Wasbare luiers te klein?

27-02-2019 14:01 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi
Mijn dochter is nu twee maanden oud (bijna 6kg) en ik heb mijn wasbare luiers uit de kast gepakt!
Nou merk ik dat al mijn maat 1 luiers en overbroekjes al te klein zijn. Zie ik het fout? Maat 2 is nog veels te groot!
Ik heb ze nieuw gekocht en gewassen op 30 graden..van het merk little lamb en bamboozle (de bamboozle past nog net).

Het enige wat ik kan bedenken is dat ze strakker mogen dan dat ik denk? Ik doe ze vrij los om (wel aansluitend) omdat ik zo bang ben voor afdrukken en striemen. Vooral met de overbroekjes (poppolino) die overigens ook al vrij strak zitten??
Missch kunnen jullie me helpen. De websites zeggen dat ze horen te passen tot 9 maanden dus een grote baby kan het niet zijn?
Vooral de bamboe luiers van little lamb krijg ik echt niet om haar spekbeentjes?
Aardvarkje schreef:
27-02-2019 14:01
Hoi hoi
Mijn dochter is nu twee maanden oud (bijna 6kg)
De websites zeggen dat ze horen te passen tot 9 maanden dus een grote baby kan het niet zijn?
.
Beetje stom om te zeggen misschien, maar ik vind 6 kg voor een twee maanden oude baby best aan de flinke kant (niet erg, hoor, en dus ook geen kritiek!!). Dus dat ze wat krapjes zitten vind ik niet gek. Mijn dochter was met 9 maanden 7 kg en met 2 maanden net over de 3,5 kg. Kan het dus niet toch zo zijn dat je de grotere maat erbij moet pakken?
Alle reacties Link kopieren
Dat er staat dat het zou moeten passen tot 9 maanden is niet per se voor onze Hollandse baby's hoor. Mijn zoons zitten op de +2 lijn qua groei, dus neem die richtlijnen voor wat ze zijn: richtlijnen.

Kijk naar je baby en ga over op een grotere maat zodra je ziet dat je kindje daarnaartoe over moet.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Oh en in aanvulling op mijn bericht. Dochter was dus niet heel zwaar maar had enorm dikke billen in verhouding dus had al behoorlijk snel maat 2 nodig, zelfs al zei haar gewicht 'van niet'...
Alle reacties Link kopieren
Ok ja. De maat twee is echter nog veels te groot. Meer luier dan baby zeg maar!

En hoe zit het dan met hoe strak ze mogen? Een beetje striemen in de lies na afloop, mag dat? Ik ben sowieso vaak bang dat kleertjes te strak zitten... Ze slaapt er overigens wel heerlijk en langer mee!
Alle reacties Link kopieren
6 kilo is idd erg flink voor een baby van 2 maanden oud. Mijn 3 baby’s tikten de 3 kilo aan op die leeftijd maar die waren ook erg klein, gewoon voor de grotere maat gaan dus. Striemen horen neem ik aan niet. Heb nooit wasbare luiers gebruikt maar striemen zijn voor jezelf niet fijn dus voor je baby al helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Lekken ze ook echt, de volgende maat? Ik vind het er sowieso altijd uitzien als heel veel luier bij zo'n kleine baby.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dezelfde luiers en bij mijn ook heel dikke baby pasten ze tot ongeveer 5-6 maanden. Op het laatst moest ik echt hard trekken om het flapje op het klittebandje te krijgen en dan snel het overbroekje eroverheen voordat het weer losschoot. Dus waarschijnlijk mag je ze best iets strakker aantrekken. Hier heeft baby ook wel eens een afdruk van de luier, maar als het niet heel diep of rood is en vanzelf wegtrekt is er niks aan de hand toch?

Overigens, toen maat 1 echt niet meer paste hier had baby al een tijdje maat 2 's nachts aan en die was toen echt niet meer veel te groot. Dus maat 1 te klein en maat 2 veel te groot lijkt me toch onwaarschijnlijk. Het is wel zo dat maat 2 heel groot lijkt, vooral als je wegwerpluiers gewend bent. Maar als je die om kunt doen zonder dat het heel strak moet, dan gebruik je die toch lekker. Het is even wennen zo'n grote luierkont bij je baby, maar het is ook wel weer schattig.

De overbroekjes die jij noemt heb ik niet, maar ik vind het wel raar dat die vrij strak zitten. Ik kan je de overbroekjes van Little Lamb aanraden. Niet strak, maar sluiten wel goed aan om de beentjes en het ruggetje.
Alle reacties Link kopieren
De maat 2 luiers kun je gebruiken vanaf 4 kilo, dus bij 6 kilo veel te groot valt mee. Striemen zijn niet ok. Afdrukken zoals bij sokken mogen wél. Wasbare luiers mogen, nee moeten, losser zitten dan wegwerp, anders krijg je lekken.

Overigens zou ik op zoek gaan naar andere overbroekjes. Popolini zijn niet echt de Ferrari's onder de wasbare overbroekjes
Alle reacties Link kopieren
Is het niet ook gewoon dat je nu gewend bent aan wegwerp? Het ziet er toch heel anders uit he, zo’n pak stof. Ik vond wasbaar ook altijd wat lager zitten dan wegwerp, wat voor mijn gevoel echt halverwege de borst kwam.

Ik zou denken dat zeker de bamboozles maat 1 nog even mee moeten kunnen, die gaan tot 9kg toch? En een beetje ‘striemen’ mag best hoor, het is stof die tegen tere huid drukt. Zo lang het er niet vlammend uit ziet en niet heel diep heeft gesneden, is het echt prima! En anders toch naar maat 2, het beeld van meer luier dan baby moet gewoon even weer wennen denk ik :)

Ik was trouwens enorme fan van Blueberry overbroekjes, die zijn ook heel goed te verkleinen en pasten altijd fantastisch.
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
27-02-2019 14:59
6 kilo is idd erg flink voor een baby van 2 maanden oud. Mijn 3 baby’s tikten de 3 kilo aan op die leeftijd maar die waren ook erg klein,
Mijn baby was met de geboorte al 3,8 kilo. Met 8 weken 6,3. Met 11 maanden 11 kilo.

Ik sjouwde me een breuk. Ze was bijna volledig rond, CB vond het een prima borstvoedingsbaby.

Nu is ze 3 en een lange slanke peuter van 18 kilo.

Elk kind is dus weer anders.
Alle reacties Link kopieren
Fijn om jullie ervaringen en tips te lezen. Het zijn meer afdrukken die idd weer snel verdwijnen. Missch ben ik iets te voorzichtig.

Hoe zie je eigenlijk of een plas luier verschoond moet worden? Na 1 plas zijn ze al heel nat dus dit vind ik lastig inschatten. En deze natte stof tegen haar huidje is dus niet erg?(bij wegwerp lijkt het meer in de luier te verdwijnen)

@theeleutje welke blueberry overbroekjes had jij?
Alle reacties Link kopieren
Natte stof tegen de huid geeft niks. De luier gaat vanzelf lekken en dan ben je te laat met verschonen ;) Ik verschoonde altijd rond voedingen, dus elke 2,5 uur ongeveer. Dus het is gewoon een beetje uitproberen, hoeveel je kindje plast.

Ik had zowel coveralls als capri: is hetzelfde model alleen de laatste had ook nog een flap aan de binnenkant waar je inleggers of een prefold in zou kunnen doen. Beide zijn geschikt om als overbroekje te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Natte billen geeft niks, hoelang bestaan wegwerp luiers? Zijn alle oma's en tantes opgegroeid in wasbare doeken er slecht van geworden? De huidige luiers zijn ook niet meer vergelijkbaar. Overigens heb ik ook nooit rode billen gezien bij zoontje, wegwerp neemt zoveel vocht op dat het zelfs het vocht uit de billetjes meeneemt. Met uitslag tot gevolg.
Alle reacties Link kopieren
Ok! Ik leer een hoop! :worship:
En laatste vraag...haha...mag je de luier nog zien onder het overbroekje (dus niet dat het uitsteekt maar je kan het nog eronder zien zitten) of moet het helemaal afgesloten worden door overbroekje?
Alle reacties Link kopieren
Op deze leeftijd zou ik kiezen voor het laatste: de luier wordt heel nat en als er nog een randje is wat tegen de kleertjes aan komt, dan kun je je kind droge kleren aan doen. Maar ook dat is gewoon een kwestie van proberen. Niet te bang zijn, gewoon doen. Ik begrijp dat het spannend is maar als je eenmaal bent gewend weet je van jezelf niet meer wat er nou zo moeilijk was (vond ik dan) :-D
Alle reacties Link kopieren
Even over je overbroekjes, ik heb die ook van popolini maar mijn dochter is juist eerder heel slank. Maar popolini heeft ook meerdere maten hè, maat S overbroekjes zijn voor 3-6 kilo. Mijn meisje is nu net 6 kilo met bijna 6 maanden maar de broekjes beginnen ook wel echt te klein te worden, we stappen nu over naar maat M. Die lijken dan weer echt kolossaal maar dat is even wennen..

Ik weet niet welke maat je nu gebruikt? Bij mijn dochter worden de maat S vooral te klein in de lengte, qua breedte komen de flappen nog bijna tegen elkaar maar bij jouw baby zal t misschien precies het tegenovergestelde zijn. Ik zorg wel altijd dat ze helemaal aansluiten en dat je geen luier meer eronder kunt zien (soms als ik haar beentje optrek ontstaat er wel een kiertje maar dat gaat niet lekken). Ze heeft wel streepjes in haar huid net als bij sokken maar geen echte striemen ervan.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt theeleutje en je hebt helemaal gelijk ik moet het gewoon proberen.

Hoi minik, ik zag idd dat de S maar tot 6 kilo geldt. Echt grappig om te horen hoe verschillend, bij mijn dochter 2 maanden raken de flappen nog maar net de velcro strip. Welke luier heb je eronder? Dat kan misschien ook nog een verschil maken? Ik heb zowel de bamboozles als de little lamb bamboe. Ik vind het op zich wel fijne overbroekjes hoor. Lekker dun en flexibel. Ik heb ook een paar van Buttons maar die vind ik erg lijken op stevige zwembroeken. Ik merk alleen met de was dat de popowraps randjes een heel klein beetje rafelen? Ik hoop dat ze lang meegaan.

Ik heb zojuist al mijn ongebruikte maat 2 luiers in de wasmachine gegooid voor hun eerste was!
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik lulu nature bamboe luiers, die zijn wel een stuk dunner/flexibeler dan bamboozles en little lamb dus dat zal ook schelen. En mijn meisje heeft gewoon echt geen buik 😉 en heel smal kontje...
Alle reacties Link kopieren
Popowraps plak ik in de was dicht, want ik merkte dat de klittenband de broekjes anders echt kapot maakt. Verder herken ik dat rafelen niet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven