Hoe is het in een gemiddelde kleuterklas?

28-02-2019 23:01 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was om de verjaardag van mijn dochter te vieren vorige week een tijdje bij haar in de klas en ik ben eigenlijk wel een beetje geschrokken. Het was erg chaotisch en een heel deel van de kinderen luisterde echt niet naar de juf. Toen we in de kring zaten waren er twee kinderen die opstonden en rondliepen, door alles heen gingen roepen, gooiden met spullen, schopten tegen deuren en muren en probeerde te "ontsnappen". Ik ben al eens eerder in haar klas geweest en toen werd ook de boel op stelten gezet, alleen zat ze er toen pas net en ging ik er vanuit dat ze misschien een slechte dag hadden of dat de juf liever niet ingreep als er ouders zijn... Mijn oudste heeft bij een andere juf gezeten en daar was het heel anders. Vrijwel alle kinderen hadden aandacht voor wat er gebeurde, ze luisterden (voor zover kleuters dat kunnen) naar de juf en het was ook gewoon gezellig. Hier had ik het gevoel dat de juf continue half bezig was met andere kinderen, in plaats van er een gezellig feestje met de klas van te maken.

Ik heb haar na schooltijd aangesproken omdat ik echt best een beetje geschrokken was, maar dat leek niet aan te komen. Ik zal het op een rustig moment sowieso nogmaals proberen. Maar wat ik mij afvraag is of dit normaal is voor een kleuterklas. Bij mijn oudste iig niet en ik vind het zelf niet normaal, maar misschien heb ik rare/achterhaalde normen?

Voor de context, mijn dochter heeft het naar haar zin op school en in de klas. Ik hoor haar wel soms mopperen over kindjes die niet goed luisteren en dat zij soms dingen moet opruimen voor kindjes die gewoon weglopen als er opgeruimd moet worden. Ik heb haar gevraagd of het altijd zo druk is als vandaag en (voor zover zij dat natuurlijk in kan schatten) zei ze dat het altijd zo druk is en voegde ze daar aan toe dat die kindjes nooit luisteren.
Het leven is niet eerlijk
Alle reacties Link kopieren
Apart dat je zo lang in de klas mag zitten. Hier is dat echt niet aan de orde. Traktatie brengen en klaar.
Ergens ook wel logisch want dan gaan ouders zich dus met dit soort dingen bemoeien.
Chickeletta schreef:
28-02-2019 23:05
Apart dat je zo lang in de klas mag zitten. Hier is dat echt niet aan de orde. Traktatie brengen en klaar.
Ergens ook wel logisch want dan gaan ouders zich dus met dit soort dingen bemoeien.
En sommige kinderen raken daar dus nogal van uit hun doen. Gaan de juf testen etc.
Niet herkenbaar. Hier aanbidden de kleuters de juf. Zowel bij de vorige school van oudste als deze. Zal vast ook wel eens wat onrust zijn maar ik heb het nooit gezien. En best vaak op school voor gesprekken/ vergeten broodtrommels/ kinderen ophalen voor afspraken onder schooltijd.

O nee, dat lieg ik, wel een paar keer bij middelste in groep 3 vorig jaar bij de tijdelijke leerkracht ( maar bij die man wilde ik zelf ook spontaan gaan rellen)
SallySpectra* schreef:
28-02-2019 23:07
En sommige kinderen raken daar dus nogal van uit hun doen. Gaan de juf testen etc.
Vorige school deed elke ouder dit in 1-2-3. En de kinderen allemaal happy dat er een feestje was, geen wangedrag gezien.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
28-02-2019 23:07
En sommige kinderen raken daar dus nogal van uit hun doen. Gaan de juf testen etc.
Tja ik vroeg het aan een voorleesmoeder, die elke week net buiten de klas met kinderen uit andere klassen zit te lezen en die vertelde dat het altijd zo ging. Kinderen die de klas uit rennen en juffen er achteraan. Maar goed, fijn om te zien dat niet iedereen dat een probleem vindt.
Het leven is niet eerlijk
Alle reacties Link kopieren
Chickeletta schreef:
28-02-2019 23:05
Apart dat je zo lang in de klas mag zitten. Hier is dat echt niet aan de orde. Traktatie brengen en klaar.
Ergens ook wel logisch want dan gaan ouders zich dus met dit soort dingen bemoeien.
Precies
Hangt toch ook van de klas af, het aantal kinderen (15 is beter onder controle te houden dan 25 à 30), ...

Als je een aantal "handenbinders" hebt die niet liever doen dan de klas op stelten zetten of bijvoorbeeld een aantal kinderen met ADHD of dergelijke ...

Het zijn bovendien kleuters voor iets.
Nog tijd genoeg om stil op hun stoel te leren zitten.


En het kan dus best zijn dat je oudste gewoon een makkelijke klas heeft of had.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
28-02-2019 23:14
Hangt toch ook van de klas af, het aantal kinderen, ...

Als je een aantal "handenbinders" hebt die niet liever doen dan de klas op stelten zetten of bijvoorbeeld een aantal kinderen met ADHD of dergelijke ...

Het zijn bovendien kleuters voor iets.
Nog tijd genoeg om stil op hun stoel te leren zitten.


En het kan dus best zijn dat je oudste gewoon een makkelijke klas heeft of had.
Nou vandaar mijn vraag. Ik heb maar 1 referentie en die is gewoon heel anders. Maar dat zegt niet dat dat de norm is.
Het leven is niet eerlijk
Ik ben ook weleens in de klas geweest omdat er wat hulpouders nodig waren bij een activiteit. Dus extra ouders in de klas, geen normaal programma. Alle reden voor onrust. Maar de kinderen luisterden wel naar de juf (niet zo erg naar ons als ouders 😜 trouwens) en bleven zitten enzo. Lijkt me ook niet normaal dat kinderen de klas uit hollen of tegen muren gaan trappen. Al zullen er altijd zijn die minder goed luisteren.
Alle reacties Link kopieren
Roelanje schreef:
28-02-2019 23:11
Tja ik vroeg het aan een voorleesmoeder, die elke week net buiten de klas met kinderen uit andere klassen zit te lezen en die vertelde dat het altijd zo ging. Kinderen die de klas uit rennen en juffen er achteraan. Maar goed, fijn om te zien dat niet iedereen dat een probleem vindt.
Geen probleem vindt? Waar lees jij dat?
In de kleuterklassen van mijn jongens had de juf de klas heel goed onder controle, dus geen ervaring met wat jij hebt ervaren

Vind het wel heel bijzonder dat je bij her vieren vd verjaardag aanwezig mag zijn.
Lijkt me erg storend voor de kinderen en eigenlijk ook onnodig
Frankly my dear, I don"t give a damn
T/m groep 3 mag een vd ouders erbij blijven als hun kind trakteert, ik herken het niet wat je beschrijft.
Ik hoorde hier laatst ook dat er ouders op school waren bij het verjaardag vieren. Dat vind ik ook raar (krijg er van die luizenmoeder beelden bij), maar daar gaat het topic niet over.
Bij mijn jongste zitten minimaal 3 kinderen die je zeg maar in de gaten moet houden.

Ik vind de aanwezigheid van een ouder echt geen excuus voor roepen/ gooien/ schoppen/ weglopen. Zou mij toch het gevoel geven dat juf de klas niet onder controle heeft. Maar als mijn kind er geen last van heeft zou ik me er niet al te druk over maken. Dan ga ik er vanuit dat collega's of directie het wel signaleren en er wat mee doen.
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
28-02-2019 23:20
Geen probleem vindt? Waar lees jij dat?
In de kleuterklassen van mijn jongens had de juf de klas heel goed onder controle, dus geen ervaring met wat jij hebt ervaren

Vind het wel heel bijzonder dat je bij her vieren vd verjaardag aanwezig mag zijn.
Lijkt me erg storend voor de kinderen en eigenlijk ook onnodig
Ik reageerde op Sally Spectra.... Ben jij dat ook? En die gaf aan dat kinderen uit hun doen raken van de aanwezigheid van ouders. Daar lees ik uit dat dit soort gedrag met ouders er bij dus "te verwachten is" en dus geen probleem is. Maar mogelijk bedoelde Sally of jij dat anders?
Het leven is niet eerlijk
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
28-02-2019 23:21
T/m groep 3 mag een vd ouders erbij blijven als hun kind trakteert, ik herken het niet wat je beschrijft.
Zelfde op de school van mijn kinderen. Ik herken het een klein beetje: bij een van mijn kinderen zit een ongelooflijk ongeleid projectiel in de klas. Vaak krijgt dat kind een taakje om het bezig te houden, soms laat de juf het ook wel even gaan, zodat ze niet continu alleen met dat ene kind bezig is. Een klas met meerdere van dat soort kinderen zou denk ik geen enkele leerkracht kunnen bolwerken.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het deels ook aan de leerkracht ligt. Bij een paar stuiterende kleuters heb je natuurlijk overwicht nodig.
Op de school van mijn zoons zijn alle kleuterjuffen vrouwen van de oudere garde (50+) die al eeuwen voor de klas staan.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Rondlopen en de boel verstoren zonder dat de juffrouw er iets van zegt, is niet normaal. Volgens je dochter doen ze dat (veel) vaker. Dan kan die juf gewoon geen orde houden. Dat is ook echt heel erg lastig bij sommige kinderen die eigenlijk in het speciaal onderwijs thuishoren, maar daar door bezuinigingen niet meer terecht kunnen.

Ik zeg niet dat dat hier het geval is natuurlijk, maar het lijkt mij dat die juf wel wat hulp kan gebruiken als ze die kinderen niet onder controle kan krijgen.
Wat Eze zegt is natuurlijk ook waar: het hoeft niet aan de juf te liggen. Wat dan nog niet maakt dat het normaal of oké is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook niet het idee dat het alleen of perse aan de juf ligt. Het zijn denk ik ook moeilijke gevallen en wat julius zegt, ik denk dat er ook gedacht wordt aan speciaal onderwijs. Een werd zelf niet meer betrokken bij de kring en had een speciaal mandje met werkjes om te gaan doen onder kringtijd.

Maar ik schrok denk ik vooral van de onmacht van die juffen. Het zal je baan zijn! En wat voor impact dat op de klas heeft. Het plezier dat ze bij mijn oudste hadden met zo'n verjaardag kwam doordat er met de klas iets leuks werd gedaan. Doordat de juf met haar hoofd en lijf half bezig is met een paar kinderen die niet meegaan in het feestje is ze gewoon minder aanwezig voor de andere kinderen die daardoor ook meer iets anders gaan doen en uiteindelijk het hele kringmoment verloren gaat.

Maar inderdaad wat aaaanne zegt. Hoewel ik het probleem ook echt wel zie, vond ik hoe het nu ging niet heel oké.
Het leven is niet eerlijk
Alle reacties Link kopieren
Roelanje schreef:
28-02-2019 23:45
Ik heb ook niet het idee dat het alleen of perse aan de juf ligt. Het zijn denk ik ook moeilijke gevallen en wat julius zegt, ik denk dat er ook gedacht wordt aan speciaal onderwijs. Een werd zelf niet meer betrokken bij de kring en had een speciaal mandje met werkjes om te gaan doen onder kringtijd.

Maar ik schrok denk ik vooral van de onmacht van die juffen. Het zal je baan zijn! En wat voor impact dat op de klas heeft. Het plezier dat ze bij mijn oudste hadden met zo'n verjaardag kwam doordat er met de klas iets leuks werd gedaan. Doordat de juf met haar hoofd en lijf half bezig is met een paar kinderen die niet meegaan in het feestje is ze gewoon minder aanwezig voor de andere kinderen die daardoor ook meer iets anders gaan doen en uiteindelijk het hele kringmoment verloren gaat.

Maar inderdaad wat aaaanne zegt. Hoewel ik het probleem ook echt wel zie, vond ik hoe het nu ging niet heel oké.
Of er nu wel of niet extra ouders in de klas zijn, dit is geen normaal gedrag. Ook niet als er kinderen bij zitten die naar het sbo zouden moeten. Dan betekend dit gedrag nog dat de leerkrachten extra hulp nodig hebben. Dat er een kind buiten de kring iets anders mag doen, kan natuurlijk. Dat kan ook juist erg goed zijn voor dat kind en de rest van de klas. Dat er nog kinderen zijn die af en toe vergeten op hun beurt te wachten en roepen kan bij de kleuters. Een juf hoort hierop in te spelen. Dat kinderen rond rennen, tegen muren en deuren schoppen, dat juffen ze achterna moeten (en vooral omdat het allemaal om meerdere kinderen gaat) klopt niet. Dan gaat er iets mis in het klassenklimaat en kunnen ook de andere kinderen niet goed tot leren komen. Op de scholen waar ik heb gewerkt was dit onacceptabel en zouden er stappen worden gezet (zoals extra ondersteuning).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben weleens op zo’n kijkochtend geweest en was juist verbaasd dat die kleine kinderen zo ontzettend lang in de kring stil konden zitten luisteren naar iets dat ont-zet-tend langzaam ging. Bij mij hadden ze de boel allang afgebroken.
Ik vind het niet apart dat je er bij de kleuters bij mag om een verjaardag te vieren, was hier op school ook normaal. Echter nooit meegemaakt dat er kinderen zich zo gedroegen, was juist heel rustig en leuk.
duizel schreef:
01-03-2019 03:31
Of er nu wel of niet extra ouders in de klas zijn, dit is geen normaal gedrag. Ook niet als er kinderen bij zitten die naar het sbo zouden moeten. Dan betekend dit gedrag nog dat de leerkrachten extra hulp nodig hebben. Dat er een kind buiten de kring iets anders mag doen, kan natuurlijk. Dat kan ook juist erg goed zijn voor dat kind en de rest van de klas. Dat er nog kinderen zijn die af en toe vergeten op hun beurt te wachten en roepen kan bij de kleuters. Een juf hoort hierop in te spelen. Dat kinderen rond rennen, tegen muren en deuren schoppen, dat juffen ze achterna moeten (en vooral omdat het allemaal om meerdere kinderen gaat) klopt niet. Dan gaat er iets mis in het klassenklimaat en kunnen ook de andere kinderen niet goed tot leren komen. Op de scholen waar ik heb gewerkt was dit onacceptabel en zouden er stappen worden gezet (zoals extra ondersteuning).

Sinds de enorme tekorten in het onderwijs is dit een lastig uit te voeren oplossing.
julius schreef:
28-02-2019 23:32
Rondlopen en de boel verstoren zonder dat de juffrouw er iets van zegt, is niet normaal. Volgens je dochter doen ze dat (veel) vaker. Dan kan die juf gewoon geen orde houden. Dat is ook echt heel erg lastig bij sommige kinderen die eigenlijk in het speciaal onderwijs thuishoren, maar daar door bezuinigingen niet meer terecht kunnen.

Ik zeg niet dat dat hier het geval is natuurlijk, maar het lijkt mij dat die juf wel wat hulp kan gebruiken als ze die kinderen niet onder controle kan krijgen.

Misschien is dit jaar manier van orde houden? Door gewoon door te gaan met het vieren van de verjaardag wordt de focus niet verlegd naar de kinderen die niet mee willen doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven