Waarom is klikken slecht?

14-03-2019 17:03 51 berichten
Mijn dochter vertelde dat ze de hele dag was gepest door een jongen. Het had echt haar dag een beetje vergald. Ze vertelde dat ze het niet aan de juf had durven te vertellen omdat ze bang was dat ze zelf dan ook straf zou krijgen. Blijkt dat de juf weleens kinderen op de gang zet die klikken. Ik begrijp wel dat m’n dochter hierdoor dit niet durft te melden. Ik snap zelf namelijk eigenlijk ook niet goed waarom klikken zo fout is. Misschien kunnen jullie mij dat uitleggen. Waarom mag je niet tegen iemand met autoriteit (juf/ouder) vertellen als andere kinderen iets stouts hebben gedaan? Willen we kinderen meegeven dat je daar maar je ogen voor moet sluiten?
Vraag het de juf.
Ik zou een klacht indienen bij het bestuur.
Klikken is imo iets melden wat geen invloed heeft op jou (of grote invloed op anderen) puur zodat een ander op zn donder krijgt. In deze situatie zou ik het geen klikken hebben gevonden.

Morgen even melden en vragen aan juf hoe ze dit ziet/aanpakt.
Alle reacties Link kopieren
Raar verhaal. Uiteraard moet ze dat tegen de juf kunnen zeggen. Hebben ze geen anti-pestcoördinator op school?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Je verliest dan de loyaliteit van de groep waarin je juist goed moet functioneren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Hoe oud is je dochter?
Juf laat pesten blijkbaar toe?
Alle reacties Link kopieren
Vragen aan de juf...
Even met de juf bespreken.
Klikken is voor je eigen lol anderen aangeven, niet vertellen dat je wordt gepest.
Ja dit zou ik ook niet als klikken bestempelen, maar omdat ik het concept “klikken is slecht” niet goed begrijp, kan ik m’n dochter hier ook niet zo goed in coachen.
Je hebt kinderen die aan de lopende band komen vertellen wat andere kinderen uitspoken. Dat vind ik niet goed. Al zou ik kinderen niet op de gang zetten.
Wat jij vertelt vind ik geen klikken. Ik zou dochter aansporen om het toch aan de juf te vertellen.
anoniem_270703 wijzigde dit bericht op 14-03-2019 17:10
0.59% gewijzigd
Ja ok, voor je eigen lol. Dat is inderdaad wel irritant. Maar toch. Als we in het volwassen leven iets “slechts” zien, willen we ook dat dit gemeld wordt bij bijv politie toch?
Scheidslijn ligt misschien tussen klein/groot vergrijp? Vind ik een lastige, zeker voor kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
14-03-2019 17:07
Even met de juf bespreken.
Klikken is voor je eigen lol anderen aangeven, niet vertellen dat je wordt gepest.

Alleen bepaalt de juf of dat het geval is, niet altijd gehinderd door kennis over of het werkelijk zo is.

Ik heb het concept ‘klikken’ altijd als een volledig willekeurig principe ervaren. Als juf geen zin ergens in had was het klikken, anders niet.
Ik ga het sowieso inderdaad even met de juf bespreken, want dat het dit effect heeft is natuurlijk wel slecht.
Maar het gaat me nu vooral om het concept “klikken is slecht”, wat ik een lastige vind.
Alle reacties Link kopieren
Klikken is iemand erbij naaien, een geheim doorvertellen.
Nouschi schreef:
14-03-2019 17:06
Raar verhaal. Uiteraard moet ze dat tegen de juf kunnen zeggen. Hebben ze geen anti-pestcoördinator op school?
Nee geen coördinator helaas. Pesten is wel een issue in deze klas. De juf pakt het wel altijd aan (gesprekje met de betreffende kinderen en indien nodig met ouders), maar het blijft een ding in deze klas.
Ik vind dit geen klikken.

Maar ik heb een hekel aan klikken. In de oorlog waren dat de NSB’ers van de samenleving. Klikken is voor mensen die niet voor hun eigen geluk kunnen zorgen en het dan maar van anderen aflurken. Symbiose.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
14-03-2019 17:07
Even met de juf bespreken.
Klikken is voor je eigen lol anderen aangeven, niet vertellen dat je wordt gepest.

Mee eens. Het kan niet de bedoeling zijn dat hulp vragen bestraft wordt. Wel gek dat klikken zo streng wordt aangepakt, onze juf gaf gewoon een opmerking als het ene kind het andere in de problemen wou brengen.
artricks wijzigde dit bericht op 14-03-2019 17:23
Reden: Typfout
0.87% gewijzigd
Antoine de Saint-Exupéry: "Toutes les grandes personnes ont d'abord été des enfants (mais peu d'entre elles s'en souviennent)."
Alle reacties Link kopieren
BuzzFeed schreef:
14-03-2019 17:14
Nee geen coördinator helaas. Pesten is wel een issue in deze klas. De juf pakt het wel altijd aan (gesprekje met de betreffende kinderen en indien nodig met ouders), maar het blijft een ding in deze klas.
Dan zou ik het zeker met de juf bespreken. Uitleggen dat dochter het niet durft te vertellen, en dat dat toch niet de bedoeling kan zijn. Anders naar de directeur, zeker als er veel gepest wordt in de klas.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
2019 schreef:
14-03-2019 17:06
Hoe oud is je dochter?
Juf laat pesten blijkbaar toe?
Dochter is 8. Juf pakt pesten wel aan met gesprekjes tussen de kinderen.
Ik vind het klikken als iemand de autoriteiten (in dit geval de juf) inlicht over vergrijpen waar ie zelf verder helemaal geen last van heeft, met het oogmerk de 'overtreder' in een kwaad daglicht te stellen.

Het vervelende is alleen dat je iemands beweegredenen nooit met honderd procent zekerheid kunt inschatten. Een kind dat komt vertellen dat Pietje tegen een boom heeft geplast kan dat doen om Pietje een hak te zetten, maar het kan ook best wezen dat ze het vertelt omdat ze bang is dat de boom nu doodgaat of zo. Dus klikken bestraffen zou ik nooit doen, ik zou wel vragen waarom de 'klikspaan' het zo erg vindt dat ie het moet komen vertellen, en duidelijk maken dat ik geen lichte vergrijpen bestraf die ik niet met eigen ogen heb gezien.

Vertellen dat je wordt gepest is natuurlijk van een hele andere orde, want van gepest worden heb je wel last, en het is de plicht van school om zorg te dragen voor een veilige omgeving voor ieder kind. Als de juf dergelijke verhalen weg zet als klikken mag daar van mij een heel stevig gesprek op volgen. Maar hou er wel rekening mee dat je kind pas acht is, en dat kinderen van acht nou eenmaal niet uitblinken in relativerings- en onderscheidingsvermogen.
anoniem_648c663507eb3 wijzigde dit bericht op 14-03-2019 17:35
11.83% gewijzigd
GlitterCupcake schreef:
14-03-2019 17:14
Ik vind dit geen klikken.

Maar ik heb een hekel aan klikken. In de oorlog waren dat de NSB’ers van de samenleving. Klikken is voor mensen die niet voor hun eigen geluk kunnen zorgen en het dan maar van anderen aflurken. Symbiose.
Ok. Maar wat doe jij als je criminaliteit of overlast op straat ziet? Bel je dan wel de politie?

Mijn dochter is bijv weleens door iemand gepest en daar kwam de juf pas achter nadat iemand anders daarover had “geklikt”(?) bij de juf. Ik was daar persoonlijk wel blij mee moet ik zeggen. Hoewel ik natuurlijk liever had gehad dat dochter het zelf had durven te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Zeggen dat je niet gepest wil worden door .. is geen klikken.

Klikken is ik zag jeroen een appel stelen of ik zag dat Jantje pietje een schop gaf.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
14-03-2019 17:33
Zeggen dat je niet gepest wil worden door .. is geen klikken.

Klikken is ik zag jeroen een appel stelen of ik zag dat Jantje pietje een schop gaf.

Waardoor de regel is eigenlijk is: schoppen en stelen mogen best, zolang de juf het maar niet ziet - en de geschopte zelf niet gaat klagen uiteraard, maar als je maar hard genoeg schopt, is dat wel te regelen.
Alle reacties Link kopieren
BuzzFeed schreef:
14-03-2019 17:32
Ok. Maar wat doe jij als je criminaliteit of overlast op straat ziet? Bel je dan wel de politie?

Mijn dochter is bijv weleens door iemand gepest en daar kwam de juf pas achter nadat iemand anders daarover had “geklikt”(?) bij de juf. Ik was daar persoonlijk wel blij mee moet ik zeggen. Hoewel ik natuurlijk liever had gehad dat dochter het zelf had durven te zeggen.
het natuurlijk ook om wat voor criminaliteit, als iemand bij mijn buren staat in te breken bel ik echt wel de politie, dat is in mijn optiek niet klikken, dat is de buren beschermen. Als iemand voor me door rood licht rijdt, dan ga ik niet snel mijn telefoonpakken, fotos maken en die persoon aangeven.
Wat mij betreft is klikken dus, zoals anderen zeggen, iemand erbij lappen met als enige doel die persoon op zijn donder te laten krijgen. Niet met als doel jezelf of anderen te beschermen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven