Doubleren om sociaal-emotionele redenen

16-04-2019 23:51 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter zit in groep 6 en is een gemiddelde leerling. Ze geeft nu zelf aan dat ze graag wil blijven zitten. Ze vindt haar klas niet leuk en heeft veel meer aansluiting met jongere kinderen (dat zie ik ook!). Ik twijfel! School begrijpt haar en staat er voor open, ik gun haar die aansluiting. Alleen... het hoeft niet wat betreft resultaten. Eigenlijk is ze gewoon over naar de volgende groep.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Bij kleuters is het wat mij betreft de meest misbruikte reden om kinderen te laten doubleren, in hogere klassen hoor je het eigenlijk zelden.
Ik kan me heel goed voorstellen dat het zeker een overweging kan zijn, maar als ze qua leren wel gewoon verder zou kunnen kan ze zich mss gaan vervelen en zou ze dan wel haar eigen leerlijn moeten volgen.
En dat is dan mss weer niet prettig qua aansluiting.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Kan ze ondanks nogmaals groep 6 qua leren dan wel mee op groep 7 niveau? Kunnen ze dat bieden? Als een kind zelf aangeeft zich niet prettig te voelen in de huidige groepsamenstelling dan denk ik dat zij zelf een duidelijk signaal afgeeft. Is er nog een groep 6 momenteel? Zou ze dus naar een andere groep kunnen maar wel door naar groep 4?
enn wijzigde dit bericht op 17-04-2019 07:31
5.04% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
En waarom niet wél in dezelfde groep blijven, maar op 't schoolplein met de huidige groep 5'ers spelen? En ze bijvoorbeeld ook vragen voor speelafspraken?

Volgend jaar verveelt ze zich waarschijnlijk zo'n beetje dood en in 't middelbaar - over dik 2 jaar normaal gezien - is ze de huidige klas gewoon kwijt.
En over 3 jaar - als ze dubbelt puur om een paar leerlingen in die andere klas - ook de andere klas.
Alle reacties Link kopieren
In groep 6 om die reden doubleren en school staat daar voor open ondanks haar resultaten?
Vreemd.

Het lijkt me zinvoller om haar een sociale vaardigheidstraining te laten volgen of anders te onderzoeken waarom ze geen aansluiting heeft met leeftijdgenoten, terwijl ze wel op hun niveau zit. Een heel leerjaar over doen terwijl ze de stof beheerst lijkt me niet in haar belang.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
17-04-2019 02:55
In groep 6 om die reden doubleren en school staat daar voor open ondanks haar resultaten?
Vreemd.

Het lijkt me zinvoller om haar een sociale vaardigheidstraining te laten volgen of anders te onderzoeken waarom ze geen aansluiting heeft met leeftijdgenoten, terwijl ze wel op hun niveau zit. Een heel leerjaar over doen terwijl ze de stof beheerst lijkt me niet in haar belang.
Inderdaad. Plus dat ze nog maar 2 jaar te gaan heeft en ze daarna naar een andere school gaat. Ik zou het niet doen.
Ze is over naar de volgende groep. Met zeer goede resultaten of is het allemaal maar net aan?
Ik zou er serieus over nadenken. Je hebt gelukkig nog even. 2 jaar is lang als je niet gelukkig bent. Dit ene jaar op een mensenleven....als ze daarvan gelukkig wordt.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen kunnen ook nog erg veranderen richting puberteit. De kans is er dat ze in groep 8 misschien wel verder is dan de huidige groep 5 en toe aan het VO. Ik zou haar niet zo snel laten doubleren maar idd uitzoeken waarom ze geen aansluiting heeft. Een eigen leerlijn klinkt leuk maar in de praktijk is er te weinig tijd voor goede instructie vind ik. Bovendien ben je dan alsnog een uitzondering in de groep.
Past de school, het onderwijssysteem wel bij haar? Een Jenaplanschool zou misschien meer aansluiten maar de vraag is of je daar nu nog voor zou moeten kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet? Het lijkt mij belangrijker dat kind gelukkig is op school dan dat ze presteert.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar ook niet laten doubleren. Is er evt mogelijkheid over te stappen naar een andere school als je haar echt uit deze klas wilt hebben?
Wellicht heeft ze wel geen aansluiting G omdat ze redelijk volwassen voor haar leeftijd is. Als ze dan doubleert wordt dat later, vooral op het VO, alleen maar erger.

Mocht je niet willen overstappen zou ik, zoals hierboven al genoemd wordt, op zoek gaan naar een sociale vaardigheidstraining.

2 jaar lang in een klas waar je alles al snapt.. Is lang. En een eigen leerlijn is niet ideaal. Omdat ze dan instructies zal missen, zal ze zich wellicht niet zo optimaal ontwikkelen als wanneer ze in een gewone groep 7 zit volgend jaar.
Ik heb er mijn hele schooltijd last van gehad dat ik sociaal emotioneel te jong was voor de klas waar ik in zat. Mijn vriendinnen zaten ook allemaal een klas lager. Ook op de havo had ik weinig aansluiting, helemaal in de bovenbouw toen er meer zittenblijvers en instromers waren. Ik ben er wel zonder zittenblijven doorheen gefietst, maar leuk was het niet.

Ik had graag gedoubleerd op de lagere school. Mijn moeder wilde dat ook, maar school vond het onzin.
Enn schreef:
17-04-2019 00:14
Kan ze ondanks nogmaals groep 3 qua leren dan wel mee op groep 4 niveau? Kunnen ze dat bieden? Als een kind zelf aangeeft zich niet prettig te voelen in de huidige groepsamenstelling dan denk ik dat zij zelf een duidelijk signaal afgeeft. Is er nog een groep 3 momenteel? Zou ze dus naar een andere groep kunnen maar wel door naar groep 4?

Ze zit in groep 6 Enn ;-)
Alle reacties Link kopieren
Is er geen school in de buurt met combinatie-klassen? Of een met stamgroepen waarvanuit op het eigen niveau inscholing gevolgd kan worden in andere klassen?
Onze jongste is om dezelfde reden blijven zitten. Dit is de beste beslissing geweest.

Aansluiting bij kinderen vinden was voor haar heel belangrijk. We hebben er een heel ander kind voor terug gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
17-04-2019 07:29
Ze zit in groep 6 Enn ;-)
Ja heb het al aangepast, en voor mij maken de leeftijd/groepen niet zoveel uit qua vragen. TO er gaat iets echt niet goed met jouw kind in deze groep met kinderen. Wat is dat?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Girafjes schreef:
17-04-2019 07:20


2 jaar lang in een klas waar je alles al snapt.. Is lang. En een eigen leerlijn is niet ideaal. Omdat ze dan instructies zal missen, zal ze zich wellicht niet zo optimaal ontwikkelen als wanneer ze in een gewone groep 7 zit volgend jaar.

Het gaat dan om 1 jaar waarin ze alles snapt als ze niet een eigen leerlijn volgt. Als haar resultaten net aan zijn hoeft dat niet zo erg te zijn. Sowieso wordt verveling en de behoefte aan cognitie soms overdreven. Genoeg kinderen vermaken zich uitstekend met het sociale en alles eromheen.

Ik was zelf een snel lerend kind en heb de laatste 2 jaar van de basisschool qua lesstof alleen maar achterin de klas extra zitten oefenen (met wat ik al lang beheerste) en boeken zitten lezen. Zo ging dat vroeger. Was dat super leuk of uitdagend? Nee. Was het heel erg en belemmerde het mij in mijn ontwikkeling? Nee. School is voor kinderen veel meer dan alleen de lesstof en cogntieve uitdaging. Dat is nou juist de reden dat de dochter van TO het vraagt.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet natuurlijk even zeiken, maar als bij kleuters besloten wordt tot doubleren vanwege sociaal-emotionele redenen vindt iedereen dat volstrekt normaal.
Terwijl het daar net zo'n twijfelachtig argument is als hier.

@TO: het grootste risico lijkt mij dat je dochter nu groep 5 misschien idealiseert en dat het enorm gaat tegenvallen.
Daarom lijkt het me wel belangrijk om goed uit te zoeken waarom ze in haar huidige groep geen aansluiting vindt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
17-04-2019 07:41
Het gaat dan om 1 jaar waarin ze alles snapt als ze niet een eigen leerlijn volgt. Als haar resultaten net aan zijn hoeft dat niet zo erg te zijn. Sowieso wordt verveling en de behoefte aan cognitie soms overdreven. Genoeg kinderen vermaken zich uitstekend met het sociale en alles eromheen.

Ik was zelf een snel lerend kind en heb de laatste 2 jaar van de basisschool qua lesstof alleen maar achterin de klas extra zitten oefenen (met wat ik al lang beheerste) en boeken zitten lezen. Zo ging dat vroeger. Was dat super leuk of uitdagend? Nee. Was het heel erg en belemmerde het mij in mijn ontwikkeling? Nee. School is voor kinderen veel meer dan alleen de lesstof en cogntieve uitdaging. Dat is nou juist de reden dat de dochter van TO het vraagt.
Nog nooit gehoord van de problemen die hoogbegaafden soms hebben omdat ze zich te pletter verveeld hebben op school?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Enn schreef:
17-04-2019 07:33
Ja heb het al aangepast, en voor mij maken de leeftijd/groepen niet zoveel uit qua vragen. TO er gaat iets echt niet goed met jouw kind in deze groep met kinderen. Wat is dat?

Off topic, ik lees nu net napraat; sorry ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf ervaring ermee, ik ben ook een jaar blijven zitten om dezelfde reden, maar dan in de 2e klas van de middelbare.
Ik ben ook bewust minder gaan presteren zodat ik ook qua cijfers beter kon blijven zitten.
Mijn beste keuze ooit.

Ook voor mijn kinderen heb ik nu hetzelfde motto: als ze maar lekker in hun vel zitten, dan komt de rest van zelf.
Ik zou het doen en dan eigenlijk ook per direct. Het ene kind is gewoon jonger of ouder dan de kalenderleeftijd. Mijn oudste is ook wat jong voor haar leeftijd. Gelukkig zit groep 6/7/8 bij elkaar. Ik hoop dat het voor de brugklas nog wat bijtrekt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar niet laten doubleren. Mijn ervaring is dat in groep 7 alle vriendschappen veranderen.
Blondie68 schreef:
17-04-2019 08:27
Ik zou haar niet laten doubleren. Mijn ervaring is dat in groep 7 alle vriendschappen veranderen.

Dan zet ook vaak de pre-puberteit in alle hevigheid in. Als je kind dan ook net wat achterblijft wordt de kloof ineens nog groter. Zeker als ze de enige is die nog niet gaat puberen.
Solomio schreef:
17-04-2019 07:52
Nog nooit gehoord van de problemen die hoogbegaafden soms hebben omdat ze zich te pletter verveeld hebben op school?
Niet ieder slim en goed presterend kind is meteen hoogbegaafd (de meesten niet). Ik heb basisschool en gymnasium ook met twee vingers in m’n doorlopen en kreeg ook extra taakjes op de basisschool. Maar ik ben, zoals de meeste slimme kinderen, echt niet hoogbegaafd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven