Welke mountainbike voor kind 9 jaar?

14-04-2019 14:53 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn middelste wil graag een mountainbike, maar ik weet niet zo goed wat nou een goede is (2e hands) of welke maat ik moet hebben.

Een Cube 240 is denk ik al wat klein, een vriendje had die vorig jaar, maar ik vond hem erg laag en vriendje rijdt ondertussen op een andere fiets (vriendje is jonger maar ongeveer even lang).
Maar nu weet ik dat Cube laag valt. Ik weet niet hoe dat met andere merken zit en ook niet hoe een 26 inch cube valt.

En is een fiets van de decathlon ook wat? Die dan nieuw, want die zijn goedkoper.

Er zit er nog eentje onder, dus liefst een fiets die eventueel nog doorgegeven kan worden dan een fiets die na 2 jaar afgetrapt is.

Wie heeft er verstand van en een goede tip.

O ja middelste zit in maat 134 (soms past 140 broek ook)
Ik ken iemand die veel mountainbiked met zijn kinderen en die is heel tevreden of de fietsen van de Decathlon.
Alle reacties Link kopieren
https://mountainbikewinkel.com/matentabel/
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Een 26 inch kan best. De 26 inch is er in verschillende framematen. In jouw geval zou ik een xs of s nemen. Dat hangt er een beetje vanaf hoe groot hij nu is en of hij snel groeit.
Mijn zoon had op zijn 9e een 26inch met framemaat xs. Op zijn 10e kreeg hij een 27.5inch met framemaat s. Hij is nu 11 jr en 1.60m en de fiets is bijna aan de kleine kant.

Hoe goed de fiets is hangt van de afmontering af. Voor huis, tuin en keuken gebruik heb je geen dure afmontering nodig. Dan is Shimano Alivio voldoende. Ga je er wedstrijden mee rijden dan zou ik voor een duurdere afmontering gaan. Anders sta je steeds bij de fietsenmaker.
Alle reacties Link kopieren
Het is voor gewoon huis, tuin en keuken gebruik (naar schoolfietsen, fietstochtjes door zand, maar geen wedstrijden)
Alle reacties Link kopieren
Gewoon om achter vader aan door het bos te fietsen, nog simpele parcourtjes in het begin en gewoon gebruik van de fiets. Het is wel een lomp kind ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel opletten met decathlon, zit deze kortbij? Kan je je fiets hier laten maken, is dit handig voor jullie? Of kunnen jullie alles zelf?
Veel fietsenmakers doen dit niet omdat het goedkope fietsen zijn en 'ze moeten dan zelf maar instaan voor het onderhoud/problemen'
Alle reacties Link kopieren
Dicht genoeg bij om erheen te rijden om te passen als we een fiets van Decathlon zouden willen kopen, maar wat te ver om daarheen te gaan voor reparaties. Zou dat echt een probleem zijn bij de fietsenmaker? Ze maken daar ook gewoon fietsen van popal etc.
chentolove schreef:
14-04-2019 15:51
Ik zou wel opletten met decathlon, zit deze kortbij? Kan je je fiets hier laten maken, is dit handig voor jullie? Of kunnen jullie alles zelf?
Veel fietsenmakers doen dit niet omdat het goedkope fietsen zijn en 'ze moeten dan zelf maar instaan voor het onderhoud/problemen'
Dit is vaak het geval bij internetaankopen: dus de fietsen die je zelf in elkaar moet zetten.

Decathlon heeft een heel goed servicepunt, waar je eerste beurt in het eerste jaar gratis is. Onderhoud en problemen worden door de Decathlon goed afgehandeld. Ik ken best wat mensen met Decathlonfietsen en over het algemeen zijn het zeer tevreden gebruikers.
Als ze bij je fietsenmaker Popal repareren, dan is B'twin geen probleem!

Een goede van Marktplaats (Merida, Trek) of een nieuwe van de Decathlon zou mijn advies zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat inderdaad te denken aan 2e hands Merida, Trek, Cube (goede ervaring met kleinere van de jongste), Cannondale of een nieuwe B’twin.
Op Marktplaats kan je hele goede fietsjes vinden, maar er zit ook shit tussen. Vorige mountainbike van zoon was een Stomper: voor 80 euro gekocht en ook weer voor 80 euro doorverkocht (wel zuinig op geweest en door mijn man even goed doorgesmeerd). Toen een enorme miskoop met B'twin gedaan (liegende verkoper- fiets had totaal versleten banden en ander euvel). Die heb ik voor iets van 15 euro (metvrrmelding van gebreken) weer doorverkocht, en toen was er iemand die een hele goede Merida aanbood voor 75 euro. Ik mocht hem uiteindelijk zelfs ophalen voor 60 omdat ik twijfelde over de maat.

Mountainbikes voor in het bos hebben wel echt goede versnellingen nodig; met een stuk of 7 kom je er niet. Voor schoolfietsen is dat wel ok. Verder zijn mountainbikes per definitie lager dan gewone fietsen; een laag zwaartepunt is handig op een bochtig parcours. Ondanks alle goede voornemens wordt de fiets hier voornamelijk voor school gebruikt, maar met beter weer hoopt man wel eindelijk samen met zoon ook het bos in te gaan.

Op MP kan je mooi spul en aardige verkopers treffen als je eenmaal echt weet wat je zoekt en dan zonder aarzelen toeslaat. Je moet je er even in verdiepen; een tijdje de advertenties volgen en online meer info zoeken over de modellen die he tegenkomt. Dan weet je pas wat een leuke prijs of een goed model is.

B'twin zou ik minder snel voor kiezen als er later nog een kind op moet.
Alle reacties Link kopieren
Met marktplaats moet je er wel een beetje verstand van hebben. Een versleten band herken je nog wel. Maar denk ook aan de ketting, tandwielen achter, kettingblad, trapas etc. Persoonlijk zou ik niet zo gauw een tweedehands aanschaffen om die reden. Op de fiets van mijn zoon is alles vervangen en ik was 150€ kwijt. Maar hij fiets erg veel en doet aan wedstrijden mee.
(Bij wedstrijden kom je veel merken tegen, maar bijna nooit een Decathlon fiets)
feuille schreef:
15-04-2019 22:26
Met marktplaats moet je er wel een beetje verstand van hebben. Een versleten band herken je nog wel. Maar denk ook aan de ketting, tandwielen achter, kettingblad, trapas etc. Persoonlijk zou ik niet zo gauw een tweedehands aanschaffen om die reden. Op de fiets van mijn zoon is alles vervangen en ik was 150€ kwijt. Maar hij fiets erg veel en doet aan wedstrijden mee.
(Bij wedstrijden kom je veel merken tegen, maar bijna nooit een Decathlon fiets)
Yep; soms is een goedkoopje niet meer interessant als je ziet wat er allemaal aan gedaan moet worden. Dan zijn nieuwe banden en nieuwe tandwielen op een fiets van 60 euro samen al duurder dan een wat beter uitgevoerd exemplaar van een beter merk. Mijn man heeft er wel verstand van, maar je moet ook gewoon het juiste praatje met de verkoper aanknopen. Sommigen zijn duidelijk en informatief, ook als je vraagt wat er aan reparatie nodig is. Anderen zetten er geen leeftijd bij, en zeggen dan (als je er naar vraagt) dat ze dat niet meer precies weten. Dan weet je dus eigenlijk al dat het antwoord de fiets een stuk minder aantrekkelijk zal maken.

Onze Meriba van 60 euro was van een hele aardige vent die het fietsje van zijn buurman had gekregen als dank voor een klusje. Die mocht hem dus even oppoetsen en te koop zetten, en hij was een fietsliefhebber. Dus hij vond het leuk dat ik wat serieuzere vragen stelde en eigenlijk was iedere opbrengst voor hem wel mooi. Daar krijg je de gunfactor van ;-). Maar al met al was ik ruim 2 maanden bezig voor dit fietsje langskwam.

Ik heb ook tegen mijn zoon gezegd dat hij hem op school wel op slot moet zetten, omdat een "nieuwe" fiets ook niet 1,2,3 is gevonden. We gaan echt geen fiets van 300 euro in de winkel kopen als hij hem kwijt is...

Een al te groot frame op de groei was geen goed idee, dus ik heb bewust een niet al te grote gekocht (toen ik er voor deze prijs tegenaan liep); plan is om hem deze zomer weer door te verkopen als zoon aan een grotere toe is. Met een beetje geluk levert deze wel weer een prijs op waarmee we met de volgende "door" kunnen zonder veel bij te betalen...
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties. Sorry dat ik nu pas reageer. Ik was even heel druk de afgelopen dagen en vooral ook heel druk in mijn hoofd met alles wat ik nog moest doen. Daardoor was ik mijn topic even vergeten :$

60 euro is wel een erg goede koop. Daar zie ik op marktplaats echt niets leuks voor staan op het moment.

Geld voor een nieuwe Merida, Cube, Trek, Cannondale, etc hebben we niet (tenminste dat vind ik echt te veel geld). Wedstrijden zullen er sowieso niet meegereden gaan worden. En in het bos ook nog vooral op de paden en kleine stukjes misschien door het zand. De jongste (5) wil ook mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven