Zoveelste staking basisschool

04-03-2019 15:20 834 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben zojuist een mail gekregen van de basisschool van onze dochter. 15 maart gaan ze staken.
Het al met al regelmatig voor dat er geen les wordt gegeven. Nu is het een staking, dan weer is het een studiedag, etc.
Gevolg is dat een van ons dus of een vrije dag moet opnemen dan wel dat we extra moeten betalen voor de opvang.

Dit is de zoveelste keer.

Ik denk er serieus over om maar eens factuur te sturen naar school voor gederfde inkomsten. Zal waarschijnlijk he-le-maal geen zin hebben maar ik ben er ondertussen wel eens klaar mee.

En het gaat mij er niet om dat ze niet mogen staken of dat ik het er niet mee eens ben dat ze te weinig verdienen, maar ik ben er wel klaar mee dat wij als ouders het maar moeten oplossen.

Iemand hier het met mij eens?
Zolang het ons niet raakt, gaat staken zijn doel ook voorbij.
Ik geef ze groot gelijk.
Alle reacties Link kopieren
Dus dat betekent dat jij iets wil en ik daarvoor moet betalen. Lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.
Of andersom dat ik iets wil. Daarom niet ga werken. En jij de rekening krijgt.
Ouders zouden beter samen met de leerkrachten mee kunnen gaan staken. Maak samen eens een vuist, zodat er misschien beter onderwijs voor je kinderen komt.
Alle reacties Link kopieren
ik ben benieuwd of mijn zoon ook met zo brief thuis komt deze week
voor mij mogen ze
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Alle reacties Link kopieren
Weer een staking?? Ik heb er nog niks over gehoord. De school van mijn kinderen heeft tot nu niet met alles meegedaan. Wel moest pas terug mijn dochter thuis blijven omdat er geen vervanging was voor een zieke juf.

Ik heb het geluk dat ik weinig werk en op een 0 uren contract. Wat voor mij tot nu inhoudt dat als ik niet kan werken er niet zoveel problemen zijn.
Maar ik kan me zeker voorstellen dat het voor veel ouders lastig is. Ik denk ook niet dat het nu nog verder gaat helpen om weer een staking erin te gooien. Ze treffen de verkeerd mensen hierdoor. En dat is volgens mij niet duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Als jij een andere manier weet waarop docenten druk uit kunnen oefenen op de regering om maatregelen te nemen, weet ik zeker dat ze je suggestie erg graag horen.

Zo niet: oppas nemen of een dag vrij nemen, en heel blij zijn dat je niet in het onderwijs werkt waar een dag vrij nemen helemaal geen optie is.
Alle reacties Link kopieren
School is een onderwijsinstelling, geen oppascentrale.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ja, op de school van kleindochter wordt er ook weer gestaakt. Opa en oma gaan 100 km rijden om dit op te vangen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je. Hier 10 (!) studiedagen elk schooljaar en daarbovenop nog de stakingen. Als je uitgaat van 42 weken school kan je uitrekenen hoe vaak je een dag moet opvangen (zonder dat er kinderen of leerkrachten ziek zijn).

Het is helaas ook zo dat het onderwijs nog steeds kampt met tekorten. Of dat nou alleen door het overheidsbeleid komt betwijfel ik, maar dat er iets moet gebeuren lijkt me helder.
Wat een gezeur. De studie dagen staan als het goed is in de kalender en weet je ruim van te voren, en horen gewoon bij het basisschool leven. En hoe vaak komt zo'n staking nou voor?

Hier op school vangen ze de kinderen op die echt niet ergens anders terecht kunnen. Maar ik hoop echt dat alleen ouders daar uit noodzaak gebruik van maken, en niet omdat ze het zonde vinden van hun geld. Ik sta helemaal achter de staking en vind het goed dat ze het doen.
Alle reacties Link kopieren
wen schreef:
04-03-2019 15:25
Als jij een andere manier weet waarop docenten druk uit kunnen oefenen op de regering om maatregelen te nemen, weet ik zeker dat ze je suggestie erg graag horen.

Zo niet: oppas nemen of een dag vrij nemen, en heel blij zijn dat je niet in het onderwijs werkt waar een dag vrij nemen helemaal geen optie is.
Wen! Waar zat je? Uitgedragen zeker? :mrgreen:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik geef ze ook groot gelijk dat ze gaan staken en je moet de school inderdaad niet als oppas zien.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
04-03-2019 15:29
Wen! Waar zat je? Uitgedragen zeker? :mrgreen:
Hell no! Wel met m'n eigen kroost maar ben er nog lang niet klaar mee qua werk :$
Ik miste de smileys hier teveel!
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
04-03-2019 15:30
Ik geef ze ook groot gelijk dat ze gaan staken en je moet de school inderdaad niet als oppas zien.
Ik vind dit altijd zo gek. Je mag er toch vanuit gaan dat ze ma-vr op school zitten? Als dat ineens eenzijdig kan worden geannuleerd kan je dus in principe niet werken, omdat je altijd beschikbaar moet kunnen zijn?
Madeliefjees schreef:
04-03-2019 15:27
School is een onderwijsinstelling, geen oppascentrale.
Dit! En ze hebben het volste recht om voor hun rechten op te komen. Als niemand er last van heeft schiet het zijn doel voorbij.Jij bent verantwoordelijk voor de opvang van je kind. Niet de school.
Alle reacties Link kopieren
wen schreef:
04-03-2019 15:33
Hell no! Wel met m'n eigen kroost maar ben er nog lang niet klaar mee qua werk :$
Ik miste de smileys hier teveel!
:proud: Goed je weer te lezen!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
cesium24 schreef:
04-03-2019 15:27
Ja, op de school van kleindochter wordt er ook weer gestaakt. Opa en oma gaan 100 km rijden om dit op te vangen.
En de ouders? Wat doen die er aan?
Alle reacties Link kopieren
Groot gelijk dat ze gaan staken, ik vind eigenlijk dat we die dag allemaal moeten staken.
Alle reacties Link kopieren
Hier op VO dus ook staking.. en dat raakt ook de examenklassen. En daar is al relatief veel uitval geweest dit jaar.. Ik ben er ook helemaal klaar mee en heb dit al bij afdelingsleider neergelegd. Je zorgt er maar voor dat de examenklassen niet nog meer missen..
Hier staken ze niet en is het dus een gewone schooldag.
Deze staking is heel ruim van te voren aangekondigd, waardoor er meer dan genoeg tijd is om wat onderling te regelen.
Dus als ouder kun je dit prima zelf oplossen.
Alle reacties Link kopieren
wen schreef:
04-03-2019 15:25
Als jij een andere manier weet waarop docenten druk uit kunnen oefenen op de regering om maatregelen te nemen, weet ik zeker dat ze je suggestie erg graag horen.

Zo niet: oppas nemen of een dag vrij nemen, en heel blij zijn dat je niet in het onderwijs werkt waar een dag vrij nemen helemaal geen optie is.
En als je dat nou wel doet? Rete-irritant, de tigste staking waardoor ouders zich in allerlei bochten moeten wringen. Bovendien is er al actief aan werkdrukreductie gedaan. Mijn sympathie hebben ze in elk geval niet.
herfstappeltaart schreef:
04-03-2019 15:34
En de ouders? Wat doen die er aan?
De ouders werken allebei vier dagen per week en vrij nemen kan niet altijd zo maar.
Ouders hebben ook afspraken.
Alle reacties Link kopieren
De scholen waarvan de leerkrachten twijfelen om te gaan staken hebben "jullie", de ouders dus, daarvoor als reden. Ze willen jullie niet weer in de problemen brengen. Loyaliteit naar ouders&kinderen dus, maar ondertussen ook weten dat het zo niet langer kan.... Voor die kinderen van die ouders. Dat voelt ingewikkeld kan ik je zeggen.

En door reacties zoals van to, gaan veel leerkrachten dus niet staken....

Ik weet ook niet of staken het middel is, onderling als leerkrachten twijfelen we ook daar over. Wie een tip heeft mag het inderdaad zeggen.

Maar als er niets gebeurt zijn kinderen over een aantal jaar véél en véél vaker een dag thuis omdat er geen leerkracht is. En dat is niet overdreven, echt niet. Ik hoop dat dát echt eens door gaat dringen bij iedereen.

En ja, voor een hoger salaris wordt óók gestaakt... Zeker! Maar het tekort aan leerkrachten en de groepsgroottes en de samenstelling van die groepen... Het moet echt anders!

Ik weet niet hoe de communicatie vanuit de school van jullie kinderen is, want dat helpt natuurlijk een hoop bij wel/geen begrip. Bij ons op school worden we aangemoedigd door de ouders... Héél fijn!
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
04-03-2019 15:34
:proud: Goed je weer te lezen!
Je moet toch ergens lekker kunnen zeuren he ;-)

Over het staken: Hartstikke mooi dat je kinderen op school zitten overdag, en dat je daardoor geen opvang nodig hebt voor die uren. Stel je eens voor dat de leerkracht van je kinderen uitvalt en school geen vervanging kan vinden, dan mag je élke dag opvang gaan zoeken.

Dan is het toch fijner als het maar om één dag gaat die netjes van tevoren gepland is, zodat docenten betere werkomstandigheden krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven