atheneum of gymnasium?

19-02-2019 15:36 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog 3 weken, dan moet zoon zich inschrijven op de middelbare school. Hij heeft vwo advies en heeft na minilesjes te hebben gevolgd aangegeven naar de gymnasiumbrugklas te willen. Nu ineens twijfelt hij; toch niet liever atheneum?
Het geval is dat op de school waar hij heen gaat geen atheneum brugklas is. Er is een havo/vwo brugklas waarin lesgegeven wordt op vwo niveau en waarin leerlingen zitten met vwo en havo/vwo advies. Leerlingen met havo advies zitten niet in deze brugklas maar in de havo brugklas.
Daarnaast is er een gymnasium brugklas.

Zoon twijfelt nu of gymnasium niet toch te zwaar is; in de brugklas zullen ze een uur minder Nederlands en Wiskunde hebben omdat ze 2 uur Latijn volgen en wel evenveel lesuren per week hebben als de andere brugklassen. Hij maakt zich zorgen of hij dat lesuur bij wiskunde wel kan missen want de stof is hetzelfde , alleen in minder tijd. En hoewel hij altijd I scores heeft gehad voor cito rekenen (toevallig bij M8 op 1 fout na geen I) is het wel zijn ' minst goede' vak. Voor de rest scoort hij altijd I+.

Voor wat betreft dat vwo: vanuit beide brugklassen moeten leerlingen een 7 gemiddeld staan om naar vwo 2 te mogen. Het is dus niet zo dat hij vanuit gym1 met een 6 door zou kunnen naar vwo 2. Dus dat is geen reden om voor gym 1 te kiezen (zoon kwam met die redenatie, maar die gaat dus niet op)

Wat is wijsheid? de tijd dringt....
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt zijn juf of meester in groep 8?
Alle reacties Link kopieren
Wil hij graag Grieks en Latijn leren? Zo nee, lekker VWO gaan doen. Zo ja, ga ervoor! Met zulke mooie cijfers op de basisschool, zal het echt in het eerste leerjaar niet helemaal misgaan met Nederlands en Wiskunde. En mocht hij het als te zwaar ervaren, zou hij toch altijd nog kunnen wisselen naar het 'reguliere' VWO.
Ik heb zelf gymnasium gedaan en vond Latijn en Grieks erg leuk. Het zijn alleen wel echt intensieve vakken, dus daar moet je wel zin in hebben.
with love...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op het gymnasium gezeten, maar alleen omdat ik goed was in talen en ik dan natuurkunde en zo kon laten vallen. Meer nut heeft het gymnasium niet, alleen kan je als moeder dan heel stoer zeggen dat je kind op het gymnasium zit ;)
Alle reacties Link kopieren
In mijn ogen is Latijn niet echt nuttig.
Dus zou ik liever voor de havo/VWO brugklas gaan. De kans op een 7 voor Nederlands en wiskunde is daarbij hoger. Dus meer kans om daadwerkelijk VWO te kunnen doen.

Zou jammer zijn als hij door Latijn een 6 haalt op wiskunde en dan moet afzakken naar de Havo.
Alle reacties Link kopieren
Is er maar één jaar een aparte gymnasiumklas? Zit daarna iedereen (gymnasiumklas + vwo deel van de havo/vwo klas) samen?

Wat raar dat je een 7 gemiddeld moet staan in de gymnasiumklas om over te gaan.. Of begrijp ik je verkeerd?

Kan hij niet altijd nog overstappen naar het atheneum? Dan is het zeker het proberen waard.
louisanne wijzigde dit bericht op 19-02-2019 15:49
16.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zelf atheneum gedaan, vond de Klassieke Talen niet interessant. Na het eindexamen kijkt niemand naar atheneum of gymnasium. Waar ligt zijn interesse?
Alle reacties Link kopieren
Latijn en Grieks bestempelen als nutteloos omdat het dode talen zijn, is nogal simpel gedacht. Veel woorden uit onze taal en uit andere talen zijn eraan ontleend. Je krijgt hierdoor een beter taalgevoel. Zeker ook op het vlak van grammatica. Zeker geen weggegooide tijd hoor! Maar je moet het wel leuk vinden natuurlijk!
Alle reacties Link kopieren
Meester zegt vwo+/gym/TTO. Vwo met iets extra's dus.

Hij is meer van de talen en geschiedenis en aardrijkskunde. Absoluut geen bèta zoals ik het nu kan inschatten.
Latijn en Grieks vond hij bij de minilesjes (proeflesjes) erg interessant. Maar ja, toch moeilijk voor te stellen hoe het straks echt zal zijn.

En inderdaad, om over te gaan van gym 1 naar gym 2 moet je een 7 gemiddeld staan. Om over te gaan van havo/vwo brugklas naar atheneum 2 moet je ook een 7 gemiddeld staan.

Gymnasium leerlingen blijven tot en met klas 3 apart van atheneum. In 4,5,6 zitten ze gemixt.
Alle reacties Link kopieren
Gymnasium is ook gewoon vwo, maar met Grieks en Latijn inderdaad, dus alleen als hij daar veel zin in heeft, is dat een reden om naar het gymnasium te gaan. Verwar verder rekenen niet met wiskunde, dat heeft vrij weinig met elkaar te maken. Zelf ben ik bijvoorbeeld een zeer goede rekenaar, maar geen kei in wiskunde (understatement). Andersom zijn er genoeg wiskundigen die slecht zijn in rekenen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Noder schreef:
19-02-2019 15:41
Gymnasium is nutteloos. Je moet letterlijk 2 dode talen leren.

Bij Atheneum kan je moderne talen leren waarvan dat wel nuttig is.
Wat een onzin. Denk dat je niet weet waar je het over hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan al die rijtjes latijn nog opdreunen, geen idee waarvoor die verbuigingen en naamvallen ook al weer gebruikt werden. Nou ja. Leuk als je geïnteresseerd bent in archeologie en geschiedenis én als je goed bent in talen, verder kost het vooral een hoop tijd en moeite.
For whom the bell tolls
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij onderschatten mensen hier het nut van het leren van Grieks en Latijn: bij geen enkele andere taal heb ik zo gedegen les in grammatica gekregen, en dat hielp wel degelijk bij het leren van de taal van het land waar ik later ging wonen. Wat ik in die lessen opgestoken heb over cultuur is zo nu en dan ook nog wel nuttig gebleken.

Belangrijker: als je kind het leuk vindt om te leren, heeft hij in een gymnasiumklas net iets meer kans om gelijkgestemden te vinden: iedereen in zo’n klas haalt zich al vrijwillig extra werk op de hals.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
19-02-2019 15:43


Zou jammer zijn als hij door Latijn een 6 haalt op wiskunde en dan moet afzakken naar de Havo.
Dan ben je een bespreekgeval en zou je door mogen naar A2 ipv G2.

TO, laat hem de keuze. Ik heb begrepen dat je tegenwoordig de oude talen niet perse meer nodig hebt voor opleidingen.
Wil hij zekerheid, dan naar atheneum.. wil hij uitdaging? Dan naar Gymnasium. Wie weet heeft deze school ook zogenaamde steun-uurtjes waar de leerlingen bijles kunnen krijgen..zodat hij voor wiskunde kan kiezen?
Een baksteen is nooit alleen
Alle reacties Link kopieren
Yella78 schreef:
19-02-2019 15:48
Gymnasium is ook gewoon vwo, maar met Grieks en Latijn inderdaad, dus alleen als hij daar veel zin in heeft, is dat een reden om naar het gymnasium te gaan. Verwar verder rekenen niet met wiskunde, dat heeft vrij weinig met elkaar te maken. Zelf ben ik bijvoorbeeld een zeer goede rekenaar, maar geen kei in wiskunde (understatement). Andersom zijn er genoeg wiskundigen die slecht zijn in rekenen.
Rekenen zit bij het nieuwe onderwijscurriculum. Je komt er niet meer onderuit zoals het er nu naar uit ziet.
Een baksteen is nooit alleen
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
19-02-2019 15:48
Meester zegt vwo+/gym/TTO. Vwo met iets extra's dus.

Biedt de school ook nog andere extra's naast Latijn en Grieks? En zo ja, wat vindt je zoon van die extra's?

Hij is meer van de talen en geschiedenis en aardrijkskunde. Absoluut geen bèta zoals ik het nu kan inschatten.
Latijn en Grieks vond hij bij de minilesjes (proeflesjes) erg interessant. Maar ja, toch moeilijk voor te stellen hoe het straks echt zal zijn.

Dan klinkt het wel als iets voor jouw zoon! Latijn en Grieks zijn echt vakken waarbij je moet puzzelen met taal.

En inderdaad, om over te gaan van gym 1 naar gym 2 moet je een 7 gemiddeld staan. Om over te gaan van havo/vwo brugklas naar atheneum 2 moet je ook een 7 gemiddeld staan.

Hmm.. best raar. Als je dus voldoende staat voor alle vakken (zes gemiddeld), dan mag je niet over? Rare puntentelling.. ik verwacht zomaar dat school erg graag wil dat uiteindelijk iedereen een zeven gemiddeld staat.

Gymnasium leerlingen blijven tot en met klas 3 apart van atheneum. In 4,5,6 zitten ze gemixt.
Als ie toe is aan iets extra's, zeker voor gymnasium gaan! Ik zou nog verder gaan en 'm naar een apart gymnasium sturen. Mijn ervaring is dat het tempo en niveau daar een stuk hoger is dan op een vwo of atheneum.

Tenminste, iedereen die bij ons van het gym afzwaaide naar het vwo deed een driedubbele zucht van verlichting over dat het daar zo veel makkelijker en slomer was.

Ik ben zelf fan van de lat hoog leggen. Zeker als de meester denkt dat hij het aan kan. Nog altijd super blij dat mijn meester destijds mij het foldertje van het gymnasium in mijn hand geduwd heeft.
Ik zou nooit kiezen voor een school waar je een 7 moet staan om niet af te stromen, of voor een dakpanklas bij vwo+ advies. In geen geval, dus alle opties die dat hebben zouden afvallen.
Gymnasium is niet moeilijker dan atheneum. Het moet je wel een beetje interesseren, want de klassieke talen kosten veel tijd. Persoonlijk heb ik er achteraf wel spijt van dat ik niet in ieder geval Latijn heb gehouden. Daar heb je heel vaak wat aan.
Hier moet er ook gekozen worden tussen een gymnasiumbrugklas of een havo/vwo-brugklas.
Weet iemand waarom er nergens meer gewone vwo-brugklassen zijn?
Een derde optie is om atheneum te kiezen met extra vakken. Dan heeft je zoon de keuzevrijheid welke extra vakken hij kiest ipv vast te zitten aan grieks en latijn.

Op vwo+ van mijn kind kiezen bijna alle kinderen extra vakken. Is wat gepuzzel met het rooster, en vergt ook iets van de leerlingen, o.a. zelfstandigheid en motivatie. School moedigt het kiezen van extra vakken erg aan. Mijn kind kiest filosofie en informatica als extra vakken.

Belangrijk om goed te checken of het kiezen van extra vakken mogelijk is op de school, en ook of de leerlingen worden aangemoedigd hierin. Tenslotte worden het wel pubers, met andere prioriteiten. De school/ leeromgeving speelt dan een belangrijke rol: als het normaal is en aangemoedigd wordt, kiezen leerlingen makkelijker extra vakken.
Extra vakken zijn toch pas vanaf de vierde ?
Hier krijgen ze trouwens bij gymnasium Frans en Nederlands een uur minder i.p.v. wiskunde. Lijkt mij logischer, aangezien gymnasium leerlingen over het algemeen taliger zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet onderschatten dat de overgang naar de middelbare school ook energie vraagt. Nieuwe kinderen, nieuwe omgeving, nieuwe vakken, nieuwe manier van leren etc etc. Atheneum is toch ook mooi en gaat het heel makkelijk dan kan hij misschien doorstromen naar gymnasium 2.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
angelique schreef:
19-02-2019 16:13
Extra vakken zijn toch pas vanaf de vierde ?

Vaak kun je vanaf de start extra vakken kiezen. Bijvoorbeeld Spaans, Chinees, informatica..
Als hij vooral van talen en geschiedenis is, zou ik toch voor Gymnasium gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven