Nergens een zandbak

27-02-2019 14:39 25 berichten
Ik ben vandaag met mijn neefje op bezoek in een ander dorp en we zochten een zandbak voor hem om in te spelen want dat vindt hij altijd erg leuk.
Ik ben wel 5 speeltuinen afgelopen, maar wat denk je; nergens een zandbak!

Vroeger had je hier in elke speeltuin een zandbak, maar nu zie ik overal van dat kunstgras met een schommel en een glijbaan en een wipkip, zijn de zandbakken uit de mode of zo?
Ja, de gemeente wil ze niet onderhouden en schoonhouden. Jongeren gooien er hun peuken en kapot glas in en slopen de netten tegen katten en honden die komen schijten. Dus zandbakken met vieze meuk en glas en schijt.


Dus hebben mensen in hun eigen tuin en betaalde speeltuinen een zandbak en de rest verdwijnt langzaam. Tenminste dat is de reden in mijn fijne stad. Maar gok dat dat de reden is in de meeste gemeentes om ze niet meer te hebben op die manier in kleine speeltuintjes tussen de wijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit een speeltuin met een zandbak gezien. Ga op zoek naar een schoolplein waar je ook mag spelen als er geen school is. Daar heb je meer kans op een zandbak.
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde verhaal. Op een schoolplein zijn ze nog vaak te vinden.
Ja, dat klinkt wel logisch idd.
Arm neefje...
Ik heb inmiddels een flinke wandeling achter de rug, goed voor de conditie zullen we maar zeggen en neefje is in slaap gevallen in de wandelwagen, is hij zometeen lekker uitgerust, dat wel.

Toch jammer, dat kunstgras vind ik ook niet alles.
Alle reacties Link kopieren
Zandbakken worden vooral gebruikt door katten om in te poepen, dus hier zijn ze ook verdwenen uit de speeltuintjes.

De laatste in het dorp, met een net (en veel sociale controle op een hofje) is met vernieuwing een paar maanden geleden toch vervangen door een schommel.
dropdrop wijzigde dit bericht op 27-02-2019 14:50
0.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In Amsterdam. Zoveel buurtspeeltuinen met zandbak.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons in de buurt is nog wel een zandbak. De omwonenenden houden het speeltuintje zelf goed bij en ze hebben een groot net dat over de zandbak gaat als de kinderen uitgespeeld zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen enkele zandbak meer, gelukkig meer want ze lagen altijd vol met kattenstront en glas en peuken. Als mijn kinderen in het zand willen spelen gaan we naar het strand. Een zandbak in de tuin begin ik noooooit meer aan 😅
Whatsinaname1988 schreef:
27-02-2019 14:55
Hier ook geen enkele zandbak meer, gelukkig meer want ze lagen altijd vol met kattenstront en glas en peuken. Als mijn kinderen in het zand willen spelen gaan we naar het strand. Een zandbak in de tuin begin ik noooooit meer aan 😅
Ik heb ze wel gehad. Overal zand inderdaad. Maar nu heb ik voor de jongste nog een zand en watertafel, dat is te doen.
En verder gaan we regelmatig naar het strand en de speeltuin voor een euro. Alleen maar zand daar. ;-)
Je bent niet op een schoolplein wezen kijken?
Ja, ik was op het schoolplein, (want ik had inmiddels een missie haha) maar over de zandbak daar lag een nattig zwart zeil met een gat erin.
Ook nog niet om in te spelen dus.
Hier willen ze niet dat je komt spelen op het schoolplein als de school dicht is. En er ligt ook altijd na schooltijd het anti-poep en pis-troep van pubers zeil overheen.
Hier is er nog een in de buurt, verder bij de buurtschool en in de betaalde speeltuinen. Die laatste zijn het schoonst, die worden iedere avond netjes afgedekt door de mensen van de speeltuin.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
27-02-2019 15:02
Ik heb ze wel gehad. Overal zand inderdaad. Maar nu heb ik voor de jongste nog een zand en watertafel, dat is te doen.
En verder gaan we regelmatig naar het strand en de speeltuin voor een euro. Alleen maar zand daar. ;-)
Ja naar het strand is hier ook goed te doen. 20 minuutjes met de bus en dat alleen al vinden ze geweldig.

Zand en watertafel heb ik gisteren uit de schuur getrokken maar was helemaal kapot helaas. Eigen schuld want elke zomer koop ik er 1 bij de action en die gaat nooit lang mee. Dit jaar ga ik er 1 van little tikes kopen.
Lucifer2018 schreef:
27-02-2019 15:02
Ik heb ze wel gehad. Overal zand inderdaad.
Tja, dat heb je met een zandbak..... :-?

Altijd een zandbak gehad. En dat zand? Och, als ze op bed lagen dan veegden we het weer bij elkaar en hup terug de zandbak in.
Nu heb ik een zandbak voor mijn kleindochter. Inderdaad, overal zand..... :proud:
Ik hoorde net dat een reden was dat hier de zandbakken verdwenen zijn is omdat buurtbewoners er zand uithaalden als ze bvb een stoepje moesten leggen...
tantejans schreef:
27-02-2019 17:22
Ik hoorde net dat een reden was dat hier de zandbakken verdwenen zijn is omdat buurtbewoners er zand uithaalden als ze bvb een stoepje moesten leggen...
Hoe triest ben je dan..... :facepalm:
tantejans schreef:
27-02-2019 17:22
Ik hoorde net dat een reden was dat hier de zandbakken verdwenen zijn is omdat buurtbewoners er zand uithaalden als ze bvb een stoepje moesten leggen...
Oh wat errug! :O

Ik kende vooral de redenen 'onhygiënisch vanwege kattenpoep, 'gevaarlijk vanwege naalden en spuiten' en 'overlast van hangjongeren'. Al heb je dat laatste toch wel bij speeltuintjes.
Alle reacties Link kopieren
De kleine speeltuintjes hier hebben geen zandbak, maar de grote wel. Die zijn over het algemeen gratis of je betaald 50 cent of 1 euro entree
Alle reacties Link kopieren
Hier was de kattenpoep toch echt de reden dat de zandbakken verdwenen zijn. De schoolpleinen zijn afgesloten, dat is ook geen optie meer. Dus in je eigen tuin of een betaalde speeltuin van een vereniging is hier de oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg juist de indruk dat er weer meer zand kwam. Hier zijn op loopafstand al 2 natuurspeeltuinen met zand en een waterpomp.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
27-02-2019 17:53
Ik kreeg juist de indruk dat er weer meer zand kwam. Hier zijn op loopafstand al 2 natuurspeeltuinen met zand en een waterpomp.
Dat vind ik zo leuk, jammer dat dit hier niet is.
Ik ben dol op de zandbak, want mijn peuter is er dol op en vermaakt zich daar geweldig. Hier geen tuin en een wijk waar veel mensen geen tuin hebben, dus het is een populaire plek voor mensen met kleine kinderen.
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
27-02-2019 17:22
Ik hoorde net dat een reden was dat hier de zandbakken verdwenen zijn is omdat buurtbewoners er zand uithaalden als ze bvb een stoepje moesten leggen...
Een kuub zand kost hoogstens 15 euro als je het op je aanhanger laat gooien, wat bezielt die idioten?

Wij hadden de mdf ombouw van het afgedankte waterbed als zandbak. 4 m2 groot, veel leuker dan zo'n schelp of schildpad.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven