Kind gevoelig kleding

07-03-2019 14:38 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al zolang als mijn nu bijna zevenjarige dochter kan praten, vertelt ze al dat ze kleding niet fijn vindt. Langzamerhand hebben we haar gebruiksaanwijzing leren kennen en na een hoop gedoe kleedt ze zich voortaan alleen nog maar in de volgende kleren:

-Los en ruim hemdje met hele dunne bandjes, maat te groot en niet ingestopt;
-Losse trui en lage rok (rok mag zeker niet over haar navel heen komen);
-Jurk zonder bandjes of strikjes, natuurlijk ook los;
-Ruime maillot die ook niet over haar navel heen mag komen. Alleen één soort van de Hema, alle anderen zijn niet goed;
-Jas zonder elastiek om haar polsen, niet te hoog sluitend, ruim;
-Leren laarsjes met een rits.

Ze draagt absoluut geen broeken, leggings, sokken of iets wat strak tegen haar lijf aankomt. Behalve dan haar schoenen, want ik koop geen klittenband of veterschoenen meer voor haar, die wil ze dan zo vast aantrekken dat ze haar schoenen kapot trekt en na een dag de schoenafdrukken in haar voeten staan.

Al met al kan ik hier nog wel mee leven, alleen lijkt het wel steeds erger te worden. Vooral haar maillots zijn elke dag weer een tranendal als ze aanmoeten. Ze vindt ze 'hard voelen' en ze trekt ze helemaal uit elkaar om ze 'zachter' te maken. Een maat groter is geen oplossing, het gaat meer om het gevoel van hoe ze uit de was komen. Ze is oprecht heel verdrietig als ze zich moet gaan aankleden, soms duurt het aantrekken van haar maillot wel een half uur. Ik mag haar dan ook niet helpen, want ze heeft zo haar eigen manier waarop hij aanmoet en ik doe het toch niet goed in haar ogen. Ik vind dit zo vervelend worden voor iedereen (voor mij omdat ik soms gewoon eens snel weg wil, voor haar omdat ze er elke dag weer zo verdrietig van wordt) en wil het graag veranderen. Maar hoe dan? Ik hoop dat jullie tips hebben, ervaring en wordt het ooit nog een keertje beter?

We tellen al af naar de zomer, dan mag ze weer in een los jurkje, onderbroek en slippers lopen de hele dag. Daar wordt ze heel erg blij van. Alleen is de overgang naar de herfst dan ieder jaar ook weer een hele ramp.
Alle reacties Link kopieren
Zodra ze trouwens thuis komt trekt ze direct zoveel mogelijk kleren uit, kou deert haar niet zo. Als klein kind liep ze eigenlijk al het liefst de hele dag in alleen een onderbroekje rond.
Misschien eens wol/zijde proberen en naar een sensomotorisch therapeut.
Wat vervelend voor je dochter!

Heb je wel eens van die losse flodderbroeken voor haar gekocht? Een soort joggingbroeken, zeg maar. Misschien vindt ze dat wel fijn zitten. Verder heb ik geen tips of oplossingen, helaas.
Hoe doet ze dat op school met gym?
Alle reacties Link kopieren
Is sensorische integratietherapie misschien een optie? Het klinkt alsof ze extreem gevoelig is voor tastprikkels. Dit heeft natuurlijk wel heel veel impact, als zelfs die ene soort maillot die ze wil dragen nog elke dag huilbuien geeft.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga die therapie eens opzoeken, nog niet eerder van gehoord!

Losse flodderbroeken hebben we ook al geprobeerd, helaas zonder effect. Dan gaat het vooral om de band die bovenaan tegen haar buik aan zit, daar zit het dan toch niet goed volgens haar. En bovendien moet ze dan sokken aan als ze schoenen aan wil..

Bij de gym op school hebben we nu wel een compromis, sokken zonder naadjes en een losse trainingsbroek. We zijn in 5 winkels geweest voordat ze zich hierbij neergelegd heeft, dit was dan het beste en voor die twee uurtjes per week legt ze zich erbij neer. Gym is toch wel te leuk om te missen. Maar dit doet ze echt niet aan voor een hele dag.
Alle reacties Link kopieren
Hoe vindt ze school verder? Is ze er gelukkig?
Alle reacties Link kopieren
Kind hier is ook gevoelig maar niet zo als die van jou. Labels moeten er uit, sokken zonder naden, geen spijkerbroeken maar zachte jogging broeken, onderbroeken liefst katoen zonder strikjes, etc, helemaal glad, soms proberen we iets maar dan kan ik het weggooien, tegenwoorden koop ik veel sportspullen van zachte stof maar het is om gek van te worden. Ze heeft het van mij, ik heb er ook last van.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp het verschil tussen een rokband en een broekband niet. Er zijn toch ook broeken met een lage band?
Verder geen tips, maar wat sneu voor je meisje.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Jumpsuits van soepele stof, is dat nog een idee?

Afbeelding
anoniem_6425f20d72146 wijzigde dit bericht op 07-03-2019 15:00
46.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
07-03-2019 14:52
Hoe vindt ze school verder? Is ze er gelukkig?
School zelf vindt ze leuk, maar ze heeft de laatste tijd wel last met het spelen met haar vriendinnen. Ze weet heel erg goed wat ze wel en niet wil doen en als een ander zegt dat ze dan iets anders moet doen wordt ze verdrietig en trekt ze zich terug. Daar zijn we wel al bezig mee, samen met de juf. Ze uit zich dan ook niet goed, verteld niet goed wat er aan de hand is en verzint zelf ook nog niet goed hoe ze het op kan lossen.
Alle reacties Link kopieren
Helaas jumpsuits ook al geprobeerd, alleen die zijn vaak getailleerd, iets wat uit den boze is. Er mag vooral niks tegen haar navel aankomen, dus als daar net de knoopjes zitten, vindt zij het al een probleem.

Ik heb inderdaad ook al lagere broeken geprobeerd, maar dan vindt ze het in haar knieholten, kruis of enkels vaak niet goed :cry: En dan blijft ook nog het punt dat ze sokken aan moet..
Alle reacties Link kopieren
De jumpsuit van de foto zou ze dus afschuwelijk vinden vanwege dat strikje op de buik.
lot75 schreef:
07-03-2019 14:57
Jumpsuits van soepele stof, is dat nog een idee?

Afbeelding
Dan moet ze ook sokken aan tot het zomer is.
Maar TO is dit het enige waar ze overgevoelig voor is of is er nog meer aan de hand?
Alle reacties Link kopieren
Na een klein rondje googlen herken ik inderdaad al zaken die als voorbeeld worden genoemd bij de sensomotorisch therapeut. Ze kan ook niet stil zitten, wil vooral altijd scheef zitten, hoort het niet als ik haar iets vraag als ze iets anders aan het doen is. Ik kan echt naast haar gaan schreeuwen en dan nog heeft ze het niet door. Het zit al in mijn systeem om als ik haar roep, met mijn handen voor haar ogen te zwaaien. Nooit gedacht dat daar iets anders mee zou kunnen zijn, behalve 'oost-indische doofheid'. Mijn man is wel eens bang geweest dat haar gehoor echt slecht was, omdat ze ook vaak heel hard gepraat. Maar met haar gehoor is verder niks aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er redenen om aan autisme te denken?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je even geloept. Mijn dochters gedragsstoornisjes waren altijd wel te managen maar werden in groep 4 buitenproportioneel. We zijn toen met haar naar een psycholoog gegaan, dat heeft ons veel inzicht gegeven. Mijn dochter bleek slim en erg gefrustreerd omdat ze zich op school heel hard probeerde aan te passen. Wat je hier beschrijft is een van de symptomen die dit soort kinderen in niet-passende situaties kunnen hebben. Misschien heb je er wat aan. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
07-03-2019 15:03
Maar TO is dit het enige waar ze overgevoelig voor is of is er nog meer aan de hand?
Kleding is wel het ergste. Maar het wiebelen/vreemd zitten aan tafel is ook wel iets waar we wat mee moesten. Ze zit tegenwoordig aan een bureaustoel aan de eettafel omdat ze bijvoorbeeld de stoel gewone stoel helemaal exact recht wilde hebben staan. Zo erg dat ze wel eens een lineaal heeft gepakt om op te meten of beide zijden wel exact even ver van de tafel af stonden. En huilen als er een afwijking was! En dan moest de stoel ook heel strak tegen de tafel aan staan, zodat haar buik er helemaal tegenaan geduwt zit.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
07-03-2019 15:07
Ik heb je even geloept. Mijn dochters gedragsstoornisjes waren altijd wel te managen maar werden in groep 4 buitenproportioneel. We zijn toen met haar naar een psycholoog gegaan, dat heeft ons veel inzicht gegeven. Mijn dochter bleek slim en erg gefrustreerd omdat ze zich op school heel hard probeerde aan te passen. Wat je hier beschrijft is een van de symptomen die dit soort kinderen in niet-passende situaties kunnen hebben. Misschien heb je er wat aan. Sterkte!
Dankjewel! Ik denk dat we ook heel erg op zoek zijn naar inzicht. Ze is inderdaad ook erg slim, al laat ze dat op school niet heel veel zien. Alleen de cito's scoort ze wel altijd een I op, maar tijdens haar gewone werkjes, werkt ze vaak nogal langzaam en vindt ze het wel gauw best.
Ik herken het wel. Niet zo extreem maar labels gaan uit kleding, sokken/ondergoed moet geen naden/versieringen/strikjes/kant hebben maar wel van katoen zijn. Sowieso draag ik geen enkele stof behalve katoen (behalve bij sporten en daar ben ik weer heel specifiek hoe het shirt/broek moet zitten voor/tijdens sporten anders lukt sporten niet). Jurkjes die tailleband/naad hebben moet ik niet, die drukken op mijn darmen/maag. Shirts met te hoge hals draag ik niet dan voelt het alsof ik stik.
Spijkerbroeken/bh's draag ik enkel bij gelegenheden dat het moet. Al heb ik nu aantal fijne broeken gevonden en aantal fijne bh's.

Panty's hoef ik niet, maar katoenen maillots vind ik dan weer fijn mits de maat klopt (te hoog of te laag zitten voel ik constant).

Bij mij komt het door mijn autisme.
Alle reacties Link kopieren
Cootjecatootje schreef:
07-03-2019 15:07
Zijn er redenen om aan autisme te denken?
Vanuit school niet, maar wij zelf denken er wel eens aan. Ik vind het lastig, school ziet niet veel opvallends aan haar.
Alle reacties Link kopieren
Thuis-in-eigen-huis schreef:
07-03-2019 15:10
Ik herken het wel. Niet zo extreem maar labels gaan uit kleding, sokken/ondergoed moet geen naden/versieringen/strikjes/kant hebben maar wel van katoen zijn. Sowieso draag ik geen enkele stof behalve katoen (behalve bij sporten en daar ben ik weer heel specifiek hoe het shirt/broek moet zitten voor/tijdens sporten anders lukt sporten niet). Jurkjes die tailleband/naad hebben moet ik niet, die drukken op mijn darmen/maag. Shirts met te hoge hals draag ik niet dan voelt het alsof ik stik.
Spijkerbroeken/bh's draag ik enkel bij gelegenheden dat het moet. Al heb ik nu aantal fijne broeken gevonden en aantal fijne bh's.

Panty's hoef ik niet, maar katoenen maillots vind ik dan weer fijn mits de maat klopt (te hoog of te laag zitten voel ik constant).

Bij mij komt het door mijn autisme.
Dit klinkt inderdaad heel herkenbaar. Toch ook autisme..
Ik krijg het idee dat er meer speelt. Heeft ze deze klachten altijd al gehad en zo ja, was het altijd zo heftig?

Komt het beeld dat jullie hebben van je dochter overeen met dat van de leerkracht? Ligt ze goed in de klas? (mijn zoon leek bijvoorbeeld gelukkig, maar was dat absoluut niet op de basisschool)

Hoe gaat het verder thuis?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven