Mijn melk is op?

22-03-2019 10:58 67 berichten
Lieve leden,

Baby is nu een maand oud en ik gaf vanaf het begin borstvoeding. Tot gistermiddag dochter opeens heel huilerig was, ze lag aan de borst, later kwam ik er pas achter dat er niets uitkwam. Ik was en ben hier zeer verdrietig over.

Maar nu...? We hebben inmiddels flesvoeding in huis en dit geef ik ook. Maar ik wil baby BV geven. Wat moet ik nu en hoe kan het dat ik opeens geen melk heb? Maandag staat de afspraak bij de huisarts. Komt mijn melk terug?

P.s. BV deed veel pijn, baby hapte niet goed. Overigens heeft baby ook spruw. Dit is ons eerste kindje.

Willen jullie aub vriendelijk reageren? Ik ben heel verdrietig door dit alles.
Alle reacties Link kopieren
Bel een lactatiekundige, zo snel mogelijk. Adressen vindt je op de website van borstvoeding.com
Als je poedermelk er bij gaat geven zul je denk ik moeten gaan kolven. Maar ik ben geen lactatiekundige!
Dus: bel een LK!!
Een zebra is geen paard met strepen
Lactatiekundige bellen?
Alle reacties Link kopieren
O en een dipje in je productie kan doordat je cyclus weer op gang komt en ne ongesteld wordt. Dat zou best kunnen na 4 weken.
Echt, het beste is een LK bellen, zij komen ook in t weekend en soms zelfs s avonds dus misschien vandaag nog :hug:
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
wat vervelend, eerst een dikke :hug:

worden jullie behandeld voor de spruw? Als je nu stopt met de bv en alleen flesvoeding geeft loopt je voeding terug. Als je kindje niets uit de borst krijgt zou je kunnen kolven zodat je productie op gang blijft?

Misschien heb je wel voeding, maar krijgt je kindje het er nu niet goed uit?

Waarom ga je maandag naar de huisarts? Probeer of je er vandaag naar toe kan.
Je kan ook contact opnemen met een lactatie kundige, die kunnen je meestal ook erg goed helpen (wordt vaak vergoed door je ziektekostenverzekering). Volgens mij kan je ook nog tot 6 weken na je bevalling contact opnemen met de verloskundige, wie weet kan die nog iets voor je betekenen?

succes!
Om borstvoeding op te krikken kun je bijvoorbeeld clusterkolven (google maar even). Dit heeft bij mij echter nooit gewerkt. Na 1 maand was het gewoon op. Lactatiedeskundige heeft er ook naar gekeken, maar er was niets aan te doen. Zelfs medicijnen geprobeerd, maar die hadden geen effect. Ik had ook constant borstontstekingen, dus op een gegeven moment was kolven nog de enige optie, ik ging kapot van de pijn daar. De eerste 2 weken had ik veel te veel melk, daarna ging het binnen 2 weken van 100-120ml kolven per keer naar 20ml per dag als ik geluk had. Waar het aan ligt geen idee, mijn lichaam wil gewoon niet ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
22-03-2019 11:02
Lactatiekundige bellen?
Dit.
En mocht het met behulp van de lactatiekundige nog steeds niet lukken, of heel moeizaam gaan: wees dan niet te hard voor jezelf. Bedenk dat er heel veel kinderen gezond groot zijn geworden op flesvoeding en dat een gelukkige moeder ook heel belangrijk is voor een baby.
Als je kindje ook spruw heeft en het voeden niet goed liep in het begin, zou ik een lactatiekundige inschakelen. Waarschijnlijk kan je verloskundige of het consultatiebureau je wel vertellen waar je die kunt vinden.

Overigens is het normaal dat de behoefte van je kindje en de melkproductie niet altijd goed op elkaar afgestemd zijn. Via 'regeldagen' komt hier weer een balans in (zoek naar eens op internet).
Alle reacties Link kopieren
Bel idd direct een lactatiekundige en kijk of deze vandaag nog langs kan komen. Een huisarts kan hier niet zoveel mee en heeft hier te weinig verstand van. De lactatiedeskundige kan je ook helpen zodat de baby goed aanhapt en kan je adviseren wat betreft de spruw.
Als je nu poedermelk gaat geven dan moet je idd ook kolven want anders loopt je borstvoeding razendsnel terug. Aangezien de baby nog zo jong is en je net borstvoeding geeft zou ik wel een professionele kolf huren (Medela Symphony Borstkolf).
Bel inderdaad een laktatiekundige en laat die meekijken, bij voorkeur vandaag nog.

Maar..... kan het geen regeldagje zijn?
Dan lijkt het alsof je borsten leeg zijn maar is dat niet zo.

Mijn advies voor nu:
Lactatiekundige bellen en tot die tijd: Blijven aanleggen, ga met je baby op de bank of in bed, huid op huid contact en leg om en om aan. Bij ieder vermoeden van honger leg je weer aan.
Geen flesvoeding, dat zorgt niet ervoor dat jouw melk weer terug komt.
JuliaChild schreef:
22-03-2019 11:07
Bel inderdaad een laktatiekundige en laat die meekijken, bij voorkeur vandaag nog.

Maar..... kan het geen regeldagje zijn?
Dan lijkt het alsof je borsten leeg zijn maar is dat niet zo.

Mijn advies voor nu:
Lactatiekundige bellen en tot die tijd: Blijven aanleggen, ga met je baby op de bank of in bed, huid op huid contact en leg om en om aan. Bij ieder vermoeden van honger leg je weer aan.
Geen flesvoeding, dat zorgt niet ervoor dat jouw melk weer terug komt.
Hoezo geen flesvoeding? Die baby moet voeding binnen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Bel een lactatiekundige en zorg voor goede behandeling van de spruw. Huid-op-huidcontact met je baby stimuleert hormonen en daarmee de borstvoeding, dus lekker met blote baby tegen je blote bovenlijf knuffelen. Dat is hoe dan ook heel fijn om te doen.

Je zult moeten kolven om de melkproductie op gang te houden. En na elke keer kolven de spullen goed wassen/uitkoken denk ik vanwege de spruw? Je hoeft niet per se lang te kolven, elk uur of elke 2 uur een paar minuutjes is vaak effectiever om het te stimuleren. Dat kan ook heel goed met een handkolfje.

www. borstvoeding.com geeft betrouwbare informatie over borstvoeding en allerlei problemen die je kunt ondervinden.

Ik hoop dat het lukt om het weer op gang te brengen! Toen ik bij mijn premature kindje een dag geen melk meer had, kreeg ik het advies om eerst te kolven (om te stimuleren, er kwam geen melk), daarna te buidelen (blote baby op mijn borst) en daarna weer te kolven. Dat werkte bij mij heel goed (maar ik had geen spruw).
Alle reacties Link kopieren
Geen flesvoeding.... Vaker aanleggen, en niet op de klok kijken....

En de lactatiedeskundige bellen.....en voor vandaag een afspraak maken...

Een huisarts heeft geen ervaring met borstvoeding.... En maandag is veel te laat...

Venkelthee drinken, of rivella, zet de productie aan.

Geen flesvoeding, want borstvoeding gaat naar het vraag/ aanbod principe....
Alle reacties Link kopieren
En anders lukt het maar niet meer... flesvoeding is ook prima.
MollyMalone schreef:
22-03-2019 11:06
Dit.
En mocht het met behulp van de lactatiekundige nog steeds niet lukken, of heel moeizaam gaan: wees dan niet te hard voor jezelf. Bedenk dat er heel veel kinderen gezond groot zijn geworden op flesvoeding en dat een gelukkige moeder ook heel belangrijk is voor een baby.
Precies!
Suzan_1991 schreef:
22-03-2019 11:09
Hoezo geen flesvoeding? Die baby moet voeding binnen krijgen.
omdat de borstvoeding dan zo terug loopt dat het helemaal niet meer gaat lukken.
Als tot deze dip/regeldag het gewoon prima ging, dan is er geen reden om aan te nemen dat haar voeding op is.
Maar ik ben geen lactatiekundige, ik sta er niet naast dus dat is het eerste wat ze moet regelen.
Zoals al gezegd: Bel meteen een ibclc lactatiekundige. Vaak kunnen ze binnen 24 uur langskomen.

Blijf baby aanleggen ter stimulatie en geef desnoods beetje fv na, maar leg wel aan. Als baby niet iedere 2 uur voeding vraagt, dan tussendoor extra kolven.

Productiebevorderende producten:
- Borstvoedingsthee
- anijs. Dus veel beschuit met muisjes
- havermout

Zorg dat je zelf genoeg drinkt. Iets warms drinken kan helpen bij toeschietreflex. Vermijdt salie.
Alle reacties Link kopieren
Nog één tip: ga lekker in bed of op de bank liggen met je baby, veel aanleggen en tussendoor kolven, samen uitrusten & slapen, veel drinken. Ontspan, rust uit en zorg voor veel lichamelijk contact met je baby.
JuliaChild schreef:
22-03-2019 11:18
omdat de borstvoeding dan zo terug loopt dat het helemaal niet meer gaat lukken.
Als tot deze dip/regeldag het gewoon prima ging, dan is er geen reden om aan te nemen dat haar voeding op is.
Maar ik ben geen lactatiekundige, ik sta er niet naast dus dat is het eerste wat ze moet regelen.
Dat snap ik, maar als de baby ligt te huilen van de honger, dan geef toch liever een flesje. Dan maar gewoon even kolven.
Suzan_1991 schreef:
22-03-2019 11:29
Dat snap ik, maar als de baby ligt te huilen van de honger, dan geef toch liever een flesje. Dan maar gewoon even kolven.
uhn nee,
Het klinkt als een regeldag, dan moet je de baby gewoon aanleggen. Baby huilt niet van de honger (misschien mama honger) maar moet gewoon aan de borst.
Baby ziet er niet verzadigt uit, lijkt honger te hebben, en dus aanleggen, aanleggen aanleggen.

Kolven met een ontevreden baby is niet haalbaar, gebruik die borsten waar ze nu voor zijn, aanleggen.
1-Aapje schreef:
22-03-2019 11:20
Zoals al gezegd: Bel meteen een ibclc lactatiekundige. Vaak kunnen ze binnen 24 uur langskomen.

Blijf baby aanleggen ter stimulatie en geef desnoods beetje fv na, maar leg wel aan. Als baby niet iedere 2 uur voeding vraagt, dan tussendoor extra kolven.

Productiebevorderende producten:
- Borstvoedingsthee
- anijs. Dus veel beschuit met muisjes
- havermout

Zorg dat je zelf genoeg drinkt. Iets warms drinken kan helpen bij toeschietreflex. Vermijdt salie.
Anijs wordt door sommige lactatiekundigen juist afgeraden. Teveel anijs zou de hoeveelheid melk kunnen verlagen. Bij mij hielp het ook helemaal niet. Vraag me überhaupt af of dit wel wetenschappelijk onderzocht is. Ik lees het overal, maar ken niemand voor wie dit ook echt gewerkt heeft.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad een lactatiekundige bellen, die komen vaak heel snel langs en zijn gespecaliseerd in alles over en rondom borstvoeding en de problemen die erbij kunnen komen kijken.


Dikke knuffel!
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Aanleggen, aanleggen en nog eens aanleggen. Geen kunstvoeding bijgeven als je BV wilt geven. Dan neemt je productie alleen maar meer af. Geen melk komt zelden voor en dan had je je baby niet al een maand kunnen voeden. Dat je er met kolven niets uitkrijgt wil niet zeggen dat je baby ook geen voeding eruit krijgt.

Vaak is het een regeldag. Ga lekker met je baby in bed liggen en leg zoveel mogelijk aan en laat zo veel mogelijk bij je drinken. Dan heb je je BV zo weer op peil. En als je het even niet weet, bel een lactatiedeskundige.
Niet verdrietig zijn als je je best doet. Dat is de enige tip die ik heb, maar wel een heel belangrijke.
JuliaChild schreef:
22-03-2019 11:34
uhn nee,
Het klinkt als een regeldag, dan moet je de baby gewoon aanleggen. Baby huilt niet van de honger (misschien mama honger) maar moet gewoon aan de borst.
Baby ziet er niet verzadigt uit, lijkt honger te hebben, en dus aanleggen, aanleggen aanleggen.


Kolven met een ontevreden baby is niet haalbaar, gebruik die borsten waar ze nu voor zijn, aanleggen.

Je bent er niet bij hè. TO komt over als een onzekere moeder (wat me heel logisch lijkt bij zo'n jong eerste kindje) en met de tendens dat alleen borstvoeding goed genoeg is kan ik me voorstellen dat ze nog onzekerder wordt als borstvoeding niet lukt. Dan vind ik zulke reacties niet helpend, integendeel zelfs. Een lactatiekundige die de situatie van TO kent, lijkt me de enige die zulke adviezen kan geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven