Gastouder vs kinderopvang

05-03-2019 20:19 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn kinderen zitten op dit moment op de kinderopvang, hebben het naar hun zin en ik ben (meestal) tevreden.

Nu moeten ze over een tijdje meerder dagen naar de opvang en nu zit ik toch ook te kijken naar een gastouder, vanwege de flexibiliteit, de kleine groepjes en ook een factor is de prijs.

Als ik het zo berekend scheelt het enorm veel per maand tussen kinderopvang en gastouder, iemand hier ervaring mee en klopt dat het zoveel scheelt?

Verder hoor ik graag ervaringen met de gastouder? Zijn er nadelen? Ze hebben natuurlijk minder kindjes in de groep dus minder speelmaatjes maar ik weet niet of dit erg is of juist fijn. Zoals je kan lezen zit ik dus nog in dubio en ik hoor graag ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het altijd zo is, maar volgens mij wordt een gastouder niet vervangen bij ziekte en vakantie. En moet je dus zelf ook die ziektedagen/vakanties verlof opnemen of iets anders regelen?
:popcorn:
Alle reacties Link kopieren
Een gastouder is vaak gewoon in hun huis. Dat is een totaal ander verhaal dan de kinderopvang
Alle reacties Link kopieren
Ik volg graag dit topic. Ben momenteel zwanger en nog in dubio of we voor kinderopvang of gastouder gaan.
Bij een gastouder moet het vooral klikken.

Als 1 leidster je in 't KDV niet ligt is dat niet zo'n probleem ... er lopen er nog 5 anderen rond.
Maar bij gastouder ben je afhankelijk van 1 persoon die een hele dag voor je kinderen zorgt.


Hoor ook vooral wat de mogelijkheden zijn bij ziekte, vakantie en snipperdagjes.
Of als haar eigen kinderen ziek zijn.
(De meeste gastouders hebben kinderen.)
Of zij of het bureau waar ze aan vast hangt snel vervanging kan regelen.

Je wil niet op maandagochtend om 7 uur horen dat je de hele week verlof kan nemen omdat zij een hele week in 't ziekenhuis zit met 1 van haar kinderen.
Datdan schreef:
05-03-2019 20:23
Ik weet niet of het altijd zo is, maar volgens mij wordt een gastouder niet vervangen bij ziekte en vakantie. En moet je dus zelf ook die ziektedagen/vakanties verlof opnemen of iets anders regelen?
Dat is in ons geval niet waar. Het is nog nooit voorgevallen, maar bij ziekte regelt het gastouderbureau vervanging en tijdens de vakantie van onze gastouder wordt er vantevoren een hoop geregeld door het gastouderbureau en kunnen wij kiezen uit meerdere vervangende gastouders.
Hoi,
Hier eerder gebruik gemaakt van een kleinschalig kinderdagverblijf met een aantal vaste leidsters, en momenteel een gastouder (ivm verhuizing).
Omdat de gastouder goed bekend stond zijn we naar haar overgestapt.
Grootste nadeel is inderdaad dat je bij ziekte van de gastouder soms op stel en sprong iets anders moet regelen; daar moet je werk flexibel naar zijn! Dat geldt ook voor vakanties (wij kunnen een vervangend gastouder zoeken maar dat moet net kunnen / moet je willen).
Voordeel is dat de gastouder je kind goed leert kennen en met je kind een band opbouwt.
Máár mijn voorkeur zou, alles afwegend, uit gaan naar een kleinschalig kdv met een paar ervaren leidsters.
Succes!
Een gastouder is ook kinderopvang.
Ik denk dat je gastouder versus kinderdagverblijf bedoelt?
Alle reacties Link kopieren
Een gastouder zou mij te close zijn.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Precies wat datdan zegt. Plus dat ze ook weleens op vakantie gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik had voorkeur voor het kdv, t bleek alleen snel dat onze zoon daar helemaal niet lekker in zijn vel zat. Nu inmiddels aan de derde gastouder toe(de eerste stopte en de tweede was na 1 week al 3 weken uit de running). De vervangende gastouder bleek een geweldige klik, de kinderen kunnen t onderling geweldig vinden en de gastouder zelf is een broodnuchtere schat van een vrouw. Wij hebben toen gevraagd of hij daar mocht blijven.
Haar kinderen zijn ruim volwassen, haar dochter draait zelf regelmatig mee als gastouder. Bij incidentele afwezigheid id er dus vertrouwde vervanging. Kind is daar helemaal happy.
Als je een gastouder overweegt, zou ik zeker meerdere bezoeken en heel goed de sfeer en je gevoel daarbij volgen. Bij onze eerste gastouder had ik niet zo’n goed gevoel(ze leek haar werk helemaal niet leuk te vinden). Op dat moment leek het de enige optie in de buurt, maar achteraf bleek mijn gevoel te kloppen en moesten we alsnog verder kijken. Een fijne gastouder is echt goud waard
Alle reacties Link kopieren
Gastouder mag je hopen of die wel normaal met je kind omgaat maar dat is eigenlijk overal zo.

Kans dat op kdv rare dingen gebeuren is kleiner doordat daar best wat mensen rondlopen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben, na ook enkele kdvs bezocht te hebben, voor een gastouder gekozen. Wij hebben een superlieve gastouder, inderdaad 2 eigen kinderen, maar dat die gewoon meedraait in haar huishouden en de dagelijkse dingen meekrijgt is fijn. Wij vinden het ook fijn dat altijd hetzelfde vaste gezicht is. Enig nadeel is inderdaad vakantie, maar wij gaan nu ook gewoon op vakantie als zij gaat. Ze geeft die vakanties al zo vroeg door dat we die makkelijk kunnen plannen. Ziek is ze nog niet geweest in al die tijd, gelukkig.
De uurprijs is inderdaad ook lager, maar dat was niet waar we het vanaf hebben laten hangen.
Wij hebben gekozen voor een kleinschalig kdv met horizontale groepen, dat goed bekend staat in de regio.

Voordelen tov gastouder:
- Altijd iemand aanwezig, dus geen gedoe als iemand ziek is, naar de dokter moet, iets anders te doen heeft.
-Professioneel, dus niet bij iemand thuis, maar in een omgeving die daarvoor zeer geschikt is, met vrouwen die weten wat ze doen en hiervoor opgeleid zijn.
- Vier ogen principe.
- Niet allerlei mensen over de vloer die ik niet ken. Geen huisdieren. Er wordt niet gerookt op het kdv, bij een gastouder moet je dat maar afwachten.
- Kind zit niet bij iemand in de auto waarvan ik de rijstijl niet ken.
- Geen kinderen van diegene erbij, die in nood altijd voor zullen gaan op die van mij.
Alle reacties Link kopieren
ChristianeF schreef:
05-03-2019 20:39
Gastouder mag je hopen of die wel normaal met je kind omgaat maar dat is eigenlijk overal zo.

Kans dat op kdv rare dingen gebeuren is kleiner doordat daar best wat mensen rondlopen.
Gastouder moet ook gewoon een VOG hebben hoor (en nog wat andere diploma's en zaken op orde)
Alle reacties Link kopieren
Heb zelf al jaren een gastouder, heel blij mee maar zie ook wel de nadelen. Even opsomming vanuit mijn beleving

Voordelen;
Flexibel
Betaalt per uur (bij kortere dagen gunstig)
Soort 2e gezinssituatie (weinig wisselingen, verschillende leeftijden, 1 volwassene)
Voor baby vind ik het daardoor erg fijn en vertrouwd
Minder prikkels
Warme en veilige omgeving
Hechting

Nadeel;
Afhankelijk vd samenstelling kans op geen leeftijdsgenoten/klik
Minder pedagogisch/ minder uitdaging
Bij vakantie gastouder moeilijker om opvang te regelen
Minder goede voorbereiding op school gezien groepsgrootte en dagstructuur
anoniem_378317 wijzigde dit bericht op 06-03-2019 22:59
4.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet voor een gastouder.
Je kindje komt bij iemand thuis en als alle ouders weg zijn is er niemand die in de gaten houd wat er gebeurt of wie er binnen komt. Op een kdv heb je een 4 ogen principe. Er is altijd een tweede persoon aanwezig.

Als de gastouder ziek wordt moet je kindje naar een andere gastouder en dus naar een andere opvangplek. Lijken mij twee stress situaties in 1. Op een kdv is er dan altijd nog een ander “vast” gezicht en de ruimte waar je kindje heen gaat blijft hetzelfde.

Op een kdv zijn meerdere kindjes aanwezig in dezelfde leeftijdscategorie wat uitnodigd tot samenspel. Bij een gastouder zijn kinderen van verschilden leeftijden (soms zelfs ook school kinderen)
Als er schoolkinderen zijn moeten die opgehaald worden. Als jou kindje net slaapt moet die dus uit bed gehaald worden om mee te gaan.

Daarnaast heb ik het idee dat iedereen maat gastouder kan worden dmv een cursus. Een pm’er op een kdv heeft echt een 3 of 4 jarige beroepsopleiding en wordt veel bijgeschoold en tegenwoordig ook gecoached op pedagogisch vlak.
Natuurlijk zijn er ook heel goede gastouders maar mijn voorkeur zou toch echt een kdv zij
Alle reacties Link kopieren
Goeie toppic! We zijn ook opzoek naar info daarover. Helaas geen ervaring anders had ik graag gedeeld.
lilalinda schreef:
05-03-2019 20:46
Gastouder moet ook gewoon een VOG hebben hoor (en nog wat andere diploma's en zaken op orde)
Ja, ehbo, en een opleiding kinderopvang meestal.

Wij hebben een gastouder aan huis, best of both worlds :)
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderen gingen naar een kdv. Vooral ook omdat ze dan andere kinderen tegenkwamen, we wonen in een zeer kindarme buurt
Alle reacties Link kopieren
Onze baby gaat vanaf eind deze maand naar een gastouder. Wij hebben daarvoor gekozen omdat het hetzelfde gezicht is, en een huiselijke sfeer. De gastouder die wij hebben gekozen is wat ouder en heeft dus geen eigen kinderen die opgevangen worden. Wel volwassen kinderen en kleinkinderen dus voldoende ervaring, ze doet dit werk ook al 20 jaar: samen met haar man, wat ook prettig is. We hebben gekeken naar reviews. Afwachten hoe het in de praktijk bevalt natuurlijk, maar voor een baby leek ons dit veel fijner t.o.v. kinderdagverblijf. Ik kan me voorstellen dat dat verandert als hij ouder is.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn heel blij met onze gastouder! Ze heeft 2 dochters in de leeftijd van 13 en 15 jaar. De gastouder vangt nog 3 kindjes op die net als onze dochter 1 jaar oud zijn. Waardoor zij contact kan hebben met leeftijdsgenoten. Verder is er nog een meisjs van net 3 en haar broer van 6. (Wanneer die niet op school zit). Ik heb zeer onregelmatig werk. Gastouder is flexibel, zo flexibel krijg je het bij het k.d.v. nooit. Toen dochter nog een baby was vond ik het heel fijn dat zij 1 vast gezicht had.

Nadelen bij vakantie/ziekte zelf vervanging regelen. Wanneer dochter wat ouder word zou ik iets meer pedagogische uitdaging wel leuk vinden.
Kinderen die nog niet kunnen praten zou ik niet naar een gastouder brengen. Ook ben ik nogal huiverig voor moeders die gastouder zijn omdat dat lekker combineert met hun eigen kinderen. De certificaten die nodig zijn om gastouder te worden zijn voor iedereen te halen, en we hebben hier op het forum ook een gastouder gehad die totaal geen sjoege had van wat normaal is qua kindergedrag.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij altijd heeft tegengehouden van een gastouder is dat er geen toezicht is. Het is een privé omgeving. Ondanks verklaring goed gedrag is er verder geen zicht of controle. Spreekt me totaal niet aan. Bij het KDV is 4 ogen principe en dat geeft me toch een veiliger gevoel. Zeker als ze nog niet kunnen praten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven