klasgenootje depressief

18-04-2019 17:03 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pff even van mij afschrijven hoor.

MIjn dochter van 13 komt net thuis uit school, compleet overstuur.
Een klasgenootje van haar (meisje wat verlegen is en niet echt aansluiting vindt in de klas) stond huilend in het fietsenhok. Mijn dochter die super sociaal is vroeg aan haar of ze iets kon doen voor haar en of ze wilde praten.

Samen zijn ze naar een park gefietst om te praten. Daar liet het meisje weten depressief te zijn en zichzelf te snijden. Ze liet haar arm zien waar de messtrepen op te zien waren. Mijn dochter schrok zich wezenloos en in haar eerste reactie zei ze dat ze dit tegen haar ouders moest vertellen omdat ze hulp nodig had. Het meisje gaf aan dat de ouders juist het probleem zijn en ze dit niet wisten maar dat ze opzag tegen 2 weken vakantie.

MIjn dochter heeft zo goed en zo kwaad als ze kan het meisje getroost en op haar ingepraat om hulp te zoeken desnoods via school en aangeboden dat ze haar altijd kan bellen. (ik ben zo ongelofelijk trots op haar dat ze dit gedaan heeft). Meisje is naar huis gefietst en dochter kwam compleet overstuur thuis. Omdat school al dicht is en ik niemand kan bereiken, maar dit niet zo maar op zijn beloop wil laten heb ik de mentor een mail gestuurd, maar ik weet eigenlijk niet goed wat ik nog meer kan/mag doen.

Zo triest zon jong meisje al zo in de knoop met zichzelf
Neem contact op met veilig thuis. Die kunnen de juiste hulp inschakelen.
Woon je in een dorp kan je vontact op nemen met huisarts
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment kun je niet zo heel veel doen vrees ik. Morgen contact opnemen met school is een goed idee en je dochter zou het meisje kunnen aanraden om contact op te nemen met haar eigen huisarts.

Wat ontzettend sneu dat juist de ouders van het meisje het probleem zijn, damn, je zou ze wat!
En wees extra lief voor je dochter! Ze heeft het goed gedaan.
...
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
18-04-2019 17:06
Neem contact op met veilig thuis. Die kunnen de juiste hulp inschakelen.
Woon je in een dorp kan je vontact op nemen met huisarts
Mijn dochter weet niet waar het meisje woont, ik ken het meisje niet. Zelfs de achternaam weet dochter niet zeker
Ik zou de mentor even bellen. Wat een lieve dochter heb je :heart:
Star² schreef:
18-04-2019 17:09
Ik zou de mentor even bellen. Wat een lieve dochter heb je :heart:
Dit!
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
18-04-2019 17:09
Ik zou de mentor even bellen. Wat een lieve dochter heb je :heart:
Ja, bellen!
Alle reacties Link kopieren
Rooss4.0 schreef:
18-04-2019 17:09
Op dit moment kun je niet zo heel veel doen vrees ik. Morgen contact opnemen met school is een goed idee en je dochter zou het meisje kunnen aanraden om contact op te nemen met haar eigen huisarts.

Wat ontzettend sneu dat juist de ouders van het meisje het probleem zijn, damn, je zou ze wat!
En wees extra lief voor je dochter! Ze heeft het goed gedaan.
Ja ik heb nu de mentor gemaild, hij neemt telefoon niet op. School is morgen dicht dus ik hoop dat hij zijn mail leest.
Betreffende meisje is zo niet aanwezig in de klas dat mijn dochter niet eens haar achternaam weet, laat staan dat ze weet waar ze woont. Maar ben super trots op haar dat zij als enige in de klas op het meisje is afgestapt om haar te troosten.
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
18-04-2019 17:11
Dit!
Mentor neemt niet op. Heb dus nu gemaild. School is morgen dicht ivm goede vrijdag
Haar 06-nummer opzoeken in de groepswhatsapp van de klas en haar dan via whatsapp bij jullie thuis uitnodigen voor een middagje in de vakantie?
Alle reacties Link kopieren
Lavendel_Madelief schreef:
18-04-2019 17:29
Haar 06-nummer opzoeken in de groepswhatsapp van de klas en haar dan via whatsapp bij jullie thuis uitnodigen voor een middagje in de vakantie?
Dat zou ik ook doen en met dat meisje in gesprek gaan.

Heel goed van je dochter :heart:
Alle reacties Link kopieren
roosje1976 schreef:
18-04-2019 17:39
Dat zou ik ook doen en met dat meisje in gesprek gaan.

Heel goed van je dochter :heart:
Ik denk dat het gesprek nog niet eens nodig is. Wanneer je dochter haar belt en uitnodigt om een dagje langs te komen zou denk ik al super zijn voor 't meiske.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Heeft je dochter ook het telefoonnummer van dit meisje gevraagd? Of alleen haar nummer gegeven?

Goed gehandeld van je dochter.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Wat goed van je dochter dat ze dat meisje zo geholpen heeft.

Het meisje zal zich wel niet op school gesneden hebben. Dus dit is vast iets wat al langer speelt.

Ik zou niet zomaar de mentor hebben ingelicht of veilig thuis bellen.

Als meisje heeft aangegeven dat niet te willen is ze het vertrouwen in je dochter kwijt. En met wie moet ze dan praten?

Al is dit natuurlijk ook veel te zwaar voor je dochter alleen.

Weet je ook waarom ze zegt dat het probleem bij haar ouders ligt?

Het kan zo zijn dat ze het echt moeilijk heeft thuis door haar ouders.

Maar het kan ook zo zijn dat die al lang hulp hebben gezocht en dat ze boos is omdat ze nergens heen mag ik de vakantie omdat haar ouders haar in de gaten willen houden.
Spotty schreef:
18-04-2019 17:27
Mentor neemt niet op. Heb dus nu gemaild. School is morgen dicht ivm goede vrijdag
Goed dat je gemaild hebt. Echt zo rot voor dat meisje. Jouw dochter is een lieverd.
sugarmiss schreef:
18-04-2019 17:50
Wat goed van je dochter dat ze dat meisje zo geholpen heeft.

Het meisje zal zich wel niet op school gesneden hebben. Dus dit is vast iets wat al langer speelt.

Ik zou niet zomaar de mentor hebben ingelicht of veilig thuis bellen.

Als meisje heeft aangegeven dat niet te willen is ze het vertrouwen in je dochter kwijt. En met wie moet ze dan praten?

Al is dit natuurlijk ook veel te zwaar voor je dochter alleen.

Weet je ook waarom ze zegt dat het probleem bij haar ouders ligt?

Het kan zo zijn dat ze het echt moeilijk heeft thuis door haar ouders.

Maar het kan ook zo zijn dat die al lang hulp hebben gezocht en dat ze boos is omdat ze nergens heen mag ik de vakantie omdat haar ouders haar in de gaten willen houden.
Dit is ook waar. Heb het zelf meegemaakt toen ik puber was en een klasgenootje dreigde met zelfmoord.
Alle reacties Link kopieren
amai, chapeau van je dochter dat ze er zo mee inzit,.. zo zijn er heel weinig,..
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
18-04-2019 17:50
Wat goed van je dochter dat ze dat meisje zo geholpen heeft.

Het meisje zal zich wel niet op school gesneden hebben. Dus dit is vast iets wat al langer speelt.

Ik zou niet zomaar de mentor hebben ingelicht of veilig thuis bellen.

Als meisje heeft aangegeven dat niet te willen is ze het vertrouwen in je dochter kwijt. En met wie moet ze dan praten?

Al is dit natuurlijk ook veel te zwaar voor je dochter alleen.

Weet je ook waarom ze zegt dat het probleem bij haar ouders ligt?

Het kan zo zijn dat ze het echt moeilijk heeft thuis door haar ouders.

Maar het kan ook zo zijn dat die al lang hulp hebben gezocht en dat ze boos is omdat ze nergens heen mag ik de vakantie omdat haar ouders haar in de gaten willen houden.
Volgens dochter weet de mentor er van, klasgenootje was vandaag in gesprek gegaan met de mentor nadat ze steeds enorm moest huilen in de klas. Dochter zag later de mentor zichtbaar aangedaan uit het gesprek komen. Dochter heeft al aangegeven dat ze dit tegen mij of de mentor zou vertellen. Ze heeft het nummer van het meisje en heeft haar gevraagd om volgende week hier heen te komen zodat ze wat leuks kunnen doen. Heb al tegen dochter gezegd dat ze samen kunnen gaan lunchen bij de favoriete patattent op mijn kosten ;)

Dit snijden is een maand oid aan de gang en de ouders weten dit niet. Wat er verder speelt thuis wilde ze niet vertellen
Spotty schreef:
18-04-2019 18:21
Volgens dochter weet de mentor er van, klasgenootje was vandaag in gesprek gegaan met de mentor nadat ze steeds enorm moest huilen in de klas. Dochter zag later de mentor zichtbaar aangedaan uit het gesprek komen. Dochter heeft al aangegeven dat ze dit tegen mij of de mentor zou vertellen. Ze heeft het nummer van het meisje en heeft haar gevraagd om volgende week hier heen te komen zodat ze wat leuks kunnen doen. Heb al tegen dochter gezegd dat ze samen kunnen gaan lunchen bij de favoriete patattent op mijn kosten ;)

Dit snijden is een maand oid aan de gang en de ouders weten dit niet. Wat er verder speelt thuis wilde ze niet vertellen
:thumbsup:

Dat laatste is echt heel rot.
Alle reacties Link kopieren
Mosterd.
Spotty schreef:
18-04-2019 17:09
Mijn dochter weet niet waar het meisje woont, ik ken het meisje niet. Zelfs de achternaam weet dochter niet zeker
Veilig Thuis kun je bellen voor advies. Daar heb je geen naam of adres voor nodig. Je moet alleen het verhaal kunnen vertellen zoals je hier doet. Ik zou op dit moment ook niet namen en adressen bij Veilig Thuis gaan melden.

Je kunt beter daar advies vragen dan op een openbaar forum nog meer details neerzetten (zoals over dat snijden).

Fijn dat je dochter zo lief was om steun te bieden!
sugarmiss schreef:
18-04-2019 17:50
Wat goed van je dochter dat ze dat meisje zo geholpen heeft.

Het meisje zal zich wel niet op school gesneden hebben. Dus dit is vast iets wat al langer speelt.

Ik zou niet zomaar de mentor hebben ingelicht of veilig thuis bellen.

Als meisje heeft aangegeven dat niet te willen is ze het vertrouwen in je dochter kwijt. En met wie moet ze dan praten?


Al is dit natuurlijk ook veel te zwaar voor je dochter alleen.

Weet je ook waarom ze zegt dat het probleem bij haar ouders ligt?

Het kan zo zijn dat ze het echt moeilijk heeft thuis door haar ouders.

Maar het kan ook zo zijn dat die al lang hulp hebben gezocht en dat ze boos is omdat ze nergens heen mag ik de vakantie omdat haar ouders haar in de gaten willen houden.

Als dat zo is is het jammer. Het vertellen van het verhaal is vaak ook een schreeuw om hulp. Dus grote kans dat dit niet zo is. Daarnaast is een klasgenoot op die leeftijd niet in staat om zonder volwassenen adequate hulp te bieden, dus dan gebeurt er nog niks.

Verder is dit ook niet iets waar de dochter van TO voor gekozen heeft.

Ik heb hier jaren geleden ook een topic geopend toen een klasgenoot van onze dochter dreigde zelfmoord te plegen als dochter geen verkering met hem wilde. Vreselijk voor onze dochter wat er toen in een paar uur allemaal ons huis in kwam. Dochter is zelfs ergens gaan logeren omdat deze jongen haar ook stalkte. Daar heeft ons hele gezin dus een paar dagen last van gehad.

Door ingrijpen van school is er dus wel hulp voor deze jongen gekomen. Betere hulp dan onze dochter of wijzelf hadden kunnen bieden.
Alle reacties Link kopieren
Gezien de reacties die mensen hier krijgen op het forum is het niet zo gek dat zoiets gebeurt. De meesten hier zijn ook asociaal dat zal in het echte leven niet anders zijn
Alle reacties Link kopieren
Check ook even 113.nl voor tips (wat je kunt doen) voor het meisje en ook om je dochter hier beter in te begeleiden!
Alle reacties Link kopieren
Lieve dochter heb je. Dat ze het klasgenootje haar verhaal heeft laten doen en heeft geluisterd heeft denk ik al erg geholpen voor dat meisje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven