Dochter wil niet naar school

22-04-2019 15:03 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al, mijn dochter (10) is bang voor de juf en ze wil niet naar school. Elke dag komt ze chagrijnig en gefrustreerd thuis. Er komt spontaan nog maar weinig uit, maar als ik vraag hoe het op school was krijg ik steevast het antwoord: "stom, saai en de juf was weer aan het schreeuwen". Op de vraag wat ze geleerd heeft, komt er: "niks, ik moest weer alleen maar zelfstandig in mijn plusboekje werken". Als ze een vraag heeft over haar eigen werk, kan/wil de juf niet helpen. Ze krijgt weinig tot geen feedback, behalve "goed gedaan", waarna haar werk wordt beoordeeld met voldoende en niet goed. Snapt ze niets van. Als dochter er naar vraagt waarom ze een voldoende heeft gekregen, kan haar juf daar geen antwoord op geven, maar zegt ze geïrriteerd "ik verander het wel, ben je dan blij!?", waarna dochter zich schuldig voelt. Volgens dochter vraagt ze maar niets meer, want er komt toch geen antwoord. Of, juf zegt wel iets voor haar te gaan doen en ze doet het niet. Of, ze krijgt straf (uit de klas sturen met strafregels), omdat ze vervelend doet (d.w.z. de vraag stelt waarom ze iets moet doen). Dochter houdt zich maar stil, dan zegt ze ook niets verkeerds, vertelt ze. Ook is het voor haar niet duidelijk wanneer en waarom de juf uit haar vel vliegt (met rood hoofd en schreeuwen), dus doet dochter, naar eigen zeggen, maar niets meer. Dan kan ze het ook niet fout doen. Het liefst zou ze nooit meer naar deze klas willen, hoewel het wel gezellig is met de klasgenoten in de pauze (als ze al naar buiten mogen, want ook dit is een straf die vaak wordt ingezet). Ik vind dit zorgelijk. Omdat dochter hetzelfde passieve gedrag thuis ook begon te vertonen, ben ik een gesprek aangegaan met de juf.

Ik heb eerst aan de juf gevraagd hoe zij vond dat het met dochter ging. Ze vond haar een beetje stil, maar verder ging alles goed en doet ze goed mee. Toen ik vertelde dat het eigenlijk helemaal niet goed gaat met dochter, dat ze niet meer naar school wil en zich niet prettig voelt in de klas, reageerde ze eigenlijk niet. Ik vertelde verder dat dochter echt veel last heeft en bang wordt van het schreeuwen van zowel haar als van de kinderen in de klas, maar volgens de juf schreeuwt ze nooit. Punt. Ok, ja zo kom je niet veel verder. Toen ik vertelde dat dochter niet goed snapt wat ze goed en fout doet in de klas en met haar schoolwerk, reageerde de juf heel defensief. Ze vond dat ze dat duidelijk deed. Dat was dan ook het einde van het gesprek.

Dochter heeft een ochtend per week (overigens ook de ochtend dat ze wel huppelend naar school gaat, net als alle andere jaren) een plusklas met haar juf van vorig jaar. Ze vindt dat heel leuk en heeft ook veel leuke en nuttige gesprekken. Laatst had dochter de plusjuf om hulp gevraagd met hoe ze aan zou kunnen geven aan haar eigen juf dat de lessen die ze mee moet doen (en dan continu de juf aan moeten kijken) te saai zijn, omdat ze al weet wat de juf "voorleest" en "voorzegt", omdat ze die stof vorig jaar al hadden behandeld. De plusjuf gaf aan dat dochter maar moet vragen waarom ze mee moest doen met de lessen. Dochter deed dit vervolgens de week erop, maar moest toen aan de time-out tafel wegens 'bijdehand doen'.

Hierna heb ik een gesprek gehad met de IB'er (omdat ik geen gehoor kreeg bij de juf het vorige gesprek). Hij snapte gelijk het probleem, vooral inhoudelijk met feedback/schoolwerk en de verveling, maar vroeg ook wat begrip omdat de juf net nieuw is op school. Hij zou wel met de juf en dochter gaan praten. Dochter heeft inderdaad twee gesprekken gevoerd met de IB'er. Deze toonde ook begrip voor de situatie naar dochter en hij zou de situatie in de klas en het gedrag van de juf wat beter in de gaten houden. Ze voelde zich gelijk gehoord. Ik had dan ook ineens weer een heel ander kind thuis. Dochter kon weer lachen en sprak weer eens af met een vriendinnetje. School was nog steeds stom, maar niet meer zo erg.

Na twee weken kwam dochter helaas weer huilend thuis. Ze was heel erg geschrokken. De juf had een ander kind zijn mond afgeplakt met tape (wegens niet stil zijn). Ik schrok ook erg van dit nieuws en ik heb dit gelijk weer bij de IB'er aangekaart. Hij heeft het bij de juf nagevraagd, maar deze deed het af als grap, en naar de kinderen toe zei ze dat de conciërge had gezegd dat ze dit moest doen en dat de kinderen maar hadden moeten begrijpen dat het een grap was. Ik vind dit eigenlijk echt geen grap, zeker niet als de sfeer in de klas al zo grimmig is. Ben ik nou gek?

Dochter vindt het nu nog stommer om naar school te gaan en is echt niet te bewegen om iets te doen. Nogmaals gevraagd aan de juf hoe zij dochter nu ziet, maar wederom voor de juf geen vuiltje aan de lucht. Ik weet het zelf nu ook niet echt meer. Wat denken jullie ervan?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een andere school zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Plakband...gaat ze soms naar de school waar mijn zoon zit?
En in dezelfde klas...
Dan snap ik het issue....

Begrip voor nieuwelingen......begrip moet toch van beiden kanten komen denk ik?
Mond dichtplakken met plakband is geen grap.
Klinkt alsof de juf de klas niet aan kan. Vraag eens na bij andere ouders! En stap naar de schoolleiding (directie van de school/locatie). Dit kan echt niet.

Heb vroeger zelf in groep 6 juf gehad die de klas ook niet aan kon. Die is geschorst/afwezig geweest nadat ze ons op had gesloten in de gymzaal. (lees ik in paniek omdat ik claustrofobisch ben). (uiteindelijk uitgekomen dat de juf mag geen bovenbouw meer doen)...

En doet school er niks mee bel alsjeblieft de inspectie... Voordat ze de hele klas vergald. Want dat is bij mij gebeurd.
In welke groep zit kind?

Als kind dan toch zo ver voor ligt, is een jaar springen - liefst per direct - dan een optie?

Hoe reageren de ouders van klasgenoten op juf haar gedrag?
Klagen andere kinderen thuis ook?


Weet de directie van de problemen met juf?
Alle reacties Link kopieren
Wat ik mis is een gesprek met jou, juf én dochter. Het leest alsof juf het beste voor heeft met de klas maar nog onervaren is. Je dochter is gevoelig voor bepaalde gedragingen van juf, het lijkt me voor alle partijen heel leerzaam als ze duidelijk naar elkaar uitspreken waar ze tegenaan lopen.
De IB-er (of de oude juf) kan hier prima in mediaten.
...
Strafregels schrijven, time-out tafel en mond afplakken?
Vooral dat laatste kan echt niet.
Hebben andere ouders dezelfde ervaringen?
Als zulke incidenten vaker voorkomen, zou ik de directeur daarvan op de hoogte stellen.
En ik zou een nieuw gesprek met de IB-er en de juf aanvragen. Om te bespreken hoe het nu verder met je dochter moet.
Alle reacties Link kopieren
Klas verder gaan?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou beginnen met een gesprek tussen jou, de IB-er en juf. De IBer erkent het probleem, dan mag hij dat ook in jou bijzijn aan juf melden en de mogelijke oplossingen bespreken en afspraken maken.

Nu moet jij er maar vanuit gaan dat hij de juiste boodschap aan juf heeft gegeven.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle berichten! Dochter zit in groep 6. Ze ligt inderdaad qua werk wat voor, maar is ook heel klein en echt nog wel te jong voor groep 7.

Ik heb voorzichtig eens rondgevraagd bij andere ouders en eigenlijk hebben veel kinderen last van oneerlijkheid, onduidelijkheid en het niet nakomen van afspraken, allemaal op hun eigen manier. Eentje heeft het aangekaart bij de directeur, maar krijgt niet veel gehoor. Ik denk wel dat ik na de vakantie ook eens met hem ga spreken.

Doet me goed om te horen dat meer mensen (buiten mijn eigen familie en vrienden) de situatie toch op zijn minst vreemd vinden.

@yourlocalhero Waar staat de school van jouw kind ergens?
Juf klinkt alsof ze de klas niet aan kan en overspannen raakt. Wat erg dat dit gebeurt en dat je dochter hier zo’n last van heeft.

Ik lees dat het meerdere ouders opvalt hoe juf doet. In dat geval zou ik het toch eens met de directeur bespreken!
Alle reacties Link kopieren
Kerstlicht schreef:
22-04-2019 15:31
Dank voor alle berichten! Dochter zit in groep 6. Ze ligt inderdaad qua werk wat voor, maar is ook heel klein en echt nog wel te jong voor groep 7.

Ik heb voorzichtig eens rondgevraagd bij andere ouders en eigenlijk hebben veel kinderen last van oneerlijkheid, onduidelijkheid en het niet nakomen van afspraken, allemaal op hun eigen manier. Eentje heeft het aangekaart bij de directeur, maar krijgt niet veel gehoor. Ik denk wel dat ik na de vakantie ook eens met hem ga spreken.

Doet me goed om te horen dat meer mensen (buiten mijn eigen familie en vrienden) de situatie toch op zijn minst vreemd vinden.

@yourlocalhero Waar staat de school van jouw kind ergens?
Capelle ad Ijssel.
Zoonlief zit wel in groep 4 overigens dus zal niet dezelfde leerkracht zijn, maar dat er nog eenzelfde type rondloopt baart mij zorgen.
Zoonlief gaat ook weer met verse tegenzin naar school. Al meermaals met de juffen gepraat, maar die ene is nogal van haar eigen dingetje...al is het plakband hier wel over...maar zoveel dingen die totaal niet oké zijn doet ze nog wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch een soort van bondje vormen met meer ouders. Samen sta je sterker. Want dit klopt van geen kanten natuurlijk! Kinderen die worden afgesnauwd en er wordt geschreeuwd? En dat plakband? Te bizar voor woorden! Dit kan echt niet hoor.
Soortgelijk iets bij de kleinste gehad. Ik ben na 100 gesprekken naar een andere school gegaan. Had ik veel eerder moeten doen. Niet alle leerkrachten kunnen lesgeven. Plakband kreeg ze van mij op haar eigen mond. Grap... grappig zeg )0;
anoniem_350887 wijzigde dit bericht op 14-05-2019 20:39
3.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mond afplakken is echt een no-go. De rest klinkt absoluut ook niet oké.
Ik zou de directeur inderdaad ook willen spreken en eisen dat hier actie op wordt ondernomen.
Alle reacties Link kopieren
Als de school er niet eentje uit Noorwegen is zou ik de inspectie inschakelen. En in overleg met de leerplicht ambtenaar kind thuis houden tot er een andere klas, andere school of andere juf is. Btw aangifte van mishandeling is ook nog een (misschien uiterste) optie.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
22-04-2019 16:10
Als de school er niet eentje uit Noorwegen is zou ik de inspectie inschakelen. En in overleg met de leerplicht ambtenaar kind thuis houden tot er een andere klas, andere school of andere juf is. Btw aangifte van mishandeling is ook nog een (misschien uiterste) optie.
Noorwegen zou ook nog kunnen ja...
Ik hoop het maar.
Alle reacties Link kopieren
Is er geen bestuur dat boven de school staat. Hier hebben ze 5 scholen die onder 1 stichting vallen. Ik zou ook eerst een gesprek met ib'er, lerares, directeur en jou aanvragen. Levert dat niks op dan zou ik naar het bestuur gaan. Als je tenminste op die school wilt blijven
Is hier ook gebeurd door een aantal ouders. Juf is op het matje moeten komen en het 1 en ander is veranderd.
Heel veel succes
Alle reacties Link kopieren
incompetente juf, hou het in de gaten want het komt meer voor dan je denkt. mijn dochter had dat ook een tijd, en hier was ze nog gefrustreerder omdat ze normaal op dit soort onderwijs 3 jaar dezelfde juf hebben. maar bij ons loste het vanzelf op aangezien de juf een burnout kreeg en dochter daarom een nieuwe juf. en dochter is daar inmiddels van school (om andere reden trouwens)
Afplakken van mond met tape vind ik erg abnormaal en misschien idd zelfs wel mishandeling. belachelijk....
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
yourlocalhero schreef:
22-04-2019 15:45
Capelle ad Ijssel.
Zoonlief zit wel in groep 4 overigens dus zal niet dezelfde leerkracht zijn, maar dat er nog eenzelfde type rondloopt baart mij zorgen.
Zoonlief gaat ook weer met verse tegenzin naar school. Al meermaals met de juffen gepraat, maar die ene is nogal van haar eigen dingetje...al is het plakband hier wel over...maar zoveel dingen die totaal niet oké zijn doet ze nog wel.
Oei oei, dat is inderdaad niet best. Wat jammer dat er meer van zijn ja! Ik vind het maar lastig, geen goed gesprek te kunnen voeren met de juf. Hoe gaat het bij jullie thuis?
Wat ik nooit snap bij schreeuwende leerkrachten is dat de leerkracht in het lokaal ernaast niks onderneemt.

Zo geluiddicht zijn lokalen meestal niet.

Ik heb wel eens ergens 14 dagen ingevallen. Elke dag geschreeuw in het lokaal naast me, dat heb ik bij de directeur neer gelegd. Vreselijk dat er vaak niemand ingrijpt.
Zo heftig. Misschien inderdaad nog een gesprek met dochter en juf wat iemand voorstelde? Ik begrijp dat het ook niet makkelijk is om een andere school te kiezen maar toch..
Alle reacties Link kopieren
Kerstlicht schreef:
22-04-2019 16:25
Oei oei, dat is inderdaad niet best. Wat jammer dat er meer van zijn ja! Ik vind het maar lastig, geen goed gesprek te kunnen voeren met de juf. Hoe gaat het bij jullie thuis?
Hij is liever thuis bij ons, dus elke dag is het drama bij de deur van school.
Gelukkig een zeer lieve directrice die het wel serieus neemt.
En ik ben hard aan het duimen dat ie volgend jaar in groep 5 de leerkracht krijgt die er nu zit.
Anders is het rapido weg daar.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
22-04-2019 16:31
Wat ik nooit snap bij schreeuwende leerkrachten is dat de leerkracht in het lokaal ernaast niks onderneemt.

Zo geluiddicht zijn lokalen meestal niet.

Ik heb wel eens ergens 14 dagen ingevallen. Elke dag geschreeuw in het lokaal naast me, dat heb ik bij de directeur neer gelegd. Vreselijk dat er vaak niemand ingrijpt.
Vaak wordt er van hogerhand aangegeven dat je niet mag ingrijpen en je collega niet mag afvallen. En ja op straffe van ontslag! Heb ik meegemaakt om zoons eerste school. Er kwam eens een nieuwe juf die stappen ondernam en die was zonder aankondiging na de herfstvakantie ook al weer weg. Ze trok het allemaal te veel aan en nam het mee naar huis werd als reden gegeven. Had haar vlak voor de vakantie nog gesproken en ze zat vol enthousiasme en (goede) plannen. Onzin reden dus van de directie. De laatste juf van die school heeft het ook voor zoon opgenomen en is... ontslagen. Ook een klasse assistent werd met ontslag bedreigt. Dat hoorde ik allemaal achteraf, heb nog steeds contact met een ex leerkracht van die school.

Dat er niets wordt gedaan vaak klopt dus, helaas.
nina1966 schreef:
22-04-2019 16:44
Vaak wordt er van hogerhand aangegeven dat je niet mag ingrijpen en je collega niet mag afvallen. En ja op straffe van ontslag! Heb ik meegemaakt om zoons eerste school. Er kwam eens een nieuwe juf die stappen ondernam en die was zonder aankondiging na de herfstvakantie ook al weer weg. Ze trok het allemaal te veel aan en nam het mee naar huis werd als reden gegeven. Had haar vlak voor de vakantie nog gesproken en ze zat vol enthousiasme en (goede) plannen. Onzin reden dus van de directie. De laatste juf van die school heeft het ook voor zoon opgenomen en is... ontslagen. Ook een klasse assistent werd met ontslag bedreigt. Dat hoorde ik allemaal achteraf, heb nog steeds contact met een ex leerkracht van die school.

Dat er niets wordt gedaan vaak klopt dus, helaas.

Ik heb ook niet inbegrepen hè. Ik heb de directie gemeld dat er in klas x naast het lokaal waar ik werkte, elke dag geschreeuwd werd door de juf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven