Kind 4 jaar, 7 hele dagen per week opvang

17-03-2019 23:53 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik zal proberen de situatie zo kort mogelijk te beschrijven, en hoop op jullie meningen.

Ik (zelf geen kinderen) werk sinds kort bij een familiebedrijf (restaurant) in een Europees buitenland. In dienst genomen als serveerster. Nu heb ik de afgelopen week als ‚Nanny‘ gewerkt.

De situatie: beide ouders werken 7 dagen per week van 8:30 tot 17:00.
Hun vierjarig zoontje gaat 6 dagen per week van 8 tot 11:30 naar de kinderopvang, dan haalt een ‚Nanny‘ hem op, neemt hem mee naar woonruimte boven het restaurant en houdt hem tot 17 bezig.
Ik heb dit nu een aantal dagen gedaan, maar ik vind dit niet normaal en heb m‘n ontslag ook zojuist ingediend.
Het jongetje kan lief zijn, maar ook vreselijk moeilijk en hij is zeer agressief. Is ook logisch lijkt me omdat de ouders geen tijd nemen om hem op te voeden.
Vaak wil hij in de middag naar z‘n ouders, maar zodra we in de zaak komen schreeuwt z‘n vader dat het druk is en ik moet het kind weer naar boven nemen. Kind eet 7 dagen per week knakworst met patat, en hij gilt om cola. Ik vind het niet normaal om een kind cola te geven. Maar z‘n ouders willen geen gezeur dus geven ze hem cola. Het jochie drinkt dus zo‘n 3 kwart liter daarvan per dag. Ook kreeg ik de opdracht hem snoep of ijs te geven als hij onhandelbaar wordt..

Ik heb weer tranen in m‘n ogen nu. Ik vind dit pure kindermishandeling.
En heb zo te doen met het jongetje.

De ouders zijn nu woedend op mij omdat ik ontslag heb genomen en zij geen oppas hebben. Ze vinden dat ik me aanstel omdat ik het zielig vind voor het kindje. Ze komen om in het geld..

Vinden jullie dit normaal? Je kind van 4 letterlijk 7 dagen per week naar opvang/gastouder brengen?

En ja, ik weet het antwoord al, dit is niet normaal. Wat zou ik kunnen doen?
Hier in Nederland is dat niet normaal nee. Maar ik heb dat in Zuid-Europese landen wel vaker gezien. In het toeristenseizoen gaat het zo, in de winter is het anders. Dan is er wel tijd.
Ideaal? Vast niet.
Zolang het kind geen hele dagen alleen zit en er wel opvang is, vind ik het niet gek.

Behalve dat ik het kind geen 7 op 7 patat met knakworst zou voeren en zou vragen dat ik iets fatsoenlijk mag klaarmaken.
Eventueel samen met kind.


Als ie 4 is, waarom gaat ie dan nog niet naar school?
Straks moet dat toch wel en dan is ie overdag tijdens de week ook niet thuis.
Alle reacties Link kopieren
Ja splinter, het gaat hier inderdaad ook om toeristen seizoenswerk. Maar hier is het het hele jaar druk. De ouders werken letterlijk, op 6 weken per jaar na, elke dag van de week.
onepiece schreef:
18-03-2019 00:08
Ja splinter, het gaat hier inderdaad ook om toeristen seizoenswerk. Maar hier is het het hele jaar druk. De ouders werken letterlijk, op 6 weken per jaar na, elke dag van de week.
Dan ben ik dus al verwonderd dat ze blijkbaar om 17u de deur dicht draaien.

Ben lang - gewoon hier in België - vaste oppas geweest bij mensen met een Chinees restaurant.
Die gingen gewoon elke avond tot 22 à 23u door.
Wekelijkse sluit op maandag, maar de rest van de week was de afhaal en het restaurant gewoon open.

Die kinderen waren gewoon niets anders gewend dan dat mam en pap moesten werken voor de centen.

En dat Belg - of een andere oppas - in 't weekend kwam oppassen / hen kwam entertainen.
Alle reacties Link kopieren
En Belg007, nee hij zit geen hele dagwn alleen. Maar van de week, toen was het druk in het restaurant, en ik moest helpen.
Lang verhaal kort: kind (zich huilend vastklampend aan mijn been met de vraag of ik ajb niet weg wilde gaan) werd met een paar marsen/snickers en een fles cola opgesloten in z‘n kamer. Wel met een filmpje, Xbox en een Ipad. Dus ik moest me niet zo aanstellen volgens z‘n ouders want hij kwam niks tekort...
Het is natuurlijk best sneu voor dat jochie, ook al is ie niet anders gewend. Maar daarom is een vaste, betrouwbare oppas dus wel belangrijk.
Daar kun je je ook op toeleggen.

Je kunt het niet beoordelen vanuit je Nederlandse normen. Het is niet overal Luilekkerland.
Alle reacties Link kopieren
Ja Belg007, misschien zijn andere mensen daar inderdaad harder in en is het niet zo heel erg. Ik vind het wel triest en mocht ik ooit kinderen krijgen, zou ik veel meer tijd voor ze willen hebben/maken.

Wat betreft de zaak om 17 dichtgooien... Ja, het restaurant ligt niet aan een weg maar in de bergen. Vandaar
onepiece schreef:
18-03-2019 00:15
En Belg007, nee hij zit geen hele dagwn alleen. Maar van de week, toen was het druk in het restaurant, en ik moest helpen.
Lang verhaal kort: kind (zich huilend vastklampend aan mijn been met de vraag of ik ajb niet weg wilde gaan) werd met een paar marsen/snickers en een fles cola opgesloten in z‘n kamer. Wel met een filmpje, Xbox en een Ipad. Dus ik moest me niet zo aanstellen volgens z‘n ouders want hij kwam niks tekort...
Hangt er ook weer vanaf hoe lang je dat doet.

Laat je hem 1 of 2 uur alleen Xbox'en met de uitleg erbij dat je mam en pap moet gaan helpen?
Of de hele namiddag en / of zonder uitleg dat het druk is?
Overigens heeft "mijn Chinees gezin" zo'n vliegende kracht in 't weekend ook geprobeerd voor ik er kwam.

Half babysit, half in de zaal helpen als 't te druk werd.

Maar dat werkte kennelijk écht niet.
Zaten de kinderen de helft van de tijd alleen en braken ze de tent af.
De tent die boven het restaurant lag :-D.
Waarbij de muren en plafonds blijkbaar nogal dun waren.
Alle reacties Link kopieren
ik snap niet dat deze mensen uberhaupt aan kinderen zijn begonnen. Ze hgadden nog meer geld kunnen hebben als ze geen oppas hadden hoeven in te huren.
Echt sneu voor zo'n kindje. Maar ik heb dit soort verhalen ook wel meer gehoord.
Op de vrije momenten moeten dan ineens soms ook nog quality time met elkaar hebben en wordt het kind weer overgelaten aan de oppas
Alle reacties Link kopieren
En deze ouders zijn ook niet voor rede vatbaar/mensen waar je mee kunt praten?

Waarom is hun vorige nanny er mee opgehouden?

Zijn de ouders er wel bij na 17:00 iedere dag?

Zoveel vragen.. Ik kan mij voorstellen dat je machteloos hieronder voelt maar als er enigszins een mogelijkheid is om met de ouders in gesprek te kunnen gaan en uit te leggen dat je ontslag neemt omdat je het niet eens bent met hun “opvoedmethodes” dan heb jij in het slechtste geval je zegje gedaan voordat je vertrekt.
Alle reacties Link kopieren
Hun vorige nanny‘s zijn er mee opgehouden omdat het mannetje echt een heel moeilijk kind is. Zeer agressief. Bijten, schoppen, slaan. Er liggen messen in z‘n kamer, hamers en allerlei andere voorwerpen die je niet bij 4 jarige kinderen zou moeten aantreffen. Hij heeft meerdere malen per dag zware woede aanvallen.
Ik heb erg veel ervaring met kinderen, heb een opleiding in de zorg, en heb op creches gewerkt, gezinsverzorgster en ook in kinder tehuizen. Ik kan het kind wel aan dus, en hij trekt erg naar mij.
Ik voel me erg rot hieronder.
Maar uiteindelijk is het niet mijn verantwoordelijkheid, en ik zou zo graag willen dat zijn moeder er voor hem zou zijn.
Maar zij zei letterlijk lachend tegen mij dat ze daar geen zin in had, veel te vermoeiend. Ze werkt liever in de bar, veel gezelliger...

Tsja, dat is ook mijn reden destijds geweest om in de horeca te gaan werken, maar ik heb dan ook bewust geen kinderen en dus geen verantwoordelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
Of je er iets mee kan hangt denk ik af van welk land het betreft.
Alle reacties Link kopieren
Ik word echt verdrietig als ik dit zo lees... arm kind :cry:
Ik zie dat ik de enige ben maar ik vind niet dat jij hier iets over te zeggen hebt. Het is hun opvoeding, hun kind en ze mogen zelf bepalen hoe ze dat doen. Liever dat soort mensen dan mensen die helemaal niet werken naar mijn mening. Wel vervelend dat ze moeilijk deden toen je je ontslag indiende. Heb je een opzegtermijn?
Alle reacties Link kopieren
Waarom word je Nanny als je hier niet tegen kan ?
Alle reacties Link kopieren
Dat die ouders moeten werken is begrijpelijk maar je kind van 4 jaar dagelijks knakworst, patat en bijna een liter cola geven vind ik echt not done.

De ouders hebben dus blijkbaar geen zin om hem op te voeden, zo zielig voor dat jongetje.
Ik heb geen advies voor je, hopelijk hebben andere forummers dat wel.
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Dat jongetje wordt behoorlijk verwaarloosd, als ik het zo lees. Ik snap dat je daar niet aan mee wilt werken.

Is er in het land daar wetgeving die iets zegt over de bescherming van kinderen?
Alle reacties Link kopieren
Hebben ze in dat restaurant geen normaal eten?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ach gos, wat sneu! Ik snap heel goed dat je hier moeite mee hebt. Wat voor soort land is het, vergelijkbaar met hier qua voorzieningen of totaal niet?

Ik zou hetgeloof ik nietkunnen laten om te overleggen met opvang,huisarts of iets dergelijks.
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
Case-je schreef:
18-03-2019 07:00
Dat jongetje wordt behoorlijk verwaarloosd, als ik het zo lees. Ik snap dat je daar niet aan mee wilt werken.

Is er in het land daar wetgeving die iets zegt over de bescherming van kinderen?
Ben ik ook benieuwd naar!
Wat een vaag verhaal.
Alle reacties Link kopieren
kopjechino schreef:
18-03-2019 03:49
Ik zie dat ik de enige ben maar ik vind niet dat jij hier iets over te zeggen hebt. Het is hun opvoeding, hun kind en ze mogen zelf bepalen hoe ze dat doen. Liever dat soort mensen dan mensen die helemaal niet werken naar mijn mening. Wel vervelend dat ze moeilijk deden toen je je ontslag indiende. Heb je een opzegtermijn?

Het is verwaarlozing. Dat kun je niet afdoen met 'het is hun opvoeding'.

Ik zou het ergens melden.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Zijn eetpatroon vind ik heel sneu, de opvang door een nanny niet per sé. Kan ook een cultuurverschil zijn qua opvoeding. Hier in Nederland vinden we 5 dagen kinderopvang bijv. al vaak 'niet kunnen' terwijl in genoeg andere landen beide ouders fulltime werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven