Kind wil niet op kamp

25-04-2019 11:06 343 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn nichtje zit in groep 8 en 'moet' binnenkort op kamp.

In de klas heeft ze geen echte vriendinnen. Ze spreekt weleens met iemand af, maar deze meisjes roddelen vaak net zo makkelijk (achter haar rug om) of plagen haar soms. Het is niet echt pesten (van wat ik ervan begrijp) maar meer plagerijtjes. Een beetje duwen, wat vervelende opmerkingen af en toe. Het klinkt een beetje zoals broertjes/zusjes elkaar kunnen treiteren. Op school zoeken die meisjes geen contact met haar. Mijn nichtje is echter een gevoelig meisje en heeft een hekel aan school.
Ze geeft aan dat ze zich heel ongelukkig en eenzaam voelt op school, en ze noemt haar klasgenoten dom en kinderachtig.

School weet hiervan en probeert wel te helpen, maar ze zien niet alles. En de pesters straffen lijkt niet te helpen. Met de juf/ouders/nichtje is afgesproken dat ze het direct moet melden als er iets gebeurd. Maar wanneer nichtje dat doet gebeurt er vervolgens weinig.

Nu was er gister een schooluitje en daar is ze huilend van terug gekomen. De reden was dat ze er zo'n hekel aan heeft om met de klas op stap te gaan. Zo is er een vrouw(voorbijganger) uitgescholden voor vetzak door een leerling, en nichtje is daar dan erg verdrietig over. De sfeer is ook niet leuk tussen de kinderen onderling. Op de terugweg hebben ze haar steeds geknepen en uitgelachen. Dit ging dus wel wat verder dat een plagerijtje. Gister riep ze emotioneel tegen mij 'ik zit in een klas vol klootzakken en ik wil er niet meer heen!' :-(

Het spelen met andere kinderen is ook afgenomen. Ze heeft wel vriendinnetjes op haar andere school (plusklas) en ook via haar sport.

Nu komt kamp er dus aan. Ze wil niet. Haar reden is; omdat het 3 dagen van kwelling zal zijn voor mij. Ze wil niet de hele dag omringd zijn door de kinderen waar ze zo'n hekel aan heeft, ze ziet op tegen de flauwe grappen die gemaakt zullen worden. Vind het vreselijk om met z'n alle op een slaapzaal te moeten slapen.


Het is niet zozeer angst waardoor ze niet wil gaan, want ze heeft geen last van heimwee en logeert graag.

Ik pas vaak op haar en heb ook goed contact met schoonzus(haar moeder) en we kletsen steeds een beetje over wat ze willen doen. Wel of niet gaan?

Als ze niet meegaat moet ze gewoon naar school. Op de dag van vertrek zal iedereen met zijn/haar koffers op het schoolplein staan en zal nichtje als enige erbij staan om ze uit te zwaaien. Op deze manier is ze nog meer verwijderd van de groep..

Ze moet (als ze niet gaat) bij groep 7 in de klas zitten die week.

Ik ben wel erg benieuwd naar wat jullie vinden.

School vind namelijk dat ze juist wel moet gaan, omdat het contact met de andere leerlingen daardoor juist beter zou kunnen worden. Maar ze hebben hierna nog maar een paar weken school, en ze kent deze kinderen al vanaf groep 1.
School denkt dat ze het wel leuk zal hebben als ze gaat en dat hun ervaring is dat kinderen die niet wilden gaan, het later toch leuk hadden. Maar die kinderen hadden last van heimwee. Dat vind ik toch iets anders..

Ik (en haar ouders) geloven wel dat ze prima in staat is in te schatten of ze het leuk of niet leuk zal hebben. Ze gaat al met lood in haar schoenen naar 'gewone' schooldagen. Uitjes zijn altijd extra zwaar.
Ik geloof haar wel wanneer ze zegt dat ze het daar sowieso niet leuk zal hebben.

Brugklas kamp verheugt ze zich wel op. Ze denkt dat de kinderen op die school leuker zullen zijn omdat het een hoger niveau is (vwo) en ze in de plusklas wel altijd vrienden heeft.

Nu is de beslissing uiteraard helemaal niet aan mij, en ik waan mij ook geen input te hebben in de beslissing hoor. Maar ik ben wel erg benieuwd.


Wat vinden jullie en zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Niet laten gaan. Blijkbaar gaat het 8 jaar niet lekker, dus waarom het dan nog moeten proberen?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
wij hebben het afgelopen jaar zo gedaan dat kind overdag ging. we brachten in de ochtend en haalde kind in de avond weer op. op de eerste en laatste dag reed kind met leerkracht heen en weer. zo was het te doen voor hem.
Sjulia schreef:
25-04-2019 11:06
School vind namelijk dat ze juist wel moet gaan, omdat het contact met de andere leerlingen daardoor juist beter zou kunnen worden. Maar ze hebben hierna nog maar een paar weken school, en ze kent deze kinderen al vanaf groep 1.
School denkt dat ze het wel leuk zal hebben als ze gaat en dat hun ervaring is dat kinderen die niet wilden gaan, het later toch leuk hadden. Maar die kinderen hadden last van heimwee. Dat vind ik toch iets anders..
Niet gaan. School kan het bekijken. Ze hebben haar acht jaar lang niet weten te beschermen. En gister had de juf/meester het uitje blijkbaar ook niet in de hand.

Heimwee zou een heel ander verhaal zijn, dan zou ze van mij moeten gaan. Maar ik denk dat ze haar situatie goed kan inschatten. Ze loopt zelfs het risico dat ze haar extra gaan pakken op kamp.
Zelf laten beslissen, en dus niet gaan. Klinkt als een slim en verstandig meisje die goed weet wat ze wil! Wat vervelend voor haar dat de basisschool zo’n kwelling voor haar is. Ik hoop echt voor haar dat dat op de middlbare beter wordt. Gaan er veel kinderen van haar oude klas naar dezelfde klas of niet?
anoniem_176786 wijzigde dit bericht op 25-04-2019 11:14
Reden: Toevoeging.
48.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dit is haar laatste jaar toch? Dan niet laten gaan. En natuurlijk hoeft ze de andere leerlingen niet uit te zwaaien. Bespaar haar dat.
bij ons trouwens een vergelijkbaar probleem. langdurig pesten op school en daarom was het voor ons ook geen probleem geweest als hij helemaal niet had willen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Niet gaan. Ze geeft duidelijk haar eigen grenzen aan. Het argument van de school is niet sterk aangezien ze deze kinderen nadien nog maar een paar weken zal zien.

Ik zat zelf ook in een rotklas op de basisschool. Werd zelf niet gepest, maar had een hekel aan de meeste klasgenoten en de sfeer. Ik was altijd verlegen en stil, maar op de middelbare leefde ik totaal op en had ik veel vrienden. Ik verwacht dat er bij je nichtje hetzelfde zal gebeuren. Ik hoop het :)
Leg uit hoe die dagen zullen verlopen (wel naar school en 3 dagen in groep 7) en laat haar daarna kiezen.
Als ze bij haar standpunt blijft zou ik haar niet dwingen. Waarom zou ze zich 3 dagen rot moeten voelen?
Een paar weken na het kamp is ze van school af en heeft ze niks meer met haar klasgenootjes te maken. Die band wordt in die 3 dagen kamp echt niet beter. Integendeel misschien.
boerinnetje-van-buuten schreef:
25-04-2019 11:13
Niet gaan. School kan het bekijken. Ze hebben haar acht jaar lang niet weten te beschermen. En gister had de juf/meester het uitje blijkbaar ook niet in de hand.

Heimwee zou een heel ander verhaal zijn, dan zou ze van mij moeten gaan. Maar ik denk dat ze haar situatie goed kan inschatten. Ze loopt zelfs het risico dat ze haar extra gaan pakken op kamp.
Ja precies. En ik zou haar ook nog eens gewoon lekker die week thuis houden. Ziekmelden en thuis laten. Een week bij groep 7 heeft toch ook geen meerwaarde? School kon het lekker bekijken wat mij betreft.
Alle reacties Link kopieren
Dit is wel pesten en dat kamp klinkt vooral als een extra kans voor de pesters om je nichtje het leven zuur te maken. Ik zou geen meerwaarde zien voor haar in meegaan op kamp als het jaar toch bijna afgelopen is en ze aan het einde van het jaar niet met dezelfde kinderen naar de brugklas gaat.
Op deze manier is ze nog meer verwijderd van de groep..

Jammer dan, het gaat niet nu ineens de laatste paar weken nog wel leuk worden. Ze wil niet, luister naar haar.
Niet gaan.
Plagerijtjes? Echt? klinkt meer als buitensluiten en pestgedrag.

Je hebt niets te zeggen over je nichtje maar als ik de ouders was had ik kind ook zelf laten kiezen en dus niet laten gaan als ze niet wil.
Alle reacties Link kopieren
Niet gaan. Dit is geen kind dat bang is voor het onbekende; dan zou ik wel aandringen op "proberen". Ze is bang voor het bekende - en met reden lijkt me zo.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Sterker nog, als ik haar moeder was, zou ik haar niet laten gaan en zelf voor leuke dingen doen zorgen.
Wat is dat toch voor achterlijks dat school niks beters kan verzinnen dan dit maar laten gebeuren en haar nog straffen ook met een gewone schoolweek.

Ik zou aan de directeur laten weten dat ze die 3 dagen niet mee gaat en ook niet op school komt. Als die dan van mening is dat er ongeoorloofd verzuim gemeld moet worden bij de leerplichtambtenaar, kun je hem er toch aan herinneren dat school niet bepaald een veilige omgeving is voor je kind. En dat je dat al die jaren ook nog niet hebt gemeld bij de leerplichtambtenaar.
Nee hoor, mijn kind zou niet mee hoeven, en dat gevecht zou ik wel aan willen gaan. En ik zou mijn zienswijze ook graag voor de rechter verantwoorden, mocht ik er gedonder mee krijgen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle reacties zo snel. Ik ga dit zo even doorsturen naar mijn broer en zijn vrouw.

De reacties vanuit school en zelfs andere ouders waren namelijk niet zo positief. Er is nogal een houding dat haar ouders haar teveel beschermen en soms wordt er ook een beetje gesuggereerd dat nichtje te gevoelig is.
Daardoor sla je toch aan het twijfelen..
Niet mee laten gaan natuurlijk.
Dat is alleen maar onnodige kwelling.
Lekker thuis blijven of er mee op uitstap gaan naar dingen die tijdens schoolvakanties veel te druk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Raar van school om te denken dat de onderlinge verhouding zal verbeteren door het kamp.
Dat gaat niet gebeuren.
Ik zou kiezen voor thuis blijven en haar ziekmelden voor de kampdagen. Om drie dagen in groep 7 te bivakkeren vind ik onzin. Ik snap de school wel, want schoolplicht. Maar ik zou ervoor kiezen om dochter thuis te laten.
belgali schreef:
25-04-2019 11:19
Niet gaan. Dit is geen kind dat bang is voor het onbekende; dan zou ik wel aandringen op "proberen". Ze is bang voor het bekende - en met reden lijkt me zo.

Dit ja.
Kamp kan echt superleuk zijn voor kinderen, die van mij gaan meerdere keren per jaar (school, sport, jeugdwerk) en dat zijn echt hoogtepunten voor ze, maar in deze situatie? Lijkt me niet.Ik zou het kind zelf laten kiezen en zeker niet dwingen om vervolgens de klas te gaan uitzwaaien. Als school dat verwacht, is school niet goed bezig.
ninanoname schreef:
25-04-2019 11:20
Sterker nog, als ik haar moeder was, zou ik haar niet laten gaan en zelf voor leuke dingen doen zorgen.
Wat is dat toch voor achterlijks dat school niks beters kan verzinnen dan dit maar laten gebeuren en haar nog straffen ook met een gewone schoolweek.

Ik zou aan de directeur laten weten dat ze die 3 dagen niet mee gaat en ook niet op school komt. Als die dan van mening is dat er ongeoorloofd verzuim gemeld moet worden bij de leerplichtambtenaar, kun je hem er toch aan herinneren dat school niet bepaald een veilige omgeving is voor je kind. En dat je dat al die jaren ook nog niet hebt gemeld bij de leerplichtambtenaar.
Nee hoor, mijn kind zou niet mee hoeven, en dat gevecht zou ik wel aan willen gaan. En ik zou mijn zienswijze ook graag voor de rechter verantwoorden, mocht ik er gedonder mee krijgen.
Eens.
Uitzwaaien ook belachelijk.
Het kind te kijk zetten vanuit een volle bus..

Kinderen moeten sowieso serieus worden genomen mbt pesten.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
25-04-2019 11:21
Dank voor alle reacties zo snel. Ik ga dit zo even doorsturen naar mijn broer en zijn vrouw.

De reacties vanuit school en zelfs andere ouders waren namelijk niet zo positief. Er is nogal een houding dat haar ouders haar teveel beschermen en soms wordt er ook een beetje gesuggereerd dat nichtje te gevoelig is.
Daardoor sla je toch aan het twijfelen..
Ja natuurlijk, wie zou er niet gevoelig zijn wanneer er constant angst is om gepest te worden? Dat vind ik zo'n enorme dooddoener. Nee hoor, in de klas heerst blijkbaar een sfeertje dat het oké is dat er een zondebok is en het lerarencorps is niet bij machte om dat om te buigen.
Zijn alle klasgenootjes dan gevoelloze horken?
Ik ben gewoon nogal ontdaan dat dit anno 2019 nog steeds gezegd wordt. Er is tegenwoordig zo ontzettend veel bekend over pesten en groepsgedrag! Op het kdv van onze kinderen waren er zelfs al lezingen over pesten en er was een pestprotocol. Later op de basisschool vanaf groep 1 ook al. Nu neemt dat heus niet weg dat er buiten het zicht van de leraren om gepest wordt, maar de schuld bij het gepeste kind leggen is wel heel erg naar.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Buitengesloten worden is bewust dus pesten. Dit kan zo gegroeid zijn omdat je nichtje op een ander niveau denkt en verder is in veel dingen waardoor ze niet goed past bij haar klasgenootjes. Ik herken dat... maar als ze niet mee op kamp wil, dan gaat ze niet. Sociaal gezien heeft ze in die weken niets meer te verwachten. En ik zou haar ook niet bij groep 7 duwen zodat ook die weten dat ze niet mee is. Dan meldt haar maar ziek als school vasthoudt aan de leerplicht om hun eigen administratie naar de leerplichtambtenaar op orde te hebben. Ik zou haar wel zeggen dat wangedrag van anderen heel naar is, maar niet haar schuld of verantwoordelijkheid dus dat het niet haar dag moet verpesten. Ze moet dat wel een beetje los gaan laten anders loopt ze er op de middelbare ook tegen aan. Niet elke VWO-brugklasser is zo gevoelig of begripvol en ze komt er waarschijnlijk in de pauzes ook de havo en vmbo tegen.
MisaMi schreef:
25-04-2019 11:16
Ja precies. En ik zou haar ook nog eens gewoon lekker die week thuis houden. Ziekmelden en thuis laten. Een week bij groep 7 heeft toch ook geen meerwaarde? School kon het lekker bekijken wat mij betreft.
Eens, en dat uitzwaaien ook mooi laten zitten, in plaats van dat ze te kijk moet staan.
En misschien inderdaad gewoon leuke dingen gaan doen samen.
Sjulia schreef:
25-04-2019 11:21
Dank voor alle reacties zo snel. Ik ga dit zo even doorsturen naar mijn broer en zijn vrouw.

De reacties vanuit school en zelfs andere ouders waren namelijk niet zo positief. Er is nogal een houding dat haar ouders haar teveel beschermen en soms wordt er ook een beetje gesuggereerd dat nichtje te gevoelig is.
Daardoor sla je toch aan het twijfelen..
Ik moet eerlijk zeggen dat ik die indruk ook kreeg uit wat jij beschreef. Maar dat is natuurlijk niet negatief. Elk kind is verschillend en soms zit een kind emotioneel gezien op een ander niveau en ervaart daarom dingen anders dan leeftijdsgenootjes. Ik was als kind net zo.

Ik zou in dit geval kind niet mee laten gaan en gewoon deze dagen met groep 7 mee laten doen. Ik hoop voor haar dat ze het straks beter naar haar zin heeft in de brugklas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven