'sNachts zindelijk maken tips en tricks (zoon 4,5)

01-05-2019 19:50 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik zoek naar tips en tricks om mijn zoon van 4,5 'snachts zindelijk te krijgen.
We hebben een jaar geleden een eerste poging gedaan toen hij overdag zindelijk werd, dit lukte niet erg en na 3 weken van meer nachten nat dan droog zijn we weer overgegaan naar luiers.
We wilden een half jaar geleden poging 2 doen, het consultatie bureau adviseerde toen tegen want mijn moeder was ziek, sint en kerst en spannende dagen... Beter wachten we tot het nieuwe jaar.
Inmiddels is het dus april. Alles is weer rustig en het is vakantie. Hij had 'ochtends 9 van de 10x een droge luier dus en ik had het idee dat dit het goede moment zou zijn.

Nacht 1 ging goed. Wel om 11 uur gewekt om te plassen, en om half 8 wakker gemaakt om te plassen.
Nacht 2 heb ik hem om 10 uur wakker gemaakt om te plassen, maar hem 'sochtends laten liggen met als resultaat nat.

Ik wil hem eigenlijk helemaal niet wakker maken. Ik wil dat hij zelf voelt dat hij moet plassen en dan naar de wc gaat. Ik weet niet wat de goede aanpak is. Is hij er gewoon nog niet aan toe en maken we het onszelf alleen maar lastig om het te proberen en ga ik hem weer een luier om doen? Of moet ik doorbijten en wassen wassen wassen en dan klikt het op een gegeven moment? Ik ben zeker bereid om door te bijten, maar ik weet niet of het realistisch is.

Hoe hebben jullie het aangepakt? Welke methode werkte er voor jouw kind(eren)?

Thanks!
Alle reacties Link kopieren
Aan mij heb je niets maar ik lees even mee. Onze zoon wordt over 2 maanden vier en is de nachten ook nog niet zindelijk.
Ik zou als je het niet weet opnieuw even vragen bij het CB of de huisarts.

Maar .....4,5 is niet heel laat voor een flink deel van de kinderen.
Ze gaan er bij s'nachts zindelijk van uit dat de meeste kinderen dat zeker zijn bij 7 jaar.

Dat is nog een lange tijd. 4,5 jaar is niet uitzonderlijk of heel dringend.

Soms werkt het signaal gewoon niet goed en dan is elke nieuwe poging die verkeerd word aangepakt of te lang duurt een teleurstelling.
Waarom wil je hem graag zindelijk hebben 's nachts? Vindt hij luiers/nachtbroekjes niet meer fijn?

Onze oudste is pas sinds een half jaar droog, hij was toen 8.5. Een echte bedplasser (hij slaapt heel diep) en dat is uiteindelijk met een plaswekker binnen 2 maanden gelukt.

Dochter was met 2jr3mnd droog, gewoon ineens, dag en nacht.
Dochter2 is sinds kort droog, ze was net 6.

Verschilt dus enorm per kind. Maar behalve de plaswekker bij de oudste, heb ik er verder niets aan gedaan. Jongste werd 's morgens zelf wakker om te plassen met een droge luier, dat was de indicatie voor mij dat ze nachtzindelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ‘s nachts luierbroekjes gebruikt tot ze zelf aangaf er klaar mee te zijn. Ze was toen bijna 7. Daarna nog enkele keren een ongelukje gehad (in een paar maanden) en toen ging het goed.

Overdag was ze al zindelijk toen ze net 3 was. Dat heb ik toen wel ‘getraind’.
Alle reacties Link kopieren
Goed om te lezen dat het nog niet hoeft. Als ik de mensen om me heen hoor lijkt zoon rijkelijk laat te zijn.
Ik heb een meisje in de familie waarvan bleek dat signaal gewoon niet werkte. Dat komt bij heel veel kinderen voor van 3/7. Dan is het nog heel normaal.

Maar bij haar duurde tot 11 jaar. Kinderarts en al, speciale plasprogramma's. Wakker maken, speciale wekkers ect. Niets hielp.

Drama werd het. Moeder heeft met 8,5 gezegd dat ze bij de kinderarts bleef ( die gaf ook aan dat het soms gewoon niet goed werkt) maar al die poespas ging ze mee stoppen.

Uiteindelijk met 11 geen luiers meer nodig. Toen pas kwam het signaal door.

Ik zou bij 4,5 echt geen heel trainingprogramma bedenken/volgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zoon wakker gemaakt totdat ik merkte dat hij zelf op tijd wakker werd. Ik denk nog zeker wel een jaar (zoon was wel iets jonger).
Stapje voor stapje dus. Eerst droog met hulp en later pas zonder hulp.
Alle reacties Link kopieren
Ik had het idee dat zindelijk zijn met 7 meer een uitzondering op de regel was en dat de meeste kinderen toch wel voor hun 5e geen luier meer draagt snachts.

De reden dat ik het toch nu weer wil proberen is omdat we in augustus een maand gaan reizen. Ik zag het eigenlijk niet zitten om een maand aan luiers mee te slepen.

Hebben jullie kinderen allemaal zelf aangegeven er klaar mee te zijn?
Alle reacties Link kopieren
Je kan er helemaal niets aan trainen of oefenen. Het komt vanzelf en kan makkelijk nog meer dan een jaar duren.
Saartjepoes schreef:
01-05-2019 20:02
Ik heb zoon wakker gemaakt totdat ik merkte dat hij zelf op tijd wakker werd. Ik denk nog zeker wel een jaar (zoon was wel iets jonger).
Stapje voor stapje dus. Eerst droog met hulp en later pas zonder hulp.
Een jaar lang elke nacht je kind wakker maken? Waarom in godesnaam?

Waarschijnlijk was hij na dat jaar zelf ook wel op tijd wakker geworden, Het nachtplassen heeft namelijk iets met rijping van de blaas en de hormonen te maken. Die komt met de jaren vanzelf. Daar is niet op te trainen.
Alle reacties Link kopieren
Lievejetje schreef:
01-05-2019 20:01
Goed om te lezen dat het nog niet hoeft. Als ik de mensen om me heen hoor lijkt zoon rijkelijk laat te zijn.
Dat heb ik dus ook. Kindjes in de klas zijn volgens hun moeders allemaal zindelijk. Ik vind het zelf niet erg om een luierbroekje om te doen. No worries. Maar ik dacht dat ik hem misschien te makkelijk maak...
Alle reacties Link kopieren
Asinum schreef:
01-05-2019 20:04
Ik had het idee dat zindelijk zijn met 7 meer een uitzondering op de regel was en dat de meeste kinderen toch wel voor hun 5e geen luier meer draagt snachts.

De reden dat ik het toch nu weer wil proberen is omdat we in augustus een maand gaan reizen. Ik zag het eigenlijk niet zitten om een maand aan luiers mee te slepen.

Hebben jullie kinderen allemaal zelf aangegeven er klaar mee te zijn?
Oudste twee waren eerder 's nachts zindelijk dan overdag, de jongste was al een hele tijd overdag zindelijk, maar 's nachts niet. Ineens had ze een paar dagen een droge luier en toen ging het ineens goed.
Alle reacties Link kopieren
Asinum schreef:
01-05-2019 20:06
Dat heb ik dus ook. Kindjes in de klas zijn volgens hun moeders allemaal zindelijk. Ik vind het zelf niet erg om een luierbroekje om te doen. No worries. Maar ik dacht dat ik hem misschien te makkelijk maak...
Ja dat heb ik ook. En bij mijn zoon moet je vaak rigoureus zijn, hij was allang zindelijk overdag maar vond die luier wel prima. Gewoon geen luier meer gegeven en toen ging hij naar de wc. Maar dat werkt ‘s nachts denk ik toch anders.
Alle reacties Link kopieren
Asinum schreef:
01-05-2019 20:04
Ik had het idee dat zindelijk zijn met 7 meer een uitzondering op de regel was en dat de meeste kinderen toch wel voor hun 5e geen luier meer draagt snachts.

De reden dat ik het toch nu weer wil proberen is omdat we in augustus een maand gaan reizen. Ik zag het eigenlijk niet zitten om een maand aan luiers mee te slepen.

Hebben jullie kinderen allemaal zelf aangegeven er klaar mee te zijn?
Nee, hij was overdag zindelijk (alle hulde aan het kdv) en werd toen opeens ‘s nachts wakker om te plassen. Wij net op de camping uiteraard maar ik heel trouw met kind naar badhuis in het donker:). Thuis geen luier meer omgedaan. Thuis sliep hij vaster dus elke avond wakker gemaakt.

Maar ik begrijp dat je pas 2 nachten bezig bent toch? Nacht 1 was succesvol.... pas die aanpak vannacht weer toe. Over twee weken weer kijken hoe je ervoor staat?

En luiers koop je overal..... ook op reis toch :)
Asinum schreef:
01-05-2019 20:04
Ik had het idee dat zindelijk zijn met 7 meer een uitzondering op de regel was en dat de meeste kinderen toch wel voor hun 5e geen luier meer draagt snachts.

De reden dat ik het toch nu weer wil proberen is omdat we in augustus een maand gaan reizen. Ik zag het eigenlijk niet zitten om een maand aan luiers mee te slepen.

Hebben jullie kinderen allemaal zelf aangegeven er klaar mee te zijn?

Ik denk dat mensen waarvan de kinderen niet vroeg zindelijk zijn dat niet de hele tijd rondbazuinen.

In tegenstelling tot de ouders wiens kinderen dat wel al vroeg zijn. Die denken vaak dat het een soort verdienste is. Of een wedstrijd ofzo. ;)

Beiden waren ruim 5 toen het s'nachts goed ging. Oudste had gewoon ineens droge luiers en werd wakker en moest plassen en ging me roepen. Zo maar ineens. Ging goed totdat de jongste geboren werd, toen hadden we met 6 een paar nachten wat ongelukjes. Maar blijk ook heel normaal te zijn. Jongste riep juist dat ze geen luier meer wilde. 2x een ongelukje gehad ( heel vroeg in de ochtend en dan net te laat op de wc zijn, dus signaal en blaas werkten goed) en daarna nooit meer gehad.

Ik denk echt dat bepaalde dingen prima aan te leren zijn. Maar echte zindelijkheid ( dus echt zelf voelen dat er drang is, overdag maar vooral s'nachts) is er daar geen een van. Echt niet.

Ik zou die luiers meenemen als er tegen die tijd geen droge luiers zijn en er niet vanuit lichaam zelf dat signaal doorkomt.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 01-05-2019 20:13
4.74% gewijzigd
´s Nachts zindelijk "maken" werkt niet echt. Zindelijkheid ´s nachts wordt anders door het lichaam gereguleerd dan overdag, het is nl hormoongestuurd. Zeker op die leeftijd valt er weinig te trainen. Hij slaapt dan immers.

Mijn kind was overdag vroeg zindelijk (2 jaar) maar overdag duurde het tot 5,5 jaar. Grappig genoeg (vergelijking met jou) was kind rond een lange reis ´s nachts zindelijk. Maar aangezien ik geen zin had om bedzeiltjes mee te slepen of om onderweg natte bedden te hebben, heeft kind toen nog luierbroekjes gedragen. Na een droge nacht werd die gewoon nog een nacht gebruikt.
Hier was het met 9,5 ineens droog. We hebben er niks aan getraind. Hij droeg ook al jaren geen luier meer, want hij werd meestal niet wakker van een natte broek. Als hij wel wakker werd, pakte hij zelf droge kleren en kwam bij ons liggen. Hij was 1 tot 3 keer per week nat.

Drie weken voor hij op kamp ging was het afgelopen.
Alle reacties Link kopieren
Hier dochter van 5 en een half die nog met luierbroekje slaapt. Hebben al een paar keer geprobeerd zonder omdat ze langere tijd droge luiers had maar dan ging het nacht 1 meteen weer mis.

Ze heeft nu zelf weer aangegeven zonder te willen slapen. Ivm met onze vakantie (in de camper) nu hebben we afgesproken het thuis weer te proberen.
Maar ik laat het gewoon los. Als ze wil proberen, prima, zo niet ook prima. Maar na een paar nachten nat bed, gaat de luier weer aan. Elke nacht een nat bed is veroorzaakt alleen maar een oververmoeid kind dus dat doen we niet meer.

Ik heb me er een tijdje geleden ook in verdiept en besloten me er nog niet druk over te maken. Komt wel!
Alle reacties Link kopieren
Mijn beide dochters waren voor 2,5 jaar overdag zindelijk. De oudste was 's nachts met 5 en de jongste met 6 zindelijk. Volgens mij CB heel normaal. Zit hier in de familie. Vroeg overdag en 's nachts laat.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij zit bedplassen in de familie: mijn vader tot zijn 16e, mijn moeder tot haar 13e, ik tot mijn 11e, dus ik heb er bij mijn kinderen ook nooit over nagedacht dat dat eerder zou kunnen.
Oudste met 9, jongste met 6.
Maar niet getraind en gewoon luiers gedragen totdat het niet meer nodig was.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Als je hem 2x per nacht wakker gaat gaat er niets goed op het zindelijkheidsvlak hoor.
Lucifer2018 schreef:
01-05-2019 20:06
Een jaar lang elke nacht je kind wakker maken? Waarom in godesnaam?

Waarschijnlijk was hij na dat jaar zelf ook wel op tijd wakker geworden, Het nachtplassen heeft namelijk iets met rijping van de blaas en de hormonen te maken. Die komt met de jaren vanzelf. Daar is niet op te trainen.
Wakker maken werkt zelfs remmend op de zindelijkheid, omdat het kind niet leert om van een plassignaal wakker te worden, maar van papa/mama.
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
01-05-2019 20:41
Wakker maken werkt zelfs remmend op de zindelijkheid, omdat het kind niet leert om van een plassignaal wakker te worden, maar van papa/mama.
Precies.
Dat wakker maken zorgt er mss voor dat kinds bed droog blijft, maar zindelijk wordt ie er niet van.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Jongste heeft tot ongeveer 14 in de nacht luierbroekjes gedragen. Wij hebben er nooit een probleem van gemaakt. Op een gegeven ogenblik was het klaar. Best handig, ze kon zelf haar luier verschonen geen nat bed. Ze ging ook gewoon bij vrienden logeren, op schoolkampen etc. nooit gepest. Ze was er open over; "iedereen heeft wel wat en ik word niet wakker als ik moet plassen, als je me daarover wilt uitschelden of lzchen, veel plezier".
Dapper kind.
Maar voor jullie voor de vakantie neem lekker een pak van die luierbroekjes mee, kan hij zelf aan en uittrekken, geen extra aandacht aan geven. Hoort gewoon bij hem, klaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven