Geld sparen voor zwangerschap

04-03-2019 21:54 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wellicht is er al een topic, maar deze heb ik niet gezocht/gevonden :).

Ik ben even benieuwd hoeveel geld jullie hebben gespaard voordat je probeert zwanger te raken...
Bedoel je hoeveel geld op de spaarrekening in z'n algemeenheid, of hoeveel geld opzij gelegd speciaal voor de zwangerschap/baby?
Alle reacties Link kopieren
Niks. We hadden wel een spaarrekening maar niet apart gespaard ofzo.
Oke wat is het verband?
Alle reacties Link kopieren
Hoezo? Een zwangerschap kost niet veel geld en spullen voor de baby hebben ons ook geen duizenden euro's gekost (even op Marktplaats kijken doet wonderen).

Wat ik wel belangrijk vind is dat we daarná genoeg geld hadden om ons kind te verzorgen. En dan niet de kleine kosten zoals speelgoed en kleding, maar de grote kostenposten: minder werken en kinderopvang. Dat was bij ons vele honderden euro's per maand die we hierdoor minder te besteden hadden. Als we net rond hadden kunnen komen met z'n tweeen dan was een kind krijgen geen verstandige keuze geweest en hadden we beter eerst een betere baan kunnen zoeken of ons bestedingspatroon naar beneden kunnen schroeven.

En wat ik ook belangrijk vind is om als je een kind hebt sowieso een goede buffer te hebben. Je lasten zijn hoger en je verantwoordelijkheid groter. In je eentje of met z'n tweeen is het vervelend als je de laatste dagen van de maand alleen nog maar brood met pindakaas hebt, jammer als je je baan kwijtraakt en rot als je je huis kwijtraakt, maar dan kom je er wel weer bovenop. Maar een kind wil ik zoiets echt niet aandoen.
nicole123 wijzigde dit bericht op 04-03-2019 22:04
24.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel specifiek voor zwangerschap/baby. Voor de allereerste dus aanschaf kinderkamer, wandelwagen, box, eerste kleertjes etc etc
Hier was ons huishouden financieel gezond nog voordat we toe waren aan kinderen, dus dat was niet echt een issue. We hielden wel rekening met een daling in inkomen: ik nam lang onbetaald verlof en ging daarna minder werken en we hadden dagopvang nodig voor wanneer ik wel werkte. Maar daar hebben we ons budget op aangepast, hadden we geen lumpsum spaarsom voor nodig. Overige kosten konden we gewoon opvangen in ons normale budget. Dus daar hebben we niet voor gespaard.
Tukkergirl schreef:
04-03-2019 22:01
Ik bedoel specifiek voor zwangerschap/baby. Voor de allereerste dus aanschaf kinderkamer, wandelwagen, box, eerste kleertjes etc etc
niks, dat ging gewoon van onze lopende rekening.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
04-03-2019 22:00
minder werken en kinderopvang. Dat was bij ons vele honderden euro's per maand die we hierdoor minder te besteden hadden.

Precies dit is ook een voorbeeld....

Ik ben vooral nieuwsgierig wat voor een bedrag er gemiddeld genomen vooraf gespaard is....

Ii zat zelf te denken aan circa 10.000 euro
Alle reacties Link kopieren
10.000 voor aanschaf kinderkamer, wandelwagen, box, eerste kleertjes etc etc? Of ook om inkomstendaling/kdv etc op te vangen?
Tukkergirl schreef:
04-03-2019 22:01
Ik bedoel specifiek voor zwangerschap/baby. Voor de allereerste dus aanschaf kinderkamer, wandelwagen, box, eerste kleertjes etc etc
Niks, hier was wel over en daarvan werden de spullen gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Tukkergirl schreef:
04-03-2019 22:05
Precies dit is ook een voorbeeld....

Ik ben vooral nieuwsgierig wat voor een bedrag er gemiddeld genomen vooraf gespaard is....

Ii zat zelf te denken aan circa 10.000 euro
Maar daar spaar je toch geen bedrag voor? Als je maandelijks tekort komt, dan gaat ook 10.000 euro je niet helpen want dat raakt op een gegeven moment op. Dan kun je beter ervoor zorgen dat je een gezonde financiele situatie hebt waarin je ook als je minder uren gaat werken en/of kinderopvang nodig hebt nog goed rond kunt komen. En dat als een van de twee zijn baan kwijtraakt je het met 70% van het loon ook nog redt, al dan niet met wat minder luxe of een keer niet op vakantie.
Alle reacties Link kopieren
10.000 euro voor wat meubeltjes en een wandelwagen en wat kleertjes??? Nee joh, tenzij je echt een hele dure smaakt hebt.
In mijn omgeving heeft iedereen véél te véél spullen als ie rondtoetert dat ie zwanger is.

Ik zou dus vooral eerst wachten wat je allemaal krijgt of kan lenen van familie, vrienden, collega's, ...


Iedereen heeft ineens nog een tweede- of derdehands kinderbed, alle mogelijke andere spullen, kleertjes, ... en vaak is het nog ruzie om welke van wie je effectief gaat gebruiken.
(Want je bent natuurlijk niets met 3 kinderbedden of 5 kinderwagens.)
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 04-03-2019 22:11
38.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel heb je al?
Alle reacties Link kopieren
Wintertime16 schreef:
04-03-2019 22:06
10.000 voor aanschaf kinderkamer, wandelwagen, box, eerste kleertjes etc etc? Of ook om inkomstendaling/kdv etc op te vangen?
Voor aanschaf spullen, stukje inkomensdaling en buffer mocht het bv een tweeling zijn of een zorgenkindje dat wij wel de juiste zorg kunnen bieden...
tiramisuusje schreef:
04-03-2019 22:03
niks, dat ging gewoon van onze lopende rekening.
Dat.
Als je daarvoor moet sparen, heb je denk ik maandelijks te weinig over om een kind te onderhouden. Vooral als het groter wordt, want een baby hoeft nog niet zo veel te kosten (als het niet naar de opvang hoeft), maar zodra ze naar school/sport/feest/clubjes gaan begint het op te lopen.
Alle reacties Link kopieren
tiramisuusje schreef:
04-03-2019 22:03
niks, dat ging gewoon van onze lopende rekening.
Hier ook niets.
Niets in het bijzonder werd gewoon betaald van de lopende rekening of spaarrekening we hebben daar niet speciaal iets voor opzij gezet. We waren tussen de 2000 en 3000 euro kwijt voor de spulletjes in t begin denk ik. Misschien heb je daar meer aan om te weten? Maar je kan het zo duur maken als je wilt.
Structurele kosten red je niet met 10.000 euro spaargeld. Wij zijn per maand al 800 euro netto kwijt aan kinderopvang. Daarmee is jouw spaargeld dus na een jaar al op.
Tukkergirl schreef:
04-03-2019 22:10
Voor aanschaf spullen, stukje inkomensdaling en buffer mocht het bv een tweeling zijn of een zorgenkindje dat wij wel de juiste zorg kunnen bieden...
Voor de spullen heb je niet zo veel nodig.

Gewoon zorgen dat je met z'n 2en alles kan blijven betalen en het KVD. En een beetje kunnen blijven sparen.

Ik zou eerst kijken of je beiden evenveel minder uren kan maken en dan kijken wat je overhoud en aan KOT kan krijgen.
Ken trouwens maar weinig mensen die effe 10.000 euro gingen sparen voor een gebiirte van eerste kind. Of het 2e. Of het 3e.
eekhoorn12 schreef:
04-03-2019 22:14
Structurele kosten red je niet met 10.000 euro spaargeld. Wij zijn per maand al 800 euro netto kwijt aan kinderopvang. Daarmee is jouw spaargeld dus na een jaar al op.
Bij zulke bedragen aan eigen bijdrage berekend op inkomen bij 1 kind kan ze vast ook veel meer sparen nu al dan die 10.000 euro.
Alle reacties Link kopieren
Niets. Spaargeld zat maar niet speciaal voor we een baby. Wij vonden het (net als hierboven) veel belangrijker dat we goed keken naar wat we zouden gaan verdienen bij minder werken.
Alle eerste spullen hebben we vd lopende rekening betaald. Marktplaats is een uitvinding:)
Naniene schreef:
04-03-2019 22:12
Niets in het bijzonder werd gewoon betaald van de lopende rekening of spaarrekening we hebben daar niet speciaal iets voor opzij gezet. We waren tussen de 2000 en 3000 euro kwijt voor de spulletjes in t begin denk ik. Misschien heb je daar meer aan om te weten? Maar je kan het zo duur maken als je wilt.
Denk nog geen eens 1000 euro. Ikeabedje en kastjes. En een Mutsy kinderwagen, wel een luxere. En alle kleding en andere meuk.

Kan dus nog veel goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
Tukkergirl schreef:
04-03-2019 22:10
Voor aanschaf spullen, stukje inkomensdaling en buffer mocht het bv een tweeling zijn of een zorgenkindje dat wij wel de juiste zorg kunnen bieden...
Voor spullen en een buffer kun je sparen ja.
Spullen: met 1000 euro kom je een heel eind als je niet op luxe gesteld bent en veel doorgeschoven krijgt of via Marktplaats aanschaft. Als je alles nieuw bij een babywinkel aanschaft en merkspullen wil dan kun je het zo keer 5 doen.
Buffer: 3-6 keer je maandelijkse uitgaven + de opvangkosten die je maandelijks zult gaan maken zou mijn richtlijn zijn. Maar is ook heel erg afhankelijk van jullie werk (vast, tijdelijk, ZZP? veel werk in je sector of niet? doorgroeimogelijkheden of niet? tevreden in je baan of zou je graag willen switchen of ooit nog eens een andere studie doen?) en van bijv. je huis (huur of koop? oud huis met veel toekomstig onderhoud of nieuw huis waar weinig kosten te verwachten zijn?) en je gezondheid.

Inkomensdaling als de baby er is los je niet op met een buffer, maar door te zorgen dat je van je inkomen dat je nu hebt zodanig veel overhoudt dat je het goed kunt dragen om én minder te verdienen én meer kosten te hebben. En daarin kun je dan ook scenario's meenemen dat je bijv. een tweeling of een zorgintensief kind kunt krijgen, waarbij je ruimer zult moeten zitten dan met 1 gemiddeld kind. Hierbij kijk je dus naar je maandelijkse plaatje nu en in de toekomst met verschillende scenario's, dit staat compleet los van een bedrag X aan spaargeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven