18:2
Doreia* schreef:
18-02-2019 14:55
Tijd om erop uit te gaan. Als het hier zo'n dag is, gaan we naar de speeltuin. Of het bos. Of... Maar in elk geval wegwezen.

Hier gaat het met kleuter en peuter al 3 dagen goed. Pure winst :)
Lijkt me een hele goed tip. En met dit weer zeker geen straf om buiten te zijn!
Alle reacties Link kopieren
Wat worden er door sommigen weer rare reacties gegeven als er hier iemand om hulp komt vragen en in ook nog een situatie die we heus allemaal weleens hebben of hebben gehad. pfffff kom op zeg.
Ten eerste is kibbelen en ruziemaken onder broers en zusjes gewoon normaal en gezond.
Ook als er afgepakt en gegild wordt. Volkomen gezond gedrag en al helemaal in de vakanties. Je zou ze afentoe toch?
Ik vind jouw regel eigenlijk al best goed. Dingen waar de ander niet mee mag leg je op je kamer, klaar.
Alle reacties Link kopieren
Satchel schreef:
18-02-2019 15:01
Rozen verwelken, schepen vergaan
maar het gekibbel van kinderen blijft altijd bestaan
en als ze dan eindelijk op eigen benen staan
zullen ze op het vivaforum gewoon weer verder gaan
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
clifford schreef:
18-02-2019 14:59
Ik heb er even twee alinea’s van gemaakt, dan is het denk ik duidelijker.

Maar je oordeelt wel snel zeg...ben je altijd zo?
In je eerste OP had je niet vermeld, dat jij ingreep als de oudste speelgoed afpakt van de jongste.
Dus jij was onduidelijk in je oorspronkelijke OP, ik niet te snel in mijn oordeel op de eerste informatie die jij gaf.
anoniem_373911 wijzigde dit bericht op 18-02-2019 16:20
8.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Satchel schreef:
18-02-2019 15:01
Rozen verwelken, schepen vergaan
maar het gekibbel van kinderen blijft altijd bestaan
en als ze dan eindelijk op eigen benen staan
zullen ze op het vivaforum gewoon weer verder gaan
😂 😂 😂

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven