Ik voel me zo'n slechte moeder

23-03-2019 10:22 108 berichten
Ik ben trotse moeder van een peuter van drie jaar. Een fantastische meid, lief, slim, zorgzaam, met humor en super eigenwijs. Dat laatste is iets waar ik soms moeilijk mee om kan gaan. Dochter daagt mij enorm uit, kan dreinen, zuigen en volhouden om haar zin te krijgen. Ze krijgt haar zin niet bij dit gedrag, maar ze is een enorme volhouder en kan dit dus lang aanhouden, tot ik haar afleidt of ze zich er bij neerlegt. Toegeven doe ik nooit.

Ik ben nu aan het afstuderen, heb een (nieuwe) baan, probeer samen met man (ook een nieuwe baan) het huishouden draaiende te houden.

Ik ben nu vaak enorm moe, studie, stage én werk vragen rond de 40 uur van me, man werkt er 32. We hebben 2,5 dag opvang dus ik studeer ook vaak in de avond.

Vanochtend heb ik met dochter tussen 9-10uur alweer ruzie gehad over opruimen van stiften, handen wassen na de wc, bloemblaadjes van de bloemen trekken en tijdens het sorry zeggen en gezamenlijk goedmaken, beet ze me in mijn arm. Toen heb ik dochter rustig duidelijk gemaakt dat bijten niet mag en pijn doet. Ze heeft sorry gezegd en een kus gegeven.

Maar ik voel me zo'n slechte moeder. Ik heb gewoon geen energie om hier nu mee om te gaan. Het roept alleen maar boosheid en verdriet op en frustratie dat ik niet adequaat kan reageren. Ik ben even een potje gaan huilen op de wc, en dat vind ik zo zwak van mezelf.

We zijn in een nieuw IUI traject gestart maar dat hebben we een maandje uitgesteld omdat de nieuwe banen toch wel veel vragen van ons nu.
Alle reacties Link kopieren
Waarom geef je nooit toe?
if we all light up, we can scare away the dark...
tatlitatli schreef:
23-03-2019 10:23
Waarom geef je nooit toe?
Ik geef wel toe als ze dingen wil en dat een beetje normaal praat, ook als het een keer iets is wat normaal niet mag, maar niet bij dreinen of gillen. Daar durf ik niet aan te beginnen.
Dochter dag extra naar opvang. Dit is gewoon een lastige leeftijd.

En je bent geen slechte moeder :hug:
Alle reacties Link kopieren
Het is heel herkenbaar. Dit zijn pittige jaren als ze deze leeftijd zijn. Je bent geen slechte moeder. Je bent ook maar een mens. Kinderen zijn soms erg vermoeiend en je moet veel geduld hebben. Deze tijd gaat over. Echt! Daar heb je nu alleen niets aan....
Neem een poets, nog een dag opvang erbij, plannen tweede kind in de wacht, kan je tijdelijk wat minder uur werken zodat je overdag kan studeren. En verder wees niet te hard voor jezelf, die leeftijd is lastig en jij bent ook maar een mens.
anoniem_360662 wijzigde dit bericht op 23-03-2019 10:29
0.21% gewijzigd
Lillybit schreef:
23-03-2019 10:28
Neem een poets, nog een dagopvang erbij, plannen tweede kind in de wacht, kan je tijdelijk wat minder uur werken zodat je overdag kan studeren. En verder wees niet te hard voor jezelf, die leeftijd is lastig en jij bent ook maar een mens.
Dit allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Het is ook wel de leeftijd , consequent zijn .
Ik ben zelf veel minder gaan werken na mijn eerste bevalling . Financieel een stapje terug maar dat is het me wel waard. Moet ieder voor zich weten. Je doet ook erg veel ,wanneer heb je tijd om tot rust te komen? Kind voelt dat ook allemaal aan en wil en vraagt aandacht natuurlijk. Je bent niet zwak , je neemt denk ik teveel hooi op je vork
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Zo te horen ben je helemaal geen slechte moeder :hug:

We zijn allemaal wel eens ontzettend moe. Zolang je het naar niet op je kind afreageert, komt het allemaal weer goed.

Doe je ook nog wel eens wat voor jezelf ipv alleen naar te werken, studeren of moederen?
herkenbaar hoor, de peutertijd vond ik ook zwaar. Vanaf dat ze beide 4 jaar waren en naar de kleuterschool gingen ging het steeds beter.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet waar jij je gevoel op baseert dat je je een slechte moeder voelt? Je bent juist heel goed en consequent bezig! Je blijft rustig en geeft bij dreinen en gillen niet toe. Dat in combinatie van alle ballen die je in de lucht houdt zou ik je eerder bestempelen als een super moeder!
Menig ouder zou wel eens zijn of haar geduld verliezen, stem verheffen of niet op de wc gaan huilen maar in bijzijn van kind omdat je het niet meer trekt.

Het enige is dat je denk ik te weinig rust krijgt en daardoor altijd “aan” staat. Kinderen voelen alles aan. Voel jij je gespannen dan voelt zij dat ook.

Ik hoop dat je ergens wat meer rust of tijd voor jezelf kunt creëren en dat je jezelf niet aanpraat een slechte moeder te zijn. Ben je echt helemaal niet. Je bent een mens. Met een hele lange adem zo blijkt.
Hoe zijn jullie momentjes samen? Hoe meer ik afwezig ben en in de dag op ga, zonder echt even met de volle aandacht bij mijn kleuter te zijn. Hoe meer negatieve aandacht hij gaat vragen.

Daarnaast hoort het uitproberen er ook wel bij. Maar als ik hem dan even de volledige aandacht heb gegeven voel ik mij daarna ook minder schuldig, waardoor ik ook minder prikkelbaar reageer. En ja pick your battles. Je hoeft niet alle regels overboord te gooien, maar ik zou wel soms de inschatting maken of het de moeite waard is.

En een slechte moeder absoluut niet. Het klinkt vooral erg herkenbaar.
Alle reacties Link kopieren
Accepteer dat dit een hele drukke periode is, en wees mild voor je zelf. Vraag wat hulp van oma's een poetshulp, wat meer opvang. Als je moe bent, kun je nu eenmaal minder hebben van je dochter..
Luister even de podcast van omdenken, aflevering nummer 1. Ik denk dat je veel herkenning zult vinden! Ik vond hem zelf erg herkenbaar en verfrissend.
En vergeet niet: het is een fase, het is een fase, het is een fase!
Alle reacties Link kopieren
https://www.opvoedadvies.nl/koppig.htm

Zinnige link.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat Owlette schrijft is ook echt waar. Dat merk ik zelf ook met mijn kinderen.
Even samen echt spelen kan al voor een hele andere sfeer zorgen.
Niet toegeven levert je strijd op. Wel toegeven Let je kind dat zeuren nut heeft.

Gewoon bij de eerste verzoek 'ja' zeggen houdt de sfeer prettig en kost vaak minder tijd. Kijken of je wat vaker 'ja' kunt zeggen?
Ga lekker naar buiten met z'n tweetjes. En laat je dochter daar even de baas zijn. Je zou toch ook moe worden van al die geboden en verboden de halve ochtend?
Dankjewel voor alle lieve reacties en tips! Ik ga de tips allemaal doornemen en de podcast en link doornemen!


Andersom, het gaat vaak om dingen zoals de blaadjes van de bloemen willen trekken, zeep over het aanrecht smeren, jam als shampoo willen gebruiken enzo, niet handen wassen na het poepen (vind ik nu eenmaal belangrijk) en alle stiften laten uitdrogen. Over normale dingen ben ik helemaal niet moeilijk eigenlijk.
JonathanStrange schreef:
23-03-2019 11:03
Dankjewel voor alle lieve reacties en tips! Ik ga de tips allemaal doornemen en de podcast en link doornemen!


Andersom, het gaat vaak om dingen zoals de blaadjes van de bloemen willen trekken, zeep over het aanrecht smeren, jam als shampoo willen gebruiken enzo, niet handen wassen na het poepen (vind ik nu eenmaal belangrijk) en alle stiften laten uitdrogen. Over normale dingen ben ik helemaal niet moeilijk eigenlijk.

Oh oké, dat is dan inderdaad niet handig. Daar kun je inderdaad niet in toegeven. Maakt je geen slechte moeder hoor!
Uvita schreef:
23-03-2019 11:02
Ga lekker naar buiten met z'n tweetjes. En laat je dochter daar even de baas zijn. Je zou toch ook moe worden van al die geboden en verboden de halve ochtend?
Ja, dat probeer ik ook heel vaak, maar soms is het daarna nog wat 'erger' en dan zakt de moed me in de schoenen, eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een stoute hoek? Bijten vind ik echt niet kunnen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
23-03-2019 11:06
Heb je een stoute hoek? Bijten vind ik echt niet kunnen.
Stoute hoek heb ik een tijdje gehad, maar werkte averechts bij haar, helaas. Zou anders inderdaad een goede plek zijn voor bijten. Was ook echt even klaar met haar toen, ja. Wel heb ik begrepen dat bijten heel specifiek iets is van frustratie bij peuters en iets dat ze nog niet onder woorden kunnen brengen. Maar goed, het gedrag mag niet geaccepteerd worden en toen werd ik ook wel echt boos, met stemverheffing en alles. Om daarna te gaan zitten janken op het toilet, dat wel.
Dit valt me op in je OP: Ik ben nu vaak enorm moe, studie, stage én werk vragen rond de 40 uur van me, man werkt er 32. We hebben 2,5 dag opvang dus ik studeer ook vaak in de avond.

Ik zou eens beginnen met een dag meer opvang voor je dochter te regelen, zodat jij iets meer lucht krijgt en niet meer zo vaak ´s avonds hoeft te studeren.
Als ik moe of gestresst ben kan ik veel minder hebben van mijn kinderen. En andersom voelen zij ook mijn spanning aan.
Alle reacties Link kopieren
Niet zo streng voor jezelf zijn joh. Zoals ik het lees doe je het prima. Staan goede tips tussen om het wat relaxter te krijgen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven