Zindelijkheid doorpakken

03-03-2019 10:36 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een paar tips gezocht. Jongste is 2,5 en doet thuis alles op het potje. Thuis loopt ze rond in blote billen, buiten de deur is het een luierbroekje. Eigenlijk wil ik de volgende stap maken naar onderbroeken. Ik heb dit nu drie keer voorgesteld, maar dat wil ze niet. Gevolg is dat ze dan weer op de grond gaat plassen (bewust, ze zegt ook dat ze het gaat doen). Laat ik het vervolgens los, dan gaat ze weer op het potje. Wat ook speelt is dat ze de WC eng vindt: daar krijg ik haar echt niet op.

Heeft ze een luierbroekje aan, dan doet ze het daarin. Vindt ze dus ook prima.

Het is nogal een bijdehandje en ze begrijpt alles. Wie herkent het en wat heb je gedaan om door te pakken? Ook buiten de deur? Hebben jullie bijvoorbeeld een potje meegenomen?

Bij de oudste was het zo gepiept, maar dit vraagt echt om een strategische benadering.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik heb gedaan? Me er vooral niet te druk om maken en het nemen zoals het komt.
Alle reacties Link kopieren
De luierbroekjes zijn op. Helaas.
Onderbroek aan en mee naar buiten. Schone kleding mee en er het beste van hopen. Ik denk dat je haar niet de keus moet geven, maar het gewoon moet doen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
03-03-2019 10:53
De luierbroekjes zijn op. Helaas.
Onderbroek aan en mee naar buiten. Schone kleding mee en er het beste van hopen. Ik denk dat je haar niet de keus moet geven, maar het gewoon moet doen.
Dit.

Of loslaten, ze is nog jong he.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat zijn precies de twee opties die ik ook in mijn hoofd heb 😂
Alle reacties Link kopieren
Ik heb "de strijd" losgelaten. Uit het niets opeens met 3,5 zindelijk. Hoe meer ik eraan deed hoe minder goed het ging. Ik voelde vooral druk van buitenaf, "met 3 moet ze echt wel zindelijk zijn hoor".
Wel op den duur "bijzondere" onderbroeken (bij de zeeman :proud: ) gekocht. Hier leek ze wel gevoelig voor.
Misschien overschat je haar? Ze begrijpt niet alles, want een wc is namelijk niet eng :)
Alle reacties Link kopieren
clifford schreef:
03-03-2019 11:18
Ja, dat zijn precies de twee opties die ik ook in mijn hoofd heb 😂
Vandaag thuis dus nu gewoon een onderbroek aantrekken. Mama heeft ook een onderbroek aan. Papa ook, oma, opa, buurvrouw... iedereen.
En geen luier. Die zijn voor kindjes die 0 jaar en 1 jaar zijn.
Dus ook jij poppie. Jij bent nu groot. Hoera!
En gewoon doen. En dan met bonkend hart hopen dat het niet te erg wordt :)
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Ze is pas 2,5.
Ik heb doorgepakt, gezegd dat de luiers op waren. Beloond als ze iets deden op de wc, en veel geduld want ja in het begin waren er elke dag wel een stapel onderbroeken nat. Maar dat was na 2 a 3 weken klaar.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
03-03-2019 11:22
Vandaag thuis dus nu gewoon een onderbroek aantrekken. Mama heeft ook een onderbroek aan. Papa ook, oma, opa, buurvrouw... iedereen.
En geen luier. Die zijn voor kindjes die 0 jaar en 1 jaar zijn.
Dus ook jij poppie. Jij bent nu groot. Hoera!
En gewoon doen. En dan met bonkend hart hopen dat het niet te erg wordt :)
Ik neig wel naar deze optie. Ook omdat ze nogal is van het “zodra ik het trucje ken, vind ik het wel weer prima”. Met zelf haar jas aantrekken was het ook zo. Echt per se zelf willen doen. Nu kan ze het zelf en wil ze weer dat ik het doe :rolling:

Wellicht een klein potje mee voor onderweg: ze is bang dat ze in de WC valt, ondanks verkleiner.
Alle reacties Link kopieren
clifford schreef:
03-03-2019 11:34
Ik neig wel naar deze optie. Ook omdat ze nogal is van het “zodra ik het trucje ken, vind ik het wel weer prima”. Met zelf haar jas aantrekken was het ook zo. Echt per se zelf willen doen. Nu kan ze het zelf en wil ze weer dat ik het doe :rolling:

Wellicht een klein potje mee voor onderweg: ze is bang dat ze in de WC valt, ondanks verkleiner.
Gewoon gaan doen dus. Per nu ;)
Ik mag er ook bijna weer aan, de overstap naar geen luier. Vanaf mei gaan we weer los. Ik voel erg met je mee :)
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
2,5 jaar. Kom op zeg.
Blauwkleedje31 schreef:
03-03-2019 11:19
Ik heb "de strijd" losgelaten. Uit het niets opeens met 3,5 zindelijk. Hoe meer ik eraan deed hoe minder goed het ging. Ik voelde vooral druk van buitenaf, "met 3 moet ze echt wel zindelijk zijn hoor".
Wel op den duur "bijzondere" onderbroeken (bij de zeeman :proud: ) gekocht. Hier leek ze wel gevoelig voor.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Ze vindt de wc eng, dan is ze daar toch gewoon nog niet aan toe?
Dan heb je dus de optie doorduwen en zelf bij elk uitstapje met een potje lopen, of loslaten (dus luier buitenshuis) en al blij zijn dat het thuis zo goed gaat.
Ik zou mooi het laatste doen. Fijner voor iedereen lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Wij namen gewoon het potje mee. Buiten of binnen maakt niet uit, het is overal hetzelfde. Ik zou nooit zo’n onderscheid gemaakt hebben om te beginnen.

En langzaam aan de wc laten wennen. Wij hadden een doos m&ms op de gang staan. Op de wc zitten = m&m en boekje lezen op de wc (om te beginnen met kleren aan, zonder dat ze hoefden te plassen ofzo).
Zo krijgen ze een positieve associatie met de wc.
Toevallig net mee bezig. Dochter is bijna 3,5 jaar. Maar het loopt nog niet echt dus waarschijnlijk gaan de luierbroekjes weer aan komende week. Ik ga haar echt niet dwingen.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
03-03-2019 11:38
2,5 jaar. Kom op zeg.
Zus was nog eerder. Helemaal uit zichzelf. Kan prima hoor.

Het moet geen wurgen en strekken worden, natuurlijk. Maar het is best lekker om uit de luiers te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
03-03-2019 11:38
2,5 jaar. Kom op zeg.

Ik heb 2 jongens die allebei heel verschillend zijn en allebei met 2,5 zindelijk. Zo jong en ingewikkeld is dat niet hoor. Ala je het maar speels en gezellig houdt.

Ik proef bij TO veel druk, feit dat kind expres op de grond gaat plassen zegt genoeg. TO zet haar onder druk en is van de ‘harde’ aanpak (nu onderbroek aan en ‘doorpakken’). Dat is niet lief, niet leuk, en voegt niets toe behalve dat je dan ongelukjes en dwarsigheid krijgt.

Belonen, kind niet steeds ‘dwingen’ op een potje of wc te gaan maar het potje steeds naar haar brengen. Vanzelfsprekend en leuk maken ipv een ‘moeten’ maken. Dan krijg je zo’n meisje best met 2,5 zindelijk zonder enige stress.
Alle reacties Link kopieren
Het scheelt wel een jaar (!) aan wegwerpluiers hè, als je ze met 2,5 ipv 3,5 zindelijk krijgt.

Dat vond ik voor het mileu echt wel de moeite waard. Zeker als je merkt dat ze er prima aan toe zijn.
Alle reacties Link kopieren
2,5 lijkt mij ook niet vroeg. Ik zou haar meedelen dat ze een onderbroek aankrijgt. Misschien zelf laten uitkiezen in de winkel. Je zult nog wat ongelukjes hebben, maar goed daar kom je ook wel weer overheen. Ik had in deze fase een tasje in de auto met droge onderbroek en een schone broek. Voor 3 jaar kunnen de meeste kinderen makkelijk zindelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
03-03-2019 11:45
Ze vindt de wc eng, dan is ze daar toch gewoon nog niet aan toe?
Dan heb je dus de optie doorduwen en zelf bij elk uitstapje met een potje lopen, of loslaten (dus luier buitenshuis) en al blij zijn dat het thuis zo goed gaat.
Ik zou mooi het laatste doen. Fijner voor iedereen lijkt me.
Precies dit
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
03-03-2019 11:52
Het scheelt wel een jaar (!) aan wegwerpluiers hè, als je ze met 2,5 ipv 3,5 zindelijk krijgt.

Dat vond ik voor het mileu echt wel de moeite waard. Zeker als je merkt dat ze er prima aan toe zijn.
Dit dus.

Ik dwing haar overigens helemaal niet hoor. Ik laat alleen de onderbroeken zien en vraag of ze een onderbroek aan zou willen. Dat wil ze dus niet en vervolgens plast ze die dag op de grond.

We zitten nu ruim een maand in deze tussenfase en daarom vraag ik me af of ik misschien toch iets aan het proces zou moeten toevoegen om de intrinsieke motivatie (voor zover intrinsieke motivatie bestaat) aan te spreken.

Eigenlijk de twee mogelijkheden die jullie opnoemen: loslaten of luiers de deur uit en gewoon doen, dat zijn precies de opties die ik overweeg. Voorlopig handelen we nog volgens optie 1. Ik heb nog niets actief toegepast. Dat zijn enkel mijn gedachten.
clifford schreef:
03-03-2019 11:46
Zus was nog eerder. Helemaal uit zichzelf. Kan prima hoor.

Het moet geen wurgen en strekken worden, natuurlijk. Maar het is best lekker om uit de luiers te zijn.
Ja maar het is niet gek als een kind daar met 2,5 nog niet aan toe is. Ook niet gek als ze er wel aan toe is trouwens (maar dat is dan niet de eigen verdienste, trouwens-ik zie de moeders zichzelf alweer op de borst kloppen namelijk).
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
03-03-2019 11:49
Ik heb 2 jongens die allebei heel verschillend zijn en allebei met 2,5 zindelijk. Zo jong en ingewikkeld is dat niet hoor. Ala je het maar speels en gezellig houdt.

Ik proef bij TO veel druk, feit dat kind expres op de grond gaat plassen zegt genoeg. TO zet haar onder druk en is van de ‘harde’ aanpak (nu onderbroek aan en ‘doorpakken’). Dat is niet lief, niet leuk, en voegt niets toe behalve dat je dan ongelukjes en dwarsigheid krijgt.

Belonen, kind niet steeds ‘dwingen’ op een potje of wc te gaan maar het potje steeds naar haar brengen. Vanzelfsprekend en leuk maken ipv een ‘moeten’ maken. Dan krijg je zo’n meisje best met 2,5 zindelijk zonder enige stress.
Die tips zoek ik dus :rolling:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven