Nichtje doet mee aan de ramadan

08-05-2019 13:05 242 berichten
Mijn nichtje (10) doet voor het eerst mee aan de ramadan. Het liefst zou ze het iedere dag willen, maar ze mag alleen op de woensdagen en in de weekenden. Ze is nogal een doorzetter, dus ik weet eigenlijk al zeker dat ze het gaat volhouden. Mijn nichtje is Nederlands en haar beide ouders zijn ook Nederlands. Niemand in de familie is islamitisch. Alsnog steunt haar moeder -mijn tweelingzus- haar volledig. Nichtje mag bijvoorbeeld wat langer opblijven om te kunnen eten en drinken. Nichtje zit op een multi-culturele school en woont in een multi-culturele buurt. De meerderheid is Nederlands, maar er zijn ook veel Marokkaanse kinderen en kinderen met andere nationaliteiten. Nichtje gaat met iedereen goed om.

Ik ben enigszins verbaasd. Zelf ben ik ook opgegroeid met Marokkaanse buurkinderen. Vrijwel al mijn vriendinnetjes op de basisschool waren zelfs Marokkaans en ook op de middelbare school had ik veel Marokkaanse vriendinnen. Maar ik heb nooit de wens gehad om mee te doen met de ramadan. Ik had/heb wel interesse in de cultuur en religie van mijn vriendinnen. Maar niet om er zelf aan deel te nemen.

Zouden meer Nederlandse kinderen interesse hebben in de Ramadan en de islam? Zouden jullie dit toestaan en steunen bij jullie kinderen? Ik ben benieuwd! :)
Alle reacties Link kopieren
Nouja, mijn kinderen tonen ook interesse in andere geloven, wij wonen in een grote stad die ook multicultureel is, dus dat vind ik niet zo gek. Wellicht is het een fase bij je nichtje, misschien ook niet. Ik zou mijn kinderen steunen, wat ze ook zouden willen, als dat belangrijk voor ze zou zijn.
Mijn dochter was er op die leeftijd ook nieuwsgierig naar, ze heeft een keer meegedaan maar hield dat maar een paar uur vol.
Van mij mag ze haar eigen keuze hierin maken.

Zij deed vanuit het idee dat je vast om vervolgens eten met de armen te delen. Niet zozeer vanwege de islam.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit een prima oplossing van moeder.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
nee , het suikerfeest vonden ze wel interessant ;) in principe .wij zijn niet gelovig doen zelf wel aan pakjesavond en zetten een kerstboom en ik heb paaseitjes gehaald bv maar niks gerelateerd aan niet voor het geloof , meer voor de leuk
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
https://www.lc.nl/extra/Vijf-vragen-ove ... 45660.html

Kinderen hoeven helemaal niet mee te doen.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
08-05-2019 13:11
https://www.lc.nl/extra/Vijf-vragen-ove ... 45660.html

Kinderen hoeven helemaal niet mee te doen.
Nee dat wist ik idd ook, hoeft niet mag wel. Sommige moslims doen het helemaal niet. Ieder z’n eigen manier toch
Alle reacties Link kopieren
Mooi dat je nichtje interesse toont in de ramadan, ik zou haar wel deels mee laten doen. Misschien zeggen dat ze wel water moet drinken? Dat vind ik wel riskant, zeker met kinderen. Ik zou denk ik wel goed uitleggen hoe het zit met verschillende geloven zodat ze beter een 'objectief' beeld kan vormen en haar eigen mening over het geloof kan vormen in plaats van het alleen van haar klasgenootjes te horen.
Misschien ook leuk als ze een keer in het weekend, evt samen met haar ouders, met een klasgenootje mee gaat naar de iftar?
Ze doet er niemand kwaad mee (en als ze het zelf niet volhoudt dan kan ze stoppen of kan moeder haar laten stoppen) en ze laat zien dat ze over principes en doorzettingsvermogen beschikt. Ik vind het mooi.

Mijn ene kind heeft gevast in de vastentijd. Dat heeft ze 20 dagen volgehouden, toen was ze er wel klaar mee. Ik vind het heel mooi om te zien hoe kinderen proberen na te denken over zingeving, maar ik zou mijn kind niets opleggen of verbieden (tenzij gevaar).
Is het verstandig op die leeftijd?
Vraag uit interesse aan degene die ervaring heeft ermee.

Vind het een interessante vraag van TO.

Ik vind het wel stoer eigenlijk van je nichtje en je zus. En ik denk idd dat het toestaan wel goed is mits kind zelf wil.

Hier verwacht ik dat partner het niet zou accepteren, en ikzelf zou ook wel even gek opkijken misschien.
2019 schreef:
08-05-2019 13:11
https://www.lc.nl/extra/Vijf-vragen-ove ... 45660.html

Kinderen hoeven helemaal niet mee te doen.
Dat weet ik. En dat weet mijn tweelingzus ook. En nichtje weet het ook. Toch wil ze heel graag meedoen. Dus daarom heeft haar moeder deze middenweg bedacht. Vind het zelf eigenlijk wel een mooie oplossing.
Maar doet ze ook de eetgewoontes? Geen varkensvlees etc?
Dat in het weekend is prima inderdaad. Maar in hoever beïnvloed de school dit?
Byrma schreef:
08-05-2019 13:11
nee , het suikerfeest vonden ze wel interessant ;) in principe .wij zijn niet gelovig doen zelf wel aan pakjesavond en zetten een kerstboom en ik heb paaseitjes gehaald bv maar niks gerelateerd aan niet voor het geloof , meer voor de leuk
Ramadan staat toch los van kerstboom en paaseitjes?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er persoonlijk en eerlijk gezegd niet zo blij mee zijn. Niet vanuit geloofsbeweegredenen, maar vanuit het oogpunt van gezondheid. Er wordt van alle kanten (zeker vanuit school, gezonde tussendoortjes, gezonde traktaties, sport en beweging) gehamerd op gezond en verantwoord eten, zéker voor kinderen. Dus regelmatig eten, gezond eten en voldoende drinken. En dan sta je een tienjarige toe twee dagen in de week te vasten?
Ik vind tien wel heel jong om mee te doen aan de ramadan.

Wel leuk dat ze interesse heeft. Ik heb ook ooit eens meegedaan, maar het viel me te zwaar om overdag niets te kunnen eten of drinken. Ik hou het persoonlijk liever bij de katholieke vastentijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een keer mee gedaan op die leeftijd. Ben een echte kaaskop.

Ik deed met m’n buurmeisje mee. Mijn moeder had er wel ook regels voor, weet niet meer precies wat. Daarna nooit meer mee gedaan.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Aan de andere kant: het is nu prutweer. Bij 30 graden zou ik er wellicht anders over denken en liever niet zien dat mijn kind naar school gaat én buiten gaat spelen én dan nog naar gym zonder te eten en te drinken.
Ttroeteltje schreef:
08-05-2019 13:19
Is het verstandig op die leeftijd?
Vraag uit interesse aan degene die ervaring heeft ermee.

Vind het een interessante vraag van TO.

Ik vind het wel stoer eigenlijk van je nichtje en je zus. En ik denk idd dat het toestaan wel goed is mits kind zelf wil.

Hier verwacht ik dat partner het niet zou accepteren, en ikzelf zou ook wel even gek opkijken misschien.
Waarom zou je partner het niet accepteren ?

Ik zou het goedvinden maar wel een vinger aan de pols houden . Dat ze het lichamelijk volhoudt .
nessemeisje schreef:
08-05-2019 13:25
Ik zou er persoonlijk en eerlijk gezegd niet zo blij mee zijn. Niet vanuit geloofsbeweegredenen, maar vanuit het oogpunt van gezondheid. Er wordt van alle kanten (zeker vanuit school, gezonde tussendoortjes, gezonde traktaties, sport en beweging) gehamerd op gezond en verantwoord eten, zéker voor kinderen. Dus regelmatig eten, gezond eten en voldoende drinken. En dan sta je een tienjarige toe twee dagen in de week te vasten?

En dit ja.

Mijn volwassen lichaam trok het bijzonder slecht om na zonsondergang te eten, met een volle maag te gaan slapen (te laat) en de volgende dag vroeg op moeten om uren te gaan werken zonder eten of drinken. Mijn energieniveaus was nul, ik was slap en mijn werk ging trager dan het zou moeten. Ik kon me niet concentreren en maakte onnodige fouten. Na twee weken ben ik er maar mee gestopt.

Een kind van tien heeft een verantwoord en gezond eetpatroon nodig. En voldoende slaap.
AnAppleADay schreef:
08-05-2019 13:18
Mooi dat je nichtje interesse toont in de ramadan, ik zou haar wel deels mee laten doen. Misschien zeggen dat ze wel water moet drinken? Dat vind ik wel riskant, zeker met kinderen. Ik zou denk ik wel goed uitleggen hoe het zit met verschillende geloven zodat ze beter een 'objectief' beeld kan vormen en haar eigen mening over het geloof kan vormen in plaats van het alleen van haar klasgenootjes te horen.
Misschien ook leuk als ze een keer in het weekend, evt samen met haar ouders, met een klasgenootje mee gaat naar de iftar?
Goede ideeën! Ik ga het voorstellen!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet verstandig vinden. De hele dag niets eten en drinken om je vervolgens 's avonds helemaal vol te stouwen is helemaal niet zo goed voor je lichaam. Kinderen, zieken, ouderen en zwangeren hoeven niet voor niets niet mee te doen.
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
Ben ik dan de enige die waarschijnlijk zou zeggen dat ik het niet goed vind dat ze aan deze flauwekul meedoet? Dat doet ze maar als ze 18 is.
.
Betty_Slocombe schreef:
08-05-2019 13:27
Aan de andere kant: het is nu prutweer. Bij 30 graden zou ik er wellicht anders over denken en liever niet zien dat mijn kind naar school gaat én buiten gaat spelen én dan nog naar gym zonder te eten en te drinken.
Eens. Met 30 graden vind ik het totaal onverantwoord. Op woensdag heeft nichtje trouwens wel ballet ja. Dus het lijkt me best zwaar voor haar. Maar ze is enorm volhardend. Ben benieuwd of ze toch water gaat drinken. Dat heeft haar moeder haar wel geadviseerd.
Ik zou het niet goed vinden.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
08-05-2019 13:27
Aan de andere kant: het is nu prutweer. Bij 30 graden zou ik er wellicht anders over denken en liever niet zien dat mijn kind naar school gaat én buiten gaat spelen én dan nog naar gym zonder te eten en te drinken.
Nou ja, het is dan wel prutweer, maar alle sportafspraken gaan wel door. Dochters hebben vandaag gewoon hun sport en op hun school is het thema 'Gezond bewegen' eergisteren van start gegaan, met lekker veel sportieve activiteiten. Sta je daar als tienjarige met een lege maag. :|

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven