Wasbare luiers

23-03-2019 17:49 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met wasbare luiers? Zelf ben ik er nog informatie over aan het op zoeken (nu laatste trimester zwangerschap). Ik ondervond dat er veel soorten zijn, dus ik weet even niet waar te beginnen. Wat is handig en wat is jullie ervaring ermee?
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Ik zag laatst een heel handige blog, hier: https://www.oudersvannu.nl/baby/veiligh ... 32462de8d0

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Blijkbaar mag de gehele luier zo de wastrommel in. Lijkt me niet fris maar het scheelt wel in de kosten én het is beter voor het milieu. Ik lees graag mee.
Alle reacties Link kopieren
Wegwerp luiers zijn handiger dan welke wasbare luier dan ook.

Het heeft een reden waarom men is overgestapt van de wasbare luiers naar de wegwerp luiers.

Wasbare luiers absorberen mi der goed dus natte billen. Dat voelt veel vervelender voor een baby en geeft ook meer kans op schrale billen.
Ik heb hier tijdens mijn werk regelmatig mee te maken. Persoonlijk zou ik er nooit voor kiezen. Ik vind het erg stinken (ook met “dubbele” luiers en inlegvellen). Vooral de urine lucht ruik ik al om baby/kind heen, ondanks dat kind dagelijks in bad gaat. Daarnaast valt het mij en mijn collega’s vaak op dat kinderen met zo’n dikke luier moeite hebben met leren zitten. Voor mij zou een dik min punt het wassen zijn. Persoonlijk zou ik er nooit voor kiezen.

Ik weet wel dat er verschillende wasbare luiers zijn. Ik zou mij daar goed in verdiepen als ik jou was.
Alle reacties Link kopieren
Op fb is er een hele goeie groep over. Denk er wel aan, dat de succesverhalen er niet op komen. Hierboven heb je alle clichés / misverstanden zien bevestigd.

Als je goed wast, regelmatig verschoont, is het geurlozer dan wegwerpluiers. Die geven zo'n chemisch luchtje. Dus wel om de 2 uur verschonen.
Voor de grote boodschap heb je papieren inlegvellen, geen poep in je wasmachine. Combineren met bzc ( ff googlen) is ideaal voor de grote boodschap.

Je hebt aio ( all in one) pockets en het tweedelige systeem, luier met overbroekje. De eerste 2 zijn makkelijker omdoen en dunner, tweedelig houdt langer. Pockets kunnen lekgevoelig zijn, als de pasvorm niet bij jouw kind past.

Kinderen lijken door het flinke pakket wat minder wendbaar, ligt ook aan de grootte van je kind tov de luier. Vaak zijn ze wel eerder zindelijk.

Daarnaast veel minder kosten, wel redelijke aanschafkosten, wassen is goedkoper dan pakken wegwerp kopen. Minder sjouwen met boodschappen, meer wassen.
Kijk dus of het bij je past.
Ik zou beginnen met een huurpakket om te zien welk systeem je bevalt en dat is ook handig voor de pasgeboren maat.

Als je urine lucht ruikt bij wasbare luiers terwijl de luier gewoon aan zot dan is de was routine waarschijnlijk niet goed en moet er even gestript worden.

Ik doe er 2 wassen extra voor per week.

Nog nooit een poep explosie gehad

En merendeel van de wasbare luiers gebruikers (hun ouders dan) vind dat kindjes minder snel rode billen hebben (geen chemicaliën) en dat kindjes iets eerder zinnelijk zijn.

Als dochter naast het inlegvel heeft gepoept dan ben ik met de hand een luier aan het uitspoelen ja. Maar dat heft wel op tegen geen spuitluiers ;)

Opvang gebruikt ze zonder probleemis

Ik ben er blij mee!
rosings schreef:
23-03-2019 18:49
Ik zou beginnen met een huurpakket om te zien welk systeem je bevalt en dat is ook handig voor de pasgeboren maat.

Als je urine lucht ruikt bij wasbare luiers terwijl de luier gewoon aan zot dan is de was routine waarschijnlijk niet goed en moet er even gestript worden.

Ik doe er 2 wassen extra voor per week.

Nog nooit een poep explosie gehad

En merendeel van de wasbare luiers gebruikers (hun ouders dan) vind dat kindjes minder snel rode billen hebben (geen chemicaliën) en dat kindjes iets eerder zinnelijk zijn.

Als dochter naast het inlegvel heeft gepoept dan ben ik met de hand een luier aan het uitspoelen ja. Maar dat heft wel op tegen geen spuitluiers ;)

Opvang gebruikt ze zonder probleemis

Ik ben er blij mee!
Was de ontlasting van je kind dan doorgaans vast? Ik ben al lang uit de luiers, maar de reden dat ik er nooit aan begonnen ben is dat al mijn kinderen pas enigszins vaste ontlasting kregen, toen ze zindelijk werden. Daarvoor eigenlijk altijd waterdun en ook meerdere malen per week poep tot aan de schouders.
Ik moet toegeven dat ik het nooit geprobeerd heb, maar ik kon mij destijds bijna niet voorstellen dat een inlegvel dat kon houden. Qua zindelijk worden en milieu leek het mij wel ideaal trouwens. Mijn moeder verklaarde mij voor gek dat ik het overwoog, zij had nog bijna nachtmerries van het dagelijks uitspoelen en weken van poepluiers.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook blij met wasbare luiers. Bij oudste twee ww gebruikt, nu de derde in wb. Idd twee extra keer wassen per week. Ik vind het minder stinken dan ww, de luieremmer staat hier gewoon open. Naar urine stinkende luiers wat ik hier boven lees betekent dat er iets mis is met de wasroutine.

Het nadeel vond ik de enorme hoeveelheid aan informatie, waardoor ik door de bomen het bos niet meer zag. Daardoor ook veel luiers gekocht die ik uiteindelijk niet heb gebruikt. Als ik had geweten welk systeem het beste zou bevallen, had ik nogal wat kosten kunnen besparen. Een huurpakket (met newborn luiers) is denk ik wel een aanrader. Daarna in 1 keer goed inslaan. Ik ben nu heel tevreden met de luiers die ik nu heb (slank, snel droog, en weinig lekkage).

Ik zou zeker op de fb pagina kijken, ook heeft de nappylady (uk) een soort vragenlijst die je kunt invullen en dan krijg je advies welk systeem het beste bij je past.
Alecta schreef:
23-03-2019 19:31
Was de ontlasting van je kind dan doorgaans vast? Ik ben al lang uit de luiers, maar de reden dat ik er nooit aan begonnen ben is dat al mijn kinderen pas enigszins vaste ontlasting kregen, toen ze zindelijk werden. Daarvoor eigenlijk altijd waterdun en ook meerdere malen per week poep tot aan de schouders.
Ik moet toegeven dat ik het nooit geprobeerd heb, maar ik kon mij destijds bijna niet voorstellen dat een inlegvel dat kon houden. Qua zindelijk worden en milieu leek het mij wel ideaal trouwens. Mijn moeder verklaarde mij voor gek dat ik het overwoog, zij had nog bijna nachtmerries van het dagelijks uitspoelen en weken van poepluiers.
Sinds ze vast voedsel eet is de poep meestal vastig ja, soms breieg en dan js het lastig voor het inlegvlies maar dat is niet vaak.

Poep buiten de luier lijkt mij vervelender...

En je moet ze verder niet weken enzo! Poepluiers die ik moet uitspoelen gaan in een dichte emmer, de rest in een open wasmand. Met twee keer in de week wassen ruik je daar niks van verder.
Alle reacties Link kopieren
SiraGijs schreef:
23-03-2019 18:10
Ik zag laatst een heel handige blog, hier: https://www.oudersvannu.nl/baby/veiligh ... 32462de8d0

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Blijkbaar mag de gehele luier zo de wastrommel in. Lijkt me niet fris maar het scheelt wel in de kosten én het is beter voor het milieu. Ik lees graag mee.
Dankje voor de link! Had zelf ook al iets gevonden, het maakt het wat duidelijker allemaal.
Hakuna Matata
Dajka schreef:
23-03-2019 19:34
Ik ben ook blij met wasbare luiers. Bij oudste twee ww gebruikt, nu de derde in wb. Idd twee extra keer wassen per week. Ik vind het minder stinken dan ww, de luieremmer staat hier gewoon open. Naar urine stinkende luiers wat ik hier boven lees betekent dat er iets mis is met de wasroutine.

Het nadeel vond ik de enorme hoeveelheid aan informatie, waardoor ik door de bomen het bos niet meer zag. Daardoor ook veel luiers gekocht die ik uiteindelijk niet heb gebruikt. Als ik had geweten welk systeem het beste zou bevallen, had ik nogal wat kosten kunnen besparen. Een huurpakket (met newborn luiers) is denk ik wel een aanrader. Daarna in 1 keer goed inslaan. Ik ben nu heel tevreden met de luiers die ik nu heb (slank, snel droog, en weinig lekkage).

Ik zou zeker op de fb pagina kijken, ook heeft de nappylady (uk) een soort vragenlijst die je kunt invullen en dan krijg je advies welk systeem het beste bij je past.
Het scheelt ook of je een bolle baby hebt of een slankie :) qua pasvorm vooral van de overbroekjes.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
23-03-2019 19:31
Was de ontlasting van je kind dan doorgaans vast? Ik ben al lang uit de luiers, maar de reden dat ik er nooit aan begonnen ben is dat al mijn kinderen pas enigszins vaste ontlasting kregen, toen ze zindelijk werden. Daarvoor eigenlijk altijd waterdun en ook meerdere malen per week poep tot aan de schouders.
Ik moet toegeven dat ik het nooit geprobeerd heb, maar ik kon mij destijds bijna niet voorstellen dat een inlegvel dat kon houden. Qua zindelijk worden en milieu leek het mij wel ideaal trouwens. Mijn moeder verklaarde mij voor gek dat ik het overwoog, zij had nog bijna nachtmerries van het dagelijks uitspoelen en weken van poepluiers.
Poep tot aan de schouders heb je juist niet met wb, elastiek zit bij rug wat beter aangesloten dan ww. Waterdunne (bv) poep was je er heel makkelijk uit. Eerst voorspoelen (wasmachine) en daarna gewoon wasprogramma. Ik heb nog nooit iets met de hand uitgespoeld.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
23-03-2019 18:12
Wegwerp luiers zijn handiger dan welke wasbare luier dan ook.

Het heeft een reden waarom men is overgestapt van de wasbare luiers naar de wegwerp luiers.

Wasbare luiers absorberen mi der goed dus natte billen. Dat voelt veel vervelender voor een baby en geeft ook meer kans op schrale billen.
Dat blijkt dus niet te kloppen, omdat het vaak van natuurlijke producten is gemaakt. Dat het vervelender is klopt wel en daarom ook sneller zindelijk. Zelf was ik zindelijk met 1,5jaar, dus dat is wel handig. Alleen in die jaren tijd dat ik een baby was met nu heeft de wasbare luier dus een grote evolutie meegemaakt. Daarom is het ook zo onbekend.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Wij gebruiken ze en ik vind ze ontzettend handig. Op Facebook heb je een pagina met erg veel informatie.
Wij gebruiken pockets en tweedelige luiers. Pockets zijn sneller te wisselen maar tweedelig houdt het wat langer vol. Wassen doe ik 3x in de week, weken of poepluiers uitspoelen doe ik niet. Als er een keer wat naast het inlegvel is gekomen doe ik een iets langere voorwas en wordt ook alles schoon.
Dajka schreef:
23-03-2019 19:38
Poep tot aan de schouders heb je juist niet met wb, elastiek zit bij rug wat beter aangesloten dan ww. Waterdunne (bv) poep was je er heel makkelijk uit. Eerst voorspoelen (wasmachine) en daarna gewoon wasprogramma. Ik heb nog nooit iets met de hand uitgespoeld.
Ik begreep destijds (maar het is alweer 14 jaar geleden), dat dat alleen met borstvoedingspoep mocht, maar misschien heb ik dat destijds verkeerd begrepen. Er was toen ook veel minder informatie te vinden volgens mij.
sugarmiss schreef:
23-03-2019 18:12
Wegwerp luiers zijn handiger dan welke wasbare luier dan ook.

Het heeft een reden waarom men is overgestapt van de wasbare luiers naar de wegwerp luiers.

Wasbare luiers absorberen mi der goed dus natte billen. Dat voelt veel vervelender voor een baby en geeft ook meer kans op schrale billen.
Wat een onzin. Gemak is de grootste reden voor wegwerp, maar wegwerp is ook een van de grootste afvalposten. Voor het milieu en je portemonnee is wasbaar beter. Daarnaast zorgen juist alle chemische stoffen in wegwerp vaker voor luieruitslag.
Alle reacties Link kopieren
:popcorn:
Alle reacties Link kopieren
Rozen88 schreef:
23-03-2019 20:31
:popcorn:
Goedenavond Rozen :hello: Ook info aan het verzamelen over wasbare luiers? :)
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
spinnetje_ schreef:
23-03-2019 20:34
Goedenavond Rozen :hello: Ook info aan het verzamelen over wasbare luiers? :)
Hei spinnetje_, ja, toevallig ook inderdaad! :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb je hier iets aan

https://tussendromenenleven.be/2018/06/ ... iers.html/

en hier

https://tussendromenenleven.be/2018/07/ ... iers.html/
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt de schrijfster van deze blogs ook mailen voor vragen.

Wat kan ik voor je doen?
Als online consulent ben ik er in de eerste plaats om virtueel jonge ouders te begeleiden. Wie graag wasbare luiers wil gebruiken kan met zijn vragen bij mij terecht via mail of social media. En om alvast nog wat te verklappen: mijn debuut voor de camera zal ook voor binnenkort zijn. Spannend!
Als je bij Klein Spook een aankoop plaatst, kan je mij aanduiden als jouw consulent. Op die manier krijg ik op commissiebasis een vergoeding voor mijn advies. Dat geldt trouwens ook wanneer je via deze link bestelt. (Superlief, dankjewel!)
Ik sta te popelen om jullie bij te staan. Stuur gerust een mailtje naar sofiedemiddelaer@kleinspook.be.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Enorm bedankt voor alle reacties. Ik en man zijn er nu veel over aan het lezen en dit topic heeft ons zeker geholpen.
Hakuna Matata

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven