keuze middelbare school. ...

23-02-2019 21:08 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik post dit in de hoop dat mensen wat ervaringen kunnen delen. ..
Oudste gaat aankomend jaar naar de middelbare school. Ze twijfelt tussen 2 scholen. Ze heeft voorzichtig de voorkeur voor een school die mij ook echt wat voor haar lijkt ( creatief, veel zelfstandigheid, veel cultuur ed) . Echter. .waar mijn twijfel over is....de eerste 2 jaar werkt deze school met n mavo / havo / vwo brugklas. Dochter heeft vwo advies gekregen. Vooral door reacties van anderen ga ik twijfelen : veel mensen vinden t niet verstandig haar in zo'n gemengde klas te zetten: mn omdat leerhouding, gedrag en motivatie van mavo kinderen vaak anders is dan vwo kinderen. Zij vinden dat je iemand met n vwo advies in havo / vwo moet zetten. Ook mijn man twijfelt of zij in n gemengde brugklas goed tot haar recht komt. ..

Zijn er mensen die ervaring hebben met n gemengde brugklas of mensen die er bewust wel / niet voor hebben gekozen? Ik hoor t graag.
Alle reacties Link kopieren
Ken je mensen die hun kind op die school hebben zitten? Kun je daar eens aan vragen.

Waar zit de twijfel bij je kind?

Onze oudste heeft nu ook moeten kiezen en qua niveau komt het ook zo uit dat het bij zijn 1e keus voor school past. Als hij havo zou hebben zou hij de 1e 3 jaar op die school kunnen en daarna niet meer, dat lijkt mij minder prettig, maar als hij dat perse wilde hadden wij dat prima gevonden, want hij moet zich er wel thuis voelen.

Hier in de buurt zit ook een school waar ze van vmbo t/m havo vwo in 1 klas gemengd zitten, ben eerlijk gezegd wel blij dat mijn oudste daar niets voor voelde voor die school. Ik denk namelijk dat hij het dan te gezellig vind om anderen te helpen en daardoor zn eigen werk vergeet.
Ik zou er niet voor kiezen voor mijn kind omdat ik het voordeel voor een vwo-kind niet zie.
Alle reacties Link kopieren
Zelf heb ik in een dergelijke brugklas gezeten en ging onderpresteren. Niemand die er op lette ook. Zolang je maar voldoendes haalt op mavo niveau, val je binnen de groepsnorm.
Anderen motiveert het misschien, maar bij mij werkte het niet. Ik zat naast meisjes die mavo cijfers haalde en niet super persbericht waren. Dat werd dus ook mijn norm. Dat ik eerst Havo cijfers haalde, boeide me niet.
Alle reacties Link kopieren
bieslookje schreef:
23-02-2019 21:15
Ken je mensen die hun kind op die school hebben zitten? Kun je daar eens aan vragen.

Waar zit de twijfel bij je kind?
Zij had vorig jaar nog voorkeur voor de andere school en dit jaar voor deze. Met name t sociale aspect : de andere school lijkt wat meer elitair en zij heeft t idee dat je daar echt je best moet doen ' erbij te horen ..daar heeft ze geen zin in. ..
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
23-02-2019 21:18
Ik zou er niet voor kiezen voor mijn kind omdat ik het voordeel voor een vwo-kind niet zie.
En dan is t de vraag voor mij of t een nadeel heeft. ..t is echt n leuke school. Staat goed bekend ( die andere trouwens ook) ik vind t zo lastig. Als dit aspect er niet was had ik nooit getwijfeld. ..en nu vanwege reacties van anderen wel. ..
Als ik lees dat je dochter wel heel graag 'erbij wil horen' dan wekt dat bij mij de indruk dat zo'n klas voor haar geen goed idee is, want dan zal ze sneller gaan onderpresteren om maar niet buiten de groep te vallen en niet als uitslover gezien te worden..
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon zit met VWO advies in een Mavo/Havo brugklas. Hij heeft bewust voor deze school gekozen vanwege het lesaanbod.
Wij zagen ook beren op ons pad maar zijn erg blij dat hij op deze school zit.
Hij kan rustig wennen aan het middelbare schoolleven en heeft vooralsnog alleen succes ervaringen.
Ondanks dat hij er weinig moeite voor hoeft te doen is hij super gemotiveerd.
Bij een 7.5 gemiddeld voor alle vakken mocht hij naar de plusklas en dat wilde hij heel graag.
Alle reacties Link kopieren
KaleKip schreef:
23-02-2019 21:46
Als ik lees dat je dochter wel heel graag 'erbij wil horen' dan wekt dat bij mij de indruk dat zo'n klas voor haar geen goed idee is, want dan zal ze sneller gaan onderpresteren om maar niet buiten de groep te vallen en niet als uitslover gezien te worden..
Dan heb ik t misschien niet goed omschreven. ..zij had t idee dat er n scheiding was tussen erbij horen of niet. .daar heeft ze geen zin in: ze wil juist niet haar best doen om in de smaak te vallen en vindt groepjes niet leuk. ..op haar huidige school kan ze eigenlijk ook met iedereen overweg
Waar ligt dan het verschil met de lagere school?
Eigenlijk wordt die op zo'n school toch gewoon 2 jaar verlengd - behalve dan 't feit dat ze voor elk vak een andere leerkracht hebben?


Net op 't moment dat je denkt "eindelijk kan ik gaan studeren op mijn eigen niveau" ... hang je weer 2 jaar vast aan een te hoog of te laag niveau.

Want wordt er dan op MAVO-niveau lesgegeven en moeten de Havisten en VWO'ers zichzelf maar entertainen?
Of wordt er op VWO-niveau lesgegeven en kan de rest totaal niet volgen?
Alle reacties Link kopieren
Wat ik in mijn omgeving die (en heb gezien tijdens mijn eigen schooltijd) is dat kinderen zich niet makkelijk omhoog laten trekken, maar wel makkelijk omlaag. En er zit op verschillende gebieden best wel veel verschil tussen MAVO, HAVO en VWO. Niet alleen het niveau van de leerstof maar ook qua mentaliteit. Waarmee ik niet wil zeggen dat de 1 beter of slechter dan de andere is, alleen maar dat de verschillende opleidingen niet echt compatible zijn.
Zo'n gemengde brugklas lijkt mij erg saai voor een leerling met een vwo-advies.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon, met hetzelfde advies, vond het heel prettig om niet meer te hoeven wachten in de klas (totdat iedereen het begreep), dat hij gewoon alle vragen kon stellen (zonder de betweter te zijn) etc. Hoe staat jouw dochter daar in?
Of het is juist wel lekker voor haar dat ze bij de besten van de klas hoort. Leerkrachten weten als het goed is met welk advies ze binnenkomt en zouden geen mavo scores van haar mogen accepteren. Neem aan dat ook niet de hele klas doorstroomt naar mavo maar dat het gros op eigen niveau blijft. Mogelijk zijn daar cijfers van op te vragen?

Misschien kan je informeren hoe ze praktisch gezien elk kind op zijn/ haar niveau uitdagen? Als ze dezelfde stof aanbieden en het verschil alleen zit in de beoordeling (6-7 scores mavo, 7-8 havo, daarboven VWO) zou ik dochter ontmoedigen.

Maar als ze ook daadwerkelijk andere eisen stellen ( werkstukken die langer moeten zijn bv) dan kan het wel werken. Waarschijnlijk trekt dochter toch wel naar kinderen van gelijk niveau.

Tenzij dochter het leren niet zo boeiend vind, dan is een zesjeshouding zo gecreëerd.

Alhoewel, ik kwam met een zesjeshouding van de basisschool en heb de eerste twee jaar ook in een MHV klas gezeten, en is het toch Atheneum geworden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eens navragen hoe er op die school lesgegeven wordt. Op wel niveau en hoe wordt er gedifferentieerd? Uiteindelijk is het niet anders dan nu op de basisschool. Daar zit van vmbo - bb tot en met VWO toch ook gewoon in 1 klas? En als er goed gedifferentieerd wordt dan kan ze gewoon op haar niveau les krijgen.

Daarnaast is mijn ervaring als docent op de middelbare school dat er ook echt wel heel veel gemotiveerde mavo klassen zijn en dat er ook havo klassen zijn die alleen maar lopen te kloten en niet vooruit te branden zijn. Dat heeft dus niet per se met het niveau te maken. Het heeft veel te maken met de combinatie van bepaalde kinderen/karakters in 1 klas. Ik zou me er dus nog eens goed in verdiepen en me niet alleen blind staren op het feit dat mavo kinderen allemaal zo'n slechte werkhouding hebben en dat ze het niveau naar beneden halen etc.
Alle reacties Link kopieren
Deze school geeft al ongeveer 30 jaar op deze manier onderwijs. Is n jenaplan school. .ik zag dat ongeveer 35% van de leerlingen uiteindelijk hoger slagen dan t advies, 16% lager. Uitleg wordt deels op de verschillende niveaus gedaan. Opdrachten maak je passend bij je niveau en er wordt op de verschillende niveaus getoetst.

Ik denk dat ze dit wel aankan. .ze komt van jenaplan af (groep 6 7 8 door elkaar) en in haar groepje 8 zaten kids van vmbo b tm vwo+ . Ze volgt al langer haar eigen leerlijn en heeft dit altijd wel goed gedaan
Alle reacties Link kopieren
Dat een Mavo leerling een andere leerling is dan een vwo leerling is een feit.
Mijn ervaring met een klas gemengde mavo/havo/vwo leerlingen is dat er weinig geklierd wordt en de vwo leerlingen de rest meetrekken in hun positieve leer- en werkhouding.
Alle reacties Link kopieren
Aardbei_86 schreef:
23-02-2019 22:17


Daarnaast is mijn ervaring als docent op de middelbare school dat er ook echt wel heel veel gemotiveerde mavo klassen zijn en dat er ook havo klassen zijn die alleen maar lopen te kloten en niet vooruit te branden zijn. Dat heeft dus niet per se met het niveau te maken. Het heeft veel te maken met de combinatie van bepaalde kinderen/karakters in 1 klas. Ik zou me er dus nog eens goed in verdiepen en me niet alleen blind staren op het feit dat mavo kinderen allemaal zo'n slechte werkhouding hebben en dat ze het niveau naar beneden halen etc.
Dank je wel voor deze toevoeging. .dat was mijn idee ook maar ben ook wel gaan twijfelen door de reacties. .
Alle reacties Link kopieren
Geen reacties gelezen, maar ik wil even reageren als docent met ervaring op een dergelijke school (Jenaplan neem ik aan). Leerlingen krijgen altijd gedifferentieerd les met daarbij gedifferentieerde toetsen. Vwo’ers worden door klasgenoten gezien als inspiratiebron, waardoor zowel vmbo’ers als havisten erg opkijken tegen vwo’ers en zich aan hen optrekken. Leerlingen presteren daarom over het algemeen hoger dan van tevoren werd gedacht. Vwo’ers daarentegen doen over het algemeen nóg beter hun best om goed te (blijven) presenteren.

Het grootste voordeel voor een vwo-leerling zit hem mijns inziens in het sociale aspect. Ik heb ervaren dat de leerlingen op een Jenaplanschool veel socialer zijn dan leerlingen in homogene groepen. Vwo’ers dragen hun kennis op hun manier over aan hun klasgenoten door middel van verschillende werkvormen, waardoor er veel aandacht is voor sociale processen in de klas. Waar ik op een reguliere school vrij gemakkelijk aan kan wijzen wie op welk niveau zit, is dat op een Jenaplanschool veel moeilijker.

Ik weet dat ik nu generaliseer en elke leerling anders is natuurlijk, maar dit is mijn ervaring. Als mijn kind een vwo’er zou zijn, zou ik hem/haar zonder twijfel aanmelden op een Jenaplanschool - als dat de voorkeur is van mijn kind.
anoniem_380977 wijzigde dit bericht op 23-02-2019 23:04
Reden: Spelfoutjes
0.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je als vwo leerling in zo'n klas beter tot je recht komt dan als vmbo leerling. Als vwo leerling kan je immers alles bijbenen en haal je goede cijfers, als vmbo leerling zal dat anders zijn.
Tenminste kijkend naar mijn eigen schooltijd, toen ik in zo'n brugklas zat en vrijwel nooit een hoog cijfer haalde was ik enorm gedemotiveerd. Ik geloof dat dat wel is opgelost doordat toetsen op verschillende niveaus worden nagekeken. Maar toch....

Enige nadeel lijkt mij dat meestal het onderwijs afgestemd wordt op de drieofviernaslechtsten in de klas, dus zal ze mogelijk veel moeten wachten of zich vervelen. Tenzij ze in haar tempo mag werken, dan maakt het niet uit.

Belangrijkste lijkt mij dat ze op een school zit waar ze zich prettig voelt. Anders leert ze ook niet prettig, of ze alleen met haar niveaugenoten in een klas zit of met alles door elkaar.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Alle reacties Link kopieren
yeps1 schreef:
23-02-2019 22:29
Deze school geeft al ongeveer 30 jaar op deze manier onderwijs. Is n jenaplan school. .ik zag dat ongeveer 35% van de leerlingen uiteindelijk hoger slagen dan t advies, 16% lager. Uitleg wordt deels op de verschillende niveaus gedaan. Opdrachten maak je passend bij je niveau en er wordt op de verschillende niveaus getoetst.

Ik denk dat ze dit wel aankan. .ze komt van jenaplan af (groep 6 7 8 door elkaar) en in haar groepje 8 zaten kids van vmbo b tm vwo+ . Ze volgt al langer haar eigen leerlijn en heeft dit altijd wel goed gedaan
Klinkt goed toch? Nederland is volgens mij 1 van de weinige landen die leerlingen indeelt op niveau. In veel andere landen zitten leerlingen van verschillende niveaus gewoon gemixt. Als er goed gedifferentieerd wordt en de lesstof niet alleen maar gericht wordt op de middenmoot, dan zie ik alleen maar voordelen. Er is niks negatiefs aan mavo leerlingen (of kb'ers of bb'ers) het zijn gewoon leuke kinderen, alleen zit er verschil in intelligentie. Ik vind het jammer dat mavo en lager regelmatig als minderwaardig gezien wordt door de samenleving.
Alle reacties Link kopieren
Wanderess schreef:
23-02-2019 22:50
Geen reacties gelezen, maar ik wil even reageren als docent met ervaring op een dergelijke school (Jenaplan neem ik aan). Leerlingen krijgen altijd gedifferentieerd les met daarbij gedifferentieerde toetsen. Vwo’ers worden door klasgenoten gezien als inspiratiebron, waardoor zowel vmbo’ers als havisten erg opkijken tegen vwo’ers en zich aan hen optrekken. Leerlingen presteren daarom over het algemeen hoger dan van tevoren werd gedacht. Vwo’ers daarentegen doen over het algemeen nóg beter hun best om goed te (blijven) presenteren.

Het grootste voordeel voor een vwo-leerling zit hem mijne inziens in het sociale aspect. Ik heb ervaren dat de leerlingen op een Jenaplanschool veel socialer zijn dan leerlingen in homogene groepen. Vwo’ers dragen hun kennis op hun manier over aan hun klasgenoten door middel van verschillende werkvormen,waardoor er veel aandacht is voor sociale processen in de klas. Waar ik op een reguliere school vrij gemakkelijk aan kan wijzen wie op welk niveau zit, is dat op een Jenaplanschool veel moeilijker.

Ik weet dat ik nu generaliseer en elke leerling anders is natuurlijk, maar dit is mijn ervaring. Als mijn kind een vwo’er zou zijn, zou ik hem/haar zonder twijfel aanmelden op een Jenaplanschool - als dat de voorkeur is van mijn kind.
Dit is een werkvorm waarbij over het algemeen stof beter blijft hangen. Doordat je het meteen gebruikt en reproduceert om het eventueel anderen uit te leggen.

Werkt beter dan een dag stampen en het de week na de toets weer vergeten.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Alle reacties Link kopieren
Jenaplanschool?
Bij ons in de wijde omgeving scoren de Jenaplanscholen allemaal beneden gemiddeld. Ik was eerst erg enthousiast over Jenaplan, maar heb nu te veel negatieve kanten gezien. Ook de Jenaplan VO hier is matig...
Aan de andere kant, blijkbaar kan jouw dochter nog steeds VWO niveau halen binnen dit systeem. Voor haar maakt het waarschijnlijk minder uit.
Alle reacties Link kopieren
Aardbei_86 schreef:
23-02-2019 22:56
Ik vind het jammer dat mavo en lager regelmatig als minderwaardig gezien wordt door de samenleving.
eens. ..t valt me op dat nu bij overgang basisonderwijs - middelbaar onderwijs mensen ' paniekerig' gaan doen als niveaus door elkaar zitten terwijl dit op de basisschool standaard zo is
Alle reacties Link kopieren
Wanderess schreef:
23-02-2019 22:50


Het grootste voordeel voor een vwo-leerling zit hem mijns inziens in het sociale aspect. Ik heb ervaren dat de leerlingen op een Jenaplanschool veel socialer zijn dan leerlingen in homogene groepen. Vwo’ers dragen hun kennis op hun manier over aan hun klasgenoten door middel van verschillende werkvormen, waardoor er veel aandacht is voor sociale processen in de klas. Waar ik op een reguliere school vrij gemakkelijk aan kan wijzen wie op welk niveau zit, is dat op een Jenaplanschool veel moeilijker.

Ik weet dat ik nu generaliseer en elke leerling anders is natuurlijk, maar dit is mijn ervaring. Als mijn kind een vwo’er zou zijn, zou ik hem/haar zonder twijfel aanmelden op een Jenaplanschool - als dat de voorkeur is van mijn kind.
Het sociale aspect is inderdaad juist belangrijk op deze school. ..dochter is vrij intelligent en legt de lat vreselijk hoog. Ik denk dat ze op n gymnasium bv alleen maar meer gaat stressen. .. Ze wil overigens niet naar t gym...wil graag tijd over houden voor creatieve vakken en hobbies, waar ik erg blij mee ben. ..zo ontwikkelt ze zich wat evenwichtiger naar mijn idee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven