Wat zijn kinderen hun ouders verschuldigd?

23-04-2019 20:06 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al.. wat zijn kinderen volgens jullie hun ouders verschuldigd? Bijv: hulp in het huishouden, dingen voor ze doen etc.

Zelf vind ik dat kinderen hun ouders helemaal niks zijn verschuldigd, maar ik krijg vaak het idee dat de meeste mensen hier toch wel anders over denken. Wanneer er een topic opduikt met “mijn kind helpt niet mee in het huishouden” kan ik daar geen begrip voor hebben.. waarom zou een kind dat moeten? Zij hebben er toch niet voor gekozen om deel te zijn van dit huishouden? Anyway ik dwaal weer af, wat vinden jullie?
Niets. Kinderen zijn er omdat ouders de wens hadden kinderen te krijgen. En als dat niet zo was, dan nog heeft het kind er niet zelf voor gekozen er te zijn.
Niets.

Maar dat heeft verder niks met je eigen troep opruimen te maken.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 23-04-2019 21:57
84.62% gewijzigd
Verschuldigd vind ik een bijzondere woordkeuze.
Kinderen maken idealiter deel uit van een gezin, in wat voor vorm dan ook. En een gezin doet dingen voor en met elkaar. Dus ook kinderen kunnen taken hebben binnen een gezin.
Het probleem zit natuurlijk in de omschrijving en invulling van die taken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is mij helemaal niks verschuldigd het idee alleen al.Alleen wij wonen met zijn drieën en met dieren en wij zorgen met zijn drieën dat het huis leefbaar blijft dat betekend je eigen kamer opruimen de hond soms uilaten ,regelmatig koken en helpen met opruimen.Maar dat is gewoon omdat ik vind dat het zo hoort en hij het moet leren. Niet omdat hij dat verschuldigd is....En niet gekozen om deel te zijn van het huishouden had die maar niet geboren moeten worden hoor ;-) hij hoort er nu helemaal bij hij heeft geen keus.
Helemaal niets.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen zijn toch ook een gezinslid dus mogen zijn daar ook wel verantwoordelijkheid in krijgen als ze groter worden. Zou wat moois zijn dat ze niets in het huishouden hoeven te doen omdat ze door hun ouders gewenst waren...

Ik vind het ook nalatig qua opvoeding om ze niet bij te brengen dat je wel je steentje dient bij te dragen.
In principe niets, maar met normale dingen als opruimen en af en toe eens helpen gaat geen kind dood van en -shoot me- ik vind het zelf bij de opvoeding horen.
Alle reacties Link kopieren
Verschuldigd? Huh? Meehelpen in het huishouden lijkt mij de normaalste zaak van de wereld.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Niemand is me wat verschuldigd, maar we zijn met zijn allen verantwoordelijk voor het huishouden. Zowel voor het vies maken als het schoonmaken. Alleen, het blijven pubers dus het is zowat nog meer werk om ze zo ver te krijgen om iets te doen, dan om het zelf te doen.
Ik heb ze nog nooit horen klagen dat ze er niet om gevraagd hebben om in dit gezin geboren te zijn, of dat ze überhaupt leven. Ik heb er ook niet om gevraagd om geboren te worden, maar ben ook blij dat ik besta. Als ik een nieuwe partner in huis zou halen zou ik ook verwachten dat hij zijn deel zou doen.

Bijdragen aan het huishouden is geen kindermishandeling en ook geen slavenarbeid. Het is voor jezelf zorgen. Dat moet je leren als kind. Meestal helaas zodat je het, eenmaal op jezelf en 25 jaar of ouder, ooit eens onder de knie kunt krijgen.
Betty_Slocombe schreef:
23-04-2019 21:54
Verschuldigd vind ik een bijzondere woordkeuze.
Kinderen maken idealiter deel uit van een gezin, in wat voor vorm dan ook. En een gezin doet dingen voor en met elkaar. Dus ook kinderen kunnen taken hebben binnen een gezin.
Het probleem zit natuurlijk in de omschrijving en invulling van die taken.

Dit! Kinderen zijn ons niets verschuldigd. Maar om ons gezamenlijke huishouden draaiende te houden moeten ze soms iets bijdragen.

Ze hoeven dus geen klusjes te doen voor zakgeld of voor de kleding die ze krijgen. Ze hoeven geen klusjes te doen omdat wij ooit hun luiers verschoonden, niet omdat ze soms de auto mogen lenen.

Maar als er een de auto mag lenen en ik op de fiets naar mijn werk ga, dan moet die ene wel even het eten op zetten als hij eerder thuis is dan ik. Gewoon omdat hij anders zelf weer niet op tijd kan eten.
Alle reacties Link kopieren
meehelpen in huishouden, als slaaf gebruiken moet je niet he, ma van de tafel ne keer te zetten is nog geen een van dood gegaan;
Kinderen zijn mij niets verschuldigd. Als ouder ben ik het hen echter wel verschuldigd hen goed op te voeden en te laten uitgroeien tot zelfstandige volwassenen. Daar hoort bij dat ze leren zorgen voor een georganiseerde, schone leefomgeving. En leren meedraaien in een huishouden met anderen.
Alle reacties Link kopieren
Raresnijboon schreef:
23-04-2019 21:50
Niets. Kinderen zijn er omdat ouders de wens hadden kinderen te krijgen. En als dat niet zo was, dan nog heeft het kind er niet zelf voor gekozen er te zijn.

Dit dus.

Maar dat betekent niet dat een kind niets moet doen in het huishouden.
Hier doen ze een minimum aan taken omdat:

- Ik zelf echt niks kon toen ik op mezelf ging en ik dat echt een nadeel vond;

- Het hen leert dat dingen niet vanzelf gaan. De puber die zonder reden 3 keer per dag een vers overhemd aantrekt mag zijn hemden zelf strijken. Gek genoeg is 1 hemd per dag dan ineens wel voldoende;

- Het geeft hen inzicht: kind dat een maaltijd verzint en daar zelf boodschappen voor doet leert daar meer van over bewust omgaan met geld en voedsel dan van 27 preken.

- Het maakt ze trots: kind kookt en er wordt met smaak gegeten, kind blij, wij blij.

- Zelfkennis: een kind dat nooit gekookt of getuinierd heeft zal niet weten of het dat leuk vindt/er talent voor heeft.

Man en ik hebben gewoon geen zin om het allemaal zelf te doen ;-D
Alle reacties Link kopieren
Kind is me niets verschuldigd En heeft ook geen vaste taken in het huis. Wel is het zo dat als ik het druk heb of slecht in mijn lijf zit dat ik hem vraag om te helpen. Dat doet hij ook altijd meteen en zonder morren.
Alle reacties Link kopieren
Verschuldigd is een groot woord maar wij wonen hier met zijn 5en en dan vind ik het heel normaal om ook met zijn allen op te ruimen.
Levenslang respect voor het feit dat ze eruit heb weten te krijgen in allerlei vreemde posities. Verder niks.
Alle reacties Link kopieren
jujuken schreef:
23-04-2019 22:03
meehelpen in huishouden, als slaaf gebruiken moet je niet he, ma van de tafel ne keer te zetten is nog geen een van dood gegaan;

Leer nou eerst maar eens Nederlands.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
MonicaG schreef:
23-04-2019 22:04
Dit dus.

Maar dat betekent niet dat een kind niets moet doen in het huishouden.
Hier doen ze een minimum aan taken omdat:

- Ik zelf echt niks kon toen ik op mezelf ging en ik dat echt een nadeel vond;

- Het hen leert dat dingen niet vanzelf gaan. De puber die zonder reden 3 keer per dag een vers overhemd aantrekt mag zijn hemden zelf strijken. Gek genoeg is 1 hemd per dag dan ineens wel voldoende;

- Het geeft hen inzicht: kind dat een maaltijd verzint en daar zelf boodschappen voor doet leert daar meer van over bewust omgaan met geld en voedsel dan van 27 preken.

- Het maakt ze trots: kind kookt en er wordt met smaak gegeten, kind blij, wij blij.

- Zelfkennis: een kind dat nooit gekookt of getuinierd heeft zal niet weten of het dat leuk vindt/er talent voor heeft.

Man en ik hebben gewoon geen zin om het allemaal zelf te doen ;-D
Wat mooi gezegd...
Nouschi schreef:
23-04-2019 22:07
Leer nou eerst maar eens Nederlands.
Laat ik het nou voor 1 keer met je eens zijn.
Nou, de dingen die ik deed in het huishouden, waren echt niet bedoeld om het mijn ouders gemakkelijker te maken. Sterker nog, ik denk dat het mijn ouders vaak minder tijd en energie had gekost als ze het zélf hadden gedaan. Maar je moet vroeg of laat toch leren hoe het huishouden werkt. Ze deden het vooral voor mij, daarvan ben ik overtuigd.

Bij ‘verschuldigd’ denk ik overigens meer aan: bij je ouders op bezoek als ze bejaard zijn, voor ze zorgen als hun gezondheid ze in de steek laat, zorgen dat er een kleinkind komt. Dat soort zaken, daar worstel ik als enig kind nogal mee. Ik heb niet zo’n warme band met mijn nog levende ouder.
Alle reacties Link kopieren
MonicaG schreef:
23-04-2019 22:04
Dit dus.

Maar dat betekent niet dat een kind niets moet doen in het huishouden.
Hier doen ze een minimum aan taken omdat:

- Ik zelf echt niks kon toen ik op mezelf ging en ik dat echt een nadeel vond;

- Het hen leert dat dingen niet vanzelf gaan. De puber die zonder reden 3 keer per dag een vers overhemd aantrekt mag zijn hemden zelf strijken. Gek genoeg is 1 hemd per dag dan ineens wel voldoende;

- Het geeft hen inzicht: kind dat een maaltijd verzint en daar zelf boodschappen voor doet leert daar meer van over bewust omgaan met geld en voedsel dan van 27 preken.

- Het maakt ze trots: kind kookt en er wordt met smaak gegeten, kind blij, wij blij.

- Zelfkennis: een kind dat nooit gekookt of getuinierd heeft zal niet weten of het dat leuk vindt/er talent voor heeft.

Man en ik hebben gewoon geen zin om het allemaal zelf te doen ;-D
Op deze manier hebben wij onze kinderen ook opgevoed.
Ik heb een dochter die de techniek beter in de handen heeft dan ik, heeft ze geleerd van haar vader.
Een zoon die goed is in het repareren van kapotte kledingstukken en ander naaiklusjes.
Niets, wat een rare woordkeuze.
Alle reacties Link kopieren
Verschuldigd niks maar opvoeden is ook klaarstomen voor als ze op eigen benen moeten staan , dat is toch normaal dat ze bepaalde dingen leren ?
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Helemaal niks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven