Hoeveel tv/ipad kijkt jouw peuter?

26-03-2019 13:08 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd. Ik heb een ondernemende peuter, lief, actief, ondernemend en kan zich kort zelf vermaken.

Hij is nu 3 jaar en 2 maanden. Gaat 1,5 dag per week naar psz/kdv en een familielid komt 1 of 1,5 dag per week thuis oppassen. De oppas thuis gaat altijd minimaal een uur naar buiten per dag en doet spelletjes/knutselen/lezen enz. Als ik zelf thuis ben doe ik dit ook, dagelijks naar buiten, af en toe een boekje/puzzel/spelletje en hij speelt ook wel even alleen. Maar ook huishoudelijke taken en zn broertje is er ook nog.

Hij kijkt op dagen dat hij naar het kdv gaat 45 min per dag totaal. Op dagen dat de oppas komt een uur totaal.
Dagen dat wij vrij zijn totaal wel 1,5 uur.
Ik voel me soms schuldig want ik vind het veel. Met name die 1,5 uur. Maar dan kan ik even wat doen, of gewoon even zitten of met zn baby broertje knuffelen :p
Het advies van 20-30 min per dag heb ik me lang aan gehouden maar sinds hij niet meer slaapt overdag lukt dit echt niet. De dag is ook lang voor hem.

Hoeveel kijkt jouw peuter ?
anoniem_233475 wijzigde dit bericht op 26-03-2019 13:19
0.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat anderen ook zeggen... voel je niet schuldig
Een moeder is ook maar een mens. En even rust voor koken, babies, of mama-zelf is helemaal niks mis mee!!
Mijne is even oud als jouw kind en kijkt 30 min per dag tv in de middag. Soms iets langer. Ook mag ze ‘s ochtends een kwartiertje een spelletje doen op de ipad. Dat vergeet ze weleens dus doet ze niet elke dag. Dus ongeveer 45 min per dag schermtijd verdeeld over de dag. 1.5 u vind ik wel erg lang. is dat verdeeld over de dag? Waarom zo veel? Vraagt hij er veel om?
Alle reacties Link kopieren
Dagen van 45 uur zijn voor iedereen lang, niet alleen voor een peuter ;-)

Verder sluit ik me aan bij wat lilalinda zegt. Je doet je best en zo te lezen krijgt hij ook genoeg aandacht.
Mijn peuter (2,5) kijkt op dagen dat hij thuis is 2x 20 a 30 min. ‘S ochtends vroeg en rond kooktijd. Op KDV dag soms helemaal niet en bij opa en oma ook iets minder (2 dgn).
Ik heb nu verlof (hoogzwanger), als het regent of als ik moe ben geef ik soms wat langer, op dagen dat het erg mooi weer is, is het aanzienlijk korter.

het verschilt. Ik voelde me ook schuldig maar daar ben ik maar mee gestopt nu ik verlof heb, zal straks best nog vaker gebeuren als de tweede er is.
Maar lees nu dat het niet elke dag is. Da’s toch niet erg dan toch? Zeker als je nog een baby hebt en hij geen slaapje meer doet overdag zijn de dagen best lanv :-).
Tiswa schreef:
26-03-2019 13:13
Dagen van 45 uur zijn voor iedereen lang, niet alleen voor een peuter ;-)

Verder sluit ik me aan bij wat lilalinda zegt. Je doet je best en zo te lezen krijgt hij ook genoeg aandacht.
:HA:
Wat grappig en fijn dat je hier een topic over opent! Ik zit de hele ochtend het zelfde te denken! Mijn dochter is anderhalf en kan zichzelf zeer slecht vermaken... Ik durf niet eens te zeggen hoe veel TV ze kijkt, maar ik ben er ook echt niet trots op.
Ik vraag mij ook stiekem toch wel af of het tóch niet bijziendheid kan veroorzaken of iig in de hand kan werken. De meeste berichten zeggen dat dit achterhaald is... maar tóch.

TO, ik vind anderhalf uur TV echt heel netjes eigelijk...
Alle reacties Link kopieren
noctua schreef:
26-03-2019 13:12
Mijne is even oud als jouw kind en kijkt 30 min per dag tv in de middag. Soms iets langer. Ook mag ze ‘s ochtends een kwartiertje een spelletje doen op de ipad. Dat vergeet ze weleens dus doet ze niet elke dag. Dus ongeveer 45 min per dag schermtijd verdeeld over de dag. 1.5 u vind ik wel erg lang. is dat verdeeld over de dag? Waarom zo veel? Vraagt hij er veel om?
Die 1,5 u is dan 3x per week. In bed 30 min, tussen de middag 30 en tijdens koken 30 min. Ja hij vraagt er zeker om , het liefst wil hij nog wel meer :p
Ik vind het ook veel hoor . Maar de dagen zijn lang sinds hij niet meer slaapt (0600 wakker en 19u naar bed)
Alle reacties Link kopieren
noctua schreef:
26-03-2019 13:12
1.5 u vind ik wel erg lang. is dat verdeeld over de dag? Waarom zo veel? Vraagt hij er veel om?
Dit bedoel ik nou TO, laat je niet wijsmaken, dat je iets niet goed zou doen
Alle reacties Link kopieren
Marigold1986 schreef:
26-03-2019 13:18
Wat grappig en fijn dat je hier een topic over opent! Ik zit de hele ochtend het zelfde te denken! Mijn dochter is anderhalf en kan zichzelf zeer slecht vermaken... Ik durf niet eens te zeggen hoe veel TV ze kijkt, maar ik ben er ook echt niet trots op.
Ik vraag mij ook stiekem toch wel af of het tóch niet bijziendheid kan veroorzaken of iig in de hand kan werken. De meeste berichten zeggen dat dit achterhaald is... maar tóch.

TO, ik vind anderhalf uur TV echt heel netjes eigelijk...
Ja is lastig sommige kinderen kunnen dat beter dan anderen. Zijn 9 maanden oude broertje kan langer zelf spelen 😂
Hier ongeveer 5-10 minuten in de ochtend tijdens tandenpoetsen en 10-15 minuten tijdens het avondritueel (peuter is net 3). Hij snoept er bij z'n vader en oma nog wel eens wat filmpjes bij op de telefoon.
In het weekend mag hij in de ochtend wat langer kijken.

Gisteren was hij moe en heb ik hem ook nog een half uur nijntje laten kijken, zodat ik meteen rust had om eten te koken.
Alle reacties Link kopieren
Straks wordt het mooier weer, kun je weer meer buiten spelen en andere dingen doen dan afgelopen maanden in de winter. Met zand en water knoeien bijvoorbeeld. Dan zit je ook gewoon minder binnen en komt de tv niet eens meer zoveel in beeld.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Op luie zondagen waarbij het regent soms wel drie uur, voel je vooral niet schuldig TO
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 1 kleuter en 2 peuters en ze kijken nauwelijks tv. Soms op zaterdagavond een film en eens per maand gaan we naar de bioscoop. Ze kijken dus erg weinig tv behalve als ze ziek zijn, dan mogen ze de hele dag op de bank liggen en tv kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik keek vroeger als kind UREN tv (telekids en kindernet) en heb er niks aan over gehouden, denk ik :jump:

Mijn dochter van 3 kijkt meestal niet meer dan 30 min per dag naar iets op netflix, maar sommige dagen (als 1 van ons bijv. niet lekker is of heel erg moe) kan dat rustig oplopen naar 1.5 of 2 uur.

Ik voel me daar prettig bij en heb verder geen boodschap aan wat andere ouders daar van vinden.

Maar als jij je schuldig voelt en je er druk over maakt dan is het misschien een idee om de screen tijd te verminderen.
Ik merk zelf trouwens wel dat het in bepaalde periodes meer is. Nu maakt ze een soort major sprong door. Met speelgoed wordt gegooid en gehamerd. Ze is meestal boos en huilerig. Ik heb me laten vertellen dat dit de leeftijd is. TV kijken is op dit moment dan gewoon even het enige adem-momentje voor ons allen...
Ik hou het niet bij, de ene dag minder en de andere dag meer. Ik maak me er niet druk om. Soms staat de tv aan, maar kijkt ze niet eens of gaat ze op een gegeven moment wat anders doen. Ik kijk in haar bijzijn ook zelf wel eens tv.
Ze gaat 1 dag kdv en 2 ochtenden psz, daarnaast gaat ze overdag gewoon mee boodschappen doen, ergens koffie drinken, naar de speeltuin, enz. Genoeg afwisseling in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een dochter van 2,5 en het verschilt hier erg. Soms kijkt ze zo een week lang helemaal geen tv, maar er zijn ook dagen dat ze 1,5-2 uur kijkt. Ze gaat twee ochtenden naar de psz, maar is verder altijd thuis. Het hangt er helemaal vanaf of we de deur uit gaan en veel plannen hebben, dan kijkt ze niet. Maar als ze humeurig of niet lekker is (of ik zelf niet lekker ben), dan ben ik niet zo moeilijk met die televisie.

Ik zet wel alleen programma's op die ik zelf verantwoord/acceptabel vind, zo kijkt ze veel Sesamstraat maar komt iets als Bumba of Peppa Pig er hier niet in. Ik merk ook dat ze er veel van leert, dus dat zie ik als een bonus.

Volg gewoon je eigen gevoel en voel je er niet schuldig over, volgens mij doe je het prima. Er zijn altijd wel mensen met een andere mening.
Alle reacties Link kopieren
Marigold1986 schreef:
26-03-2019 13:18

Ik vraag mij ook stiekem toch wel af of het tóch niet bijziendheid kan veroorzaken of iig in de hand kan werken. De meeste berichten zeggen dat dit achterhaald is... maar tóch.
Oogartsen raden recent aan om minimaal 3 uur per dag buiten te zijn omdat je dan in de verte kijkt.

Niet genoeg ver kijken kan inderdaad bijziendheid veroorzaken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee. Hij kijkt tv totdat hij iets anders gaat doen of totdat ik het welletjes vind. De ene keer is dat na 10 minuten, de andere keer na 2 uur of misschien wel nog langer, geen idee. Kan me niet voorstellen dat hij zelf 2 uur blijft zitten kijken eerlijk gezegd.

En ik voel me er 0.0 schuldig over. Net zoals dat ik me niet schuldig voelde dat ik niet precies wist hoe vaak mijn zoon dronk en hoe lang, of of hij nou om 1230 naar bed was gegaan of pas om 13u. Zie mijn motto.

Zolang mijn kind vrolijk is en goed in z’n vel zit en er geen grote gedragsproblemen zijn oid denk ik namelijk dat het geen ene reet uitmaakt of hij een half uur of anderhalf uur tv heeft gekeken. En zelfs als er wel grote problemen zijn kun je je afvragen in hoeverre die tv er al dan niet aan bijdraagt.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen kijken elke dag wel tv/tablet , maar hoeveel houd ik niet bij.
Ze kijken meestal als ik kook en voor het slapen gaan. De rest van de dag zijn ze op school en kdv, behalve woensdag en vrijdag.
Als het een regenachtige dag is in het weekend kijken ze meer/langer.
Ik ga het niet bijhouden en houd ook geen max tijd aan. Als ik vind dat ze er lang genoeg achter hebben gezeten doe ik hem uit en gaan ze spelen of gaan we naar buiten.
Ik weet wel dat ik eerder best veel tv keek als kind en zie tv/tablet kijken ook niet als iets slechts en iets wat maar 30/40 minuten per dag mag.
Wat een hype met die maximum schermtijd en alle ouders die zich daardoor laten opfokken.
Ik weet dat ze niet hele dagen uren achtereen kijken en we genoeg andere dingen ondernemen, maar houd het niet bij.
En als ze op een rotdag wel uren kijken, so be it.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
26-03-2019 13:57
Oogartsen raden recent aan om minimaal 3 uur per dag buiten te zijn omdat je dan in de verte kijkt.

Niet genoeg ver kijken kan inderdaad bijziendheid veroorzaken.
15 uur per week
https://www.oogartsen.nl/oogartsen/bril ... id_myopie/
Alle reacties Link kopieren
Op 1,5 uur zit je zo als je na iedere maaltijd even een half uurtje mag op een dag. Op dagen dat we thuis zijn kijkt onze jongste (2,5) ook iets van 1,5 uur. Vaak ook in de ochtend en eind vd middag, tijdens het koken. Op de dagen dat man en ik allebei werken dan vaak alleen net voor het eten even.

Een boek lezen heeft op de ogen overigens hetzelfde effect als ipad/tv.
Alle reacties Link kopieren
clifford schreef:
26-03-2019 14:15

Een boek lezen heeft op de ogen overigens hetzelfde effect als ipad/tv.
dat lijkt me zulke onzin, dat ik er graag bewijs van zie
:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven