Mijn kind gaat groep 4 overdoen. Tips en ervaringen gevraagd

26-02-2019 12:29 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!
Naar alle waarschijnlijkheid gaat onze zoon volgend schooljaar opnieuw groep 4 doen.
Vanuit school komt er uiteraard begeleiding in dit 'traject' maar ik ben erg benieuwd naar tips en ervaringen om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen. Met name wil ik graag bekijken;
- hoe we hem dit schooljaar het beste kunnen blijven motiveren en hem op zijn eigen niveau te kunnen laten werken.
- hoe we de overgang naar een nieuwe groep kinderen soepel kunnen laten verlopen

Nogmaals uiteraard gaan we dit met school oppakken maar wellicht zijn er andere moeders met ervaringsverhalen. Ik lees ze graag!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon, hij gaat groep 4 overdoen. Na een week is hij weer gewend aan de nieuwe kinderen. Niet zo dramatisch doen hoor.
ik geef mn bek ook maar een douw
Misschien wat meer vertrouwen hebben in je kind en het verder los proberen te laten? Hij moet het toch echt zelf doen. Niet jij.
School heeft dit vaker gedaan, en hoe minder moeilijk jij erover doet hoe normaler het voor zoon is.

Enige voorbereiding hier: eind van het jaar werken ze al een ochtendje in de nieuwe samenstelling, daar bleef zoon dus op zijn eigen plekje. Hij had het zelf iedereen al verteld. Scheelt misschien wel dat het een combiklas was.
Alle reacties Link kopieren
Waarom blijft je kind zitten?
Heeft je kind door ziekte veel gemist dan snap ik het.

Anders niet.
sugarmiss schreef:
26-02-2019 12:46
Waarom blijft je kind zitten?
Heeft je kind door ziekte veel gemist dan snap ik het.

Anders niet.
Omdat hij het vereiste niveau nog niet beheerst om over te kunnen gaan?
Alle reacties Link kopieren
Waarom weet je dat nu al ?
Zou er niet te moeilijk over doen. Is namelijk helemaal geen schande.
Denk dat hoe meer gesprekken etc je erover voert, hoe zwaarder het wordt voor een kind.
Waarschijnlijk is hij na een week al op z'n gemak
Alle reacties Link kopieren
Blijven zitten?
Gewoon thuis aan de slag.
Alle reacties Link kopieren
Janco schreef:
26-02-2019 13:17
Blijven zitten?
Gewoon thuis aan de slag.
hoe zie je dat voor je?
Zie het als iets positiefs. Ze laten je kind alleen maar zitten als ze denken dat hij nog bij kan leren door het over te doen.
Alle reacties Link kopieren
Kent hij de kinderen deels nog vanuit de kleutergroepen?
Bij mijn zoontje is een meisje in groep 3 erbij gekomen die groep 3 moest overdoen en een jongen in groep 4 .
Denk dat het ook een beetje van de kinderen zelf en de leerkracht afhankelijk is, hoe ze opgenomen worden in de nieuwe klas. Volgens mij hadden beiden naast leerproblemen ook gedragsproblemen, of wisten zich in bepaalde situaties gewoon geen houding te geven. Dat meisje is binnen 3 maanden verhuisd, ik had de indruk dat ze niet echt aansluiting heeft gevonden in de klas, de jongen is volgens mij geaccepteerd en heeft wat stoute trekjes verloren. Hoe het met leren gaat, weet ik niet zo goed....ze hebben de stof al een keer gehad, zijn dus in principe voor op de groep, maar vaak moet een kind niet voor niets een klas herhalen.
Je kunt er volgens mij weinig aan doen als ouder, misschien komt hij in een leuke klas en bloeit helemaal op....
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt kind er zelf van .
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste is in groep 4 blijven zitten. Ik vond het zelf vreselijk, want ik dacht dat hij zo’n fijne klas had. Zelf vond hij het wel een goed idee, want hij liep al jaren op zijn tenen. Hij is ernstig dyslectisch en het jaar dat hij bleef zitten is hij met de dyslectiebehandeling begonnen. Achteraf zijn we alleen maar blij dat we de stap genomen hebben, deze klas is veel fijner. Hij heeft veel aansluiting en heeft al snel nieuwe vriendjes gemaakt. En in het jaar dat er veel van hem gevraagd werd, ivm de behandeling had hij het op school wat gemakkelijker, omdat het alleen maar herhaling was. Hij vond het wel fijn om het redelijk op tijd te weten, zodat hij zich er op kon voorbereiden dat hij naar een andere klas zou gaan. Het was voor hem ook fijn dat een vriendje uit zijn klas ook bleef zitten en bij hem in de nieuwe klas kwam.
Alle reacties Link kopieren
Niet zo moeilijk doen, komt vanzelf goed.
Janco schreef:
26-02-2019 13:17
Blijven zitten?
Gewoon thuis aan de slag.
Ja, elke dag naast school en lessen waar hij niet mee kan komen want dat betekend het als ze hem dat jaar over willen doen, ook nog huiswerk laten doen.

Goed plan.
staafmixer schreef:
26-02-2019 14:13
Wat zegt kind er zelf van .
Meestal krijgt kind dit pas later te horen. Nu zijn zo ongeveer de eerste rapporten en lijkt het erop dat kind het niet haalt. Maar normaal gesproken volgt dan eerst nog een handelingsplan om te kijken of het wel haalbaar is, en is het nog niet 100 % zeker.
Hier groep 6 voor mijn oudste. Na verandering van school ( kwam niet mee, leerkracht die helaas niets kon betekenen voor kind, pesten ect) groep 6 over gedaan.

Voor zelfvertrouwen was het uiteindelijk goed en voor de beheersing van de stof ook. Ze heeft wel wat basisstof in de herhaling gehad thuis maar was te doen. Niet elke dag extra werk/oefenen, dus nog tijd om een beetje kind te zijn. En ze hoefde niet meer op haar tenen te lopen. Het gaat beter dan ooit in groep 7 nu.

Ben blij dat we dat niet hebben zitten aanvechten dat advies.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel benieuwd naar de reden van het zitten blijven. Want dat moet in groep 4 een hele goede zijn.
Beetje vertrouwen in de leerkracht mag wel ...er zal een reden zijn.
Alle reacties Link kopieren
binkie schreef:
26-02-2019 14:44
Ik ben wel benieuwd naar de reden van het zitten blijven. Want dat moet in groep 4 een hele goede zijn.
Dit vraag ik me ook af
Alle reacties Link kopieren
Een jongetje, dus vast nog erg speels (wellicht wat druk, slechte concentratie)
In plaats van nog een half jaar door te modderen in groep 4 ...

Per direct terugplaatsing naar groep 3 mét extra uitdaging is geen optie?
Komt ie ineens terecht in de groep waar ie volgend jaar sowieso in zit.

En hoeft ie geen half jaar op zijn tenen te lopen.
Belg007 schreef:
26-02-2019 15:50
In plaats van nog een half jaar door te modderen in groep 4 ...

Per direct terugplaatsing naar groep 3 mét extra uitdaging is geen optie?
Komt ie ineens terecht in de groep waar ie volgend jaar sowieso in zit.

En hoeft ie geen half jaar op zijn tenen te lopen.

Dat niveau is toch veel te laag, dat haalt hem echt niet door dit laatste half jaar heen.
rascalles schreef:
26-02-2019 13:02
Waarom weet je dat nu al ?

Het zou gekker zijn als je dat nu nog niet weet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven