Scheiden met kleine kinderen: co-ouderschap?

03-03-2019 00:12 148 berichten
Alle reacties Link kopieren
We gaan scheiden. Na heel veel gepieker en een lang traject van relatietherapie, is er geen hoop meer dat het goed komt. Onze kinderen zijn nog heel erg jong: 2&4.

Ik voel me enorm schuldig over het verdriet dat ze om de scheiding zullen krijgen. Daarom wil ik hun belang zoveel in dit hele proces vooropstellen. Maar ik vind het moeilijk om te bepalen wat goed voor ze is, specifiek rondom een eventueel co ouderschap.

Ik gun het mijn kinderen en hun vader met heel mijn hart om een goede relatie te behouden en elkaar zoveel mogelijk te laten zien. Maar ik twijfel of de kinderen niet te klein zijn voor een 50/50 verdeling. Het lijkt me heel onrustig en verwarrend voor ze om in twee verschillende huishoudens te leven. Een basis met een regelmatige (logeer)uitstap lijkt mij veel fijner voor ze. In dat geval zouden ze bij mij de basis hebben. Ik sta er heel erg voor open om de vader dan heel betrokken te houden en veel langs laten komen zodat hij mee kan blijven draaien in het gewone dagelijks leven. En als ze ouder zijn kunnen we de tijd bij vader uitbouwen en meer naar 50/50 laten groeien.

Maar ik ben ook bang dat ik te veel mijn eigen verlangen om mijn kinderen bij me te houden toch te veel laat spreken. Kortom ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die scheiden met kinderen in deze leeftijd. Wat waren jullie afwegingen en hoe ervaren de kinderen dat?

Ps. Uiteraard bespreek ik dit alles met de vader, maar die is momenteel zo emotioneel en springt in gesprekken alle kanten op. Ik zoek dus een beetje rationeel perspectief
een basis is fijn maar dat kan ook bij vader, waarom moet vader logeeradres zijn en jij niet?

precies dat is het dilemma, beide ouders zijn belangrijk voor de kinderen.
even belangrijk

daarom co
Precies wat S-Meds zegt denk ik ook. Waarom zou die basis dan bij jou moeten zijn in plaats van bij vader? Dan stel je jouw eigen verlangen voorop. Normaliter zijn kinderen enorm loyaal naar beide ouders en zullen ze ook bij beide ouders evenveel tijd willen doorbrengen. En daar hebben ze ook recht op. Ook op deze jonge leeftijd. Misschien juist dan zodat ze het jullie later niet kunnen verwijten dat er voor hen een keuze is gemaakt. De vraag zal meer zijn hoe je het co-ouderschap gaat invullen dan of dat de beste oplossing voor alle partijen is normaal gesproken.
Alle reacties Link kopieren
Je man, dan ex, mag meedraaien in het dagelijks leven? Dan bedoel je mee eten en naar bed brengen en dan wieberen?

Dus de kinderen mogen niet meer stiekem bij papa in bed kruipen na een nare droom? Hij mag ze niet meer wakker maken?

Hoe zou jij dat vinden TO?
vivapimpelmees schreef:
03-03-2019 00:23
Je man, dan ex, mag meedraaien in het dagelijks leven? Dan bedoel je mee eten en naar bed brengen en dan wieberen?

Dus de kinderen mogen niet meer stiekem bij papa in bed kruipen na een nare droom? Hij mag ze niet meer wakker maken?

Hoe zou jij dat vinden TO?
inderdaad, wat enorm badinerend naar de vader
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe de vader in elkaar steekt. Je klinkt verstandig en ik denk dat je best gelijk kan hebben. Het blijft lastig. Hebben jullie allebei even veel tijd en vaardigheden om alles goed te kunnen leiden? Of is er verschil? Alles hangt daar vanaf gezien de leeftijd van je kinderen........
Castor1975 schreef:
03-03-2019 00:26
Ik weet niet hoe de vader in elkaar steekt. Je klinkt verstandig en ik denk dat je best gelijk kan hebben. Het blijft lastig. Hebben jullie allebei even veel tijd en vaardigheden om alles goed te kunnen leiden? Of is er verschil? Alles hangt daar vanaf gezien de leeftijd van je kinderen........
nou ik kan het antwoord wel raden. moeders vinden zichzelf vaak/meestal/altijd de betere ouder. maar dat is gewoon niet waar, als het gaat om ouderschap vanuit het oogpunt van het kind gaat het niet om de beste zijn. kind wil bij vader en bij moeder zijn
en soms speelt er ook gewoon een financieel belang, bijv. om het kunnen incasseren van voldoende alimentatie en de kinderbijslag
anoniem_287855 wijzigde dit bericht op 03-03-2019 00:29
1.56% gewijzigd
Mijn kinderen waren ook die leeftijd toen we uit elkaar gingen. Wij gingen voor co en dat gaat al 8 jaar goed. Wij hebben ons wel laten adviseren door een orthopedagoog van cjg (verbonden aan consultatiebureau) en die gaf aan dat op deze leeftijd max 5 dagen te overzien was. Daarom gingen wij niet voor week-op-week-af, maar voor 5-5-2-2 dagen.

Sterkte en succes!
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
03-03-2019 00:27
nou ik kan het antwoord wel raden. moeders vinden zichzelf vaak/meestal/altijd de betere ouder. maar dat is gewoon niet waar, als het gaat om ouderschap vanuit het oogpunt van het kind gaat het niet om de beste zijn. kind wil bij vader en bij moeder zijn
True
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Castor1975 schreef:
03-03-2019 00:26
Ik weet niet hoe de vader in elkaar steekt. Je klinkt verstandig en ik denk dat je best gelijk kan hebben. Het blijft lastig. Hebben jullie allebei even veel tijd en vaardigheden om alles goed te kunnen leiden? Of is er verschil? Alles hangt daar vanaf gezien de leeftijd van je kinderen........
Niet alles hoeft perfect te gaan. Als beide ouders de kinderen maar voldoende liefde geven. Dat is het belangrijkste. Toen ze nog samen waren zullen ze ook wel beide hun kwaliteiten hebben gehad binnen de opvoeding. Die gaan nu gescheiden worden. Moeder vergeet wellicht regelmatig de gymtas mee te geven en bij vader gaan de kinderen te laat naar bed. So be it. Als de kinderen zich maar op beide plekken veilig en geborgen voelen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
03-03-2019 00:29
en soms speelt er ook gewoon een financieel belang, bijv. om het kunnen incasseren van voldoende alimentatie en de kinderbijslag
True
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Oh ja, Het niet kunnen missen van je kinderen als ze bij hun vader zijn, moet je niet laten meespelen in je overweging om voor een weekendregeling of co-ouderschap te gaan.

Mijn ervaring is dat kinderen vrij flexibel zijn en dat alles went. En dat ook co-ouderschap voor de ouders veel voordelen kunnen hebben. Ik kan langere dagen maken qua werk als mijn kinderen bij hun vader zijn, maar kan er ook veel meer voor hun zijn als ze bij mij zijn. Ze krijgen mij 200 procent (en hun vader ook) in de dagen dat ze in onze huizen zijn zijn. En de dagen zonder kinderen zijn ook fijn, omdat je dan van meer aan jezelf toekomt en ook aan je hobby's.

Wat mij is opgevallen is dat ze als fijn hebben ervaren dat, hoewel ze twee huizen hebben, ze wel altijd met elkaar waren. Het zijn ook heel erg goede broertjes voor elkaar gebleken.

Mijn jongste heeft er altijd nog wat moeite mee, maar dat is pas iets van de laatste drie jaar. Wij wonen 3 minuten loopafstand van hun vader, dus een extra avondje hier zijn of even langs gaan is nooit een probleem geweest. Om een goede co-ouderschapsregeling te kunnen vormgeven is het dan ook belangrijk dat je dichtbij in de buurt woont. Dan kunnen ook afspraakjes met vriendjes gewoon doorlopen.
Alle reacties Link kopieren
Als je nu regelt dat jij hoofdverblijf bent, dan gaan je kinderen daar aan wennen.

Hoe en wanneer zie jij het dan voor je om naar 50/50 te gaan? Lijkt me ook verwarrend om dan wéér de boel om te gooien. En misschien zijn ze er dan zo aan gewend dat papa op een zijspoor staat, dat ze het goed vinden zo.

Lijkt me niet wenselijk.
Alle reacties Link kopieren
Vraag me altijd af hoe het zo snel stuk kan lopen als je twee jaar voor aanvraag scheiding nog eenkind van hem opende wereld hebt gezet. Dan heb je dus minder dan twee jaar voor elkaar geknokt. Arme kinderen, sommige ouders gooien wel snel de handdoek in de ring.
Alle reacties Link kopieren
Castor1975 schreef:
03-03-2019 00:26
Ik weet niet hoe de vader in elkaar steekt. Je klinkt verstandig en ik denk dat je best gelijk kan hebben. Het blijft lastig. Hebben jullie allebei even veel tijd en vaardigheden om alles goed te kunnen leiden? Of is er verschil? Alles hangt daar vanaf gezien de leeftijd van je kinderen........
Er zal verschil zijn. Logisch. Ze zijn twee verschillende personen, en hebben natuurlijk ook allebei een eigen aanpak. Moet alles daar vanaf hangen? En aan wie is het dan om te beoordelen wie de beste vaardigheden heeft?

Vaak hoor je dat bij het afspreken van een regeling ineens door de moeder wordt geroepen dat de vader (veel)meer werkt en dat de kinderen daarom meer bij moeder zouden moeten zijn. Ik denk dan altijd: als moeder was overleden moest vader het ook alleen doen en dan kan het ook geregeld worden.
Het is ook niet zielig als kinderen dan meer naar de opvang moeten, het is veel zieliger om ze alleen een weekendvader te geven terwijl dat anders kan door een 50/50 regeling.

Ik vind het wel bijzonder dat de jongste pas 2 jaar is. Dat is nog niet zo lang na een laatste zwangerschap én een hele drukke periode. Ik vraag me af of er dan echt hard gewerkt is om de relatie weer werkend te krijgen.
anoniem_373758 wijzigde dit bericht op 03-03-2019 00:46
9.47% gewijzigd
Pick your battles and bloom
Het belangrijkst is dat jullie er goed uitkomen en het goed kunnen uitvoeren met elkaar. Zowel co-ouderschap als omgangsregeling heeft voordelen waarbij co-ouderschap het moeilijkst is goed uit te voeren, omdat je goed met elkaar moet kunnen communiceren als ouders. Daarnaast vraagt het veel van kinderen om steeds te wisselen van thuis. Je moet het dus zo gestroomlijnd mogelijk kunnen doen met elkaar om de kinderen zo min mogelijk te belasten. Dan kan een co-ouderschap goed werken.

Dus ja...vooral met je (ex)man praten hierover. Jullie moeten het gaan doen namelijk.
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 03-03-2019 00:47
8.22% gewijzigd
Mijn ex wilde geen co-ouderschap en dus werd het een bezoekregeling. Dit gaat redelijk goed. Of zoon zich echt thuis voelt bij ex-man durf ik niet te zeggen. Ik vrees dat het meer als logeren voelt, mede doordat hij geen eigen kamer heeft daar.

Als ik voor co-ouderschap zou kiezen zou ik rekening houden met een paar dingen:
De week niet door de helft delen, maar de ene week hier en de andere week daar. Het lijkt mij anders enorm rommelig.
Overwegen dat kind in hetzelfde huis blijft en je dus als ouders heen en weer wiebert. En anders heel dicht bij elkaar gaan wonen op loopafstand.

Verder zou ik hulp inschakelen met het nemen van deze beslissing als je ex niet weet wat hij wil. Zo krijgen jullie samen meer inzicht in de situatie en heb je een onpartijdige derde.
Alle reacties Link kopieren
vitamined schreef:
03-03-2019 00:39
Als je nu regelt dat jij hoofdverblijf bent, dan gaan je kinderen daar aan wennen.

Hoe en wanneer zie jij het dan voor je om naar 50/50 te gaan? Lijkt me ook verwarrend om dan wéér de boel om te gooien. En misschien zijn ze er dan zo aan gewend dat papa op een zijspoor staat, dat ze het goed vinden zo.

Lijkt me niet wenselijk.
Hoofdverblijf hebben heeft geen waarde voor de kinderen. Het hebben of verkrijgen van hoofdverbijf (een juridische term) heeft uitsluitend tot doel om zonder er moeite voor te hoeven doen kinderbijslag, kindgebondenbudget en inkomensafhankelijke combinatiekorting te verkrijgen en (meestal) in aanmerking te komen voor gesubsidieerde rechtsbijstand (jij betaalt €900 voor een rechtszaak, je ex €9.000 voor dezelfde rechtszaak).

Hoofdverblijf verkrijgen of behouden is cashen. En dat weet je zelf ook.
anoniem_370120 wijzigde dit bericht op 03-03-2019 00:50
7.76% gewijzigd
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
moonlight schreef:
03-03-2019 00:44
Vraag me altijd af hoe het zo snel stuk kan lopen als je twee jaar voor aanvraag scheiding nog eenkind van hem opende wereld hebt gezet. Dan heb je dus minder dan twee jaar voor elkaar geknokt. Arme kinderen, sommige ouders gooien wel snel de handdoek in de ring.
Mijn ex-man bleek al voor mijn zwangerschap te denken aan scheiden, maar zei tegen mij dat ie oh zo graag samen een kind wilde. Dus zo kan het lopen ja. Ik wilde er nog voor vechten, in therapie gaan, maar hij wilde gewoon weg.
Alle reacties Link kopieren
Je kent die regel niet?
Niet scheiden voordat je kind 4 jaar is.
Dus stel t nog maar 2 jaar uit.
ik geef mn bek ook maar een douw
nachtvlinder1977 schreef:
03-03-2019 00:46

Als ik voor co-ouderschap zou kiezen zou ik rekening houden met een paar dingen:
De week niet door de helft delen, maar de ene week hier en de andere week daar. Het lijkt mij anders enorm rommelig.
Nee dat zou ik niet doen, zie mijn eerdere post. Voor kinderen zo jong is die week niet goed te overzien (te lang)
Alle reacties Link kopieren
Vanzai schreef:
03-03-2019 00:46
Hoofdverblijf hebben heeft geen waarde voor de kinderen. Het hebben of verkrijgen van hoofdverbijf (een juridische term) heeft uitsluitend tot doel om zonder er moeite voor te hoeven doen kinderbijslag, kindgebondenbudget en inkomensafhankelijke combinatiekorting te verkrijgen en (meestal) in aanmerking te komen voor gesubsidieerde rechtsbijstand (jij betaalt €900 voor een rechtszaak, je ex €9.000 voor dezelfde rechtszaak).

Hoofdverblijf verkrijgen of behouden is cashen. En dat weet je zelf ook.
Ik neem aan dat je het tegen TO hebt?
Alle reacties Link kopieren
vitamined schreef:
03-03-2019 01:02
Ik neem aan dat je het tegen TO hebt?
Ja, sorry. Ik had het inderdaad tegen de TO.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Moet het co-ouderschap persé per week gaan?

Waarom geen 3-4-4-3-regeling?
Na 3 à 4 dagen een wissel?

Bijvoorbeeld tot de jongste ook naar school gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven