Zonnebrandcreme / sun block voor kleuters zonder rotzooi

15-04-2019 11:43 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft een gevoelige huid en zal bij de minste zon al aan de sun block moeten gaan.
Wat voor sun block is aan te raden voor jonge kinderen, in dit geval kleuterleeftijd?

Liefst een variant die goed werkt en tevens ook zo natuurlijk mogelijk zonder al te veel rotzooi.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik altijd de "sensitive" zonnebrandcreme van hema of kruidvat, omdat daar geen parfum in zit (ben ik allergisch voor). Dat is dan ook meteen factor 50 en werkt bij mij helemaal prima.
Welke ingrediënten wil je vermijden?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Lovea geprobeerd, maar die raad ik niet aan. Mijn kinderen waren na een half uur rood, alsof het niets deed. Ik ben vorig jaar dus weer overgestapt op gewone zonnebrandcreme, ook niet goed, maar beter dan huidkanker.
Wij gebruiken Naïf.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik biosolis, smeert wat dikker (afhankelijk van welke variant je gebruikt), maar dat vind ik niet erg, zie ik al waar ik geweest ben. Zoon heeft rood haar, dus zeker ook belangrijk goed in te smeren...
Hier biodermal factor 50. Daarnaast een uv-werend petje met flap in de nek en een setje van claessens of Molo van uw werend t-shirt en zwembroek.
Pandax schreef:
15-04-2019 11:49
Ik heb Lovea geprobeerd, maar die raad ik niet aan. Mijn kinderen waren na een half uur rood, alsof het niets deed. Ik ben vorig jaar dus weer overgestapt op gewone zonnebrandcreme, ook niet goed, maar beter dan huidkanker.
Huh, gek. Mijn supergevoelige (qua huid) kinderen hebben er juist veel bij. Misschien werken die minerale filters oid niet bij alle typen huid.
https://moniquevandervloed.nl/natuurlij ... elen-test/ deze zou ik eens lezen
Alle reacties Link kopieren
Creme van Biosolis of Green People.
Wat wil je vermijden?
Wil je een minerale of fysische filter of een chemische filter?
Chemische filters trekken in de huid en absorberen hier de uv-straling. Fysische filters leggen een laagje op je huid en "weerkaatsen" het licht, daardoor hebben ze vaak die 'witte waas' en trekken ze niet echt goed in.

Je hebt in beide verschillende soorten, maar wat wil je dan vermijden? chemische filters?
Alle reacties Link kopieren
Suncover van Jetske Ultee. Ik ben daar destijds opgekomen omdat ik een zonnebrandcrème met veilige filters zocht, geschikt voor de gevoelige huid. We gebruiken hem nu al jaren naar volle tevredenheid. Is factor 30 maar echt nooit verbrand. Zonder parfum, dus ruikt niet bepaald lekker, maar dat is het enige nadeel dat ik kan bedenken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hele goede ervaring met Lovea Bio (ze hebben ook een reguliere lijn, Lovea Nature, die moet je dan niet hebben), deze werkt met minerale filters en is zonder synthetische geurstoffen/siliconen/etc.
Er is een speciale Kids Sun Spray SPF 50.
Alle reacties Link kopieren
Avene vond ik heel fijn voor mijn dochter. Bij factor 50 verkleurde ze de hele dag niet. Andere zonnebrandmiddelen kon ze niet tegen, dan kreeg ze jeuk en eczeem.

Nog beter (qua natuurlijke ingrediënten) vind ik Soleo Organics, maar die hebben volgens mij alleen factor 30.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 15-04-2019 12:56
15.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zonnebrandcreme van Drs Leenarts, is een dermatologe. Smeert ook erg fijn. Hier een dochter met een gevoelige huid, krijgt jeuk van verschillende zonnebrendcremes maar reageert heel goed op deze. Onder andere te koop bij etos, ook in mini verpakking, ideaal als je even wilt proberen of het iets is.
Succes in je zoektocht!
Hoe oud is je zoon? Onder de drie moet je kinderen uit de zon houden, daarboven moet je een zonneproduct factor 50 met bescherming tegen UV-A en UV-B gebruiken.
https://www.laroche-posay.nl/artikel/zo ... a6289.aspx

Ik weet niet wat jij rotzooi vindt wat je wilt vermijden, maar UV-A straling geeft altijd meer schade dan welk bestanddeel in zonneproducten dan ook.

Van bovengenoemde merken zou ik bijv die van Jetske Ultee (gaat niet hoger dan factor 30) en Soleo Organics (niet tegen UV-A en niet hoger dan factor 30) al afraden.
pamelacourson schreef:
15-04-2019 12:08
Avene vond ik heel fijn voor mijn dochter. Bij factor 50 verkleurde ze de hele dag niet.

Nog beter (qua natuurlijke ingrediënten) vind ik Soleo Organics, maar die hebben volgens mij alleen factor 30.
Factor 30 en 50 is maar een minimaal verschil.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook suncover van dr. Jetske Ultee. Erg tevreden over. Op d’r website kun je meer lezen over de zonnefilters die ze gebruikt en waarom ze alleen spf 30 heeft.
En altijd uv pakjes als we de zon in gaan.
Alle reacties Link kopieren
De zonnebrandcrème van Suncover bevat veilige en effectieve zonnefilters tegen zowel uv-A- als uv-B-straling, is vrij van parfum en smeert gemakkelijk uit. Bovendien is niacinamide (vitamine B3) voor extra bescherming toegevoegd tegen onder meer de invloed van infraroodstraling. Daarbij kan niacinamide de huid kalmeren en de barrièrefunctie versterken.




Aparte kindercrème niet nodig

Dr. Jetske Ultee heeft geen aparte kinderlijn. Vaak verschilt zo’n aparte kindercrème ook niet wezenlijk van een ‘volwassen’ product, hooguit in SPF. Sterker nog: er worden nog regelmatig onveilige filters, parfums en andere irriterende ingrediënten gebruikt in kinderproducten. De zonnebrandcrèmes van Suncover en Suncare bevatten zoals gezegd veilige en effectieve filters en uiterst milde ingrediënten die voor elk huidtype geschikt zijn, juist ook voor het nog piepjonge velletje.

Suncover is er in een SPF 30, niet in hogere factoren. De gedachte daarachter is dat je met een SPF 30 vrijwel dezelfde bescherming bereikt. Daar waar je de huid met een SPF 30 voor 97 procent tegen de stralen van de zon beschermt, biedt een SPF 50 maar één procent meer bescherming – mits je voldoende aanbrengt natuurlijk. Ook de jonge huid is dus goed beschermd met Suncover.

https://www.uncover-skincare.nl/product ... -suncover/
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is vier en heeft vroeger in ieder geval niet gevoelig gereageerd op zonnebrand creme. Eigenlijk hoef ik er niet vanuit te gaan dat hij dat nu wel gaat doen.

Hij heeft wel een gevoelige huid, heeft al jarenlang last van eczeem wat we tot op heden alleen bestreden krijgen met triam-nogwattes, via de huisarts. Hydrocortison hebben we ook, puur voor het gezicht, omdat de triam daar niet op mag. Maar op het gezicht hebben we nooit veel hoeven smeren, dat was doorgaans vrij rustig.

Nu had hij een paar weken lang flink rode wangen, rode oren in de middag, en onduidelijk waar dat door kwam. Vlekken waren grillig, maar in de ochtend dus weer voor een groot deel weggetrokken. En dan was het 's middags vaak weer prijs. Geen koorts, verder prima normaal bezig zijn ding te doen.
Na twee weken zijn we dan eindelijk bij de huisarts geweest en die heeft geconcludeerd dat het de zon is en dat hij daar heel gevoelig op reageert. En dat we hem dus met factor 50 meteen al in moeten smeren.
Juist omdat hij zo gevoelig is qua huid wil ik het zo rustig mogelijk houden. Aan de andere kant denk ik ook dat hij prima normale zonnebrand creme op zal kunnen (tot het tegendeel bewezen is). We hebben nog van vorig jaar liggen, factor 30 en/of 50 dus dat ga ik straks ook even bekijken en gaan we in ieder geval smeren totdat we een idee hebben van wat hij op zijn huid gaat krijgen uiteindelijk.

En dan zal het vast ook trial and error zijn :-(
https://www.consumentenbond.nl/op-pad-m ... ddelen#no3

SPF ook afhankelijk van huidtype

Op ieder zonnebrandmiddel staat de SPF. Hoe lichter je huidskleur en lastiger je bruin wordt, hoe hoger de beschermingsfactor die je nodig hebt. Het verschil tussen factor 15, 30 en 50 lijkt misschien klein als je naar de grafiek kijkt, maar bij factor 15 komt er nog 7% straling door het filter, bij factor 50 is dat nog maar 2%. En dat is dus wel ruim 3 keer minder.

Kinderen

Voor kinderen adviseren we een beschermingsfactor van minimaal 30 en op een zonovergoten dag 50 of 50+.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt iedereen voor de suggesties. Ik ga kijken wat ik voor mijn zoon het beste vind om mee te beginnen!
Louis Widmer voor de gevoelige huid ook verkrijgbaar zonder chemische filters

https://www.louis-widmer.com/nl_NL/baby ... -kinderen/
Alle reacties Link kopieren
Tip nog voor de eczeem om eens met de huisarts te bespreken; elidel! Ik gebruik dat zelf ook voor mijn gezicht, met name oogleden en dat is een anti-eczeemzelf die niet op basis van hormonen is. Weet niet zeker of dat ook voor kinderen geschikt is, maar wellicht de moeite waard om eens te bespreken.
Factor 50 biedt vaak een schijnveiligheid waardoor mensen te lang in de zon blijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven