Slaaptips baby

10-03-2019 04:04 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn baby van 4 weken slaapt prima....op haar buik! Overdag geen probleem in de box, dan loop ik er geregeld langs. Ze draait zelf haar hoofd wel om dus dat is wel prima.
'S nachts echter durf ik haar niet op haar buik te leggen vanwege het verhoogde risico op wiegendood. Op haar rug of in het zijligkussen slaapt ze niet en ook wanneer je haar (diep!) slapend weglegt is ze met 3 minuten weer wakker. Uit nood slaapt ze dus als 4 weken op haar buik op mij, om ervoor te zorgen dat iedereen nog iets slaapt.
Normaal ben ik heel erg van het 'doen wat werkt' principe, maar dit is zo'n onprettige oplossing dat ik het graag anders zou zien en haar in jaar eigen bedje zou zien slapen. Iemand tips om van mijn dochter een rug- of zijslaper te maken?
Alle reacties Link kopieren
Dat ga je niet winnen.

Goed en veilig matrasje en náást je laten slapen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook niet aandurven nee, maar snap dat je op een gegeven moment wanhopig bent. Huilt ze dan ook als ze niet slaapt nachts? Mijn dochter is ook een buikslaper en sinds ze zelf omrolt laat ik haar gewoon. Toen ze nog zo klein was had ze vaak huiluurtjes savonds (geen idee eigenlijk of dat kwam omdat ze op haar buik wilde liggen want dat liet ik niet toe). Wat bij ons in ieder geval erg heeft geholpen is rust en regelmaat, dus elke avond dezelfde routine en in haar eigen bed slapen. Misschien kan je inbakeren proberen? Zodat ze zich wat meer geborgen voelt? Heb je het er al met het CB over gehad, misschien hebben zij nog tips?
Ik had hiervoor een Aerosleep. Mijn dochter wilde ook alleen maar buikslapen en vanaf het moment dat ze dat van ons mocht, waren er geen slaapproblemen meer. Het gedwongen op de rug liggen, zorgde voor onrust. Dochter slaapt nu ook nog steeds op haar buik (ikzelf ook). Die Aerosleep gaf mij vertrouwen dat het kon, en omdat ik er ook nog naast lag, vertrouwde ik er wel op dat ze bleef doorademen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het meedenken al! Aerosleep heb ik ook aan gedacht, maar lees daarover zoveel verschillende berichten! Komende week moeten we voor t eerst naar het cb, daar ga ik het ook zeker voorleggen.
Inbakeren had ik ook bedacht, heb een zakje besteld en deze is onderweg. Rust, regelmaat en routine sowieso inderdaad. Ze is nog zo klein dat ik dat sowieso belangrijk vind. Zodra ze zelf kan draaien vind ik het geen punt meer, maar dat duurt nog wel even vrees ik. Ik pas er een beetje voor om haar tot die tijd op mij te laten slapen eigenlijk...
Is haar op je laten slapen veiliger dan haar op de buik in haar eigen bed te leggen, denk je?
anoniem_369971 wijzigde dit bericht op 10-03-2019 08:20
2.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb je een co-sleeper? Mijn buikslaper ligt ook al een paar maanden naast me ’s nachts (en daarvoor ook op mij idd).
anoniem_374045 wijzigde dit bericht op 10-03-2019 20:44
Reden: Typen met een baby op schoot zorgt soms voor typfouten :-)
2.13% gewijzigd
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
10-03-2019 05:41
Ik had hiervoor een Aerosleep. Mijn dochter wilde ook alleen maar buikslapen en vanaf het moment dat ze dat van ons mocht, waren er geen slaapproblemen meer. Het gedwongen op de rug liggen, zorgde voor onrust. Dochter slaapt nu ook nog steeds op haar buik (ikzelf ook). Die Aerosleep gaf mij vertrouwen dat het kon, en omdat ik er ook nog naast lag, vertrouwde ik er wel op dat ze bleef doorademen.
Dit is waarom veilig slapen NL geen Aerosleep adviseert, het geeft een (waarschijnlijk vals) gevoel van veiligheid. Als baby's bijvoorbeeld spugen loopt het niet weg maar blijft het in het matrasje liggen, waardoor ze in een 'plasje' kunnen komen liggen.

TO: heeft je kindje het wel lekker warm in bed? Onze kraamhulp vertelde dat ze de eerste 3 maanden nu eenmaal liever warm bij papa of mama liggen en op de buik (in de box) geeft datzelfde gevoel. Bij ons is ze na 3 maanden ook ineens beter gaan slapen (na heel veel uren op ons, in de wagen tijdens het wandelen of in de draagzak).
Alle reacties Link kopieren
Bij ons waren alledrie de kinderen buikslapers en ik liet ze dat doen, in de cosleeper naast me. Sowieso is bij de ouders op de kamer slapen preventie tegen wiegendood, evenals borstvoeding. Ik durfde het dus wel aan.

En wiegendood is dus niet als je kind stikt in spuug of met zn hoofdje in het matras komt, is echt wat anders .
Alle reacties Link kopieren
Suykerspin schreef:
10-03-2019 06:38
Bedankt voor het meedenken al! Aerosleep heb ik ook aan gedacht, maar lees daarover zoveel verschillende berichten! Komende week moeten we voor t eerst naar het cb, daar ga ik het ook zeker voorleggen.
Inbakeren had ik ook bedacht, heb een zakje besteld en deze is onderweg. Rust, regelmaat en routine sowieso inderdaad. Ze is nog zo klein dat ik dat sowieso belangrijk vind. Zodra ze zelf kan draaien vind ik het geen punt meer, maar dat duurt nog wel even vrees ik. Ik pas er een beetje voor om haar tot die tijd op mij te laten slapen eigenlijk...
Aerosleep kun je zien als een alternatief voor een waterdichte molton, niet als een oplossing voor buikslapen. Dit is niet veilig.

Inbakeren kun je ook even proberen in een XL hydrofiel, daar heb je niet per se zo'n speciaal ding voor nodig.

Op jou slapen (bedoel je dat je dan zelf ook slaapt?) is ook niet veilig. Dan kun je je kind net zo goed gewoon op de buik laten slapen.
flipje2 wijzigde dit bericht op 10-03-2019 09:37
0.49% gewijzigd
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Een van mijn kinderen lag in de couveuse al op z'n buik omdat het ZH zei dat hij dan duidelijk rustiger was en beter sliep. Blijkbaar kan het gewoon 'in je zitten', het is namelijk nooit meer overgegaan... Maar goed, lastig, want flink wat jaren geleden werd het wel ook al afgeraden maar was het nog niet zo not done als nu. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Inbakeren kan helpen!

Hier ook een buikslaper. ‘s Nachts slaapt ze ook op haar buik, maar ik snap dat je dat eng vindt. Ik hoop dat inbakeren helpt.
Alle reacties Link kopieren
M'n oudste sliep altijd op de buik, van een week of vier. Wel naast mij, en dronk om de twee uur. Jongste sliep op de buik vanaf een week of acht denk ik, ook naast mij tot een maand of 14. De eerste weken sliep hij ook op zijn buik op mijn buik, anders geen slaap :) Vermoeiend voor de mama, maar dat gaat gelukkig echt wel voorbij. Het is altijd zo een zoektocht.
Maar ge moet u er gerust bij kunnen voelen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
En ik snap de inbakertips niet zo goed. Daarmee verhoog je de kans op wiegendood toch juist weer?
Bessss schreef:
10-03-2019 08:17
Dit is waarom veilig slapen NL geen Aerosleep adviseert, het geeft een (waarschijnlijk vals) gevoel van veiligheid. Als baby's bijvoorbeeld spugen loopt het niet weg maar blijft het in het matrasje liggen, waardoor ze in een 'plasje' kunnen komen liggen.

Juist niet, want spuug/plas/water uit de kruik loopt weg in het matje door de honingraadstructuur en wordt door een absorberende laag daaronder opgenomen. Je kindje ligt een stukje boven die absorberende laag door de honingraadstructuur en ligt dus niet in een plasje. Daar is hij voor bedoeld en dat doet hij ook.

TO : in zou cosleepen ipv kind op jou. Dat is ook niet heel veilig. Gewoon naast jullie en dan toch maar op de buik. Onze dochter wilde dat ook, maar ik heb haar weken lang op de rug laten slapen met veel slapeloze nachten. Toen ze eindelijk zelf kon draaien, ging het beter. Ze slaapt nu nog veel op haar buik.
Alle reacties Link kopieren
Suykerspin schreef:
10-03-2019 04:04
Normaal ben ik heel erg van het 'doen wat werkt' principe, maar dit is zo'n onprettige oplossing dat ik het graag anders zou zien en haar in jaar eigen bedje zou zien slapen. Iemand tips om van mijn dochter een rug- of zijslaper te maken?
Niet, dit gaat je niet lukken. Ik had precies hetzelfde met mijn kind (hij is nu nog steeds een buikslaper). Hij heeft de eerste drie maanden elke nacht bovenop mij geslapen en overdag ook of op zijn buik in de box. Ik denk dat naast het buikslapen hij het ook niet prettig vond alleen te liggen en behoefte aan lichamelijk contact had. Hij heeft tenslotte 9 maanden in mijn buik gezeten. Na 3 maanden vond hij het ineens prima in zijn eigen bedje en sliep hij ineens de hele nacht door op zijn rug. Zodra hij kon omrollen ging hij wel weer direct op zijn buik slapen en dat doet hij nog steeds. Laat het los en geef je eraan over. Het is maar tijdelijk en straks ga je het echt nog missen. Die van mij heeft het geduld niet meer om lekker tegen mij aan te liggen.
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk hoor!
Hier ook buikslapers.. Bij alle kinderen eerste weken toch op rug geprobeerd maar niet te doen. Stuk voor stuk buikslapers. Het gedoe was over vanaf het moment dat ze op hun buik mochten. Ik moet er bij zeggen dat ze vanaf het begin enorm sterk waren en goed hun hoofdje konden draaien en optillen. Overdag had ik de beeldbabyfoon aan zodat ik het goed in de gaten kon houden.

Coosleeper naast je zodat je het in de gaten kunt houden klinkt wel als een goed idee..
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
10-03-2019 07:58
Is haar op je laten slapen veiliger dan haar op de buik in haar eigen bed te leggen, denk je?
Rationeel gezien denk ik dat niet, maar t voelt veiliger om de een of andere reden.

T is onze 2e en bij de 1e ging het precies zo, met als enige verschil dat ik toen overdag kon bijslapen en nu een fanatieke peuter heb lopen overdag!
Alle reacties Link kopieren
Voor de mensen die zeggen co-sleeper naast je. We hebben nu het gewone wiegje naast ons bed staan, heeft dat hetzelfde effect of is een co-sleeper nog veiliger?

Ze kan idd haar hoofdje al goed optillen en omdraaien maar ik vraag me af of ze dat ook nog gaat doen als ze diep in slaap is.
Whomi schreef:
10-03-2019 09:58
Juist niet, want spuug/plas/water uit de kruik loopt weg in het matje door de honingraadstructuur en wordt door een absorberende laag daaronder opgenomen. Je kindje ligt een stukje boven die absorberende laag door de honingraadstructuur en ligt dus niet in een plasje. Daar is hij voor bedoeld en dat doet hij ook.
Precies. Ik heb het zelfs uitgeprobeerd met pap en met water en heb er zelf op gelegen met mijn neus en een kwartier zo liggen ademen.

Ik heb wel altijd de regel opgevolgd dat je er nooit hete kruiken op mag leggen.
Alle reacties Link kopieren
Suykerspin schreef:
10-03-2019 17:45
Voor de mensen die zeggen co-sleeper naast je. We hebben nu het gewone wiegje naast ons bed staan, heeft dat hetzelfde effect of is een co-sleeper nog veiliger?

Ze kan idd haar hoofdje al goed optillen en omdraaien maar ik vraag me af of ze dat ook nog gaat doen als ze diep in slaap is.
Co-sleeper kan je neus aan neus liggen als je zou willen of makkelijk je hand op je baby leggen. Buikslapen is geloof ik vooral onveilig omdat ze dan heel diep kunnen slapen en het ademhalen nog niet goed geautomatiseerd is. Dichtbij zijn is veilig in de zin dat jouw ademhaling ervoor zorgt dat baby (onbewust) ook prikkels krijgt om te blijven ademen.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Hier een dochtertje van 6 maanden dat alleen op haar buik slaapt.
Wij hadden voor de geboorte al een nanny care aangeschaft. Dat ding gaat keihard loeien als er geen ademhaling of beweging wordt gedetecteerd.
Is hier 3 keer afgegaan. 2 keer omdat ze eraf gekropen/gedraaid/gewurmd was en 1 x weten we niet waarom. Misschien sliep dochter heel erg diep ofzo. We hebben haar toen uit bed getild, maar ze bleef slapen.
De eerste nachten dat we haar op haar buik lieten slapen vonden we spannend. De eerste weken sliep ze op de rug, maar op d’r buik slaapt ze vele malen beter
Alle reacties Link kopieren
ice_a schreef:
10-03-2019 09:06
Bij ons waren alledrie de kinderen buikslapers en ik liet ze dat doen, in de cosleeper naast me. Sowieso is bij de ouders op de kamer slapen preventie tegen wiegendood, evenals borstvoeding. Ik durfde het dus wel aan.

En wiegendood is dus niet als je kind stikt in spuug of met zn hoofdje in het matras komt, is echt wat anders .
Hier idem. Kind sliep op de buik of gewoon niet. Bijna 4 jaar later nog steeds. De kans op wiegendood is sowieso erg klein, zelfs als ze op hun buik slapen. Ken trouwens 1 geval van wiegendood en dat kind lag keurig op zijn rug. Ben daar zelf niet banger om geworden, je kunt nu eenmaal niet alle risico's uitvlakken. MAar goed dat zal iedereen zelf moeten afwegen en bepalen.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Was even zoeken, maar dit bedoelde ik:


“ZINTUIGELIJKE PRIKKELS VAN DE OUDERS VOOR DE BABY
Samen slapen vergroot onder andere juist de veiligheid doordat baby’s hun adem afstemmen op die van hun verzorgers. Ze worden namelijk geboren met een onrijp ademhalingssysteem. Tijdens het samen slapen werkt de ouder voor de baby als een stimulans om te blijven ademen. Dat gebeurt onder andere doordat de ouder kucht, beweegt en zelf ademhaalt. Deze zintuiglijke prikkels kan een baby ook krijgen wanneer de ouders in dezelfde kamer slapen als de baby. Het samen in één bed slapen voegt aan de geluiden bovendien nog voelen en ruiken toe.

Tijdens het samen slapen werkt de ouder voor de baby als een stimulans om te blijven ademen.”
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven