Altijd ruzie tussen broer en zus

25-04-2019 14:39 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben twee kinderen van 12 en 8.
Het heeft nooit geklikt.
We hebben echt wel van alles geprobeerd om dat beter te maken,maar helaas.
Ondertussen is elke vakantie een enorme opgave, althans zo voelt dat.
Wat we ook proberen om de sfeer erin te krijgen, het lukt niet en het blijft de hele dag herrie hier.
Zelf heb ik elke vakantie vrij. Ikben er dus altijd.
Gelukkig ben ik net hersteld van een burn out, maar echt lekker eens ontspannen lukt dus niet, omdat ik continue in het geruzie van die twee zit.
Heeft er iemand tips, herkenning?
Ik ben echt even moedeloos...
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet helpen, ken het gelukkig niet.... Hier 3 zonen en 2 dochters....
Alle reacties Link kopieren
Zoon van 12 met een vriendje naar het zwembad/bios of zo laten gaan en zelf met de 8 jarige wat leuks gaan doen.
Morgen 8 jarige met vriendje proberen te laten spelen en zelf iets met 12 jarige doen.
En anders naar buiten, actief zijn enz.
Alle reacties Link kopieren
delicious35 schreef:
25-04-2019 14:43
Zoon van 12 met een vriendje naar het zwembad/bios of zo laten gaan en zelf met de 8 jarige wat leuks gaan doen.
Morgen 8 jarige met vriendje proberen te laten spelen en zelf iets met 12 jarige doen.
En anders naar buiten, actief zijn enz.
We laten dochter van 12 idd ook zelf dingen ondernemen als ze dat wil. Vreselijke puber momenteel die denkt dat de hele wereld om haar draait.

We gaan nu we met het gezin op vakantie zijn ook echt elke dag op pad om iets te ondernemen. De ene keer iets wat zij leuk vinden en andersom. Maar de weg ernaar toe in de auto is al een verschrikking. De hele weg ruzie met elkaar.
Op den duur zit je ook in een negatieve spiraal qua, wat je nog kunt hebben.
We zijn ze gewoon totaal zat.
En hoe je het dan weet ombuigt tot iets gezelligs? Dat lukt dus even niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat is het probleem? hebben ze verschillende interesses , zo ja is het dan mogelijk om dagjes apart met ze op stap te gaan? 1-op-1 tijd met 1 ouder vinden kinderen volgens mij altijd leuk en je hoeft zo geen compromis te sluiten maar kan iets kiezen wat ze echt leuk vinden.
Alle reacties Link kopieren
JobEva schreef:
25-04-2019 14:43
Kan je niet helpen, ken het gelukkig niet.... Hier 3 zonen en 2 dochters....
Wat heerlijk. Het bestaat dus wel 😉
Alle reacties Link kopieren
lange reis: ieder een koptelefoon op en i pad ofzo wekt dat ook niet?
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
25-04-2019 14:47
Wat is het probleem? hebben ze verschillende interesses , zo ja is het dan mogelijk om dagjes apart met ze op stap te gaan? 1-op-1 tijd met 1 ouder vinden kinderen volgens mij altijd leuk en je hoeft zo geen compromis te sluiten maar kan iets kiezen wat ze echt leuk vinden.
Dat ze gewoon geen match /klik met elkaar hebben..
Thuis willen we nog best eens los met elkaar wat doen. Maar op vakantie toch wel als gezin op stap.
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar hier zit er dan ook weinig leeftijds verschil tussen; oudste 19, jongste 15....En willen nog altijd vrijwillig mee op vakantie.....(hoeft van ons ouders niet zo....)
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
25-04-2019 14:47
lange reis: ieder een koptelefoon op en i pad ofzo wekt dat ook niet?
Geen idee ze hebben beiden geen iPad.
Onze vakantie nu is een uurtje rijden dus geen divices mee deze vakantie.
Alle reacties Link kopieren
JobEva schreef:
25-04-2019 14:49
Ja, maar hier zit er dan ook weinig leeftijds verschil tussen; oudste 19, jongste 15....En willen nog altijd vrijwillig mee op vakantie.....(hoeft van ons ouders niet zo....)
Maar fijn dat het wel in goede harmonie kan met elkaar toch?
Ik kan daar soms best 'jaloers' op zijn op gezinnen waar de kinderen het goed met elkaar kunnen vinden.
Alle reacties Link kopieren
Een voor in de auto en 1 achterin een optie?
En desnoods op vakantie bij uitstapjes af en toe opsplitsen in 2x 1 ouder + kind?
Op díé fiets!
Alle reacties Link kopieren
Pinke, misschien als ze wat ouder zijn......Hier is nu vakantie, en hangt er altijd wel een groepje rond in huis...heel gezellig.....


En heb geduld, het komt misschien wel.... Een puber en een schoolkind is echt wel een verschil!
Alle reacties Link kopieren
Misschien toch ieder een ipad/tablet mee laten nemen op vakantie? Hebben ze even tijd voor zichzelf. En misschien ook loslaten dat je op vakantie als gezin steeds met zijn allen op stap gaat? Ze zitten zo wel heel erg bij elkaar op de lip en ook nog in een vreemde omgeving. Kan me voorstellen dat de irritaties dan nog hoger oplopen dan wanneer je gewoon thuis bent. En dan gaat het al niet lekker onderling.
Alle reacties Link kopieren
dat ze geen klik hebben wil nog niet zeggen dat ze niet gewoon hun mond kunnen houden tegen elkaar

en een 12 jarig zonder enkel 'device' op vakantie sturen lijkt me trouwens wel een recept voor problemen
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Wat hielp bij mijn schoonzus was om ze niet samen op de achterbank te zetten. Vanaf dat de meisjes 15 en 12 waren, ging het weet prima samen, dus hou hoop.

Verder zou je kunnen kijken of je de 12 jarige ook eens niet mee kan nemen. Hebben mijn ouders ooit 1x bij mij gedaan, heeft wel indruk gemaakt. Ik mocht gewoon niet mee, ze hadden er na dagen van vervelend pubergedrag genoeg van (was ik wel 13 of 14). En meestal was ik geen vervelend puber, geen idee waarom ik het toen wel was.
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
25-04-2019 14:57
dat ze geen klik hebben wil nog niet zeggen dat ze niet gewoon hun mond kunnen houden tegen elkaar

en een 12 jarig zonder enkel 'device' op vakantie sturen lijkt me trouwens wel een recept voor problemen
Nou dat eerst vinden wij dus ook.

Ik heb haar mobieltje wel bij me, maar enkel om mededelingen van haar sport bij te houden. We wilden juist nader tot elkaar komen. Lukt dus niet :-?
Alle reacties Link kopieren
binkie schreef:
25-04-2019 14:49
Geen idee ze hebben beiden geen iPad.
Onze vakantie nu is een uurtje rijden dus geen divices mee deze vakantie.
tja, wil je een oplossing? geef ze dan een ipad/telefoon en een bult 4G of goeie wifi
Je wil toch een leuke vakantie?
Alle reacties Link kopieren
delicious35 schreef:
25-04-2019 15:01
Wat hielp bij mijn schoonzus was om ze niet samen op de achterbank te zetten. Vanaf dat de meisjes 15 en 12 waren, ging het weet prima samen, dus hou hoop.

Verder zou je kunnen kijken of je de 12 jarige ook eens niet mee kan nemen. Hebben mijn ouders ooit 1x bij mij gedaan, heeft wel indruk gemaakt. Ik mocht gewoon niet mee, ze hadden er na dagen van vervelend pubergedrag genoeg van (was ik wel 13 of 14). En meestal was ik geen vervelend puber, geen idee waarom ik het toen wel was.
Onze 12 jarige blijft thuis sowieso vaak alleen.
Nu op vakantie alleen als we even een boodschap doen of iets. We zijn in deze omgeving onbekend dan ben ik daar voorzichtig mee.
Alle reacties Link kopieren
Komt goed..al duurde dat bij mijn zusje en mij wel pas toen we 17 en 2e waren.

En nog schelen zusje en ik als dag en nacht van elkaar.

Ik hou van mijn zusje maar ik ben nu 45 en ik moet er nog niet aan denken om met haar op vakantie te gaan.
Wij zijn gewoon zo totaal verschillend...

Maar heb altijd wel medelijden gehad met mijn ouders.
Wij vochten elkaar echt de keet uit vroeger en niets hielp...
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Hoe jij als ouder bent en reageert, speelt natuurlijk ook mee. Als jij op elke ruzie reageert, je kinderen als lastig ziet en zelf een bui hebt en al met tegenzin naar de vakantie kijkt dan gaan je kinderen daar lekker op in.
Probeer het eens wat positiever te zien en te benaderen. Spreek van te voren af dat de 1 op maandag mag beslissen wat jullie doen en de andere op dinsdag. Ga als ouder een dagje apart met 1 van de kinderen weg, wissel dit af en toe af. Toon interesse in wat zij willen doen op vakantie en geef aan dat je dit terugverwacht.

Geef ze genoeg te doen in de auto. Een uur rijden is wel een uur. Als ze gaan klieren dan is dat je begin van de vakantie. Maak een vakantie pakketje van te voren: zakjes snoep voor de kinderen, koop een leuk vakantieboek voor ze of wat ze leuk vinden (kleuren, films downloaden, creatief iets).
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
25-04-2019 15:03
tja, wil je een oplossing? geef ze dan een ipad/telefoon en een bult 4G of goeie wifi
Je wil toch een leuke vakantie?
Denk daar de volgende keer ook wel anders over.
En toch geeft dat soms ook een beetje zuur gevoel. Wij hadden dat vroeger ook echt niet. En ook leuke vakanties. En ik weet dat je dat niet kunt vergelijken.
Ik zou dan toch echt met je kroost om de tafel gaan zitten en bespreken hoe nu verder. Dat kan met 12 en 8 prima. Het is niet alleen hun vrije tijd die ze samen vergallen op deze manier, ook het jouwe.
Thuis: ieder hun eigen ding doen, eigen vrienden uitnodigen en op hun kamer vermaken etc.
Op vakantie: afspreken dat ze om en om iets mogen kiezen om te doen, en er bij morren gewoon een dag overgeslagen wordt? En waarom geen tablet mee op vakantie? Als iedereen zo aan zijn rust toe komt? Of hebben ze andere favoriete bezigheden die ze alleen rustig kunnen ondernemen?
Alle reacties Link kopieren
binkie schreef:
25-04-2019 15:05
Denk daar de volgende keer ook wel anders over.
En toch geeft dat soms ook een beetje zuur gevoel. Wij hadden dat vroeger ook echt niet. En ook leuke vakanties. En ik weet dat je dat niet kunt vergelijken.
toch ook 'vroeger' volksstammen kinderen die niet met elkaar konden opschieten hoor.

Geef die lui gewoon een ipad, en heb een leuke vakantie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven