Help: kind 4 komt ‘s nachts de hele tijd uit bed

12-03-2019 03:37 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,
Graag hoor ik jullie advies. Onze dochter van bijna 4 komt er vaak s nachts uit. Het is dan niet gezellig, het enige dat we doen is haar terugbrengen en dan wil zij dat we 1,2,3 zeggen bij de deur en dan slaapt iedereen weer verder. Totdat ze weer naast ons bed staat. Normaal is dit 1-3 x per nacht. Meestal begint het rond 4:30/5 uur en moet ze ook plassen. Dit kan ze zelf en het licht staat aan en dit doet ze ook zelf. Nu is ze niet lekker en ze is er denk al 20x uit geweest, we worden helemaal gek. Nu snap ik ziek = ziek, maar wie heeft de tip voor wanneer ze weer beter is? Stickerkaart met belonen helpt niet, boos worden helpt niet, we zeggen al bijna niets tegen haar en dat maakt het niet minder aantrekkelijk. We gebben geoeffend met wat ze moet doen als ze wakker wordt/ dekens liggen niet goed/ plassen etc. Maar snachts blijft ze eruit komen. Haarnegeren en gewoon terugsturen werkt niet, want uiteindelijk schreeuwt ze dan de boel bij elkaar en haar broer en broertje worden anders ook wakker.
Wie heeft de tip?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon bij je in bed laten slapen een optie?
Alle reacties Link kopieren
perveniunt schreef:
12-03-2019 03:38
Gewoon bij je in bed laten slapen een optie?
Nee daar willen we niet aan beginnen. Als ze ziek is mag dat soms wel bij hoge uitzondering, maar voor de andere dagen zoeken we een oplossing
Kan ze 's ochtends vertellen waarom ze elke keer uit bed klimt?
Behalve dan het plassen.

Slechte droom, nachtangsten, ouders missen, te donker, ...?
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
12-03-2019 04:02
Kan ze 's ochtends vertellen waarom ze elke keer uit bed klimt?
Behalve dan het plassen.

Slechte droom, nachtangsten, ouders missen, te donker, ...?
Nee eigenlijk niet. Ze huilt ook niet ofzo als ze eruit komt.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon zeggen dat je dit niet leuk vind.
Dat ze in bed moet blijven en dat je zelf wel wil slapen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft rond die leeftijd een tijd zo'n periode gehad. Die droomde naar en dan mocht hij altijd even bij ons in bed. Op een gegeven moment had ik het idee dat hij een nare droom simuleerde, om maar bij ons in bed te mogen.
Toen heb ik gezegd "je mag even bij ons in bed, ook zonder enge droom, 5 minuten en daarna weer terug" Binnen een paar dagen was het weer over en kwam hij niet meer. Kennelijk had hij die bevestiging even nodig.

Geen idee of het helpt
Succes.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
harrie73 schreef:
12-03-2019 05:12
Gewoon zeggen dat je dit niet leuk vind.
Dat ze in bed moet blijven en dat je zelf wel wil slapen.
Dat werkt blijkbaar niet 😔
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
12-03-2019 05:13
Mijn zoon heeft rond die leeftijd een tijd zo'n periode gehad. Die droomde naar en dan mocht hij altijd even bij ons in bed. Op een gegeven moment had ik het idee dat hij een nare droom simuleerde, om maar bij ons in bed te mogen.
Toen heb ik gezegd "je mag even bij ons in bed, ook zonder enge droom, 5 minuten en daarna weer terug" Binnen een paar dagen was het weer over en kwam hij niet meer. Kennelijk had hij die bevestiging even nodig.

Ja het gekke is dat ze daar niet eens om vraagt. Ze komt uit bed, gaat naast ons bed staan. Net zolang tot wij meelopen terug naar haar kamer. Dan loopt ze vooruit en laat zich toedekken en zegt: je moet 123 doen. Ik ben bang dat als wehaar in bed nemen voor een paar minuten we alleen maar langer bezig zijn

Geen idee of het helpt
Succes.
Alle reacties Link kopieren
Krijgt ze het misschien koud in de ochtend? Even proberen met een extra deken?
Ozo.
Is er teveel licht? Hier een simpele sterrenprojector die kind kan aanzetten in de nacht bij plassen etc. Grote lampen blijven uit.

Mag ze eventueel ook zachtjes spelen of lezen? Om haar gedachten te kunnen verzetten indien naar gedroomd. Ik las vroeger als kind Donald duckies in bed.
Alle reacties Link kopieren
eerlijk? toen mijn dochter wat jonger was, had ze het vaker. Ik heb een week lang op de grond gezeten in haar kamer. Donker, mn gezicht weg van haar hoofd, niet praten, maar wel aanwezig. Ze mocht niet praten, tijd voor bed, anders ben ik weg. Ogen dicht, en gaan slapen, geen discussie. Na een tijd iets verder gaan zitten, steeds dichter bij de deur, totdat ik in de gang kon zitten. Of op de gang. Iedere keer als ze uit bed kwam, zonder te praten, weer terug gebracht. Ik bleef kalm, stil ,maar zonder uitzondering was het resultaat hetzelfde: snachts is iedereen in bed, inclusief jij, dus terug.

Na een week was het over. Ik was echt gesloopt. Maar ik heb wel kunnen voorkomen, dat ik een 5 jarige iedere nacht aan mn bed heb staan. Een week gebroken zijn heb ik daar wel voor over.
Alle reacties Link kopieren
5 uur , dat is toch gewoon ochtend en niet midden in de nacht ? Mss is ze gewoon uitgeslapen.
Alle reacties Link kopieren
hallekie schreef:
12-03-2019 05:50
Krijgt ze het misschien koud in de ochtend? Even proberen met een extra deken?
Nee dat denk ik niet. Ze heeft een lange dikke pyjama, winterdekbed en nog een fleece dekentje.

Te licht ook niet ze heeft alles verduisterd
Alle reacties Link kopieren
Ananas schreef:
12-03-2019 06:00
Is er teveel licht? Hier een simpele sterrenprojector die kind kan aanzetten in de nacht bij plassen etc. Grote lampen blijven uit.

Mag ze eventueel ook zachtjes spelen of lezen? Om haar gedachten te kunnen verzetten indien naar gedroomd. Ik las vroeger als kind Donald duckies in bed.
Ze heeft zo een lampje van Ikea naast haar bed altijd aan. De regel is hier dat ze om half 7 mag spelen zachtjes of boekje kijken en om 7 uur is het ochtend en mag ze eruit. Ze heeft een wekkertje naast haar bed en dit begrijpt ze heel goed. Ze is ook gewoon moe, maar wil gewoon op bed gelegd worden door ons. En daar willen we vanaf.
Mijn slaap is mij heilig en daarom kon mijn oudste gewoon tussen ons inkruipen en sliepen wij alle 3 verder. De lol was er redelijk snel vanaf omdat wij er geen aandacht aan gaven. Er werd niet gepraat en geknuffeld alleen geslapen. Nu 12 jaar later slaapt hij elke avond in zijn eigen bed 😉.
Wat voor lampje is er altijd aan? Geeft dat niet teveel licht? Ik slaap zelf bv al slecht met zo’n wekker met rode cijfers, die draai ik om anders wordt ik vaak wakker ‘s nachts. Misschien wordt het dus tijd om het licht helemaal uit te doen, zodat ze dieper slaapt? Onze dochter heeft wel nog een nachtlampje in haar bed liggen. Als ze wakker wordt ‘s nachts, doet ze die aan en slaapt dan weer verder. Na 10 minuten gaat hij weer uit.
Alle reacties Link kopieren
Maar als je 123 zegt slaapt ze gewoon weer verder? Dan is dat toch de oplossingen.
Uiteindelijk stopt ze daar ook vanzelf wel een keer weer mee.
Zou gewoon zo laten en hopen op een. Korte fase.
Alle reacties Link kopieren
Is dat 1,2,3 doen voor haar niet tóch leuk? Misschien kun je s avonds aankondigen dat vanaf nu niet meer te doen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat het hoe dan ook overgaat.
Ik heb 4 kinderen 2 inmiddels bijna volwassen en mijn jongste komt vaak puur uit geborgenheid bij mij liggen, dit deden mijn oudste dochter en haar zusje ook een periode. Mijn oudste zoon eigenlijk vrijwel nooit, het verschilt echt per kind.

Nu scheelt het wel dat ik ze alleen opvoed en ik dus een tweepersoonsbed voor mezelf heb, ruimte zat, maar mijn kinderen gaven aan gewoon bij mij te willen liggen, daar kun je van alles van vinden, maar veel gebroken nachten heb ik daardoor voorkomen.
En wat ik zei het waren periodes waarvan ze uiteindelijk vaker in hun eigen bed lagen dan bij mij.

De angst van ouders dat het dan nooit meer overgaat, dat is gewoon niet zo.
Mijn dochters sliepen ook vaak samen ook al hadden ze hun eigen kamer.

Vond het storender als ze van alles uit de kast trokken bij het inslapen, daar ben ik wel strenger in geweest, bedtijd is bedtijd maar s 'nachts bij mij slapen geen probleem zeker niet als ze aangeven daar behoefte aan te hebben?

Geborgenheid, dat vragen ze op dat moment, maar ik begrijp het met 3 personen wordt het krap in bed, weet ook niet of ik hetzelfde zou hebben gedaan als ik een partner had, mogelijk niet maar daar is bij mij geen sprake van.

Daarnaast is 5:00 vroeg klopt, maar wellicht is zij dan ook gewoon echt uitgeslapen, ik ben zelf altijd tussen 5 en 6 wakker ( mijn kinderen overigens niet )
Als ik dan tot 7.00 moet blijven liggen word ik ook narrig, misschien is ze een ochtendmens is dit simpelweg haar ritme.
Heeft ze het niet te warm?
Wellicht begint ze ook voor de nacht zindelijk te worden en wordt ze wakker om te plassen. En vindt ze het lastig om dan weer door te slapen.

Onze bijna 5 jarige heeft er ook een handje van om onrustig te slapen.
Rond 5 uur mag hij best bij mij komen liggen, maar als het midden in de nacht is dan ga ik bij hem liggen tot hij slaapt. Hij heeft dan even die geborgenheid nodig en slaapt sneller in als ik ernaast lig.
Opvallend genoeg slaapt hij vooral onrustig rond volle maan.

Als hij het te koud of te warm heeft of moet plassen of honger heeft, dan is hij vaak ook rond 5 uur klaarwakker.

Bedenk dat het een fase is. Het gaat voorbij.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons werkte: bij je nemen, even kwartiertje. En dan weer in eigen bed.
Eerst brachten we, na een tijdje liepen ze zelf terug
Alle reacties Link kopieren
Jongste heeft dat ook een tijdje gehad rond die leeftijd. En idd, even 5 minuten bij je laten liggen en dan weer terugbrengen. 123 oid doen we dan niet. Dat is aandacht. Hij moest wel op een of andere manier onze aandacht trekken. Dus niet simpelweg bij ons bed staan en dan komt mama er wel uit. Geen idee hoe laat het was, keek ik nooit naar. Hij is nu 7 en komt eigenlijk nooit meer.

Ik zou stoppen met het 123 en dat vanavond ook gewoon aan haar melden. Verder zou ik me slapend houden tot ze echt je aandacht trekt.
Alle reacties Link kopieren
Dat 1,2,3 zeggen zou je ook een mooi verhaaltje van kunnen maken. Dat ze zichzelf terug in bed kan toveren, mooie toverstok kopen en met de spreuk ‘1,2,3’ tovert ze iedereen in een diepe slaap en zichzelf terug in bed.
Alle reacties Link kopieren
Zeilboot76 schreef:
12-03-2019 06:36
Mijn slaap is mij heilig en daarom kon mijn oudste gewoon tussen ons inkruipen en sliepen wij alle 3 verder. De lol was er redelijk snel vanaf omdat wij er geen aandacht aan gaven. Er werd niet gepraat en geknuffeld alleen geslapen. Nu 12 jaar later slaapt hij elke avond in zijn eigen bed 😉.
Precies. Daar hielden wij ook meer slaap aan over. Als ik mijn zoon terug in zijn bed probeerde te krijgen kostte dat altijd slaap, terwijl ik vaak niet eens wakker werd als hij erbij kwam. Dan zag ik ‘s ochtends pas dat we met zijn drieën in bed lagen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven