Onzeker door ouders kdv

04-05-2019 16:28 65 berichten
Hoi allemaal. Ik werk nu ongeveer 2,5 jaar op een kdv, dreumesgroep. Er zit een kindje op de groep met ouders waar ik erg onzeker door wordt. Ouders verzinnen namelijk klachten over mij en mijn collega en gaan daarmee dan weer naar leidsters van een andere groep. Wij horen het dan via via. We hebben volgende week een gesprek met ouders en manager. Gevolg is dat ik heel onzeker wordt en bang ben om iets fout te doen.

Gisteren was het kindje er ook. Ze was aan het spelen en een jongetje van 14 maanden trekt aan haar haren. Er kwamen wat haren mee (geen grote pluk). Ik heb meteen het kindje getroost. Ze was niet erg overstuur en heeft verder een goede dag gehad. Ik heb ook nog op haar hoofd gekeken maar zag geen kale plek. Ik heb er dus ook niet meer aangedacht dit te melden aan ouders. Ik twijfel nu of ik wel goed heb gekeken en er echt geen kale plek zit. Ouders kwamen haar ophalen en zeiden beide ook niets over een eventuele kale plek.

Om deze dingen maak ik me altijd zorgen in het weekend. Bang dat ik in ogen van ouders toch iets fout doe. Ik vind het werk erg leuk maar op deze manier niet ontspannend en ben altijd bang mijn baan te verliezen. Ik weet niet meer hoe ik me erover moet voelen of wat te doen behalve praten met de leidinggevende.
Je zou kunnen overleggen met je leidinggevende of je op een andere groep gezet kan worden.
Ik zou in dat gesprek bij ouders aangeven dat je het prettig vindt als ze in het vervolg bij de betreffende collega komen met klachten i.p.v. bij die van de andere groep. En die van de andere groep moeten dan ook niet op de klachten ingaan maar ouders naar de betreffende leidster verwijzen.

Dat staat even los van de klachten zelf. Daarover kun je in gesprek om samen tot een oplossing te komen. Maar wat de communicatie over klachten betreft mag je best duidelijk zijn hoor.
Dit type ouders zul je blijven tegenkomen, dus tenzij je van baan wilt wisselen is het zaak dat je leert hiermee om te gaan. Benadruk op een vriendelijke en positieve manier dat de ouders bij jullie moeten komen met vragen en opmerkingen. Met een beetje geluk valt je leidinggevende gelijk ook al op wat voor types het zijn. En probeer je geen zorgen te maken zolang jij je werk maar gewoon goed doet,
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou To naar een andere groep gaan? Daar zitten ws. ook ouders die liever lopen klagen bij derden ipv. rechtstreeks de leidster van hun kind aan te spreken.

To, bespreek van te voren met je lg wat het geklaag van de ouders met jou doet. Hoe het gesprek gevoerd gaat worden. Bedenk de ouders hebben wat uit te leggen, jij kan je rug rechten en vragen om voortaan direct bij jou aan de bel te trekken.

Denk aan al die ouders en kindjes die wel blij zijn dat je er voor hen bent.
Alles sal reg kom
Betty_Slocombe schreef:
04-05-2019 16:38
Dit type ouders zul je blijven tegenkomen, dus tenzij je van baan wilt wisselen is het zaak dat je leert hiermee om te gaan. Benadruk op een vriendelijke en positieve manier dat de ouders bij jullie moeten komen met vragen en opmerkingen. Met een beetje geluk valt je leidinggevende gelijk ook al op wat voor types het zijn. En probeer je geen zorgen te maken zolang jij je werk maar gewoon goed doet,
En ik twijfel of ik mijn werk goed doe. Enerzijds heb ik nooit klachten van andere ouders gehad maar ik blijf ook bang om iets fout te doen. Had ze echt geen kale plek? Heb ik wel goed gekeken? Anders had ik het moeten melden. En zo zit ik ieder weekend wel met iets.
Alle reacties Link kopieren
“Ze was niet erg overstuur en heeft verder een goede dag gehad. Ik heb ook nog op haar hoofd gekeken maar zag geen kale plek. Ik heb er dus ook niet meer aangedacht dit te melden aan ouders. “

Ik vind dat je toch wel degelijk de plank mis slaat hier. Waarom twijfel je of je goed gekeken hebt naar de plek? Omdat je anders door de mand valt?
Mag aannemen dat je zoiets meldt ongeacht al dan niet een kale plek?
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
Alle reacties Link kopieren
juicey schreef:
04-05-2019 16:45
En ik twijfel of ik mijn werk goed doe. Enerzijds heb ik nooit klachten van andere ouders gehad maar ik blijf ook bang om iets fout te doen. Had ze echt geen kale plek? Heb ik wel goed gekeken? Anders had ik het moeten melden. En zo zit ik ieder weekend wel met iets.
Mwah je had het sowieso moeten melden natuurlijk. Vergeten kan gebeuren maar als dat vaker gebeurt vind ik dat wel slordig. Ik zou het als ouder graag weten als er zoiets gebeurd is.

Verder inderdaad aangeven dat je open staat voor feedback dus hoopt dat ouders naar jou toe komen. En als ze dat dan doen, er ook iets mee doen (dus geen zaken vergeten te melden).
Alle reacties Link kopieren
Caretaker schreef:
04-05-2019 16:54
“Ze was niet erg overstuur en heeft verder een goede dag gehad. Ik heb ook nog op haar hoofd gekeken maar zag geen kale plek. Ik heb er dus ook niet meer aangedacht dit te melden aan ouders. “

Ik vind dat je toch wel degelijk de plank mis slaat hier. Waarom twijfel je of je goed gekeken hebt naar de plek? Omdat je anders door de mand valt?
Mag aannemen dat je zoiets meldt ongeacht al dan niet een kale plek?
Ik zou het niet leuk vinden als je zoiets niet aangeeft. Ik hoor liever van je dat mijn kindje is aangevallen en wat jij vervolgens hebt gedaan. Dan weet ik of je adequaat reageert.
Zaken proberen te verbergen is iig niet de goede handelswijze.
Alle reacties Link kopieren
Bonnieux schreef:
04-05-2019 17:03
Ik zou het niet leuk vinden als je zoiets niet aangeeft. Ik hoor liever van je dat mijn kindje is aangevallen en wat jij vervolgens hebt gedaan. Dan weet ik of je adequaat reageert.
Zaken proberen te verbergen is iig niet de goede handelswijze.
Vinden jullie echt dat leidsters ieder conflict tussen kinderen moeten melden? Ik zou dat echt overdreven vinden. Op deze leeftijd wordt er toch wel vaker geduwd, getrokken e.d natuurlijk bij ernstige zaken verwacht ik een melding.
Alle reacties Link kopieren
Bonnieux schreef:
04-05-2019 17:03
Ik zou het niet leuk vinden als je zoiets niet aangeeft. Ik hoor liever van je dat mijn kindje is aangevallen en wat jij vervolgens hebt gedaan. Dan weet ik of je adequaat reageert.
Zaken proberen te verbergen is iig niet de goede handelswijze.
Ik snap je gedachtegang als ouder zeker wel. Alleen is het voor de pedagogisch medewerksters logisch dat ze dit soort dingen soms vergeten te melden. Het is best aanpoten met 16 kinderen op de groep. Stel zoiets gebeurd ‘s ochtends om half 10. Kind troosten en daarna heeft het kind verder een prima dag. Als het kind dan om 18 uur gehaald wordt dan kan het best zo zijn dat je het gebeurde oprecht vergeten bent.
Alle reacties Link kopieren
Haasjehop schreef:
04-05-2019 16:36
Ik zou in dat gesprek bij ouders aangeven dat je het prettig vindt als ze in het vervolg bij de betreffende collega komen met klachten i.p.v. bij die van de andere groep. En die van de andere groep moeten dan ook niet op de klachten ingaan maar ouders naar de betreffende leidster verwijzen.

Dat staat even los van de klachten zelf. Daarover kun je in gesprek om samen tot een oplossing te komen. Maar wat de communicatie over klachten betreft mag je best duidelijk zijn hoor.
Dit! Heel raar dat ouders hun ongenoegen bij andere collega’s uitten. Hopelijk spreken die collega’s die ouders daar ook op aan.

Probeer er boven te staan. Lastige ouders zijn er helaas altijd! Hopelijk krijgen jullie goede ondersteuning van jullie leidinggevende
Alle reacties Link kopieren
Bespreek van tevoren goed door met jullie leidinggevende hoe om te gaan met deze ouders. Het is duidelijk dat hebt gewoon zeikerds zijn want het gaat niet alleen om jou. Dat soort ouders zal je altijd hebben. Van je collega’s zou ik vragen niet te luisteren naar deze klachten maar de ouders te vragen dit bij de betreffende collega zelf te melden.

Hebben jullie een systeem waarbij je dit soort incidenten even kan opschrijven? Overdrachtsmap, schrift oid? Kan me voorstellen dat je wel eens iets vergeet te melden en dat later dan weer bedenkt. Overigens zijn dit dingen die zo vaak gebeuren op een kdv en als je elk onenigheidje zou moeten melden...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Was je het echt vergeten te melden? Het lijkt mij nl dat je uitgerekend bij dit kind op je tenen loopt om maar niks fout te doen. Eerlijk gezegd denk ik dat je niks durfde te zeggen en nu twijfelt, omdat het straks alsnog ter sprake gaat komen bij het gesprek.

Wees gewoon eerlijk. Ook naar jezelf. Als jij weet waar je voor staat, hoef je je ook niet te verdedigen.
En jouw collega's moeten stoppen met praten met die ouders en ze terugsturen naar jou. Op deze manier vallen ze jou ook af.
Mugske schreef:
04-05-2019 17:12
Vinden jullie echt dat leidsters ieder conflict tussen kinderen moeten melden? Ik zou dat echt overdreven vinden. Op deze leeftijd wordt er toch wel vaker geduwd, getrokken e.d natuurlijk bij ernstige zaken verwacht ik een melding.
Haren uit hoofd trekken, valt hier dus onder.
Heb je dit incident wel gemeld aan de ouders vd haren trekker?
Als ik ieder conflict moet melden kan ik wel even doorgaan. Ik was het oprecht vergeten. Wanneer een kindje op het hoofd valt bijv. meld ik dit natuurlijk meteen omdat dit gevolgen kan hebben.
juicey schreef:
04-05-2019 17:36
Als ik ieder conflict moet melden kan ik wel even doorgaan. Ik was het oprecht vergeten. Wanneer een kindje op het hoofd valt bijv. meld ik dit natuurlijk meteen omdat dit gevolgen kan hebben.
Nog maar een keer, meldde je het wel aan de ouders vd haren trekker?
Alle reacties Link kopieren
Bonnieux schreef:
04-05-2019 17:03
Ik zou het niet leuk vinden als je zoiets niet aangeeft. Ik hoor liever van je dat mijn kindje is aangevallen en wat jij vervolgens hebt gedaan. Dan weet ik of je adequaat reageert.
Zaken proberen te verbergen is iig niet de goede handelswijze.
Aangevallen? ze spelen samen en dat kind van 14 maanden pakt de haren van de ander vast, raakt er misschien in verward, en trekt er dus aan. kan iedere peuter overkomen. Die kinderen kennen nog niet echt oorzaak en gevolg, Als ze ouder zouden zijn wel, en dan kun je het misschien aanvallen noemen, nu niet
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Als mijn kind van 14 maanden aan haar haar is getrokken door een ander kindje van die leeftijd, dan zou je dat echt niet hoeven te melden. Uitgezonderd als ze er de hele dag van overstuur is gebleven of blijvende schade heeft opgelopen. Mijn hemel zeg. Het zijn piepjonge kinderen. Zulke incidenten zijn normaal.

Het lijkt mij beter als het kind in kwestie wordt overgeplaatst naar de groep waar mama of papa nu haar/ zijn onvrede al uit.

Arm kind trouwens.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
04-05-2019 17:51
Als mijn kind van 14 maanden aan haar haar is getrokken door een ander kindje van die leeftijd, dan zou je dat echt niet hoeven te melden. Uitgezonderd als ze er de hele dag van overstuur is gebleven of blijvende schade heeft opgelopen. Mijn hemel zeg. Het zijn piepjonge kinderen. Zulke incidenten zijn normaal.

Het lijkt mij beter als het kind in kwestie wordt overgeplaatst naar de groep waar mama of papa nu haar/ zijn onvrede al uit.

Arm kind trouwens.
Precies, roerend mee eens. En ik krijg het idee dat dat haartrekincident hier nu ernstig wordt overschat, anders had TO het echt wel gemeld. Ik heb zelf op een kdv gewerkt en je kunt echt niet alles melden wat er de hele dag met 16 kinderen gebeurd. Pfff.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Vesper- schreef:
04-05-2019 17:33
Haren uit hoofd trekken, valt hier dus onder.

Haren uit het hoofd trekken of aan iemands haren trekken waarbij er een jaar of twee drie aan je hand blijven zitten is nogal een verschil.

Van mij zou je dat niet gemeld hoeven hebben. Als je alles wat er met je kind gebeurt precies wilt weten, moet je je kind niet naar een kdv brengen.
mevrouwiglesias schreef:
04-05-2019 18:27
Precies, roerend mee eens. En ik krijg het idee dat dat haartrekincident hier nu ernstig wordt overschat, anders had TO het echt wel gemeld. Ik heb zelf op een kdv gewerkt en je kunt echt niet alles melden wat er de hele dag met 16 kinderen gebeurd. Pfff.
Er was inderdaad een klein plukje uit. Het kindje begon natuurlijk te huilen en na troosten was ze weer heel vrolijk. Het gebeurde al vroeg op de ochtend en ze werd iets voor zessen opgehaald dus na een hele dag vergeten juist omdat het in mijn ogen niet ernstig was. Mocht zij blijvende schade hebben had ik het inderdaad gemeld. Ik ben alleen bang dat ouders hier anders over denken. Erg lastig.
Alle reacties Link kopieren
Bonnieux schreef:
04-05-2019 17:03
Ik zou het niet leuk vinden als je zoiets niet aangeeft. Ik hoor liever van je dat mijn kindje is aangevallen en wat jij vervolgens hebt gedaan. Dan weet ik of je adequaat reageert.
Zaken proberen te verbergen is iig niet de goede handelswijze.
Aangevallen? Als het om een kind van 14 jaar ging wel, maar dit is een dreumes vs. een peuter... Wat valt er, behalve troosten en kind controleren, adequaat aan te reageren? Wil je een dreumes van 14 maanden in de hoek zetten en vermanend toe spreken over iets waar het zich nog niet van bewust is? Hoe zie je dat voor je? Geen wonder dat to zo onzeker is...
Alle reacties Link kopieren
Mocht het kindje echt een kaal plekje hebben (wat ik niet denk als ik je verhaal zo lees) dan is er nog geen man overboord.
Dan vertel je gewoon wat er gebeurd is en dat je het helaas vergeten bent om te vertellen tijdens het ophalen.
Ik vind dat ouders daar best begrip voor op moeten kunnen brengen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven