Nachtangst kind 6 jaar

24-03-2019 22:11 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon heeft als peuter een poosje last gehad van nachtangst. Hij werd dan in de loop van de avond hard huilend en schreeuwend wakker, waarbij hij pas na ongeveer een kwartier tot een half uur kalmeerde. Hij had dan zijn ogen open maar was niet echt wakker. Na een periode waarin het regelmatig voorkwam, volgenden jaren waarin er niets aan de hand was en hij rustig sliep. Nu is hij ruim zes jaar en sinds een aantal weken lijkt het weer terug te zijn maar wel anders dan eerst. Geen geschreeuw en gegil meer maar wel heel paniekerig wakker worden en heel onrustig door het huis lopen, ondertussen vanalles 'brabbelend'. Het is elke keer zo'n 1 tot 2 uur na het in slaap vallen en hij weet er de volgende ochtend niets meer van. Op internet lees ik dat het vaak juist bij zes jaar afneemt maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. Iemand hier ervaring met nachtangst bij wat oudere kinderen?
Ik ben een volwassene die hier helaas last van heeft, maar het is inderdaad zo dat de meeste kinderen er overheen groeien. Houd het goed in de gaten, rond de leeftijd van 12 jaar moet het eigenlijk wel weg zijn, maar daarvoor hoef je je daar geen zorgen om te maken!

Het is belangrijk dat de slaapomgeving veilig is, traphekjes enzo. En dat hij niet teveel prikkels krijgt een uur voor het slapen. Zorg voor een vast ritueel, dat helpt! Het lijkt heel erg, maar het zijn alleen maar hersenen die te actief zijn tijdens de slaap :)
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn zoon heeft het tot ruim na zijn 6e geduurd, geen idee tot welke leeftijd precies. Ik denk tot z'n 14e ofzo.
Hij is nu 20 en kan soms nog wel angstig wakker worden, maar hij rent niet meer in paniek door het huis.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Wienie, wat naar zeg dat jij daar nog steeds last van hebt. Vaak?

Bedankt voor jullie reacties. Je kunt er natuurlijk niets aan doen behalve afwachten tot het weer over gaat inderdaad. Ik weet ook dat hij er zelf weinig van meekrijgt maar het ziet er zo zielig uit op dat moment.
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat hij zich niet kan bezeren.
Mijn zoon is een keer in paniek het huis uit gerend. Sindsdien ging de voordeur dus op het nachtslot als kind naar bed ging en niet pas als ik naar bed ging.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
.
anoniem_375105 wijzigde dit bericht op 25-03-2019 13:58
Reden: Verwijderd ivm herkenbaarheid
99.66% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven